Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

De vorige eigenaar gaf aan dat de schuifdeur en klep wel eens haperden. Maar het lijkt mij een voor de grijpgraag behoedend middel. Ik kan goed geloven dat de vorige eigenaar er niet eens van bewust was maar ook wel bewust zo heeft besteld of ingesteld tegen de grijpgraagjes op zijn reizen. Als hier aanpassingen in te maken zijn misschien wel handig ja.

Multivan interieur is thuis. Viel ff tegen met de steunen aan het chassis. Die van de middelste rails zaten allemaal gepuntlast, heb de dwarsdrager er compleet uitgezaagd en thuis eens op gemak de puntlassen uitboren. Is het railsysteem met 10 bouten per rails en de brede rails voor het tafeltje. Vloerplaat is enkel een dikke foam mat met vloerbekleding. Ik heb nu de vloerplaat, cabinevloer en mat, rails, bevestigingen onderzijde, wandbekleding en hemel, 2 verwarmde voorstoelen, tweede zitrij 2 uitneembare stoelen, en de 3e zitrij slaapbank. Met 18 jaar is het gebruik er ook wel aan af te lezen maar dat past bij mij en de bus van 15 jaar :). Ik kreeg die verrekte airbag niet uit het stuur. Anders had ik het leren stuurwiel ook meegenomen. Ik kreeg die stalen clip door het gaatje aan de achterzijde wel van zijn plek met een haakje, de uiteinden sprongen ook uit de pennen maar de airbag wilde niet loskomen.

Ik heb mij niet gewaagd aan de kachelunit achter en de motorvoorverwarmer/standkachel onder de bus. (waterverwarmer onder de bestuurder) Ik heb een werkende standkachel die bij de B stijl rechts naar binnen blaast. Ramen ook nog compleet op achterklep na.

Verder zit er niet zoveel meer in. Met beetje geluk kan iemand die motorverwarmer nog redden voor die de schredder in gaat.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Multivan Generation »

Waar staat die bus? Beetje bij ons in de buurt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Staat bij Autobek Hoedekenskerke. Staat ook een dubbelcabine bus T5 maar weet niet of deze voor demontage is.

De multivan heeft nog wel de defecte motor en bak erin hangen, goede olieboot. Electrisch was al veel weg, o.a. zekeringkasten/relais onder stoelen. Dashbord op schakelaars stoelverwarming na nog wel compleet.

Ze hadden de bus op een brug gezet en ik heb zelf de boel gestript. Alle plaatjes van de bodem is toch ff werk.... Hij was al vloeistofloos gemaakt dus daar hoefde ik niet meer op te letten.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Nazoeken via RDW ivm inbouw multivansysteem;


Als ik documentatie RDW nalees (Alternatieve voorschriften en wijze van keuren) dan geld voor de klasse M1 tussen 20-10-2006 en 01-07-2014 het volgende voor zitplaatsen (H15 blz 142);
15 Sterkte van de zitplaatsen
Versie juni 2014
Voertuigcategorie
M1, N1
Basis
74/408/EEG-2006/96/EG
Datum eerste toelating met ingang van:
20-10-2006
Datum eerste toelating tot:
01-07-2014
Individuele toelatingseis
Het voertuig moet voldoen aan richtlijn 74/408/EEG.
Wijze van keuren
Aan richtlijn 74/408/EEG is voldaan indien:
1. Het voertuig op iedere zijzitplaats voorin is voorzien van
hoofdsteunen,
2. Hoofdsteunen zodanig zijn bevestigd dat geen enkel vast
en gevaarlijk gedeelte buiten de bekleding van de
hoofdsteunen, de bevestiging van de hoofdsteunen en de
rugleuning van de zitplaatsen kan uitsteken,
3. Hoofdsteunen in geen enkele gebruikstoestand gevaarlijke
oneffenheden of scherpe kanten vertonen die het risico op
of de ernst van verwondingen van inzittenden van het
voertuig kunnen vergroten. Indien noodzakelijk wordt de
bekleding van de hoofdsteun verwijderd om ook de
inwendige constructie te kunnen beoordelen. Delen met
een afrondingsstraal die voldoen aan richtlijn 78/932/EEG,
bijlage II paragraaf 3.2.4 worden niet als scherp
aangemerkt. Indien noodzakelijk moet er worden
gemeten,
4. Hoofdsteunen de eigenschap bezitten energie te
absorberen ter bescherming van het hoofd van inzittenden
van het voertuig. Dit wordt vastgesteld door na te gaan of
de hoofdsteun niet hard aanvoelt, en
5. Hoofdsteunen geen bijkomende oorzaak van gevaar zijn
voor de inzittenden van het voertuig,
6. Het voertuig in gebruik genomen na 21 juli 2012 niet is
voorzien van zijdelings gerichte zitplaatsen, met
uitzondering van ambulances, brandweerwagens en
voertuigen in gebruik bij ordediensten,
7. Het voertuig v.w.b. de sterkte en de bevestiging van
zitplaatsen voldoet aan de eisen volgens de Federal
Motorvehicle Safety Standards nr. 207 (FMVSS), de
Canadian Motorvehicle Safety Standards nr. 207 (CMVSS)
of artikel 22 van de Japan Safety Regulations for Road
Vehicles (JSRRV). Dit wordt vastgesteld aan de hand van
het voertuig en beschikbare documenten.
8. Van een voertuig dat niet aan een van deze standaarden
voldoet moeten:
a) zitplaatsen en banken stevig aan het voertuig zijn
bevestigd,
b) glijdende zitplaatsen en banken automatisch
vergrendelbaar zijn in alle voorziene standen,
c) verstelbare rugleuningen vergrendelbaar zijn in alle
voorziene standen,
d) d. alle zitplaatsen die naar voren kunnen worden
gekanteld of neerklapbare rugleuningen hebben, zijn
voorzien van automatische vergrendelingen in de
normale stand.
Dit wordt vastgesteld door visuele controle tenzij anders
vermeld.
Goedgekeurde hoofdsteunen volgens de voorschriften van
richtlijn 78/932/EEG of de Federal Motorvehicle Safety
Standards nr. 202 (FMVSS) of de Canadian Motorvehicle Safety
Standards nr. 202 (CMVSS) of artikel 22-4 van de Japan Safety
Regulations for Road Vehicles (JSRRV), worden geacht in
overeenstemming te zijn met de voorschriften die richtlijn
74/408/EEG stelt aan hoofdsteunen.
Wijziging in de constructie
Bij wijziging in de constructie van een voertuig, die verband
houdt met de sterkte en bevestiging van zitplaatsen, zoals
bedoeld in de Regeling voertuigen, hoofdstuk 6, is aan de eisen
van richtlijn 74/408/EEG voldaan indien de zitplaatsen en
hoofdsteunen voldoen aan de hierboven vermelde punten 1 t/m
8, met uitzondering van het vermelde in punt 7.

Ter informatie
Indien aan de zitplaatsen veiligheidsgordels zijn gemonteerd,
dient te worden voldaan richtlijn 76/115/EEG, zie 19
Bevestigingspunten veiligheidsgordels.

Toelichting
In richtlijn 74/408/EEG worden eisen gesteld aan de
bevestiging- en vergrendelingssystemen van zitplaatsen en
voorzieningen die in geval van botsing gevaar voor verwonding
van de inzittenden kunnen veroorzaken. Verder worden er
eisen gesteld aan hoofdsteunen. De specifieke eisen zijn te
vinden in de richtlijn.

19 Bevestigingspunten veiligheidsgordels
Versie juni 2014
Voertuigcategorie
M1, N1, N2, N3
Basis
76/115/EEG-2005/41/EG
Datum eerste toelating met ingang van:
01-01-1998
Datum eerste toelating tot:
01-07-2014
Individuele toelatingseis
Het voertuig moet voldoen aan richtlijn 76/115/EEG.
Wijze van keuren
Aan richtlijn 76/115/EEG is voldaan indien de
bevestigingspunten voor wat betreft
:
a) plaatsing en aantal voldoen aan de technische eisen van
deze richtlijn
; en
b) de sterkte voldoen aan de eisen volgens de Federal
Motorvehicle Safety Standards nr. 210 (FMVSS) of de
Canadian Motorvehicle Safety Standards nr. 210 (CMVSS)
of artikel 22-3 van de Japan Safety Regulations for Road
Vehicles (JSRRV). Dit wordt vastgesteld aan de hand van
het voertuig en beschikbare documenten.
De sterkte mag eveneens worden aangetoond aan de hand van
een berekening en/of informatie.

Wijziging in de constructie
Bij wijziging in de constructie van een voertuig die verband
houdt met de bevestigingspunten voor veiligheidsgordels moet
voor wat betreft sterkte, plaatsing en aantal worden voldaan
aan bovenstaande eisen.
Uit bovenstaande punt 15 maak ik op dat de montage van de bank en stoelen geen probleem is, aan de eisen onder punt 1 t/m 8 wordt voldaan en punt 7 wordt buiten beschouwing gelaten.

Maar er wordt doorverwezen naar punt 19, gordels.... Daar heb ik met een dubbelcabine in een 2005 bus ook al problemen gehad, de keurmeester bij de RDW eiste documentatie van de gordelbevestigingspunten alhoewel deze ook volledig op de dubbelcabinebank gemonteerd zaten, dus niet vanaf de carrosserie. Als ik bovenstaande nu lees voldoe je naar mijn mening aan de gevraagde vereisten. Je voert geen wijziging in de constructie door die verband houden met de bevestigingspunten van de veiligheidsgordels. Maar in de richtlijn 76/115/EEG wordt wel specifiek verwezen naar de combinatie van (gordel)bevestigingspunten aan stoel/bank en de wijze van verankering/verstelling/vergrendel systemen van de bank/stoel.

Het montagesysteem van de zitplaatsen en de zitplaatsen zelf is blijkbaar geen probleem, nu nog aantoonbaarheid van de gordelbevestigingen.

Nu was het zo dat bij de 2005 Jumper ik de bank niet conform de oorspronkelijke inbouw geplaatst had maar meer naar achter voor grotere cabineruimte. Dat triggerde volgens mij bij de keurmeester dat hij vraagtekens zette bij de gordelbevestiging. Ik kreeg de optie om herkeuren zonder gordels wat ik dan gedaan heb, aanleveren 2e fase COC van Snoeks, of op originele plaats (maar dan had ik ook 2e fase COC van snoeks kunnen krijgen) Met een compleet origineel en op originele wijze ingebouwd multivan systeem zou ik dan met een 2007 bus daar de zitplaatsen in gekeurd krijgen? Ik heb alles gedocumenteerd uit de sloper multivan en documenteer ook alles van inbouwwijze.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Multivan Generation »

Ik wens jou succes en vooraf een goed gesprek met een stationschef van het RDW keuringsstation waar jij je bus ter keuring wilt gaan aanbieden. Dat kan namelijk heel verhelderend zijn.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Zal een afspraak maken..... of ik hem daarna überhaupt nog wil keuren..... :huilen
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Morgen de bus eens op de brug en de RVS bodembescherming demonteren en alle fabrieksbodembeplating voor de inbouw van de multivan rails. Na demontage gaat de bus eerst naar de detailer voor een schoonmaak.

Ik heb privacy schuiframen besteld voor L/R, een privacy ruit voor de achterklep en Teroson120. Morgen ook nog even nameten voor de afwerkprofielen rond de ramen. Ik laat ook draaiplateaus meekomen die ik op de multivan voorstoelen monteer. Die kan ik achteraf dan met console en al overzetten.

Als de ramen erin zitten gaat de vloer erin zodat ik met de stoelen en banken de maatvoering kan opnemen voor de camperinrichting.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

1e modificatie. Los moterkapbeugeltje vervangen door de Multivan gasveer.De bovenste kogel zat er al. Onderin niet.
20221211_121308a.jpg
Hier straks aan beginnen. Demontage van de RVS beschermingen en rest van de originele beplating en hitteschilden. Ik ben benieuwd naar eventuele schade aan de tank. Hij is dicht maar met zulke beplating eronder kan bv een steen erop makkelijk gaan schuren op de tank. Is niet de eerste keer dat ik dit zou hebben namelijk, al eerder gehad dat bij doordrukken/hangen op de beschermplaat een steentje door een tank gedrukt werd. Heeft iemand een idee of de brandstofkoeler verplaatst kan worden naar bv de grill? Ik denk dat hier niet voor niets een relatief nieuwe op zit namelijk. Uitlaat gaat nog net, ook eens bekijken of dit door RVS vervangen kan worden.
20221211_121853a.jpg
De vuldop van de motorolie zit mooi zakje omheen om te zorgen dat er geen stof/zand/grit in dat 'lekrandje' verzameld en bij navullen in je motor komt. Een goed passende siliconendop zou wel een leuke zijn.
20221211_121336a.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door MarkV »

Misschien is zo'n vershouddeksel wat voor om de olievuldop:

[attachment=0]Screenshot_20221211-162547.png[/attachment]

Zijn er in verschillende maten, onder andere bij Blokker, Hema en Ikea te koop.
Bijlagen
Silikonendeksel
Silikonendeksel
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Lutra »

SyncRoon schreef: 11 dec 2022, 12:41 1e modificatie. Los moterkapbeugeltje vervangen door de Multivan gasveer.De bovenste kogel zat er al. Onderin niet.
Het is beter om de gasveer andersom te plaatsen met de zuiger naar beneden. De afdichtingen drogen dan niet uit en gaat hij langer mee.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

MarkV schreef: 11 dec 2022, 16:27 Misschien is zo'n vershouddeksel wat voor om de olievuldop:
TOP daar ga ik proefje aan wagen.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Lutra schreef: 11 dec 2022, 17:10
Het is beter om de gasveer andersom te plaatsen met de zuiger naar beneden. De afdichtingen drogen dan niet uit en gaat hij langer mee.
Dank. Ik zie nu op de foto's ook dat hij andersom zat.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

De RVS bodembescherming is er van onder. Toch wel een beetje puinzooi...... Gelaserd materiaal en alle randen gewoon scherp. Daar wordt je niet blij van. Veel bouten op onmogelijke plekken, had met iets meer zorg op maatvoering geen probleem hoeven zijn. Dan nog de veels te lange bouten, staken zover uit dat bij beschadigen demontage helemaal onmogelijk zou zijn. Tank is heel, veel zand, geen gruis of stenen daaronder. Werd wel tijd dat de RVS dorpelbescherming er eens af ging. Is vooral vies en net bij de instap op de rand wat lakschade.
Bijlagen
20221211_170803a.jpg
20221211_150151a.jpg
20221211_142844a.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb eventueel nog een olievuldop voor je liggen als je interesse hebt.
Tegen verzendkosten of op komen halen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

In ieder geval dank voor je aanbod ;-) Dop zit er nog op hoor. Zakje is tegen stof en zand in dat randje tussen vulbuis en de dop. Dat krijg je in de woestijn moeilijk schoon. Mij kennende zal dat hier ten lande niet anders zijn dat het tot onder de motorkap vliegt bij mij.
Groet, Ronald
Plaats reactie