Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Cassette luifel voor de Fischer?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Cassette luifel voor de Fischer?

Bericht door Muug »

Hoi,
als er één ding ontbreekt aan de Fischer, dan is het wel een cassetteluifel van Fiamma. Had ik ook op onze 2de Marco Polo en dat was zowat de beste feature van die hele wagen. :lach Regen? Half metertje opendraaien en de instap blijft lekker droog. Zon? Dan helemaal opendraaien natuurlijk.

Dus nam ik contact op met de poptopshop, maar ze zeggen dat het onmogelijk is om er een cassetteluifel op te monteren vanwege het hefdak dat tot in de Brandruprailgootjes ligt.

En het is inderdaad zo dat er een groot verschil is qua montage tussen de T4 en de T5/6.
Montage bij de T4:
f35.jpg
Montage bij de T5/6:
f35t56.png
Is mijn simpele vraag: zijn er andere merken/modellen van luifels die wél compatibel zijn met zo'n SCA-hefdak als mijn Fischer?
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Cassette luifel voor de Fischer?

Bericht door Muug »

Ondertussen ben ik er vrij zeker van dat een Fiamma luifel model F35 perfect te combineren valt met het SCA-dak, in tegenstelling tot wat de poptopshop beweert.
Op de Duitse ebay is er momenteel een VW T4 met Fischerausbau te koop en die heeft zo'n F35 op die Brandruprail. Het zit hem dus in de beugels.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Cassette luifel voor de Fischer?

Bericht door J vd Pal »

Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Cassette luifel voor de Fischer?

Bericht door chv »

Als je de luifel dmv een adapter op een Brandrup rail zet,
maakt het toch niet uit welk merk hefdak je hebt?
Dat is alleen van belang als je de luifelsteunen rechtstreeks aan je bus monteert, lijkt me.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Cassette luifel voor de Fischer?

Bericht door Muug »

.
Laatst gewijzigd door Muug op 14 okt 2022, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Cassette luifel voor de Fischer?

Bericht door Muug »

J vd Pal schreef: 14 okt 2022, 15:57 Past deze beugel misschien? https://www.obelink.nl/fiamma-f35-adapt ... 6oQAvD_BwE
Dat zou best kunnen, mijn pc deed gisteren nukkig en daarom heb ik me nog niet in de diverse types kunnen verdiepen.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Cassette luifel voor de Fischer?

Bericht door Muug »

Muug schreef: 14 okt 2022, 17:55
J vd Pal schreef: 14 okt 2022, 15:57 Past deze beugel misschien? https://www.obelink.nl/fiamma-f35-adapt ... 6oQAvD_BwE
Dat zou best kunnen, mijn pc deed gisteren nukkig en daarom heb ik me nog niet in de diverse types kunnen verdiepen.
Op basis van de handleiding concludeer ik dat voor deze beugel geboord moet worden. Men vermeldt ook dat de uitlijning cruciaal is. Plus nog speciale lijm gebruiken etc etc. Duidelijk niet voor de onhandige Harry.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Cassette luifel voor de Fischer?

Bericht door Muug »

Het gaat om dit zoekertje trouwens: https://m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzei ... -216-13078

Maareuh....als ik de foto's wat uitvergroot, dan kan je wel zien dat het dak ter hoogte van de beugels "aangepast" is. :groteogen
2022-10-14_22h24_32.png
Poptopshop heeft dan toch gelijk, eigenlijk.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Cassette luifel voor de Fischer?

Bericht door J vd Pal »

Op de fotos is duidelijk zichtbaar dat er gebruik is gemaakt van de fiamma beugel voor de Brandrup rail. Ik heb een setje van deze beugels hier liggen. Als je wilt komen passen dan ben je welkom.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Cassette luifel voor de Fischer?

Bericht door Muug »

J vd Pal schreef: 14 okt 2022, 22:29 Op de fotos is duidelijk zichtbaar dat er gebruik is gemaakt van de fiamma beugel voor de Brandrup rail. Ik heb een setje van deze beugels hier liggen. Als je wilt komen passen dan ben je welkom.
Jep.
Met veel plezier kom ik eens langs.
Maar iets zegt me dat we minstens anderhalf uur rijden uit elkaar wonen. Ik ben van regio Erpe-Mere, Oost- Vlaanderen.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Cassette luifel voor de Fischer?

Bericht door Hanz »

Als je het plaatje van de beugel voor de brandrup rail op de fiamma site bekijkt dan kan je bij je eigen auto toch zien of dat past.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Cassette luifel voor de Fischer?

Bericht door Multivan Generation »

Muug schreef: 14 okt 2022, 23:02 Jep.
Met veel plezier kom ik eens langs.
Maar iets zegt me dat we minstens anderhalf uur rijden uit elkaar wonen. Ik ben van regio Erpe-Mere, Oost- Vlaanderen.
Is dat een probleem dan, om hierna 100% zekerheid te hebben?
Volgens mij niet :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Cassette luifel voor de Fischer?

Bericht door Mickel Moen »

Ik vind een en ander nogal verwarrend hier, maar toch even mijn situatie.

Hefdak SCA. Fiamma luifel met de voor de T5 bestemde beugels zo op het dak. ((Dus geen rails)

Bij de montage van het hefdak, mijn luifel zat er eerder op, bleek inderdaad, dat het dak over de aanzet van de beugels viel. Daarop is ter plaatse een kleine inkeping in het dak gemaakt. De rubber rand volgt die inkepings dus. Het enige nadeel is, dat de rubberrand van het hefdak dan achter een paar centimeter te kort is, omdat de dakrand dan iets langer geworden is. Voor het zicht opgelost met een ander stukje rubber, maar je kunt het ook weglaten.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Cassette luifel voor de Fischer?

Bericht door Muug »

Zag ik vorige week toch wel een T4 op een parking, mét SCA-dak en mét Fiamma-cassette. Zelfs met een weetjewel-sticker op de achterruit. Aan de nummerplaat te zien was het een T4 die nog bij de eerste eigenaar is.
Dus ik was heel benieuwd naar de gebruikte beugels. En dat bleken inoxen DHZ-beugels te zijn, rechtstreeks in de Brandruprail gemonteerd. Mooi gedaan vond ik! De luifel is duidelijk afneembaar. De beugels lijken mij niet bedoeld om los te maken, hoewel het wel kan.
20221021_170154.jpg
20221021_170053.jpg
20221021_165903.jpg
Maar ik ben zo stom geweest om geen briefje achter zijn ruitenwisser te steken. :bonk
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Cassette luifel voor de Fischer?

Bericht door chv »

Dat is volgens mij een ontwerp van forumlid Pluuke.

Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Plaats reactie