Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kachel werkt niet - T4 California (2.5 TDI 1997 - Airco)

vragen over de T4
CaliCoach
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Kachel werkt niet - T4 California (2.5 TDI 1997 - Airco)

Bericht door CaliCoach »

Hoi,

Mijn T4 California Coach uit 1997, een 2.5 TDI met Airco heeft helaas een kachel die niet werkt zodat ik nu in de winter vaak de standkachel aan moet hebben.

In het begin is de kachel een heel klein beetje warm, maar zodra je de aanjager hoger zet of zelfs de airco erbij aan wordt t gewoon frisse lucht.

Voordat ik mn dashboard ga demonteren voor een eerder gehoord symptoom van het schuim dat er niet meer is rondom de kachel doorvoer was ik benieuwd of iemand nog tips of trucs heeft wat ik kan proberen of controleren?

Groet en alvast enorm bedankt!
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5266
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Kachel werkt niet - T4 California (2.5 TDI 1997 - Airco)

Bericht door René »

Wat doet je temperatuurmeter?
Motor wordt wel gewoon warm?

René
CaliCoach
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Kachel werkt niet - T4 California (2.5 TDI 1997 - Airco)

Bericht door CaliCoach »

Ja temparatuurmeter werkt perfect, wordt warm, rijd goed, etc..
CaliCoach
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Kachel werkt niet - T4 California (2.5 TDI 1997 - Airco)

Bericht door CaliCoach »

Oh rn ik bedenk me net als de kachel op heet staat in t begin (minimaal warm komt eruit) ruik ik een kerrie achtige lucht? Zou dat een lekke kachelradiator kunnen zijn?
CaliCoach
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Kachel werkt niet - T4 California (2.5 TDI 1997 - Airco)

Bericht door CaliCoach »

Toch nog even stiekum benieuwd naar wat tips:-)
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Kachel werkt niet - T4 California (2.5 TDI 1997 - Airco)

Bericht door Chewbacca »

Waaien (of waaiden) er wel eens stukjes schuim uit de roosters?

Bij mijn 2.5TDI uit '96 was alle schuim van de kachel kleppen af. Hierdoor werd de lucht niet langs de kachel radiateur geleid.
Om hierbij te kunnen moet helaas het hele dashboard eruit, dus toen het toch open lag heb ik gelijk de radiateur ook vervangen. Ik heb het in een dag kunnen doen.
Tis niet moeilijk, maar wel ff een grote klus.

Het gezicht van m'n buurman was trouwens ook fantastisch toen alles open lag :lach

Hier heb ik veel aan gehad:
https://www.t4-wiki.de/wiki/W%C3%A4rmetauscher
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Kachel werkt niet - T4 California (2.5 TDI 1997 - Airco)

Bericht door pwhooftman »

Kijk eerst eens of het kachelkraantje in de slang in de motorruimte wel helemaal bediend wordt, zit schuin onder het koelvloeistofreservoir.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kachel werkt niet - T4 California (2.5 TDI 1997 - Airco)

Bericht door Multivan Generation »

Werkt de warmtewisselaar aan de achterzijde, dus in het camperdeel, wel naar behoren? Zo ja, dan kun je de kachelkraan al uitsluiten.

Als jij een kerrie-achtige geur waarneemt, dan kan de warmtewisselaar in het dashboard inderdaad lek zijn.
Maar in welke mate weet je zelf het beste want logischerwijs moet je ook regelmatig wat koelvloeistof bijvullen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Kachel werkt niet - T4 California (2.5 TDI 1997 - Airco)

Bericht door Chewbacca »

pwhooftman schreef: 03 dec 2022, 09:26 Kijk eerst eens of het kachelkraantje in de slang in de motorruimte wel helemaal bediend wordt, zit schuin onder het koelvloeistofreservoir.
Mijn 2.5TDI met airco uit '96 heeft dat niet...
daar wordt de warmte geregeld via een klep in de behuizing van de radiateur door middel van een Bowden-kabel. Ik heb meerdere keren in de motorruimte naar die beide slangen staan kijken die door het schutbord gaan, maar zat echt geen kraantje in. Alleen ontluchting.
CaliCoach
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Kachel werkt niet - T4 California (2.5 TDI 1997 - Airco)

Bericht door CaliCoach »

pwhooftman schreef: 03 dec 2022, 09:26 Kijk eerst eens of het kachelkraantje in de slang in de motorruimte wel helemaal bediend wordt, zit schuin onder het koelvloeistofreservoir.
Bedankt alvast dat ga ik doen morgen. Ik ben heel benieuwd!
CaliCoach
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Kachel werkt niet - T4 California (2.5 TDI 1997 - Airco)

Bericht door CaliCoach »

Multivan Generation schreef: 03 dec 2022, 12:08 Werkt de warmtewisselaar aan de achterzijde, dus in het camperdeel, wel naar behoren? Zo ja, dan kun je de kachelkraan al uitsluiten.

Als jij een kerrie-achtige geur waarneemt, dan kan de warmtewisselaar in het dashboard inderdaad lek zijn.
Maar in welke mate weet je zelf het beste want logischerwijs moet je ook regelmatig wat koelvloeistof bijvullen.

Groeten Peter
Dag Peter, Achterin is het net zo koud :-) Dus dan kan het nog steeds de kachelkraan zijn. Koelvloeistof hoef ik eigenlijk nooit bij te vullen
CaliCoach
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Kachel werkt niet - T4 California (2.5 TDI 1997 - Airco)

Bericht door CaliCoach »

Chewbacca schreef: 03 dec 2022, 21:34
pwhooftman schreef: 03 dec 2022, 09:26 Kijk eerst eens of het kachelkraantje in de slang in de motorruimte wel helemaal bediend wordt, zit schuin onder het koelvloeistofreservoir.
Mijn 2.5TDI met airco uit '96 heeft dat niet...
daar wordt de warmte geregeld via een klep in de behuizing van de radiateur door middel van een Bowden-kabel. Ik heb meerdere keren in de motorruimte naar die beide slangen staan kijken die door het schutbord gaan, maar zat echt geen kraantje in. Alleen ontluchting.
Hmm misschien is mijn '97 2.5 tdi identiek maar ik ga morgen toch even kijken
CaliCoach
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Kachel werkt niet - T4 California (2.5 TDI 1997 - Airco)

Bericht door CaliCoach »

Dit is bij mij inderdaad ook het geval. Twee witte kabels van ongeveer 4mm dik.

Helaas nergens een kraantje :-(

Nog verder tips of ideeen wat ik kan nakijken?
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Kachel werkt niet - T4 California (2.5 TDI 1997 - Airco)

Bericht door Chewbacca »

Je zou bij warme motor nog aan die slangen door het schutbord kunnen voelen of ze beiden warm worden, dan weet je dat er in ieder geval warme koelvloeistof door je warmtewisselaar stroomt.

Heb je climatronic of handmatige bediening?

Bij mij is het handmatige bediening via een bowden-kabel (een metalen binnenkabel die beweegt in een plastic buitenmantel, zoals een handrem kabel). Deze loopt vanaf het bedieningspaneel in het dashboard naar de kleppen in de verdelerkast, allemaal achter het dashboard weggewerkt.
zie ook hier: https://www.t4-wiki.de/wiki/Temperaturklappe Het plaatje helemaal onderin toont de bowden kabels.

Hier heb ik ook nog veel aan gehad:
https://www.t4-wiki.de/wiki/Luftverteilerkasten
CaliCoach
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Kachel werkt niet - T4 California (2.5 TDI 1997 - Airco)

Bericht door CaliCoach »

Bedankt! Ik moet dan nog even checken of de slangen warm worden. Ik heb een handmatige airco met die handrem achtige witte kabels die de motorruimte in komen.

Ik heb met een andere auto weleens meegemaakt dat het kachelklephuis defect was, zou dat in dit geval ook kunnen zijn? Dus dat er geen warme koelvloeistof door de slangen kan lopen omdat die kleppen niet meer open gaan?
Plaats reactie