Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 25 okt 2022, 20:13 Aan het schakelklokje te zien (geen knop om temperatuur in te stellen) gaat het om een waterstandkachel.
Dat kun je niet zonder meer zo concluderen.
Het extra draaiknopje zit er om een selectie tussen de 2 kachels te maken, als je zowel een lucht als waterstandkachel hebt. Dat klokje met dat extra draaiknopje kun je gebruiken om beide kachels apart te programmeren.
Heb je, zoals de topicstarter, een klokje zonder extra draaiknopje, dan kan het of een waterstandkachel zijn, of een lucht standkachel en niet meer beide.

Je hebt dus een uitlaatje linksvoor wat dus duidt op een motorverwarmer. De typecode op de sticker maakt duidelijk wat jij precies hebt. Bijvoorbeeld een zuheizer of een waterstandkachel. Heb je een klokje maar is het een zuheizer, dan zal het nooit werken. Maar bij een waterstandkachel zou er leven in moeten kunnen komen.

Als je het knopje aan bediend, wat hoor je dan buiten de auto gebeuren? Hoor je een ventilator gaan draaien, hoor je een ontstekingspoging en tikken? Of hoor je helemaal niets gebeuren?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Standkachel

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 25 okt 2022, 22:14
Hanz schreef: 25 okt 2022, 20:13 Aan het schakelklokje te zien (geen knop om temperatuur in te stellen) gaat het om een waterstandkachel.
Dat kun je niet zonder meer zo concluderen.
Het extra draaiknopje zit er om een selectie tussen de 2 kachels te maken, als je zowel een lucht als waterstandkachel hebt. Dat klokje met dat extra draaiknopje kun je gebruiken om beide kachels apart te programmeren.
Heb je, zoals de topicstarter, een klokje zonder extra draaiknopje, dan kan het of een waterstandkachel zijn, of een lucht standkachel en niet meer beide.


Je hebt dus een uitlaatje linksvoor wat dus duidt op een motorverwarmer. De typecode op de sticker maakt duidelijk wat jij precies hebt. Bijvoorbeeld een zuheizer of een waterstandkachel. Heb je een klokje maar is het een zuheizer, dan zal het nooit werken. Maar bij een waterstandkachel zou er leven in moeten kunnen komen.

Als je het knopje aan bediend, wat hoor je dan buiten de auto gebeuren? Hoor je een ventilator gaan draaien, hoor je een ontstekingspoging en tikken? Of hoor je helemaal niets gebeuren?

Groeten Peter
De handleiding zegt toch echt iets anders over dat draaiknopje, namelijk: 'Potentiometer für Temperaturwahl - nur bei der Schaltuhr
für Luftheizgeräte vorhanden'

Als er twee kachels aanwezig zijn kan je met de knop 'P' het menu oproepen om te kiezen en vervolgens met de pijltjesknoppen de keuze maken tussen luchtkachel, waterkachel of beide.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Peter8904
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jul 2022, 22:06

Re: Standkachel

Bericht door Peter8904 »

Ik hoor buiten helemaal niks, geen ventilator, geen opvoerpompje die tikt.
Ik zal proberen te kijken of ik de codes kan vinden
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel

Bericht door Multivan Generation »

Staat op de zilveren sticker op de kachel zelf
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Standkachel

Bericht door Goldkiwi »

Ik kreeg mijn standkachel met geen mogelijkheid aan, alles doorgemeten, zekeringen vervangen, nog steeds niks… bleek er uiteindelijk een kabel niet helemaal goed vast geklikt te zitten. Soms is het probleem veel minder groot dan je denkt. Maar ik gok dat je alle bekabeling al na hebt gelopen..?
Peter8904
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jul 2022, 22:06

Re: Standkachel

Bericht door Peter8904 »

Ik heb snel even onder de kap gekeken.
De sticker is helemaal verweerd en kan er niks op aflezen.
Binnenkort zal ik eerst de bedrading en stekkers controleren.
Plaats reactie