Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Muug »

Goed,
we hebben nu een T4 syncro camperbusje, dan wil ik die 4x4 ook laten werken natuurlijk :knipoog
Een tien jaar geleden hebben we het zuiden van Noorwegen al eens bezocht, alles asfalt en campings.
Nu willen we er terug, maar ik zou graag zoveel mogelijk onverhard doen.
En misschien willen we wel noordwaarts door Zweden om dan zuidwaarts te gaan via Noorwegen.
Is hier iemand die zoiets al eens gedaan heeft en wat info en tracks voor me heeft?
mvg,
Paul
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door bvddobb »

De leukste onverharde tracks in Noorwegen vind je in Midden-Noorwegen, in het bergland.

Hierbij een aantal .gpx-bestanden van onverharde tracks in Noorwegen, allemaal door ons gereden, als bijlage. Het is een .zip-bestand, maar .zip-bestanden mogen hier niet worden geüpload, dus ik heb het hernoemd naar .pdf. Even terugnemen naar .zip, uitpakken, en je hebt een serie .gpx-bestanden van leuke onverharde bergtracks.

Voor een indruk van een paar ervan, zie bijv. hier:



Voor een overzicht van alles uit dat filmpje, zie evt. deze Google-kaart.
Schermafbeelding 2022-12-14 om 15.26.49.png
Bijlagen
Noorwegen-gpx.pdf
(128.38 KiB) 116 keer gedownload
Laatst gewijzigd door bvddobb op 14 dec 2022, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Pascal-141 »

Toen wij afgelopen zomer door Zweeds Lapland reden , hebben we vele vele kilometers over grindwegen door de bossen gereden . Ik vond dat prachtig , je komt er amper een huis/ boshut tegen en tegenliggers kon je op 1 hand tellen over bijna een dag rijden . Ik vermoed dat de "witte dozen campers" niet over die wegen rijden want we kwamen er daar geen enkele tegen . Voor ons (met de dikke AT banden) was dat geen enkel probleem .
20220605_094856.jpg
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Muug »

Waw mensen, dank je!
Dit is al meer dan ik verwacht had.
Er is ook nog zoiets als de TET Norway, wat eerder voor allroad motorrijders is, maar twee rijders hebben me al bevestigd dat er eigenlijk geen single tracks zijn. Dus in principe doenbaar met een wagen. Maar bon, ik ben altijd voorzichtig met zulke info.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Blue Moon »

Ik kijk er al naar uit om je reisverslag met bijhorende foto's te zien en te lezen.
In welke periode denk je te vertrekken?
<;-)
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door gcSunrader »

@ bvddobb. wat een leuk filmpje en plaatsaanduidingen.
Wij genieten ook van Scandinavië op die manier.
@ Muug een schitterend land om te verkennen. maar soms moet je wel een stukje achteruit rijden :ikrij
Favoriete Scandinavië kleur design
Favoriete Scandinavië kleur design
IMG_6879.png (168.75 KiB) 1317 keer bekeken
mooie binnenboortjes
mooie binnenboortjes
IMG_7770.png (144.95 KiB) 1317 keer bekeken
Soms boven op de berg omkeren
Soms boven op de berg omkeren
IMG_8205.png (180.66 KiB) 1317 keer bekeken
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Rafke 108 »

Alles hangt wat af van welk seizoen je er naartoe wilt gaan.
Het is niet uitzonderlijk dat zelf tijdens de warmere maanden routes zijn afgesloten (door sneeuwval of dooi), maar dan zijn er voldoende mooie alternatieven (die soms dan wel enkele dagen meer tijd in beslag nemen).
Neem zeker je tijd, geniet en geef je busje op voorhand genoeg aandacht.

Nog een tip: Pascal en ik stopten vaak wat sneller om te tanken (soms elke dag), zodat onze brandstoftank steeds gevuld bleef. Hierdoor kan je stress vermijden in de wat afgelegenere gebieden of wanneer een pomp niet bevoorraad werd.
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Muug »

Het zal drie weken in juli worden. Buiten het hoogseizoen is door familiale situatie niet mogelijk.
Van NL naar Kristiansand is duizend euro duurder dan vanuit Hirtshals. Echt wel zoveel! :ie En het enige verschil is dat je een handvol uren vroeger in Noorwegen bent. :muur
Anderzijds ligt Oslo dichter bij de regio die we wensen te bezoeken. Moet nog effe uitzoeken hoeveel het kost om van Kiel naar Oslo te varen.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door bvddobb »

Muug schreef: 02 jan 2023, 18:58 Moet nog effe uitzoeken hoeveel het kost om van Kiel naar Oslo te varen.
Je kunt dacht ik ook nog steeds van Frederikshavn naar Oslo, alleen niet meer met de dagboot (da’s echt jammer: wij zijn wel eens voor € 36 overgevaren, met auto, en het is heel leuk om overdag door de Oslo-fjord te varen: veel te zien!)
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door bvddobb »

Muug schreef: 02 jan 2023, 18:58 Van NL naar Kristiansand is duizend euro duurder dan vanuit Hirtshals.
Ik begrijp niet precies hoe je rekent. Onze overweging is anders.

Hirtshals is voor ons 1000 km, Eemshaven 200. Dat scheelt heen-en terug 1600 km. Ik weet niet hoe goedkoop jouw bus rijdt, maar de onze kost tocht echt € 0,40 de km. Dat is al € 640 verschil.

Wij reizen nu voor € 1000 retour vanuit Eemshaven, dat is inclusief 2x diner voor twee, 2 keer ontbijt voor twee, en scheelt 4 overnachtingen voor twee (wij rijden niet meer in 1 keer naar Hirtshals, geen lol aan) én scheelt ons 4 vakantiedagen pp (2 dagen heen rijden, halve dag varen, terug nog eens: is 5 vakantiedagen pp; nu: halve dag heen rijden, halve dag terug, is 1 vakantiedag pp, want de boot vaart ‘s nachts), en alles veel relaxter!

Ik weet natuurlijk niet hoe duur andermans vakantiedagen zijn, maar alleen die 8 vakantiedagen winst voor ons samen zijn ons die € 360 verschil wel waard! Krijgen we dan de overnachtingen en maaltijden en rust gratis bij! :toppie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Pascal-141 »

bvddobb schreef: 02 jan 2023, 20:10
Muug schreef: 02 jan 2023, 18:58 Van NL naar Kristiansand is duizend euro duurder dan vanuit Hirtshals.
Ik begrijp niet precies hoe je rekent. Onze overweging is anders.

Ik weet niet hoe goedkoop jouw bus rijdt, maar de onze kost tocht echt € 0,40 de km. Dat is al € 640 verschil.

Bart , hoe kom jij aan 0,40 / km ?

Mijn Crafter (die toch beduidend meer verbruikt dan mijn Transporter) kost me +/- 0,22eur /km .
( verbruik +/- 11L/100km , gerekend aan 2eur/L maakt 22eur/100km of 0,22eur/km )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Muug »

Het is wel wat offtopic, maar ik zal mijn berekeningen hier even op een rijtje zetten.
Als verbruik voor mijn T4 reken ik een voorzichtige 10 liter / 100km, aan 1,7 euro per liter diesel = 17 euro per 100km.
Dat is een schatting, want eerlijk is eerlijk, ik heb nog maar twee keer getankt sinds aankoop van de T4, en de eerste keer was de tank zeker nog een derde vol. Dus ik ken het echte verbruik niet, het kan gemakkelijk hoger liggen, en dan stijgt die rij-kost nog meer.
Periode: van 8 juli t/m 30 juli kunnen we weg zijn. Maandag 31/7 dus terug aan het werk.

Rij-kosten:
Naar Eemshaven enkel: 415km => 830km h/t => 8,3 x 17 euro = 141,1 euro
Naar Hirtshals enkel: 1131km ==> 2262km h/t => 22,62 x 17 = 384,54 euro

Ferry-kosten
Maatschappij: DirectFerries
Aantal personen: 3
Geselecteerde wagen= Volkswagen camper
Extra: één meter extra voor fietsenrek
Kajuit:de goedkoopste van vier personen, twee keer natuurlijk
Eemshaven-Kristiansand h/t: 1630 euro
Hirtshals-Kristiansand h/t: 510 euro

Voor de vereenvoudiging negeer ik het volgende in deze berekeningen:
- eten op de nachtboot
- extra overnachting ergens in Denemarken, eten gewoon zelf potje koken tijdens h/t-reis

Komen we in totaal voor:
Eemshaven-Kristiansand h/t: 1630 + 141,1 euro = 1771,1 euro
Hirtshals-Kristiansand h/t: 510 + 384,54 euro = 894,54 euro.
Verschil = 1771,1 - 894,54 = 876,56

Nog realistischer wordt het als we toch proberen gokken wat we zouden eten, en wat een extra overnachting in Denemarken kost.
eten op de nachtboot: 200 euro (3 mensen= 6 x 's avonds en 6 x ontbijt) ==> 1771,1 + 200 = 1971.1
2 keer kamperen in Denemarken: 100 euro ==> 876,56 + 100 = 976,56 euro.

Wat de reistijd h/t betreft: in beide scenario's vertrekken we zaterdagochtend om op zondag in Kristiansand te arriveren.
In Eemshaven vertrekt de boot om 15u30, je moet er een uur tot anderhalf uur eerder zijn, dus zaterdagochtend 8 juli 's morgens vroeg vertrekken. Aankomst boot in Kristiansand = zondag 9/7 om 10u 's ochtends.
In Hirtshals vertrekt de boot zondag 9/7 om 12u15 en arriveert om 15u30 in Kristiansand. Dus we vertrekken zaterdagochtend 8/7 thuis, zoeken 's avonds in midden-Denemarken een camping en dan rijden we zondagvoormiddag nog 2-3 uur om de boot te nemen.

Dus ja, ik kom aan 1000 euro verschil, om vijf uur eerder of later in Noorwegen te zijn.

Ik hoor het graag als ik ergens een denkfout gemaakt heb. :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Rafke 108 »

Interessante discussie.

Andermans rekening maken, of rekening houden met andermans rekening (snapt u? :-) ) is altijd moeilijk, maar het boeit me wel..

Het heeft nu totaal niets met deze berekeningen te maken maar vorig jaar was ik met Pascal in Camp Grinsby (Zweden) en we kwamen daar iemand tegen die dezelfde dag dan wij richting België ging. Hij met de nachtboot Gotenburg - Kiel, wij via de baan met een tussenstop in Almhult. We besloten contact te houden over de kosten (ter vergelijk) en wat bleek: hij was iets (niet veel) goedkoper af ondanks dat hij kajuit met eten had, maar hij moest1x minder tanken en was bovendien dag vroeger thuis. Wij als hadden als kosten 1x extra camping, en de bruggen + de ferry Rodby - Puttgarden.

Ik weet niet waarom ik dit eigenlijk vertel, maar ieder reist op zijn manier en op zijn tempo, en ieders voorkeur is uiteraard anders (gelukkig maar)..
Wel vind ik dat je op verlof (zeker naar de Scandinavische landen) zeker niet te veel op je centen mag zitten of letten, het leven is daar nu éénmaal véél duurder (maar het is het toch allemaal waard, niet waar?)
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door bvddobb »

Pascal-141 schreef: 03 jan 2023, 08:08
bvddobb schreef: 02 jan 2023, 20:10
Muug schreef: 02 jan 2023, 18:58 Van NL naar Kristiansand is duizend euro duurder dan vanuit Hirtshals.
Ik weet niet hoe goedkoop jouw bus rijdt, maar de onze kost tocht echt € 0,40 de km. Dat is al € 640 verschil.
Bart , hoe kom jij aan 0,40 / km ?
Pascal, ik heb het niet over alleen de brandstofkosten, maar over de werkelijke operationele kosten, alles excl. financiering. Dus brandstof, verzekering, belasting, onderhoud, reparaties, alles bijgehouden over de 10 jaar dat we de bus nu hebben en gedeeld door de km’s die we in die 10 jaar gereden hebben… Dat komt op 40 cent/km.
Inclusief financiering (ik reken mezelf maar 2%/jaar interest) en afschrijving (die we vrij goed kennen, omdat onze bus de afgelopen 10 jaar 3x getaxeerd is voor de verzekering) komen we zelfs op 55 cent/km.

Als je alleen naar brandstof kijkt kom je veel lager uit, natuurlijk, in ons geval ca. 14 cent de km. Maar dan hou je jezelf ook een beetje voor de gek.
Rafke 108 schreef: 03 jan 2023, 17:35 Andermans rekening maken, of rekening houden met andermans rekening (snapt u? :-) ) is altijd moeilijk
Absoluut Rafke, en wij of onze omstandigheden of voorkeuren zijn allemaal verschillend, maar aan andermans overwegingen kun je wel je eigen denken scherpen, dus toch altijd interessant!

MAAR NU WEER GAUW TERUG ON TOPIC! Sorry, Muug :kus
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Pascal-141 »

bvddobb schreef: 03 jan 2023, 20:40
Pascal-141 schreef: 03 jan 2023, 08:08
bvddobb schreef: 02 jan 2023, 20:10
Ik weet niet hoe goedkoop jouw bus rijdt, maar de onze kost tocht echt € 0,40 de km. Dat is al € 640 verschil.
Bart , hoe kom jij aan 0,40 / km ?
Pascal, ik heb het niet over alleen de brandstofkosten, maar over de werkelijke operationele kosten, alles excl. financiering. Dus brandstof, verzekering, belasting, onderhoud, reparaties, alles bijgehouden over de 10 jaar dat we de bus nu hebben en gedeeld door de km’s die we in die 10 jaar gereden hebben… Dat komt op 40 cent/km.
Inclusief financiering (ik reken mezelf maar 2%/jaar interest) en afschrijving (die we vrij goed kennen, omdat onze bus de afgelopen 10 jaar 3x getaxeerd is voor de verzekering) komen we zelfs op 55 cent/km.

Als je alleen naar brandstof kijkt kom je veel lager uit, natuurlijk, in ons geval ca. 14 cent de km. Maar dan hou je jezelf ook een beetje voor de gek
Ah ja , zo kom je aan 0,40eur , ik vond het al raar , ik dacht al die Bart heeft zijn brandstofleiding ergens opengescheurd bij het offroad rijden en zit met lekkage :lach :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie