Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Hallo,

ben bezig met een tweede zakelijke wagen (youngtimer) als reservewagen en welke door collegae zzp gebruikt wordt op mijn grotere werken. Deze wil ik dan ook privé gebruiken als reiswagen. Ik had tot enkele jaren geleden daar een heel fijne T3 syncro voor met 7 zitplaatsen (Bluestar) op camperkenteken.

Ik zoek een verticale vormvaste tussenwand voor de L1 300cm wielbasis die voldoet aan de dubbelcabine fiscale maat. Indien mogelijk dus verticaal zonder de bak voor een bank.

Daarnaast wil ik twee uitneembare stoelen monteren als tweede zitrij. 4 zitplaatsen is genoeg.

Weet iemand welk merk/type tussenschot voor een L1 wielbasis voldoet of netjes aan te passen is? Ik vermoed dat dit schot redelijke vleugels moet hebben aan de zijkanten om aan te sluiten op de C stijlen. Voor 2 stoelen zoek ik uitneembare neerklapbare stoelen 2e zitrij.

Daarnaast heb ik het idee om een hefdak te monteren met toegang vanuit de cabine. Ik heb al eens geinformeerd voor een hefdak voor mijn andere bus een Peugeot Expert L3 maar het ontbreekt mij nog aan ervaringsberichten over de praktische kant van slapen in een hefdak. Ik heb het idee dat in ieder geval een slaaphefdak op een L1 bus een kort bed heeft wat misschien met mijn 197cm niet heel fijn kan zijn. In de T3 kon ik mijn lengte kwijt met de voeten over de rand van de bedbank(hoofd aan achterklep) maar hoofd onder scharnier trekt mij niet zo. Als iemand inzicht heeft in hoe het slapen in een L1 bus met hefdak en lang persoon zicht verhoud? Richting naar meest ruime hefdak voor een L1 in lengte hoogte zou fijn zijn.
Laatst gewijzigd door SyncRoon op 13 nov 2022, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: T5 dubbelcabine en hefdak

Bericht door Erwin L »

Ik heb zoiets ooit gezien, op basis van een multivan. Verticale wand, bekleed met viltstof. En twee stoelen in de vloerrails geklikt.

Ervaring met hefdak heb ik dan weer niet, maar de meeste fabriekscampers zijn korte wielbasis dus dan zal dat toch redelijk goed moeten gaan.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 dubbelcabine en hefdak

Bericht door krekwakwol »

Wil je hem gewoon op grijs kenteken houden als bedrijfsbus of op camperkenteken, want dan moet je wel aan de eisen van de belasting dienst voldoen, voor je in aanmerking komt voor het kwart tarief.

Je zou daarvoor dit topic kunnen doorlezen.
viewtopic.php?t=52941#p379366
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T5 dubbelcabine en hefdak

Bericht door SyncRoon »

Bus blijft grijs. Blijft dan ook voldoen aan fiscale eisen dubbelcabine en bijbehorende fictief blok. Maar zal niet voldoen aan de eisen voor kampeerwagen. Korte regelgeving op site RDW en belastingdienst ben ik nu aan nalezen in de achterliggende wetteksten. Ik dacht met een bus uit 2007 niet veel problemen te verwachten maar dat kan nog anders uitpakken zo te lezen.

Ik zag ook dat een multivan dubbelcabine schot er wel goed uitziet. Bank of stoelen ga ik nog bekijken. Bus heeft een WV1 chassisnummer en ik vermoed als besteller dan geen montage punten voor zetels of gordels. Eerst uitvogelen of en hoe dit dan 'origineel' in te bouwen is. Wat ik zag is dat de verstevigingen in de onderdeellijsten staan maar of je bij een L1 ook uitkomt met fiscale maat moet ik nog nagaan met die uitneembare stoelen of bank. Mijn laatste ervaring is dat de RDW ten aanzien gordels scherp keurt. Ik kon in 2019 nog omkeuren naar dubbelcabine zonder gordels op achterbank maar zo te lezen in het actuele voertuigreglement voor bestelwagens moeten alle naar voren gerichte zitplaatsen nu gordels hebben vanaf 1e toelating 1997.

In het KISS gedachte is een standaard L1 dubbel cabine eenvoudigst. Kan goed zijn dat ik dan zo'n complete set probeer te vinden. Aanbod is niet heel ruim. Andere gedachte is dan een eigenbouw schot welke aansluit op de linkerzijde tegen de C-stijl en met rubber profiel tegen de schuifdeur. Ik meen gelezen te hebben dat tegenwoordig (belastingtechnisch) aan de schuifdeurzijde het schot niet aan de C-stijl hoeft aan te sluiten. Je mag dan via de schuifdeur de cabine in en ook naar de laadruimte. (maar geen raam in de schuifdeur?)

Las daar ook dat de definitie van een fictief blok inhoud zonder bekleding en isolatie maar wel vanaf laagste/kortse punt bv dakspant of vaste uitstulping in de vaste wand/vloer/dak. Ook uitstroomroosters of lampen tellen niet mee. Staat wel dwars op de eis bij campers? Men spreekt over een denkbeeldig blok, lijkt mij synoniem voor een fictief blok uit de wettekst. En in de wettekst wordt er zo te lezen anders geïnterpreteerd dan de belastingen doen. Want in veel bestelbussen zie je vaste inrichtingen met kasten, laden etc. waardoor het fictief blok er ook niet meer in past. Dus wat bedoelt de belastingdienst met 'aan de binnenkant van de binnenruimte materialen aangebracht tegen de wanden, de vloer of het plafond' Dat kan gaan om bekleding, kasten, verhoogde vloer, vast bed, verlaagd bed in hefdak, plafonkast???

Ik heb een hefdak op oog met achterlift en hoge scharnieren. Dus aan achterzijde omhoog. Lijkt mij praktischer in en uitklimmen/schuiven dan moeten draaien. Zo kruipen we momenteel ook in de daktent, voeten aan de ladder.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 dubbelcabine en hefdak

Bericht door krekwakwol »

Oké, in elk geval succes met je project.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 dubbelcabine en hefdak

Bericht door Hanz »

Ik krijg de indruk dat je de eisen voor bestelwagens/dubbele cabine en de eisen voor campers door elkaar aan het halen bent. Bedrijfswagens en campers (personenwagen) zijn verschillende categorieën voor de RDW en de Belastingdienst en de eisen aan de inrichting kan je niet zomaar vergelijken.
Ik begrijp dat jouw bus een dubbele cabine houdt op grijs kenteken. Dan kan het niet tegelijkertijd een camper zijn, ook niet als er een slaaphefdak op zit.
SyncRoon schreef: 07 nov 2022, 01:13 Ik heb een hefdak op oog met achterlift en hoge scharnieren. Dus aan achterzijde omhoog. Lijkt mij praktischer in en uitklimmen/schuiven dan moeten draaien. Zo kruipen we momenteel ook in de daktent, voeten aan de ladder.
Over het algemeen is een hefdak aan de scharnierkant nogal laag. Je moet wel heel hoge scharnieren hebben wil je er aan die kant nog een beetje comfortabel in kunnen kruipen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T5 dubbelcabine en hefdak

Bericht door SyncRoon »

Nee hoor ik weet wat ik doe en regelgeving wordt je alleen wijzer van als je er mee bezig bent.

Ik haal de bus eerst naar huis en strip hem van alle ballast en dan naar een autopoetser.

Ik sta voor de keus grijs kenteken met dubbel cabine en hefdak of als echte camper. Ik heb maar 4 zitplaatsen nodig.

Met hefdak en dubbel cabine zie ik geen probleem. Met lage kant vooraan en de ingang daar heb je ruinte genoeg en onder het hefdak kan je de hoge kant optimaal benutten.

Hefdak gaat sowieso veel kleiner zijn dan onze daktent die tot naast de wagen openvouwt.

Eerst eens de bus leeg en schoon, wat onderdelen vervangen en tussendoor bedenken welke richting we op gaan. Daarvoor zoek ik eerst ook verder na ivm rdwkeuring zitplaatsen en hefdak. Doe het liever goed dan weer eens 2 keer of via omweg.....
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 dubbelcabine en hefdak

Bericht door Multivan Generation »

SyncRoon schreef: 08 nov 2022, 13:11 Ik haal de bus eerst naar huis en strip hem van alle ballast en dan naar een autopoetser.

Wellicht heb je hier iets aan?
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... ht#p405079

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T5 dubbelcabine en hefdak

Bericht door SyncRoon »

Dank je peter, 20 jaar of zo aan archief nazoeken hier is een klus.... Beter goed gejat dan slecht bedacht namelijk. Belangrijkste is denk ik wel dat de bus eerst binnen komt en dan eens zien wat ik op mijn nek heb gehaald. Heb al wel goede dingen gevonden waar ik wat aan heb.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T5 dubbelcabine en hefdak

Bericht door SyncRoon »

Bus is er..... eerst strippen en dan naar de car-detailing een opfrisbeurt binnen en buiten.

Set van 6 Hankook dynapro MT 215/85R16 erbij en een nieuw stalen reserve velg. En een 50L compressorkoelkast + VW diagnose apparaat (voor T4 denk ik) Afgelopen zomer heeft die nog een beurt gehad waarbij ook de haldex ververst is en de sper van nieuwe componenten voorzien.

Die MT banden zijn ca. 12% groter dan standaard en ik denk dat ik ze niet meer ga gebruiken. Heb nog een set 235/70R16 General AT3 die ik wil monteren.
Bijlagen
20221113_175940a.jpg
20221113_175916a.jpg
20221113_175905a.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 755
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: T5 dubbelcabine en hefdak

Bericht door limburger »

SyncRoon schreef: 08 nov 2022, 13:11 Met hefdak en dubbel cabine zie ik geen probleem. Met lage kant vooraan en de ingang daar heb je ruinte genoeg en onder het hefdak kan je de hoge kant optimaal benutten.
hoe ga je het hefdak openen/sluiten als de bedplank achter zit (zodat je voor de "ingang" hebt) en hij achter omhoog gaat?

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 dubbelcabine en hefdak

Bericht door Multivan Generation »

limburger schreef: 14 nov 2022, 14:03
SyncRoon schreef: 08 nov 2022, 13:11 Met hefdak en dubbel cabine zie ik geen probleem. Met lage kant vooraan en de ingang daar heb je ruinte genoeg en onder het hefdak kan je de hoge kant optimaal benutten.
hoe ga je het hefdak openen/sluiten als de bedplank achter zit (zodat je voor de "ingang" hebt) en hij achter omhoog gaat?

:driveT4 :T44EVER
De ingang naar het hefdak is meestal op dezelfde plek als het hoogste punt van het hefdak.
Stel dat je bus nu grijs kenteken is, en dus een afgesloten laadruimte compartiment moet hebben,
dan begrijp ik niet hoe je dat kunt realiseren, als in die ruimte het "plafond" ook nog naar boven kan.
Dan is het toch niet vast meer, en voldoe je niet meer aan de eisen voor grijskenteken, of wel?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Heren, ga de planning eens overnieuw maken nu de bus er is. Eerst de bus als bestelwagen op de weg invoeren en rijden.

Het idee is/was om grijs met dubbel cabine te blijven vanwege de wat eenvoudigere eisen ten aanzien van zitplaatsen. Maar aangezien ik al een korte T4 gehad heb met dubbel cabine weet ik ook dat de ruimte op de 2e zitrij dan wel krapjes is. Hoe een 'standaard' hefdak werkt weet ik, maar bij mij is alles verre van standaard zolang het maar werkt voor mij.

Andere optie is dat ik de bus toch als kampeerwagen inricht. Maar met WV1 chassis is dat moeilijker met zitplaatsen. Ik denk dan twee richtingen op.
#1 kan je goedkeuring van PON/RDW krijgen voor multivanrails, slaapbank en/of stoelen in een WV1 chassis. Dan heeft dit mijn voorkeur omdat ik wel heel verliefd was op het bluestar interieur in mijn ex T3 syncro.

#2 eenvoudige RDW gekeurde zit/slaapbank en hef-slaapdak. Slaapgedeelte vogel ik wel uit, maak het me toch moeilijker dan het is.

Slaapgedeelte in hefdak is smal in vergelijking met de volle breedte in de T3. Ik ben dus erg geinterreseerd of het multivan systeem gemonteerd kan worden aangezien hier de banken en stoelen hun eigen gordel hebben en niet uitgaan van gordelpunten in de carosserie. Dan gaat het om goedkeuring van de rails en montage(punten) lijkt mij.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Jan anno NU »

Waarom zou je focussen op een multivan bank met rails?
Er zijn toch ombouwers die in een T5 een gecertificeerde bedbank plaatsen met geintegreerde gordels.

Nog even wat meer inlezen?

Weg met dat tussenschot en/of DC , zo ruimtelijk en luchtig mogelijk.
:knipoog
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

T5 4motion project

Bericht door SyncRoon »

Ruimtelijker dan een uitneembaar interieur wordt het niet toch? Gekeurde bedbank staat vast ingebouwd. Als dit kan met een multivan stoelen en rails heeft dat mijn voorkeur. Dan met name toch denk ik de twee stoelen van de tweede zitrij zodat je een laadbak overhoud. Hier kan een eenvoudige bedbak/kast/opberger of zoiets in/uit hoe ik het hebben wil.

Ik heb nu de bus leeg. Alle wandbekleding eruit en de bodemplaat. Standkachel werkt, dat is al fijn als je klust.... mis zoiets wel in mijn dagelijkse bus nu met kouder weer en hele dag regen....

Bij de T3 was gebruik vooral een ruime reiswagen. Bijkomstig konden we er in slapen (meestal de kinderen). We sliepen zelf in de daktent op aanhanger.

De T5 zie ik het liefst ook als ruime reiswagen/aanhangertrekker. Bijkomstig het slapen in hefdak en optioneel wellicht bedconstructie achterin. Met twee multivan stoelen van de 2e zitrij kan je mooi een treinzit maken en meer zitplaatsen heb ik niet nodig. Dan blijft de achterbak leeg zodat ik daar de vaste bergruimte en magnetron kan plaatsen. Gasstelletje heb ik graag mobiel, want dat kan dan mooi buiten de bus ivm condens en kookluchten. (tenzij je bij slecht weer zou koken maar dan sta ik net zo makkelijk in een bushokje of onder de klep) De ruimte tussen de wielkasten zou ik leeg willen houden (palletje achterin) Smalle vaste kasten/opklapbaar spoelbakje met de vereiste hoogte boven de wielbakken. Dan kan je daartussen wellicht een (opklapbaar)bed plaatsen mocht ik dat willen. Bus staat als 3 tons uitvoering op de weg. De 5 ordners met facturen en info moet ik nog ophalen. Dan kan ik eens verder zien welke opties besteld waren. Trekhaak is achteraf geplaatst maar wel met typeplaatje. Er is bewust voor een achteraf montage gekozen omdat GDW (Belgisch) een trekhaak had waar de kogel op gebout kon worden. Die kogel zat er op voor de schouwing maar voor vakantie zat daar een 10mm haaks omgezette plaat op als kriksteun om de bus uit het klapzand te krikken. Kon die de rijplaten onder de wielen schuiven....
Bijlagen
DSC04101.JPG
daktent opgezet.JPG
Groet, Ronald
Plaats reactie