Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Hoi,
sinds enkele weken beschikken we over een T4 Syncro camper met Fischer interieur. Hier heb ik de wagen voorgesteld: viewtopic.php?t=69052
In afwachting van een weekendje weg amuseer ik me wat met diverse puntjes op de i te zetten.
Nu had ik enkele dagen geleden de camper op de netstroom aangesloten om de leefbatterij op te laden.
Nu, voor ik verder ga, moet ik effe uitleg geven over deze LEDjes en knopjes.
20220926_191831.jpg
Geheel links heb je 3 rode en 6 groene LEDjes. Ze geven de laadspanning aan. De hoogste groene LED is 14,5V, de laagste groene is 12V. Een halve Volt per LED dus. De bovenste rode is dan 11,5V en de onderste 10,V. Die info haal ik uit de Fischer-brochure. Gelukkig zit dat erbij. :toppie
SB = startbatterij ==>> tuimelschakelaar naar boven en je kan de laadspanning zijn bij draaiende motor
LB = leefbatterij ==> tuimelschakelaar naar onderen en je kan de spanning zien over de polen van de leefbatterij (al dan niet ladend)
LSB = Laadt startbatterij ==> echt, om de startbatterij op te laden bij stilstand, als de camper op netstroom is aangesloten, moet je deze knop naar boven zetten!
Pomp = schakelaar om de waterpomp te starten
Fan = schakelaar om een extra fan achter de ijskast te starten, voor betere ventilatie.

Vandaag heb ik dan toch even de multimeter erbij genomen en wat metingen verricht om te zien of de schakelaars doen wat ze moeten doen.
1) als ik de LSB knop inschakel (motor uit, netstroom aangesloten), dan wordt de startbatterij opgeladen. Ik meet er dan 13,8V over. Je leest het dus goed, in dit Fischer interieur moet je een schakelaar omzetten wil je de startbatterij opladen. In modernere wagens gebeurt dat sowieso. Maar in dit interieur is er op dit vlak geen probleem.
2) Als de motor draait, dan meet ik over de leefbatterij eveneens 13.8V. Dus bij draaiende motor wordt de leefbatterij opgeladen. De op één na hoogste groene LED brandt dan, wat mooi correspondeert met die ene LED. Ook hier geen probleem.
3) Als ik nu (uitgeschakelde motor, netstroom aangesloten) de spanning meet over de polen van de leefbatterij, dan meet ik zo'n 12,5V. Dit is dus fout, dat zou zo'n 13,8V moeten zijn, dat weet ik dankzij punt 1) en 2). Er komt ook wel degelijk stroom binnen, want a) anders zou ik de startbatterij niet kunnen opladen en b) ik meet 220V wisselspanning in de stroomstekker (links van de LEDS, buiten beeld). (extra optie: dat het écht niet de bedoeling is van de leefbatterij op te laden via netstroom, maar dat idee lijkt zo bizar)


Mijn vraag is nu: waar zou de fout zitten? Domme vraag wellicht, omdat jullie het circuit van dat interieur (ook) niet kennen, maar dit forum is voorlopig mijn enigste aanknooppunt, mijn hoop rust bij jullie. :kus
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Multivan Generation »

Bij 1, de acculader werkt en laadt startaccu op.
Bij 2 meet je de dynamo spanning, niet de spanning die de accu opneemt.
Bij 3 de rustspanning van een huishoudaccu kun je niet meteen meten, maar pas na een paar uur/dag.

Mij lijkt het dat de huishoudaccu op zijn laatste benen loopt, en aan vervanging toe is.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Multivan Generation schreef: 26 sep 2022, 22:14 Bij 3 de rustspanning van een huishoudaccu kun je niet meteen meten, maar pas na een paar uur/dag.

Mij lijkt het dat de huishoudaccu op zijn laatste benen loopt, en aan vervanging toe is.

Groeten Peter
Hoi Peter,
Alvast dank om mee te denken.
Bij 3 zou ik toch een laadspanning van 13.8V over de huishoudaccu moeten registreren? Zelfs als ze versleten is (dateert van 2013). De netstroom is immers aangesloten.
Laatst gewijzigd door Muug op 27 sep 2022, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt op twee manieren bij de huishoudaccu meten de eerste manier is om dat op de accupolen zelf te doen, en de tweede manier is om op de kabelschoentjes van de acculader te meten. Dit zijn twee verschillende meetpunten en als de huishoudaccu op zijn laatste benen loopt, dan zul je dus op de huishoudaccu zelf iets anders meten als op de kabels die van de accu lader.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Multivan Generation schreef: 27 sep 2022, 08:10 Je kunt op twee manieren bij de huishoudaccu meten de eerste manier is om dat op de accupolen zelf te doen, en de tweede manier is om op de kabelschoentjes van de acculader te meten. Dit zijn twee verschillende meetpunten en als de huishoudaccu op zijn laatste benen loopt, dan zul je dus op de huishoudaccu zelf iets anders meten als op de kabels die van de accu lader.
Dat wist ik niet. Ik zal het straks eens nameten. Eerst wat werken :-)
De accu is alvast van 2013 en kan dus best op zijn laatste benen lopen. :toppie

EDIT: zit ik zo werkend aan mijn bureau te denken... als ik met draaiende motor over de polen van de huishoudaccu 13.8V meet (ok ok, dynamospanning), wel, dan hoor ik dat voltage toch ook te meten als de camper op 220V is aangesloten? Nou ja, ik ga straks even de kabelschoentjes van de lader meten.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Hanz »

Muug schreef: 26 sep 2022, 21:04 1) als ik de LSB knop inschakel (motor uit, netstroom aangesloten), dan wordt de startbatterij opgeladen. Ik meet er dan 13,8V over. Je leest het dus goed, in dit Fischer interieur moet je een schakelaar omzetten wil je de startbatterij opladen. In modernere wagens gebeurt dat sowieso. Maar in dit interieur is er op dit vlak geen probleem.
Over je laadproblemen heeft Peter al duidelijk antwoord gegeven. Maar los daarvan, bij de meeste campers wordt de startaccu helemaal niet opgeladen via de netspanning. Dus dat dit bij een Fischer wel kan is mooi meegenomen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Kijk, grappig, bij mijn twee Mercedes Viano Marco Polo's die ik de afgelopen tien jaar gehad heb, gebeurde dat wel degelijk. Beide accu's werden opgeladen als ik ze aansloot op de netspanning. Dus nam ik misschien verkeerdelijk aan dat dat heel normaal was voor campers.

Nu, ik heb even een kleine pauze genomen en opnieuw wat gemeten en zo.

Ik toon even deze foto, van de lader
20220829100424-d24f3f41-me.jpg
De rode LED "Netz" brandt, omdat de netstroom is aangesloten.
Rechts van het plusteken zie je een zwart bolletje, dat is een groene LED waaronder het woordje "Laden" bijstaat. Dle LED is uitgeschakeld als de LSB-knop is uitgeschakeld. Ik meet dan slechts enkele tienden Volt over de kabelschoentjes.
Schakel ik de LSB-knop in, dan gaat de groene LED fel branden en dan meet ik 13.8V over de kabelschoentjes.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Hanz »

Als ik al je berichten lees dan werkt eigenlijk alles zoals het hoort, alleen wordt de leefaccu niet opgeladen aan de walstroom. Heb je de verbinding tussen lader en leefaccu al eens gecheckt en doorgemeten?
En als de leefaccu door de dynamo is opgeladen, hoe lang houdt deze het dan uit en met welke erbruikers?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Hanz schreef: 29 sep 2022, 13:19 Als ik al je berichten lees dan werkt eigenlijk alles zoals het hoort, alleen wordt de leefaccu niet opgeladen aan de walstroom. Heb je de verbinding tussen lader en leefaccu al eens gecheckt en doorgemeten?
En als de leefaccu door de dynamo is opgeladen, hoe lang houdt deze het dan uit en met welke erbruikers?
Hoi Hanz, je opmerking dat "alles werkt zoals het hoort, alleen wordt de leefaccu niet opgeladen aan de walstroom" is denk ik wel de nagel op de kop. :toppie
Helaas moet ons busje buiten staan, aan onze voordeur, in alle weer en wind. En daar hebben we deze week behoorlijk veel van gehad. Flauw excuus misschien, maar daardoor heb ik nog niet kunnen onderzoeken of er überhaupt wel een verbinding is tussen lader en leefaccu. Het plan is om de stoel van de chauffeur eens te verwijderen en te onderzoeken of ik de bekabeling kan volgen. Ik denk dat ik ook de inoxplaat-met-lavabo-en-gasvuur ga moeten losmaken, om de bedrading te volgen tot aan de schakelaars. Dat zijn gewoon vier schroefjes die ik moet losmaken en dan kan ik dat in principe omhoog tillen.

Op je tweede en derde vraag moet ik je het antwoord schuldig blijven.We hebben de wagen nog maar een maandje, het weer is kort erna omgeslagen en we hebben er nog maar één keer in overnacht. Voor onze deur. Dus ik heb geen flauw idee hoe lang de leefaccu het zou uithouden.

Wordt alleszins vervolgd. Dit moet werken.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Hanz »

Je moet de schakelaar LSB omzetten om de startaccu te laden. Het is dus of de startaccu laden, of de leefaccu (die we overigens meestal huishoudaccu noemen).
Het kan dus ook nog in de schakelaar (LSB) zitten, dat deze niet goed omschakelt van startaccu naar huishoudaccu. Of de bedrading van deze schakelaar naar de huishoudaccu is niet in orde. Je kan naar mijn mening het simpelst de weerstand meten tussen de schakelaar en de aansluiting op de huishoudaccu om hier achter te komen zonder al te veel sloopwerk.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Omdat ik inderdaad best nieuwsgierig was naar hoe die LSB-knop geschakeld was, ben ik deze middag op onderzoek gegaan. Lekker weertje vandaag! :toppie
Eerst even de bestuurdersstoel verwijderen en twintig jaar oud stof wegzuigen.
Je ziet de lader, die zit met een zwarte stroomdraad gewoon in een stekkerblokje, dat stekkerblokje hangt aan die aardlekschakelaar (dat woord moest ik even opzoeken), en die hangt aan de netstroom. Trek je de stekker uit of schakel je de aarlekschakelaar uit, dan gaat de lader uit. Geheel naar verwachting.
20220930_131653.jpg
20220930_131703.jpg
Je ziet ook vier zekeringen. Ik heb geen flauw idee of de waarden van die zekeringen correct zijn. Dat staat niet in de documentatie.
20220930_133416.jpg
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

20220930_133424.jpg
Verder nog twee relais, waarvan ik hoegenaamd geen idee heb wanneer die schakelen of hoe ze zijn aangesloten. Ik heb ze niet horen of voelen klikken bij het aanzetten/uitschakelen van de ijskast/verlichting/LSB-knop. Heeft iemand een idee waar ze zouden voor kunnen dienen? Kan iemand die schemaatjes erop interpreteren? Hoe kan ik testen of ze nog werken? Desnoods kan ik online wel nieuwe kopen.
20220930_133524.jpg
Doordat de bedrading behoorlijk strak vast zit met tie-wraps, is het me niet zo duidelijk waar alle kabels naar toe lopen. Aan de polen van de huishoudbatterij zie ik wel twee zwarte en twee rode kabels vertrekken. De zwarte gaan naar de massa, maar het is me niet duidelijk waar die rode heen gaan. Voorlopig heb ik nog geen zin om al die tie-wraps te liggen losknippen. Later misschien.

Dan maar even onder het gasvuur gekeken via het verluchtingsgat in de carrosserie, onder het linkerraam, vlak naast de deur van de bestuurder. Dat lijkt me niet de beste en gemakkelijkste toegangsweg. Dus maar weer dichtgeschroefd.
20220930_135932.jpg
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Vooraan dan zie ik wat schroefjes en daarmee kan ik inderdaad de knoppenwinkel net boven de ijskast losschroeven. Idem met het houten paneeltje waarin de waterkraan zit.
20220930_142910.jpg
Je ziet nu mooi het printplaatje van de diverse knoppen. Op het printplaatje staat bij de schuifcontactjes mooi duidelijk welke knop er mee wordt aangesloten. Je ziet dan ook dat er maar twee draden zijn voor de LSB-knop. De LSB-schakelaar maakt of breekt gewoon het contact tussen de rode en zwarte kabel. Als de LSB-knop is ingeschakeld, brandt er een klein rood LEDje naast, en op de Lader brandt zoals eerder gezegd de groene LED ten teken dat de lader in werking is. Het ziet er dus écht naar uit dat de LSB-knop enkel dient op de startaccu op te laden.
20220930_141024.jpg
20220930_143817.jpg
Mja, de vraag of de huishoudaccu hoort te worden opgeladen als de netstroom is aangesloten, is dus nog niet beantwoord. Misschien dat die relais wel een rol spelen? Best vervelend dat ik geen elektrisch schema heb. Misschien moet ik firma Fischer toch eens proberen contacteren, die bestaan nog, maar of ze gemakkelijk bereikbaar zijn :vraagteken
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Nog eentje:
20220930_143729.jpg
En dan heb ik alles maar weer mooi toegeschroefd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Hanz »

Muug schreef: 30 sep 2022, 16:46 Verder nog twee relais, waarvan ik hoegenaamd geen idee heb wanneer die schakelen of hoe ze zijn aangesloten. Ik heb ze niet horen of voelen klikken bij het aanzetten/uitschakelen van de ijskast/verlichting/LSB-knop. Heeft iemand een idee waar ze zouden voor kunnen dienen? Kan iemand die schemaatjes erop interpreteren? Hoe kan ik testen of ze nog werken? Desnoods kan ik online wel nieuwe kopen.
Die relais dienen zeer waarschijnlijk om te schakelen of de laadstroom naar de startaccu of de huishoudaccu gestuurd wordt. De laadstroom is te sterk om door dat schakelaartje op het bedieningspaneel te sturen.
Heb je de zekeringen ook gecontroleerd of ze nog allemaal goed zijn? Het type relais met het schema erop kost niet veel en zou je kunnen vervangen om een defect daar uit te sluiten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie