Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 615
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door MarkV »

Dat zeg ik :toppie

En bovendien:
Het grootste gedeelte van de ombouw is door een bedrijf uitgevoerd die ook de RDW keuring heeft gepland. Die ombouwer heeft in het verleden vaker bussen met 2800kg op kenteken op zes zitplaatsen gekregen.
Als ombouwer de keuring heeft gepland, en dit in het verleden vaker heeft gedaan, waarom laat je hem dit niet lekker doen?
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
kliklakloe
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door kliklakloe »

Hanz schreef: 02 nov 2022, 22:14 Als je auto een kampeerwagen wordt dan wordt het automatisch een personenauto. Je krijgt dan een nieuw kenteken.
En nee, een personenauto heeft geen maximaal laadvermogen maar een maximaal toegestane massa. Dat is dus auto + personen + bagage.
Ok, bedankt voor de verduidelijking. Hoe dan ook is het nu nog een bedrijfswagen die bij de RDW stond voor een keuring naar kampeerwagen. Het lijkt mij niet logisch dat hij eerst van bedrijfswagen naar personenauto gekeurd moet worden, en dan vervolgens naar kampeerwagen. Of is dat de gebruikelijke route?
kliklakloe
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door kliklakloe »

MarkV schreef: 02 nov 2022, 22:25 Dat zeg ik :toppie

En bovendien:
Het grootste gedeelte van de ombouw is door een bedrijf uitgevoerd die ook de RDW keuring heeft gepland. Die ombouwer heeft in het verleden vaker bussen met 2800kg op kenteken op zes zitplaatsen gekregen.
Als ombouwer de keuring heeft gepland, en dit in het verleden vaker heeft gedaan, waarom laat je hem dit niet lekker doen?
Doe ik ook, alleen is dit voor hem ook geen bekend traject, en ik was benieuwd of er mensen waren die hier ervaring mee hebben. Voor hetzelfde geld zegt de importeur nee dat kan niet aangepast worden en zit ik met een bus die ik meteen weer kan verkopen. trajectaanvraag moest van tevoren betaald worden trouwens, dus mochten ze nog zeggen nee daar is geen mogelijkheid toe dan ben ik alsnog die 650 euro ex kwijt. Dus het is wel fijn om te horen dat andere mensen dit succesvol gedaan hebben.
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 615
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door MarkV »

Een camper is een personenauto met aantekening kampeerauto.

Zo staat mijn California Beach op kenteken:
Voertuigcategorie: Personenauto (M1)
Speciale doeleinden: Kampeerwagen (SA)
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
kliklakloe
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door kliklakloe »

Ok, bedankt. ik zal dit topic updaten zodra ik wat te horen krijg van pon.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door krekwakwol »

kliklakloe schreef: 02 nov 2022, 22:27
Hanz schreef: 02 nov 2022, 22:14 Als je auto een kampeerwagen wordt dan wordt het automatisch een personenauto. Je krijgt dan een nieuw kenteken.
En nee, een personenauto heeft geen maximaal laadvermogen maar een maximaal toegestane massa. Dat is dus auto + personen + bagage.
Ok, bedankt voor de verduidelijking. Hoe dan ook is het nu nog een bedrijfswagen die bij de RDW stond voor een keuring naar kampeerwagen. Het lijkt mij niet logisch dat hij eerst van bedrijfswagen naar personenauto gekeurd moet worden, en dan vervolgens naar kampeerwagen. Of is dat de gebruikelijke route?
Ik heb de bus ook als bedrijfswagen aangeboden bij de RDW en dan gaat het keuren naar kampeerwagen en naar personenwagen in een keer. Zoals Hanz ook al opmerkte.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door Mickel Moen »

Volgens mij nog niet genoemd.

Wat ook speelt is dat de keuring gebaseerd wordt op de eisen geldend op datum eerste toelating. Daardoor zijn er verschillen.

Mijn bus is van maart 2004. Gekeurd naar camper in 2009. Ik heb helemaal geen zitplaatsen op het kenteken. Wel gelden de bevestigingseisen en gordeleisen van maart 2004. Ik noem met opzet maart 2004, omdat in juni 2004, naar ik nog weet, de eisen gewijzigd zijn.

De keurmeester zal zich dus houden aan de eisen datum eerste toelating van jouw bus.

Ik denk dat de titel van dit draadje daarom ook niet klopt. De RDW doet niet moeilijk, maar houdt zich aan de eisen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
kliklakloe
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door kliklakloe »

Mickel Moen schreef: 03 nov 2022, 07:51 Volgens mij nog niet genoemd.

Wat ook speelt is dat de keuring gebaseerd wordt op de eisen geldend op datum eerste toelating. Daardoor zijn er verschillen.

Mijn bus is van maart 2004. Gekeurd naar camper in 2009. Ik heb helemaal geen zitplaatsen op het kenteken. Wel gelden de bevestigingseisen en gordeleisen van maart 2004. Ik noem met opzet maart 2004, omdat in juni 2004, naar ik nog weet, de eisen gewijzigd zijn.

De keurmeester zal zich dus houden aan de eisen datum eerste toelating van jouw bus.

Ik denk dat de titel van dit draadje daarom ook niet klopt. De RDW doet niet moeilijk, maar houdt zich aan de eisen.
Welke eisen zouden dat zijn dan? ik mag prima 6 zitplaatsen hebben, zijn ook allemaal veilige zitplaatsen. enige probleem is dat maximaal technische massa daarmee over zijn max komt in hun software. In de praktijk totaal niet. Ik ben bekend met de verschillen in datum eerste toelating.

Waarom zeg ik moeilijk doen? omdat andere mensen met een soortgelijke situatie wel goedgekeurd worden.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door Mickel Moen »

In het laatste zinnetje zit de kneep. Je suggereert dat de keurmeester moeilijk doet. En dat een andere keurmeester dat niet zou doen.

Dat is nogal wat. Een keurmeester van de RDW heeft zich te houden aan de wet. Kan er bij de herkeuring van de APK wellicht soms enig verschil zijn ten aanzien van slijtage van onderdelen, hier is het eigenlijk simpel.

Hij zal de keuring doen aan de hand van de eisen, die voor jouw bus datum eerste toelating gelden. Dat zal zijn collega ook doen. Maakt de keurmeester een aantoonbare fout in jouw nadeel, kun je bezwaar aantekenen. Maakt hij een fout in jouw voordeel, zou ik het mooi zo laten.

Busjes in soortgelijke situaties is erg vaag. Want dan moet je kunnen aantonen, dat voor die andere bus de situatie ook inderdaad identiek is. In een zeldzaam geval kan het dat de keurmeester inderdaad een fout gemaakt heeft in het voordeel van die andere bus. Dan heeft die geluk gehad, maar jij hebt er niks aan. Jij hebt enkel en alleen te maken met jouw bus.

Dat jij de zitplaatsen in jouw bus veilig acht doet niet ter zake. Of de keurmeester privé het misschien met je eens zou zijn, doet ook niet ter zake. Dat zou pas willekeur zijn.

Verhalen over willekeur, moeilijk doen enz, doen het goed aan de borreltafel, maar zijn zelden gebaseerd op de feiten. Je leest in de reacties al, dat niemand met je aan die borreltafel gaat zitten.

Basis van dit soort zaken is vaak gebrek aan kennis en teleurstelling. Beide begrijpelijk. Het is ingewikkeld en Je baalt ervan, maar daar kom je niet verder mee. Kennis zit juist bij die keurmeester van de RDW. Je komt verder met hem te bevragen en vragen naar een oplossing. Voor wie bouwplannen heeft. Ga vooraf in gesprek.
Ingewikkeld is het wel en als je dat moeilijk wilt noemen. Je bent eigenlijk ook een camperfabrikant, ook al is het er maar 1.

Dus als het probleem opgelost wordt met het verhogen van het maximaal gewicht zou ik dat mooi doen.

Overigens is gewicht ook een probleem bij veel fabriekscampers. Op https://camperforum.nl/search.php?searc ... ive_topics kun je daarover ook het een en ander vinden.

Wees blij dat je niet in België woont.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 03 nov 2022, 14:15, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door Mickel Moen »

Aanvulling.

Ik kan het zo gauw niet vinden bij de RDW, maar op de site van Burstner staat er dit over:
De massa van de passagiers is 75 kg per door de fabrikant voorziene zitplaats, ongeacht hoeveel de passagiers feitelijk wegen. Het massa van de bestuurder is reeds opgenomen in het massa in rijklare toestand (zie nr. 2 hierboven) en wordt derhalve niet opnieuw meegerekend. In het geval van een camper met vier toegestane zitplaatsen is het massa van de passagiers zodoende 3 * 75 kg = 225 kg.
Volgens:
De gewichtsspecificaties en -tests voor campers worden in de hele EU op uniforme wijze geregeld in EU-uitvoeringsverordening nr. 2021/535 (tot juni 2022: uitvoeringsverordening nr. 1230/2012 van de EU).
https://www.buerstner.com/nl/nl/gewicht ... nnisgeving
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door Multivan Generation »

kliklakloe schreef: 03 nov 2022, 09:03
Welke eisen zouden dat zijn dan? ik mag prima 6 zitplaatsen hebben, zijn ook allemaal veilige zitplaatsen. enige probleem is dat maximaal technische massa daarmee over zijn max komt in hun software. In de praktijk totaal niet. Ik ben bekend met de verschillen in datum eerste toelating.

Waarom zeg ik moeilijk doen? omdat andere mensen met een soortgelijke situatie wel goedgekeurd worden.
Hoeveel zitplaatsen worden er maximaal vermeldt op je CVO?
Hoe wil je naar de keuring, qua zitplaatsen opstelling?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door krekwakwol »

kliklakloe schreef: 02 nov 2022, 22:04

Bedankt, prettig dat het rijcomfort ook verhoogd is dat is ook wat waard. Hoelang duurde het hele proces ongeveer met pon en dealer?
Dat hangt van je eigen handelen af.
Zodra jij de goede stabilisatorstangen aantoonbaar hebt laten monteren en dit naar Pon hebt gestuurd, duurt het ongeveer een week voor je het CVO thuis gestuurd krijgt.

Hierna kun je een afspraak maken met de RDW voor wijziging voertuig en ook met het CVO bij de dealer een nieuw voertuigsticker bestellen, deze moet ook gemaakt worden en duurt ook ongeveer een week.

De hele auto hoeft niet opnieuw gekeurd en gewogen worden, ze hebben zelfs geen opmerking gemaakt over het later geplaatste hefdak of pushbarr(wel met E-keur)

Ik plaats hieronder nog even de reactie van het RDW voor de aanvraag om een en ander duidelijk te maken.


" Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het verhogen van de technisch maximale massa van uw voertuig.

Wanneer u de technisch maximale massa wilt verhogen tot boven de regegistreerde maximum massa van uw voertuig moet de voertuigfabrikant hiermee akkoord gaan en moet u dit laten beoordelen bij de RDW.

U maakt hiervoor een afspraak op een RDW keuringsstation voor een wijziging aan het voertuig. Op deze afspraak neemt u de verklaring van de voertuigfabrikant en de nieuwe constructieplaat mee naar het RDW keuringsstation. De technisch medewerker zal de technische aspecten beoordelen om de verhoging toe te kunne passen. Daarna zal de technisch medewerker uw aanvraag middels een interne doorverwijzing overdragen aan de afdeling Testen nationaal. Hier zal een inspecteur de verklaring van de voertuigfabrikant beoordelen en indien akkoord de goedkeuring verlenen voor de verhoging waarna deze nieuwe technisch maximale massa op het kenteken geregistreerd kunt krijgen. Houd u er rekening mee dat het beoordelen van de documenten enkele weken kan duren.

Meer informatie over het verhogen van de technisch maximale massa van uw voertuig, de procedure en de kosten kunt u hier terug vinden: Gewicht van uw voertuig wijzigen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder.
U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 088 008 74 47 (lokaal tarief, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur).
U kunt de RDW vanuit het buitenland bereiken via een speciaal nummer. Meer informatie over bellen vanuit het buitenland.

Op onze site vindt u veel informatie. Kijk bijvoorbeeld op www.rdw.nl of op www.rdw.nl/particulier/veelgestelde-vragen. "

Oja, let er wel op dat het draagvermogen van je banden/velgen voldoende is voor de nieuwe aslasten, hier is bij mij wel op gecontroleerd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
kliklakloe
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door kliklakloe »

De aanvraag is in behandeling genomen, dat duurde al een dag of 10 voordat dat gebeurde. Ik moet nu eerst wachten op een reactie van PON met wat er aangepast moet gaan worden eventueel. Dat zou de stabilisatorstangen kunnen zijn zoals in jou geval, maar wie weet komen ze wel met iets heel anders nu dus ik kan daar nog niet op handelen. Op engelse forums lees je vaak dat er helemaal niets aangepast moet worden in de UK voor een opwaardering. Ook heel bijzonder trouwens. daar niet en hier wel.

Ik snap de reacties met betrekking tot de keurmeester en dat gaf ik ook al zelf aan dat die man ook alleen maar zijn werk doet. Maar ik krijg wel de indruk dat het vaak aan willekeur onderhevig is. Blijkbaar is de ene een stuk strenger dan de ander.
kliklakloe
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door kliklakloe »

Multivan Generation schreef: 03 nov 2022, 12:37
kliklakloe schreef: 03 nov 2022, 09:03
Welke eisen zouden dat zijn dan? ik mag prima 6 zitplaatsen hebben, zijn ook allemaal veilige zitplaatsen. enige probleem is dat maximaal technische massa daarmee over zijn max komt in hun software. In de praktijk totaal niet. Ik ben bekend met de verschillen in datum eerste toelating.

Waarom zeg ik moeilijk doen? omdat andere mensen met een soortgelijke situatie wel goedgekeurd worden.
Hoeveel zitplaatsen worden er maximaal vermeldt op je CVO?
Hoe wil je naar de keuring, qua zitplaatsen opstelling?

Groeten Peter
Zou je me kunnen vertellen wat een CVO precies is? ik ben nog niet bekend met die term. Zitplaatsen opstelling is Achter een scopema RIB bank met 3 gordelplaatsen. geplaatst door een ombouwer niet door mezelf. voor bestuurderszetel en een 2persoons bankje. Overigens waren de gordelplaatsen opzich wel in orde voor goedkeuring verder.

Edit: Ik lees net je post in het andere topic. Bedankt maar ik snap hem niet helemaal. Dus omdat die bus al als personenauto geregistreerd stond is het geen probleem en bij een bedrijfswagen wel?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door Multivan Generation »

Precies het is het laatste wat jij noemt.

En dat heeft dus te maken met het chassisnummer en met welke letters en cijfers dat begint. Een bedrijfsauto heeft een chassisnummer wat begint met WV1 en een personenauto geeft een chassisnummer wat begint met WV2. Bij een personenauto is 5 tot en met 9 zitplaatsen geen probleem, bij een bedrijfsauto is het maximaal 5.
Waarom 5? Nou 2 voorstoelen en een 3zits bank in een dubbele cabine.
Nou dan zet ik er toch een bankje extra in aan de voorzijde?
Dan zijn de extra bevestigingspunten die je voor dat bankje gebruikt om te monteren, geen veilige gordelpunten en dus kan die extra zitplaats niet goedgekeurd worden. En dan gooien ze het op het maximale toelaatbare gewicht, maar dat is volgens mij niet het probleem.

Bij de importeur kunnen ze precies nakijken met hoeveel zitplaatsen jouw bus de fabriek heeft verlaten.
Door een RDW gecertificeerde inbouwer kun je er wel extra op je kenteken krijgen, maar in jouw geval dus geen 6.
Dus neem contact op met het RDW en vraag aan bijvoorbeeld een stationschef van een keuringsstation hoe je wel die 6 zitplaatsen legaal kunt verkrijgen.
Zij moeten het namelijk ook goedkeuren. :zwaai

Je zou er zo maar eens op uit kunnen komen, dat een personenbus als uitvoering wellicht wel de gemakkelijkere oplossing is.

Succes en sterkte
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 nov 2022, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie