Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tellerbak zomaar uitgevallen

vragen over de T4
Plaats reactie
JerryT4
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 aug 2022, 16:30

tellerbak zomaar uitgevallen

Bericht door JerryT4 »

Ik heb een vraag over het zomaar uitvallen van een tellerbak in een T4 uit december 1996 (Caravelle). Ik wilde gisterenavond na een maand stilstand een rondje rijden met de T4. Het was donker en bij starten bleek de tellerbak helemaal niet meer te werken (geen verlichting, meters dood en digitale aanduiding geen beeld). Enige wat werkte op tellerbak was knipperlichtaanduiding en een licht brandend handremlampje.
Heeft iemand een idee waaraan dit defect kan liggen? Is best lastig om zonder snelheidsmeter en licht op juiste snelheid te rijden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: tellerbak zomaar uitgevallen

Bericht door Multivan Generation »

Gebeurde dit alleen met starten, of ook tijdens het rijden met de auto?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JerryT4
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 aug 2022, 16:30

Re: tellerbak zomaar uitgevallen

Bericht door JerryT4 »

Multivan Generation schreef: 02 nov 2022, 10:20 Gebeurde dit alleen met starten, of ook tijdens het rijden met de auto?
Bij starten en tijdens rijden. Heb auto uitgezet en opnieuw gestart maar tellerbak blijft geheel uitstaan...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: tellerbak zomaar uitgevallen

Bericht door Multivan Generation »

Controleer eerst bij het starten welk voltage je startaccu nog geeft,
want beneden een bepaald voltage, ik meen 10,7 volt, valt je tellerunit weg.
Maak ook even je accupool klemmen eens schoon en controleer je massapunten.
Ook op het chassis en bij de startmotor.
Bij de zekeringkast zit rechts aan de zijkant een massakrans welke een beetje bruin van kleur is.
Haal alle stekkers eens los en druk ze opnieuw vast.

Aan de achterzijde van de tellerunit zitten er normaal gezien 2 stekkers, haal deze eens voorzichtig los en druk ze weer goed vast.
En als laatste kunnen er ook componenten op de printplaat van de tellerunit zelf, afscheid van hun werkende leven hebben genomen.
Denk daarbij aan spannings stabilisatoren etc. Daarover kun je op het forum wel iets vinden, dat komt de laatste tijd wel vaker voor..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JerryT4
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 aug 2022, 16:30

Re: tellerbak zomaar uitgevallen

Bericht door JerryT4 »

Multivan Generation schreef: 02 nov 2022, 10:58 Controleer eerst bij het starten welk voltage je startaccu nog geeft,
want beneden een bepaald voltage, ik meen 10,7 volt, valt je tellerunit weg.
Maak ook even je accupool klemmen eens schoon en controleer je massapunten.
Ook op het chassis en bij de startmotor.
Bij de zekeringkast zit rechts aan de zijkant een massakrans welke een beetje bruin van kleur is.
Haal alle stekkers eens los en druk ze opnieuw vast.

Aan de achterzijde van de tellerunit zitten er normaal gezien 2 stekkers, haal deze eens voorzichtig los en druk ze weer goed vast.
En als laatste kunnen er ook componenten op de printplaat van de tellerunit zelf, afscheid van hun werkende leven hebben genomen.
Denk daarbij aan spannings stabilisatoren etc. Daarover kun je op het forum wel iets vinden, dat komt de laatste tijd wel vaker voor..
Accu is goed, meet 12,6 volt en met draaiende motor 14,3 volt. De accupolen schoongemaakt en weer aangesloten. Daarna massapunt naast accu losgehaald, schoongeschuurd en vastgezet. Dan naar de zekeringen. Alles gecontroleerd, de bruine krans met massapunten stekkers losgehaald en teruggezet. Tellerbak nog steeds geen leven in.

Ik vrees dat ik de tellerbak eruit moet halen....

Oh ja hoe kom ik eenvoudig bij de massapunten van de startmotor, ik kom daar zo op het eerste gezicht niet goed bij.
JerryT4
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 aug 2022, 16:30

Re: tellerbak zomaar uitgevallen

Bericht door JerryT4 »

De tellerbak heb ik vanmiddag verwijderd. Bij verwijderen bleek bij stekker een brandplek zichtbaar. Ik vermoed ergens kortsluiting in de tellerbak. Is dit een bekend euvel? Is de tellerbak nog te repareren of moet ik een andere erin zetten? Als een andere tellerbak noodzakelijk is, heeft iemand dan een werkende beschikbaar (typenummer op tellerbak: 700 919 861K)
tellerbak.jpg
Bijlagen
tellerbak brandschade.jpg
tellerbak brandschade (1).jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: tellerbak zomaar uitgevallen

Bericht door Multivan Generation »

Gelukkig hebben mijn suggesties je verder gebracht.
Let er even op dat een tellerunit zelf wisselen niet zo moeilijk is,
maar dat de km-stand van de nieuwe tellerunit wel geregitreerd moet worden.
Dus je kunt het beter via een bedrijf laten doen.
Anders zou je bij verkoop wel eens een lastig verhaal kunnen hebben.
Het beste werkt het als de garage een opmerking in het onderhoudsboekje maakt, met km-stand van oude teller (bij benadering) en van de nieuwe tellerunit en daar een stempel en krabbel op zet, en je kilometerstand van de nieuwe tellerunit bij de RDW regitreerd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: tellerbak zomaar uitgevallen

Bericht door Jan anno NU »

Als je bij een T4 uit 1996 nog een onderhoudsboekje bezit ben je een spekkoper.
:knipoog
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: tellerbak zomaar uitgevallen

Bericht door krekwakwol »

Ik had er nog een bij onze T4 uit 1991 compleet met manual en andere bijlagen , maar die is met de bus meegegaan, toen hij van eigenaar gewisseld is.

Is dit zo bijzonder dan?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
JerryT4
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 aug 2022, 16:30

Re: tellerbak zomaar uitgevallen

Bericht door JerryT4 »

Via Youtube een voorbeeldfilm kunnen vinden om de klokken uit de tellerbak te kunnen halen. Tja na demontage blijkt er aardig wat verbrand te zijn. Komt dit vaker voor bij een T4? Ik vraag mij wel af hoe dit gekomen is. Er is na maand stilstand (toen alles prima werkte) gestart en direct tellerbak geen stuk. Is er geen zekering die bij eventuele kortsluiting doorbrand ipv de tellerbak.
Bijlagen
tellerbak brandschade (4).jpg
tellerbak brandschade (3).jpg
tellerbak brandschade (2).jpg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: tellerbak zomaar uitgevallen

Bericht door krekwakwol »

Ik weet niet hoe vochtig het in jou bus was de laatste tijd, want het was wel erg vochtig in de lucht en als hij een maand stilstaat wordt het er niet beter op, wellicht dat dat meegespeeld heeft.

Wij hadden op de voorste zijruiten van onze T4 van die wind deflectors en konden daardoor altijd de ramen op een kier laten staan om door te luchten.
Niet onze bus, maar wel zoals onze
Niet onze bus, maar wel zoals onze
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
JerryT4
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 aug 2022, 16:30

Re: tellerbak zomaar uitgevallen

Bericht door JerryT4 »

Wat een zoektocht naar een instrumentenpaneel van een T4, benzine automaat uit 1996. Uiteindelijk in Duitsland een nieuw exemplaar gevonden en kunnen kopen. Dus binnenkort maar inbouwen. Hopelijk weer voor de komende 25 jaar probleemloos werken….
Bijlagen
861A0C22-D313-44F2-A04B-1026B36593ED.jpeg
B2C666E5-4046-4B86-AE23-6E8F1538EA2D.jpeg
Plaats reactie