Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
kliklakloe
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29

RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door kliklakloe »

Goededag allemaal, Bij de RDW keuring wilde de keurmeester mijn bus niet op 6 gordelplaatsen registreren omdat deze dan te zwaar zou worden volgens de computer van deze meneer. 5 gordelplaatsen wou hij wel mee akkoord gaan. Ik vind dit heel raar. zoiezo ga ik daar nooit met 6 volwassen kerels in reizen maar met vrouw en kinderen die alle 4 onder de 10 jaar zijn. En uiteindelijk zou het in mijn beleving niet zoveel uit moeten maken hoeveel personen er in zitten als de gordelplaatsen maar veilig zijn en je het maximum toelaatbaar gewicht op het kenteken niet overschrijdt. Hoe dan ook, ik zit wel met een probleem want ik heb die 6 zitplaatsen nodig.

Zijn er mensen die hier ook problemen mee gehad hebben? ben wel heel benieuwd ik heb een beetje het gevoel tegen een uniek probleem aan te lopen. Ik ben nu bezig om via de importeur een nieuwe typegoedkeuring te krijgen van 2800 kilo naar 3000 kilo. De kosten van deze aanvraag zijn 650 euro exclusief btw. Het is nu in behandeling genomen en ik moet dan nog te horen krijgen wat voor eventuele aanpassingen er aan het voertuig gedaan moeten worden om deze typegoedkeuring te krijgen. Ook gaat er aardig wat tijd overheen.

Al met al een vervelende verrassing en als ik dat van tevoren geweten had dan had ik wel naar een bus gezocht die als 3000 kilo maximaal op kenteken staat. Wel iets om rekening mee te houden. Als iemand tips of ervaringen hiermee heeft dan hoor ik het heel graag.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door krekwakwol »

Ik heb hier een topic over gemaakt, want ik heb de bus ook laten opkeuren van 2800 naar 3000kg.
Wel een T5, maar ik denk niet dst dat veel verschil maakt.
viewtopic.php?t=66987
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door Hanz »

Het maakt niet uit of je met volwassenen of kinderen reist of de zitplaatsen helemaal niet gebruikt, de RDW rekent gewoon 75kg per zitplaats. En als je daarmee boven het maximale gewicht uitkomt dan is het einde verhaal.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
kliklakloe
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door kliklakloe »

krekwakwol schreef: 02 nov 2022, 17:11 Ik heb hier een topic over gemaakt, want ik heb de bus ook laten opkeuren van 2800 naar 3000kg.
Wel een T5, maar ik denk niet dst dat veel verschil maakt.
viewtopic.php?t=66987
Ah geweldig, had wel gezocht op het forum maar deze niet gevonden. Bedankt voor de link naar je topic. Dit geeft me wel iets meer vertrouwen dat het goed moet komen. Wel bijzonder dat jou kosten zo laag waren. Ik wordt al 650 euro ex gerekend voor de aanvraag.

Hoe lang heeft het hele proces ongeveer geduurd van aanvraag tot aan sticker plakken?

Ondertussen ook je latere post gelezen over de kosten. zelfde als bij mij dus die 650 euro ex.
Laatst gewijzigd door kliklakloe op 02 nov 2022, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
kliklakloe
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door kliklakloe »

Hanz schreef: 02 nov 2022, 17:50 Het maakt niet uit of je met volwassenen of kinderen reist of de zitplaatsen helemaal niet gebruikt, de RDW rekent gewoon 75kg per zitplaats. En als je daarmee boven het maximale gewicht uitkomt dan is het einde verhaal.
Nee daar ben ik nu ook achter inderdaad, maar ik vind het maar apart om zo te rekenen.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door Erdem50 »

kliklakloe schreef: 02 nov 2022, 19:09
Hanz schreef: 02 nov 2022, 17:50 Het maakt niet uit of je met volwassenen of kinderen reist of de zitplaatsen helemaal niet gebruikt, de RDW rekent gewoon 75kg per zitplaats. En als je daarmee boven het maximale gewicht uitkomt dan is het einde verhaal.
Nee daar ben ik nu ook achter inderdaad, maar ik vind het maar apart om zo te rekenen.
Mag ik vragen waarom je dit apart vindt? Omdat het jou niet goed uitkomt? Wil niet lullig doen maar dit is nou eenmaal noodzaak. Het is geen argument om te zeggen, wij gaan met 2 volwassenen en 4 kinderen. Als die 6 zitplaatsen je gegeven zijn moet het goed zitten.

Stel jij verkoopt je bus met 6 zitplaatsen en de nieuwe eigenaar gaat met 6 volwassenen erin, die gaat echt niet eerst langs het RDW.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door krekwakwol »

De kosten waar je rekening mee moet houden zijn (in mijn geval dan) :

- 175 euro voor een Set dikkere stabilisatorstangen en montage ( ik heb een gebruikte set van een multivan gekocht ) moest bij de garage, want ze willen graag bewijs dat het gebeurd is, dus foto's en factuur waar onderdeel nummers op staan.
- 650 euro voor een aangepast CVO van Pon.
- 145 euro voor een nieuwe voertuig sticker met het nieuwe gewicht en aslasten, deze kun je bij de dealer bestellen als je het nieuwe CVO ontvangen hebt
- 54 euro voor de keuring van de RDW.

Dus opgeteld ruim 1000 euro.
(Was bij mij 700 euro door een fout van Pon in mijn voordeel.)

Maar de bus rijdt wel een stuk stabieler door de bochten met de dikkere stabi's.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
kliklakloe
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door kliklakloe »

Erdem50 schreef: 02 nov 2022, 19:17
kliklakloe schreef: 02 nov 2022, 19:09
Hanz schreef: 02 nov 2022, 17:50 Het maakt niet uit of je met volwassenen of kinderen reist of de zitplaatsen helemaal niet gebruikt, de RDW rekent gewoon 75kg per zitplaats. En als je daarmee boven het maximale gewicht uitkomt dan is het einde verhaal.
Nee daar ben ik nu ook achter inderdaad, maar ik vind het maar apart om zo te rekenen.
Mag ik vragen waarom je dit apart vindt? Omdat het jou niet goed uitkomt? Wil niet lullig doen maar dit is nou eenmaal noodzaak. Het is geen argument om te zeggen, wij gaan met 2 volwassenen en 4 kinderen. Als die 6 zitplaatsen je gegeven zijn moet het goed zitten.

Stel jij verkoopt je bus met 6 zitplaatsen en de nieuwe eigenaar gaat met 6 volwassenen erin, die gaat echt niet eerst langs het RDW.
Dat mag je zeker vragen. omdat het uiteindelijk om het gewicht gaat wat niet overschreden mag worden. Die nieuwe eigenaar kan er ook voor 1300 kilo aan bakstenen in leggen dan is hij net zo fout als wanneer hij 6 personen van 150 kilo gaat vervoeren. Dus ja ik vindt het een hele rare redenatie. 75kg kan prima een gemiddeld gewicht zijn maar er zijn toch ook heel veel mensen die veel zwaarder of lichter zijn. Zolang de gordelplaatsen veilig zijn en het gewicht niet overschreden wordt zie ik het probleem niet. Wanneer ik 5 mensen meeneem kan ik nog steeds te zwaar zijn als ik vervolgens nog 400kg aan bagage erbij doe.

De noodzaak die zie ik, alleen hoe ik aan die max kom of dat nou mensen zijn of belading of wat dan ook, daar zit in mijn ogen geen verschil in. zolang ik niet aan de max zit ben ik niet fout bezig.
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door MarkV »

Je bus staat op kenteken als personenauto neem ik aan?
Bij bedrijfsauto's heb je een maximaal laadvermogen, maar bij personenauto's niet. Daar zou dan jouw redenatie moeten gelden en als je niet met personen en/of lading boven de maximaal toegestane massa komt is het prima.

Als je bus 2800kg mag wegen in totaal, je daar 6 personen à 75kg van aftrekt, dan mag de bus zelf niet meer dan 2350kg wegen dus.
Hoeveel weegt je bus?
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door Hanz »

kliklakloe schreef: 02 nov 2022, 19:32Wanneer ik 5 mensen meeneem kan ik nog steeds te zwaar zijn als ik vervolgens nog 400kg aan bagage erbij doe.
Inderdaad en in dat geval kan je een flinke boete krijgen als je bij een controle gewogen wordt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
kliklakloe
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door kliklakloe »

MarkV schreef: 02 nov 2022, 21:37 Je bus staat op kenteken als personenauto neem ik aan?
Bij bedrijfsauto's heb je een maximaal laadvermogen, maar bij personenauto's niet. Daar zou dan jouw redenatie moeten gelden en als je niet met personen en/of lading boven de maximaal toegestane massa komt is het prima.

Als je bus 2800kg mag wegen in totaal, je daar 6 personen à 75kg van aftrekt, dan mag de bus zelf niet meer dan 2350kg wegen dus.
Hoeveel weegt je bus?
Nee als bedrijfswagen. En dan hopelijk zeer binnenkort als kampeerauto. De beste man zal best wel gelijk hebben, Hij doet ook niet meer dan wat gegevens in een computer programma intikken waar vervolgens een resultaat uit komt. de bus weegt ruim 2300 kilo, jou voorbeeld komt ook uit alleen wordt in die software naast die 6x inzittenden van 75kg stuks ook gewicht van bagage water enzovoorts meegerekend. Het grootste gedeelte van de ombouw is door een bedrijf uitgevoerd die ook de RDW keuring heeft gepland. Die ombouwer heeft in het verleden vaker bussen met 2800kg op kenteken op zes zitplaatsen gekregen. Alleen was de betreffende keurmeester nogal strict en wilde niet van zijn software afwijken.

Trouwens personenauto's hebben toch ook een maximaal laadvermogen op het kentekenbewijs staan?

Hoe dan ook ben ik nu in het traject gegaan voor een opwaardering. het heeft ook geen nut om hierover met de RDW in discussie te gaan.
kliklakloe
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door kliklakloe »

krekwakwol schreef: 02 nov 2022, 19:23 De kosten waar je rekening mee moet houden zijn (in mijn geval dan) :

- 175 euro voor een Set dikkere stabilisatorstangen en montage ( ik heb een gebruikte set van een multivan gekocht ) moest bij de garage, want ze willen graag bewijs dat het gebeurd is, dus foto's en factuur waar onderdeel nummers op staan.
- 650 euro voor een aangepast CVO van Pon.
- 145 euro voor een nieuwe voertuig sticker met het nieuwe gewicht en aslasten, deze kun je bij de dealer bestellen als je het nieuwe CVO ontvangen hebt
- 54 euro voor de keuring van de RDW.

Dus opgeteld ruim 1000 euro.
(Was bij mij 700 euro door een fout van Pon in mijn voordeel.)

Maar de bus rijdt wel een stuk stabieler door de bochten met de dikkere stabi's.
Bedankt, prettig dat het rijcomfort ook verhoogd is dat is ook wat waard. Hoelang duurde het hele proces ongeveer met pon en dealer?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door Hanz »

Als je bus een kampeerwagen wordt dan wordt hij ook automatisch een personenauto. Je krijgt dan een nieuw kenteken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door MarkV »

...en hij wordt opnieuw gewogen!
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: RDW doet moeilijk over 6 zitplaatsen ivm gewicht.

Bericht door Hanz »

Als je auto een kampeerwagen wordt dan wordt het automatisch een personenauto. Je krijgt dan een nieuw kenteken.
En nee, een personenauto heeft geen maximaal laadvermogen maar een maximaal toegestane massa. Dat is dus auto + personen + bagage.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie