Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorstellen en topic voor mijn zelfbouwproject: (graag input op mijn projectplan :) )

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
henkdetank
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:02

Voorstellen en topic voor mijn zelfbouwproject: (graag input op mijn projectplan :) )

Bericht door henkdetank »

Beste weetjewellers,

Er is maar 1 bus: de Transporter en ik ben er al jaren fan van. Na jaren meegelezen te hebben en inspiratie te hebben opgedaan (lees: gespaard tot deze wens eindelijk in vervulling kan gaan) hierbij het moment om mij voor te stellen en te laten weten wat ik van plan ben:



* Een VW T5 KWB ombouwen tot mooie comfortabele 4/5 persoons camper! (T6 zou mooi zijn maar is out of budget denk ik)

Wat ik al heb:

* een Transporter van hout (mooi hea :)
IMG_7953.jpg
* Een Camperfixx 2 persoons slaapbank (2e hands gekocht)

Graag jullie input op mijn projectplan:
Hierbij mijn projectplan uitgeschreven op de juiste volgorde van klus en ontvang ik graag input / opmerkingen / tips op dit plan / vragen die ik heb. (Of moet ik voor elke vraag een nieuw topic openen?)


Indeling:

ik denk hier aan:

Schermafbeelding 2022-09-21 om 15.45.13.png
* Koelkast onder de gasplaten.
* Keuken over de gehele lengte, geen hoogte kast achterin maar zelfde hoogte + raam linksachter.

1 - Bus: aanschaffen, leeghalen & accessoires installeren nu er nog geen vilt / bekleding zit. 



Wensen: het wordt een KWB omdat dit veel praktischer is in de stad. Ook vind ik de KWB veel mooier. Of hebben jullie argumenten voor de LWB?
Status: moet nog aanschaffen (wat zijn de bussen duur op dit moment). Maar ik wil eerst alles gepland / duidelijk hebben voordat ik de bus aanschaf.
Vragen: vaak zie ik kale / karige bussen. Ik wil graag RNS, PDC inbouwen + camera. Iemand aanbeveling voor een systeem en misschien een link naar hoe aan te leggen?

2 - Elektra aanleggen: Extern

Zelf ben ik qua elektra niet erg begaafd. Ik ga dit uitbesteden bij een camperbouwer waar ik ook het hefdak in laat bouwen.

Wensen: 
Zonnepaneel, accu laadt op tijdens het rijden.

Status: 
offerte opgevraagd bij camperbouwer
Vragen:

- Tips qua welke verlichting gebruiken?

- Tips qua speakers achterin?

- Overige tips waar aan te denken?

- welke kostenpost zouden jullie hier voor rekenen?



3 - Slaaphefdak: Extern
Na wat onderzoek en zaken ben ik uitgekomen bij een camperbouwer die voor een redelijke prijs een slaaphefdak inbouwt voor goede kwaliteit. Het bed is 120 breed / 190 lang bij KWB.

4 - Ramen installeren: Zelf doen
Dit wil ik graag zelf doen, lijkt me een klus die niet makkelijk is maar wel leuk om zelf te doen, en dat is ook gedeeltelijk waarom ik deze camper wil bouwen: zelf bezig.

 Iemand tips welke leverancier van ramen te nemen voor een goede prijs?

5 - Isoleren en afwerken met vilt: zelf doen
Ook dit wil ik graag zelf doen.

Stappenplan:
- Elektra; Elektriciteitskabels + ramen moeten zitten
- Ontvetten: Vloer en alles ontvetten met st Mark
- Ontdreunen: Deuren & Holle ruimtes bekleden met: ontdreuningsplaten Noico. vraag: welke andere isolatie: schapenwol? Ik lees veel verschillende materialen.
- Vloer: Vloer isoleren met Armaflex 9mm vraag: wel of geen latjes plaatsen tussen deze platen voor de vloer? Ik lees veel verschillende aanpakken.
- Vilten: vilten met 10m2 (genoeg?) dark grey carpet lining van Transporter HQ. Vraag: ik zie veel filmpjes die alles uit 1 stuk doen, maar ook veel mensen die stijl / stijl doen en dan ook panelen. Wat raden jullie aan?
- Lijm: vraag hoeveel spuitbussen lijm nodig voor een transporter KWB?

6 - Vloer leggen: zelf doen

Wensen: 
Houtlook, slijtvast (PVC met oppervlak?)

Vragen: 
- Tips qua stappenplan icm isolatie? Iemand een goed stappenplan? Of een link naar een filmpje met hoe jij dit zou doen?
- Werken met een ondervloer van betonplex? Iemand een goed adres met voorgesneden vloeren?

7 - Slaapbank met RDW goedgekeurde zitplaatsen: extern
Ik heb via Marktplaats een mooie Fit2Go slaapbank weten op te pikken voor een goede prijs. Ik ben van plan deze bank door de camperbouwer in te laten bouwen
Vragen:

- heb ik RDW certificaten nodig bij RDW keuring van Camperfixx?
- Eerst bank op kale vloer installeren alvorens de vloer aan te leggen?

8 - Keuken: zelf doen
Heel graag wil ik de keuken zelf bouwen over de gehele breedte:

- Ontwerp / bouwen: Zoals eerder benoemd wil ik graag een keuken die helemaal doorloopt van begin tot eind zonder een kast. Iemand een tip of ik dit ontwerp ergens CNC in kan kopen op het internet? Iemand tips voor een goede zagerij (ik zoek licht materiaal wat met een mat kleurtje kan worden afgewerkt: wrapped) 

- Maat: de Camperfixx is 120 breed, hoeveel ruimte heb ik nog over voor de diepte van de keuken? Ik heb zelf geen transporter hier staan dus moeilijk zeker te weten.
- Aanrecht: zelf denk ik aan een bamboe aanrecht, iemand tips waar deze te bestellen?

- Spoelbak/gas combinatie: ik denk zelf aan deze van Tford: https://www.google.com/url?q=https://w ... 4UOnyAG7By iemand ervaring mee? 
welke accessoires moet ik hierbij nog bestellen?
- Gas: gas (lees ik op RDW site) moet in een afgesloten ruimte zitten, hoe lossen jullie dat op?
- Koelkast: wat een dure dingen, welke raden jullie aan? Ik had deze gevonden maar is OOS: https://transporterhq.eu/camper/accesso ... ompressor/ Iemand tips?
Ik zag ook deze: misschien een idee om die dan ook uit de camper te kunnen halen? https://transporterhq.eu/camper/accesso ... mpressor/

9 - zitgedeelte: 
Ik zou het liefst een bankje naast de bestuurdersstoel hebben, maar er is geen RDW certificaat voor een draaibaar bankje correct?
Vraag:

- wat zou de prijs moeten zijn voor een RDW goedgekeurde draaiplateau en welk merk?
- Adresje om goede comfortstoelen te scoren? (Die baseline stoelen zitten niet)

10 - Standkachel
Ik lees veel verhalen online over dat een standkachel van Amazon prima te installeren en te doen is (voor een fractie van Webasto prijzen). Jullie mening?

Optioneel: Buitendouche:
 ik zie soms handige buitendouches aangesloten onder de 220V dop. Hoe werkt dit precies? Dit zou ik wel mooi vinden eigenlijk.

Heel erg bedankt voor jullie mening / hulp :) ik hou jullie op de hoogte.

Mocht je een mooie bus zien kan je me sturen in PB

Groeten,
Tim
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: Voorstellen en topic voor mijn zelfbouwproject: (graag input op mijn projectplan :) )

Bericht door guust »

Tip: kijk eens op Facebook bij de zelfbouw camper groep. Daar staat het stampvol met al jou vragen en de antwoorden .
T5.2 140 pk 4motion
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Voorstellen en topic voor mijn zelfbouwproject: (graag input op mijn projectplan :) )

Bericht door krekwakwol »

Wij hebben juist de LWB genomen omdat we na 4 jaar in een KWB meer binnenruimte wilden.
Ramen heb ik gehaald bij autotaalglas (origineel in schuifdeur) en besteld bij Kiravans (schuifruit in privateglas).
Kiravans verkoopt veel camper onderdelen en bekleding, ook hebben ze op you tube meerdere to do filmpjes geplaatst en ze hebben nu ook een europese site, zodat je niet met brexit prikelen zit.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Voorstellen en topic voor mijn zelfbouwproject: (graag input op mijn projectplan :) )

Bericht door MGA1600 »

Goede voornemens!

Als je de ‘verslagen’ van Multivan Generation (Peter) hier op die forum naleest weet je wat er allemaal kan en moet en kan (en hoeveel werk dat is). Wel heel leuk om te doen lijkt me maar met de huidige materiaalprijzen volgens mij niet alleen een ongelofelijk arbeidsintensief maar ook best kostbaar project.
Ik vind wat Peter en anderen (er zijn ook veel YouTube video’s en Pinterest pagina’s met info van andere bouwers) doen echt super knap.
Ik ben zelf ook best handig, heb veel gesleuteld en kan goed hout bewerken maar ik wilde toch niet aan zo’n project beginnen omdat de investering in tijd in ons geval niet in verhouding staat tot de tijd dat we daadwerkelijk camperend in het ‘busje’ zouden doorbrengen.

Wij hebben daarom bewust voor een Multivan (in ons geval T6) gekozen.
Dat is een heel andere benadering want zo’n Multivan is op het eerste gezicht wel wat duurder in aanschaf (doordat de bpm al in de krijs zit) maar hij heeft al ramen, heeft al veel zitplaatsen op kenteken, verlichting achterin,hij is al een beetje geïsoleerd en heeft een dubbele airco en is ook prima als dagelijkse of als tweede auto te gebruiken.

Wij hebben bij aanschaf van de bus een dak laten plaatsen, er is een compleet keukenblokje met koelkast etc achter de bestuurdersstoel vast gezet op de vloerrails. Daarmee voldeed hij al aan de campereisen omdat in theorie de achterbank als bed kan fungeren. Niet te doen overigens qua comfort en je houdt geen opbergruimte over. Maar het voldoet aan de campereisen.,,.dat wel.

Voor comfort en gemak heb ik een draai plateau onder de passagiersstoel gesleuteld net als een tweede accu onder de bestuurders stoel met lader relais etc. en uiteraard een 230 volt aansluiting buiten. Verder zelf een ‘slimme’ bed constructie (over de volle breedte van de bus - een breed bed vinden we belangrijk) bedacht en gemaakt evenals een uittrekplateau in de bagageruimte voor de complete kampeer uitrusting inclusief voortent.
Een paar raamtassen voor de achterste zijramen (kleding) en wat raambekleding maken het voor ons af. Op deze wijze was het opgeteld hooguit twee volle weken werk en geen vele maanden.

We rijden de Multivan als tweede auto en gaan er af en toe mee op stap om te kamperen. Dat bevalt beide heel goed, maar kamperen in zo’n kleine ruimte vergt wel discipline in opbergen (en zo weinig mogelijk meenemen!

We hebben een opblaas-voortent …..dat helpt enorm om meer ruimte te geven en dr spullen te managen. Het kost maar minuten om ‘m op te zetten. .Hij blijft eventueel los staan als we een ritje met de bus willen maken zodat de buitenspullen ‘onder dak’ kunnen blijven.
Vergeleken met een ‘echte camper’ of zelfs een caravan blijft het qua ruimte lastig in een VWbusje maar je bent veel wendbaarder en vlotter in het verkeer (en bij het parkeren).
henkdetank
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:02

Re: Voorstellen en topic voor mijn zelfbouwproject: (graag input op mijn projectplan :) )

Bericht door henkdetank »

Bedankt voor de reacties.

Het wordt idd een LWB waarschijnlijk vanwege de ruimte.

Opblaastent: een luifel lijkt me helemaal top maar een opblaastent ook. Neemt die veel ruimte in?

Een multivan: ja dat is top alleen onbetaalbaar (voor mij). Dus het wordt een werkbusje met een mooie Camperfixx bank en een meubel op maat.

Bedankt voor de tips, ik ga weer doorzoeken tot ik de juiste keuzes heb gemaakt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Voorstellen en topic voor mijn zelfbouwproject: (graag input op mijn projectplan :) )

Bericht door Multivan Generation »

Begin met de keuze voor een fatsoenlijk hefdak, dat heeft meestal de langste levertijd.
Mijn hefdak had net 1 jaar wachttijd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1392
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: Voorstellen en topic voor mijn zelfbouwproject: (graag input op mijn projectplan :) )

Bericht door Gretschi »

Tim, henkdetank, kijk anders op het najaars weekend in Teuge, hier kan je ideeën opdoen,

Groetjes
henkdetank
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:02

Re: Voorstellen en topic voor mijn zelfbouwproject: (graag input op mijn projectplan :) )

Bericht door henkdetank »

Bedankt iedereen voor de reacties...

helaas door omstandigheden (een nieuw huis kopen) gaat dit project op de lange baan.

Daarom nu te koop wat onderdelen die ik al had verzameld:

te Koop: Fit2Go / Camperfixx / Fixxter RDW goedgekeurde slaapbank met gordels


In goede staat, zelf 2e hands gekocht dit jaar met plannen om hem in te bouwen in een Transporter. Maar doordat ik een huis heb gekocht is dit project niet haalbaar om door te zetten.
Je betaald op dit moment €5.700 voor dit bankje. Deze versie die ik hier aanbiedt is wel wat jaartjes ouder dan de huidige versie dus ik weet niet of er updates zijn geweest qua materialen.
Hij is in nette staat. Bon zit erbij.
Zoals gezegd: zelf dus niet gebruikt.
Bij vragen hoor ik het wel

Groeten,
Tim
Bijlagen
IMG_0274.jpg
IMG_0183.jpg
IMG_0277.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Voorstellen en topic voor mijn zelfbouwproject: (graag input op mijn projectplan :) )

Bericht door Multivan Generation »

Aangeboden onderdelen kun je ter verkoop aanbieden in het daarvoor bestemde forum.

Ook even een vraagprijs vermelden is wel zo handig.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Voorstellen en topic voor mijn zelfbouwproject: (graag input op mijn projectplan :) )

Bericht door chv »

Beste Tim,

Er is hier een apart subforum waarin je je (T5) spullen te koop kunt aanbieden.
Daar heb je allicht een groter bereik voor gegadigden.

En hoe dan ook is een van de spelregels voor het aanbieden van je waar hier dat het vermelden van een vraagprijs verplicht is. :toppie

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
henkdetank
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:02

Re: Voorstellen en topic voor mijn zelfbouwproject: (graag input op mijn projectplan :) )

Bericht door henkdetank »

Hi Peter, bedankt. Ik zal een topic aanmaken in clusief VP.
henkdetank
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:02

Re: Voorstellen en topic voor mijn zelfbouwproject: (graag input op mijn projectplan :) )

Bericht door henkdetank »

Hi Charles,

bedankt voor je bericht, top! Ik zal een verkoop topic aanmaken.
Plaats reactie