Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door de Viking »

bvddobb :
Pascal, ik heb het niet over alleen de brandstofkosten, maar over de werkelijke operationele kosten, alles excl. financiering. Dus brandstof, verzekering, belasting, onderhoud, reparaties, alles bijgehouden over de 10 jaar dat we de bus nu hebben en gedeeld door de km’s die we in die 10 jaar gereden hebben… Dat komt op 40 cent/km
Je berekening als 'boekhouder' klopt helemaal. Uiteindelijk de investering meegerekend 0,55 cent de km.

Maar wil je zo rekenen en moet je zo rekenen.
Die investering in een bus doe je, heb je er voor over, dat geld is al uitgegeven.
Verzekeren en belasting moet dus ook, ook als hij stilstaat en ook een evt financiering.
Het zijn je vaste kosten net zoals je hypotheek en huur die je maandelijks betaald.

Maar met een grote vakantiereis, dan ga je eens rekenen wat het aan extra benzine/diesel kost, evt. een veerboot en dan vind ik het reëel zoals Muug rekent.
Een vakantie is ineens heel veel km's en kosten extra en dat moet je dan in die weken extra uitgeven en kan dat en wil je dat en vind je nog dat het moet ? :knipoog

Maar beide bekeringen kloppen en ik vind niet dat je jezelf voor de gek houd als je alleen de benzinekosten rekent.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Muug »

Heeft iemand ooit deze tracks al gereden?

https://transeurotrail.org/norway/#3.23/66.30/17.32

TET = Trans European Trail = vooral voor motorrijders, dus met kans op singletracks. Een TET-trail wil je - per motorfiets - vooral niet onvoorbereid doen, je moet je op zijn minst informeren door welk soort regio het gaat en met welk type motorfiets je er best aan begint. In bergen durven het bvb. al eens behoorlijk steile geitenpaadjes met een diepe afgrond te zijn! :jump
Maar een motorrijder die vorig jaar tamelijk wat kilometers over de TET Norway gereden heeft, en daar een filmje van gemaakt had, zei toch dat de TET aldaar hoofdzakelijk over mooie brede onverharde wegen ging. Te doen dus met een gewone 4x4-bus. Maar de blik van een motorrijder is anders dan de blik van een bestelbusrijder. :lach

Vandaar mijn vraag, misschien zijn er hier mensen die sommige van die tracks al gereden hebben?
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door bvddobb »

Ha Paul,

Als wij nieuwe routes zoeken, kijken we vaak naar routes van/voor motorrijders: die houden vaak van routes die wij ook leuk vinden!

Zo hebben we er twee jaar geleden een aantal in Finland gereden.

Een aantal van de tracks die we jou gestuurd hebben zijn nu net de meest interessante stukken van de TET-Norway
:yes
Laatst gewijzigd door bvddobb op 04 jan 2023, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Muug »

:yes
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door bvddobb »

de Viking schreef: 03 jan 2023, 23:42 bvddobb :
Pascal, ik heb het niet over alleen de brandstofkosten, maar over de werkelijke operationele kosten, alles excl. financiering. Dus brandstof, verzekering, belasting, onderhoud, reparaties, alles bijgehouden over de 10 jaar dat we de bus nu hebben en gedeeld door de km’s die we in die 10 jaar gereden hebben… Dat komt op 40 cent/km
Maar wil je zo rekenen en moet je zo rekenen.
Die investering in een bus doe je, heb je er voor over, dat geld is al uitgegeven.
Verzekeren en belasting moet dus ook, ook als hij stilstaat en ook een evt financiering.
Het zijn je vaste kosten net zoals je hypotheek en huur die je maandelijks betaald.
Nee, natuurlijk, niks moet! Maar verzekering en belasting kunnen we opschorten/schorsen als we de bus niet gebruiken. Als we hem wel gebruiken, moeten we die betalen, dus die horen in onze opvatting bij de gebruikskosten per km, of je het nu leuk vind of niet. Net als onderhoud (meer km is vaker onderhoud) en reparaties (meer km is meer slijtage). Niet alleen brandstof.

Financieringslasten heb je ook als je de bus niet gebruikt, idd. (Alhoewel ook de afschrijving deels afhankelijk is van gereden km’s, maar vooruit). Vandaar dat wij met de 40 cent/km rekenen, en niet met de 55 cent/km als we verschillende gebruiks-/reisopties vergelijken.

Dat is natuurlijk wel slechts onze opvatting, dat de variabele kosten niet alleen bestaan uit brandstof. Maar dat is het leuke van zo’n forum: door verschillende opvattingen te bekijken scherp je je eigen denken!
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Muug »

Even terug naar "routes", meer bepaald de heen- en weertrajecten.

Dit weekend de knoop doorgehakt, na het opstellen van een excel vol prijzen, data en tijden.

Het is dus dit geworden:
Heen op zondag 9/7: Hirtshals-Larvik: 12u45 tot 16u30 : 327 euro. Larvik ligt lekker dicht bij Oslo/Oost-Noorwegen.
Terug op zondag 30/7: Bergen-Hirtshals: 13u30 tot ma 7u30: 471 euro (hut incl) ==> diezelfde boot kost zaterdag 29/7 790 euro ! :ie 320 euro goedkoper door gewoon een dagje later te varen, asjemenou!
Het fijne van deze regeling is dat we dan de eerste dag nog snel noord-oostwaarts kunnen rijden, Oslo voorbij, richting (ongeveer) Lillehammer. Vanaf die regio kunnen we dan zoetjes aan "afzakken" richting Bergen. We moeten dus geen 2-3-4 dagen "opofferen" om tijdig terug in Hirtshals of Langesund of Larvik te staan. Maandag 31/7 wordt dan een héééél lange dag rijden, maar dat lukt ons wel, er is geen haast bij. :ikrij

Yes yes! :sjaal
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door J vd Pal »

Mooi plan!, ziet er qua route bekend uit, alleen was bij ons de heenreis via Kiel-Oslo. Hirtshals - Puttershoek (onze woonplaats ten zuiden van Rotterdam) en vice versa is met een T4 of jonger goed te doen in één dag. Vrienden hebben dat met een T3 geprobeerd maar dat werd geen succes.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Muug »

J vd Pal schreef: 09 jan 2023, 21:07 Mooi plan!, ziet er qua route bekend uit, alleen was bij ons de heenreis via Kiel-Oslo. Hirtshals - Puttershoek (onze woonplaats ten zuiden van Rotterdam) en vice versa is met een T4 of jonger goed te doen in één dag. Vrienden hebben dat met een T3 geprobeerd maar dat werd geen succes.
Is er nog plaats tussen Rotterdam en België? :knipoog
Kiel-Oslo: was om en bij de 1700 euro dankjewel. :groteogen
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door J vd Pal »

[/quote]
Kiel-Oslo: was om en bij de 1700 euro dankjewel. :groteogen
[/quote]
:ie :ie :ie :ie :ie :ie
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Muug »

J vd Pal schreef: 10 jan 2023, 10:12
Kiel-Oslo: was om en bij de 1700 euro dankjewel. :groteogen
[/quote]
:ie :ie :ie :ie :ie :ie
[/quote]
1800, net gecontroleerd. Heen en terug, dat wel.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Multivan Generation »

maar dan kun je wel dit zien:
Bijlagen
test.jpg
test.jpg (9.82 KiB) 587 keer bekeken
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Muug »

Zaterdag vertrekken we! :sjaal
Verdomd ik ben benieuwd hoe de T4 zich zal houden. Na alle werken en werkjes voelt ie als een krachtige, moderne wagen aan, die soepel schakelt en verdomd krachtig kan remmen indien nodig. :toppie We kijken er naar uit!
Dagelijks foto's posten zal wat lastig zijn, ik gebruik vooral een fototoestel, geen smartphone. Afin, we zien wel. Ik hou jullie alvast op de hoogte.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door J vd Pal »

Goede reis!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door Mickel Moen »

Goede reis.

Laat dit je niet overkomen.

8af73d31-86cb-4f1d-b821-4ee55639ab8c.jpeg

Ik vond deze berg deze week wel een uitdaging.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tronfjell

Helaas een paar honderd meter onder de top. Een te warme motorkoeling.

Bus te zwaar? weg te steil? buitentemperatuur te hoog? Airco nog aan! berg te hoog? hoe hoger hoe eerder het kookt, zeg het maar.
Ik was netjes in zijn een of twee naar boven gegaan.

Hoe dan ook. De stoom kwam onder de motorkap vandaan. Je bent zo geconcentreerd op de best wel lastige weg, dat ik de temperatuurmeter niet omhoog heb zien lopen. Mooi dat de bus dan zelf zegt: STOP. Gelukkig kon ik hem na zo’n 10 meter op een wat vlakker stukje neerzetten.

Mooi laten afkoelen en er koelvloeistof bijgedaan want hij had al best wat verloren. We durfden niet meer naar de top, dus iets verder op een wat breder stukje voorzichtig gekeerd. Dat was wel even peentjes zweten.

Nu rijd ik al 48 jaar auto, maar dit was me nog nooit overkomen. Enfin, je bent niet helemaal gerust op eventuele schade, maar koelvloeistof blijft weer mooi op peil.

Hele fijne reis gewenst. Geniet van de fantastische landschappen.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 02 jul 2023, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Noorwegen - Zweden onverhard - vraag om informatie en routes

Bericht door SyncRoon »

In een (te) lage versnelling kan ook een risico zijn dat je dan teveel op koppel rijd bij te lage toeren. Dan heb je te weinig circulatie met je waterpomp. In lage versnelling zorgen dat je boven de 2500 toeren zit en het toerental stabiel houd. En ja kachel aan helpt ook...... zo 30 jaar terug met een HJ60 van Lulea naar Rovaniemi gereden, kachel aan ramen open, naar een grote toyota garage met onderdelenmagazijn voor een nieuwe waterpomp.
Groet, Ronald
Plaats reactie