Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4679
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten

Bericht door Hanz »

Misschien toch eens naar dat W-contact kijken dat Peter al een tijd geleden genoemd heeft. Door het vocht misschien beter contact/geleiding dan bij droog weer.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten

Bericht door goon326 »

Hanz schreef: 12 nov 2022, 10:03 Misschien toch eens naar dat W-contact kijken dat Peter al een tijd geleden genoemd heeft. Door het vocht misschien beter contact/geleiding dan bij droog weer.
Waar zit dat ding? Op de W van de dynamo zit niks aangesloten. Of heeft dat daar niks mee te maken?

Net weer gestart en nu weer een rood lampje en teller op nul bij draaiende motor en bij gas geven was het weer alles normaal. Dus elke keer weer net een ander probleem.

Op aansluit schema staat ook dat er niks op W hoeft.
Bijlagen
F03953E7-A0FF-400F-8176-F4DA28E68D7B.jpeg
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 415
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten

Bericht door Timy »

Pfff.. die check met 14.1V is wel weer geruststellend. Maar wat een puzzel zeg! Ik weet weer waarom ik bij panne liever iets mechanisch heb :bonk
Ik weet het even niet meer.. zal ns denken.
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten

Bericht door goon326 »

Timy schreef: 12 nov 2022, 12:00 Pfff.. die check met 14.1V is wel weer geruststellend. Maar wat een puzzel zeg! Ik weet weer waarom ik bij panne liever iets mechanisch heb :bonk
Ik weet het even niet meer.. zal ns denken.
Bedankt, ik ga maandag toch maar de hele dynamo laten reviseren. Dan weet ik zeker dat hij goed is.

Daarnaast heb ik helaas nog steeds de lekkage. Het drupt wel aardig nu dus ik moet er toch wat aan doen. Het lijkt tussen de kleppendeksel uit te komen aan de kant van de distributie. Is dit zelf te fixen? Nieuwe pakking?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3561
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten

Bericht door krekwakwol »

Nieuwe klepdekselpakking is prima zelf te doen bij die motor, wel om denken dat je de boutjes/moertjes op moment vast zet.
Ik heb de gegevens niet bij de hand, maar is op internet vast wel te vinden, of iemand op het forum die het weet.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4679
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten

Bericht door Hanz »

goon326 schreef: 12 nov 2022, 10:06
Hanz schreef: 12 nov 2022, 10:03 Misschien toch eens naar dat W-contact kijken dat Peter al een tijd geleden genoemd heeft. Door het vocht misschien beter contact/geleiding dan bij droog weer.
Waar zit dat ding? Op de W van de dynamo zit niks aangesloten. Of heeft dat daar niks mee te maken?
Kijk hier eens: https://www.t4-wiki.de/wiki/Lichtmaschine
Even naar beneden scrollen. Of de W aangesloten is hangt af van het bouwjaar als ik het goed begrijp. Bij die van jou uit 1992 zou hij wel aangesloten moeten zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3561
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten

Bericht door krekwakwol »

Timy schreef: 12 nov 2022, 06:45 De riem laat de dynamo wel draaien?
Als ie draait genereert hij volgens mij stroom. Kan je het meten?
Even een correctie, onze bussen zijn uitgerust met wisselstroomdynamo's en als de veldwikkeling van deze dynamo geen stroom krijgt, levert hij geen stroom. En die stoom voor die veldwikkeling komt via het laadlampje, dus als het lampje stuk is of de dynamo om andere reden geen spanning krijgt doet de dynamo niets als hij draait.


De oude gelijkstroomdynamo's daartegen hebben geen veldwikkeling, maar die werken nog met magneten, maar die worden haast niet meer toegepast omdat hun opbrengst veel lager is.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten

Bericht door goon326 »

krekwakwol schreef: 12 nov 2022, 17:53
Timy schreef: 12 nov 2022, 06:45 De riem laat de dynamo wel draaien?
Als ie draait genereert hij volgens mij stroom. Kan je het meten?
Even een correctie, onze bussen zijn uitgerust met wisselstroomdynamo's en als de veldwikkeling van deze dynamo geen stroom krijgt, levert hij geen stroom. En die stoom voor die veldwikkeling komt via het laadlampje, dus als het lampje stuk is of de dynamo om andere reden geen spanning krijgt doet de dynamo niets als hij draait.


De oude gelijkstroomdynamo's daartegen hebben geen veldwikkeling, maar die werken nog met magneten, maar die worden haast niet meer toegepast omdat hun opbrengst veel lager is.
Bedankt! Ik begin een beetje een beeld te krijgen hoe het allemaal werkt. Maar het blijft telkens een beetje gissen omdat er een aantal verschillende problemen zich voor doen. Ik ga maandag de dynamo wegbrengen voor revisie zodat ik zeker weet dat die goed is. En dan hoop ik komende week de kleppendekselpakking te vervangen en de gereviseerde dynamo terug te bouwen. Hopelijk dat dan alles weer werkt.

Dan heb ik in vedergeval wat dingen uitgesloten en mocht het probleem zich dan nog voordoen dan moet het in de bekabeling of in het lampje zitten.
Jenson
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten

Bericht door Jenson »

Ik had een keer en versleten koolborstels en geen goed contact meer van de grote stekker achterop de dashboardunit en had zelfde symptomen.

28-polige connector positie 16 Indicatielampje voor dynamo ( kl.61 ). Zou je ook nog even kunnen checken, de soldeerpunten vertonen wel eens haarscheurtjes (met loep of foto maken en inzoomen).
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Jenson
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten

Bericht door Jenson »

Grote stekker printplaat.jpg
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Jenson
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten

Bericht door Jenson »

Pijl is trouwens niet positie 16, die moet je even opzoeken
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 415
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten

Bericht door Timy »

Nah.... nu gewoon exact hetzelfde probleem.
:huilen

Misschien de tellerbak dan even laten solderen. De rest heb ik nagelopen zover ik weet.
Is er nog een alles bepalende zekering? :muur
Jenson
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten

Bericht door Jenson »

Balen zeg! Las ik nou ergens dat met een klap op je dashbord je acculampje het wel weer deed, dan zou ik zeker printplaat solderen. Die grote connector heeft best wel wat massa en na lange tijd en veel hobbel treden er haarscheurtjes op in de soldeer. Veel succes.
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 415
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten

Bericht door Timy »

Even ter check.
Als ik rechtstreeks op de dynamo meet. Zie ik dan wel spanning als de connector in het dashboard dood is?
Of ligt alles eraf dan?
Op de accu en dynamo meet ik namelijk 12.3V met lopende motor, kortom de spanning van de accu zelf .
Ik dacht dat de dynamo nog wel iets zou doen maar dat dat dan niet doorkomt naar de accu, etc. Ik hoop dat ik dat verkeerd gedacht heb, anders heb ik alweer een dode dynamo :nuts Al denk ik uit Krek zijn eerdere antwoord te lezen dat alles niets doet als één ding kapot is.

Ga sowieso de tellerbak maar wegbrengen en alles laten solderen. Kleine moeite om eruit te halen en dan is dat 100% op orde.
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten

Bericht door goon326 »

Inmiddels nieuwe dynamo. Zelfde probleem. Het zit in het dashboard blijkbaar toch. Nu proberen te stekker te fixen. Daar lijkt het in te zitten. Ik ga het opnieuw proberen te solderen.

Daarnaast heb ik ook het koelvloeistof lampje probleem. Dus continue knipperen. Heb de punten op de printplaat al opnieuw gesoldeerd van de spanningsregelaar maar nog steeds knipperen. De rest van de waardes van de tellers waren altijd goed. K las op internet dat die spanningsregelaar er iets mee temaken kon hebben.

Kan dit in die spanningsregelaar zelf zitten? En is die nog te krijgen?
Plaats reactie