Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aandrijfas gaat steeds los - T4 TDI

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cor_stijn
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 aug 2022, 14:21

Aandrijfas gaat steeds los - T4 TDI

Bericht door cor_stijn »

Advies gevraagd:
Ik heb diverse topics gevonden over de aandrijfas, maar het ontbreekt daar aan een casus zoals de mijne, of de oplossing werd uiteindelijk niet gedeeld.

Zoals te lezen in mijn eigen voorsteltopic heeft de T4 recent groot onderhoud gehad: versnellingsbak revisie, koppeling en vliegwiel vervangen nadat de koppeling het plotseling had begeven.
Zo'n anderhalve week en 300 kilometer na die reparatie kreeg ik onderweg acute problemen met de aandrijving. Eerst bij belasting, dus bij gas geven en optrekken. Bonken en knarsen, wat al snel erger werd. Na een paar kilometer kon er helemaal niet meer gereden worden en moest ik hem langs de kant van de snelweg zetten.

ANWB heeft me netjes bij de garage afgezet en daar werden de boutjes van de aandrijfas nog eens goed vastgezet, snelle actie.
Toen ik de T4 ging ophalen kreeg ik binnen 50 meter weer de eerste bonk-geluiden en heb ik met de bus rechtsomkeert gemaakt en weer voor de garage geparkeerd.
Bij poging twee heeft de monteur de bouten vervangen en ging het een halve dag goed.
Gisteravond weer met pech langs de weg omdat het gebonk weer terug kwam en ik voordat ik helemaal niet meer kon rijden de ANWB maar weer heb gebeld.

Nu staat de bus weer voor de garagedeur met dank aan de ANWB, en gaat de monteur weer verder zoeken. Misschien een beugel vervangen of de as zelf?
Ik wil ze graag de kans geven om het op te lossen, maar ik vraag me sterk af wat er nu echt aan de hand is. Iemand met tips of vergelijkbare ervaringen?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3561
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Aandrijfas gaat steeds los - T4 TDI

Bericht door krekwakwol »

Laat de aansluitflens op de bak waar de aandrijfas aan geschroefd zit goed controleren en bij de minste afwijking vervangen.
Misschien heeft hij een tik gehad na het eerste keer loslopen en zit er nu spanning op waardoor de boutjes weer loslopen.

Heeft de garage de assen na de revisie ook weer gemonteerd, i.v.m. eventuele garantie of heb je de bak zelf weer gemonteerd.

Is het de rechter as? Want daar zit volgens mij ook nog een hulpas aan van af de bak naar de flens, zit deze goed vast?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
cor_stijn
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 aug 2022, 14:21

Re: Aandrijfas gaat steeds los - T4 TDI

Bericht door cor_stijn »

Bedankt Arnold. Ik heb alles laten uitvoeren door de garage. Ik geef jouw adviezen door!
Gebruikersavatar
cor_stijn
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 aug 2022, 14:21

Re: Aandrijfas gaat steeds los - T4 TDI

Bericht door cor_stijn »

Inmiddels is de boel uit elkaar gehaald en ontstaat er meer duidelijkheid.
De tanden van de aandrijfas zijn flink afgesleten. Het lijkt erop alsof in het verleden iemand een andere bak heeft geplaatst van een net iets ander type en de bevestiging van de aandrijfassen daarbij is aangepast. Er zijn gaten bij geboord op de bevestiging van de as om hem aan de beugel te kunnen schroeven.
Dit is ogenschijnlijk lang goed gegaan totdat onlangs alles los is geweest vanwege de revisie van de bak. Kan goed zijn dat dit de nekslag heeft gegeven aan de al aanwezige slijtage op de as.
Het is mij nog niet helder of de monteurs dit eerder ook al hadden kunnen zien toen alles open lag.
Eerst maar focussen op een oplossing nu.
Gebruikersavatar
cor_stijn
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 aug 2022, 14:21

Re: Aandrijfas gaat steeds los - T4 TDI

Bericht door cor_stijn »

Update: er is weer een behoorlijke reparatie uitgevoerd. Rechter aandrijfas, tussenas, lager en steun zijn vervangen. De T4 rijdt nu weer, maar nog niet helemaal naar wens.

Bij het accelereren trilt het behoorlijk en met name tussen de 80 en 100 kilometer per uur.

Ik ga de aandrijflijn dus nog wel even laten beoordelen, voor een second opinion.
Overigens werd ook opgemerkt dat een verstuiver lijkt te lekken. Je ruikt af en toe een diesel lucht in de cabine en ik merk dat heel soms het vermogen enigszins wegvalt. Ik las op dit forum dan een slecht werkende verstuiver ook kan zorgen door trillingen.

Dus beide onderwerpen moeten uitgezocht worden.
Ik hoop dat de grootste kapitaalinjecties inmiddels passé zijn.
T4Twin0182
Berichten: 167
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Aandrijfas gaat steeds los - T4 TDI

Bericht door T4Twin0182 »

Even retourleidingen checken op lekkage, en opbrengst verstuivers uitlezen met vcds. Dit laatste kan ik eventueel voor je doen indien gewenst.
Plaats reactie