Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

vragen over de T5
peetjeadhdtje
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door peetjeadhdtje »

Indigo66 schreef: 18 dec 2022, 21:11

Nu is mijn vraag welke selectie-criteria zouden jullie prioriteit geven bij de aanschaf van een 2e handse T5 California? Ik vraag dit ook omdat ik het belangrijk vind dat ik een keuze maak voor een camper die ik ook weer goed kan verkopen, als dat nodig mocht zijn. (Zzp’er).

Indien je je camper " weer goed wil verkopen, als dat nodig mocht zijn" moet je bij de originele T5 California blijven.

Anderen kunnen ze nog zo mooi en goed bouwen als ze willen, potentiele kopers zegt originele California meer / ze meer vertrouwen in.
(en dat wil helemaal niet zeggen dat dit terecht is maar het is nou eenmaal zo).

Klopt inderdaad dat de prijzen inmiddels gelijk zijn in Duitsland maar je hebt er meer gewoon meer keuze.

Heb je per se een standkachel nodig bv: In de 20 jaar dat ik mijn t4 california had slechts 2/4 keer aangehad.

Heb je per se electronische snufjes nodig, ik weet niet of ze ook geleverd werden met een hefdak dat handmatig opengaat en een handbediende schuifdeur?

Onderhouds boekjes erbij om de km stand te checken, kan maar ze maken zo veel na tegenwoordig. Vertrouw je het niet vraag gewoon bij de oude eigenaar naar rekeningen of toestemming bij zijn garage het onderhoud te vragen.

Mijn 20 jaar oude California is eerst naar een handelaar hier in NL gegaan, toen naar een particulier en nu is ie weer in Duitsland.
California behoudt zijn waarde en dat kun je van zelfbouwbussen/ nederlandse bouwers , al zijn ze nog zo goed en netjes, niet zeggen. (sorry, weet dat ik op teentjes trap)
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 667
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Jan anno NU »

Afgezien van de milieuzones en verzwaarde apk eisen wordt ook de toekomst m.b.t beschikbaarheid van diesel een ding.
Vanaf 1 januari mag er geen russische diesel geimporteerd worden en vanaf 2027 krijgen we ook nog een CO2 taks op brandstof er bij .

Beter duur als niet te koop zou Matje zeggen , maar toch ....
:nuts
T4 2,5 TDI 2002
peetjeadhdtje
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door peetjeadhdtje »

Binnen 5 jaar is het gewoon betaalbaar in je busje een elektromotortje te hangen met een dan betaalbaar accupakket dat je thuis met je paneeltjes hebt opgeladen en dat thuis ook nog als een buffer dient. Je kunt dan je woon op je camperplaats opladen want als de camperplaatsen/ campings hun aansluitingen niet aanpassen komt er geen hond meer,
Ben je bang dat je dan niet ver komt met je accu hang je achter op je fietsdrager een aggregaatje wat een maat van me nu al bij zijn Renault twizy doet.
We zijn toch niet dom en hebben geleerd overal op te anticiperen. En wat dat Ardennen verhaal betreft geloof ik niet dat de EU daar in mee gaat.
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 628
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Lutra »

Met de huidige accutechniek en bijbehorende prijzen gaat dat nog wel wat langer duren dan 5 jaar. Ontwikkelingen gaan snel maar niet zo snel. Gewicht is dan ook wel een dingetje. Een California weegt maar een paar honderd kilo meer dan een grotere elektrische auto.
Huidige California is er overigens ook met handbediend dak, de Coast uitvoering.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Indigo66
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 dec 2022, 10:12

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Indigo66 »

MarkV schreef: 19 dec 2022, 19:43 Al eens gedacht aan een California Beach trouwens? Eigenlijk een Multivan met California-dak. Verkrijgbaar met 2- of 3-zits achterbank. Keukenunit en koelkastje erin en klaar is je camper... En veel gunstiger geprijsd dan een California met volledige inrichting.
Nee, die heb ik nog niet goed bekeken. Bij een eerste oogopslag snapte ik het concept van een Beach niet.
Bedoel je dat er dan nog een keuken-unit en kastje bij ingebouwd moet worden?
Ik kan op het vlak van inbouwen niets zelf en hoewel ik het ongelooflijk kunstig vind wat anderen kunnen, hou ik het bij mijn eigen talenten ;-)
Ik ga er nog eens naar kijken.
:ikrij Truth is the essence of love, love is the perfume of truth :ikrij
Indigo66
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 dec 2022, 10:12

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Indigo66 »

Jan anno NU schreef: 19 dec 2022, 19:47 Afgezien van de milieuzones en verzwaarde apk eisen wordt ook de toekomst m.b.t beschikbaarheid van diesel een ding.
Vanaf 1 januari mag er geen russische diesel geimporteerd worden en vanaf 2027 krijgen we ook nog een CO2 taks op brandstof er bij .

Beter duur als niet te koop zou Matje zeggen , maar toch ....
:nuts
Ja, ik ben heel benieuwd welke uitwerking die importverboden van de Russische diesel zal hebben, qua verkrijgbaarheid en qua prijs??? We gaan het binnenkort meemaken.
:ikrij Truth is the essence of love, love is the perfume of truth :ikrij
peetjeadhdtje
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door peetjeadhdtje »

Over twee jaartje wordt Poetin vervangen en doen we weer fijn zaken met de nieuwe russische regering en kopen weer olie.
En dan kunnen wij dieselrijders alleen maar hopen dat China Taiwan binnenvalt zodat het hele europese elektomobiliteitsplan op zijn gat komt te liggen.
https://www.autointernationaal.nl/2022/ ... van-china/
Indigo66
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 dec 2022, 10:12

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Indigo66 »

peetjeadhdtje schreef: 23 dec 2022, 18:01 En dan kunnen wij dieselrijders alleen maar hopen dat China Taiwan binnenvalt zodat het hele europese elektomobiliteitsplan op zijn gat komt te liggen
Oeps :nuts Be carefull what you wish for!
:ikrij Truth is the essence of love, love is the perfume of truth :ikrij
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 621
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door MarkV »

Indigo66 schreef:Nee, die heb ik nog niet goed bekeken. Bij een eerste oogopslag snapte ik het concept van een Beach niet.
Bedoel je dat er dan nog een keuken-unit en kastje bij ingebouwd moet worden?
Ik kan op het vlak van inbouwen niets zelf en hoewel ik het ongelooflijk kunstig vind wat anderen kunnen, hou ik het bij mijn eigen talenten ;-)
Ik ga er nog eens naar kijken.
Daar zijn kant-en-klare oplossingen voor te koop, die je simpel in de vloerrails vastzet. Van simpel tot luxe. De Beach is er met 2- en 3-zits achterbank. De bank van de 2-zits is dezelfde als van de normale California, ligt comfortabeler dan de 3-zits maar is smaller. Wel ruimte over voor kastjes aan de zijkant naast de bedbank.

Wij hebben een 3-zitsbank en een simpel keukentje met een 1-pits kookstel, maar we koken altijd buiten.
Ons basic keukenblokje.
Ons basic keukenblokje.

Luxere oplossingen - wat voorbeelden maar er zijn er veel meer:

https://www.artofit.org/image-gallery/5 ... -chf-2000/

https://camperx-shop.de/produkt/califor ... betrotter/


Als je minder last wilt van diesel-milieuproblematiek; er zijn ook benzineversies van de T5 en T6.
Minpunten: zeldzaam, qua verbruik niet interessant als je heel veel kilometers per jaar rijdt.
Pluspunten: stil, 200pk versie is vlot, LPG is een mogelijkheid bij veel kilometers.
Laatst gewijzigd door MarkV op 24 dec 2022, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door freek »

Wij hebben een t5 multivan tdi 2.5 174pk met achteraf gemonteerd california slaapdak en mini keukenblokje op de rails gemonteerd. Ik vind dit nog steeds de ultieme multipurpose camper. Tegenwoordig met z'n 2 kamperen met een bed van 1,50m breed, maar ook met kinderen plus aanhang, 6 personen, met volledige uitrusting comfortabel op wintersport. Skikoffer kan op de rails van het aluminium slaapdak. Ook met hoge snelheden met volle bepakking op de Autobahn zeer goed rijgedrag en laag geluidsniveau. Echt genieten deze auto :winter
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 667
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Jan anno NU »

peetjeadhdtje schreef: 23 dec 2022, 18:01 Over twee jaartje wordt Poetin vervangen en doen we weer fijn zaken met de nieuwe russische regering en kopen weer olie.
Ik mag toch hopen dat de europese regeringsleiders wakker zijn geworden.
We moeten onze eigen broek gaan ophouden.
Vergunningen afgeven daar moet toch eens eindelijk meer vaart inkomen.

Gezeur over gestreste haring en onderwaterwereld , hoe verzin je het.
Boortorens in de Noordzee , jaknikkers op het land voor olie en gasvelden ontginnen.
We hebben geen tijd te verliezen.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door SyncRoon »

Je kan ook verhuizen naar Rusland. Daar doen ze nog een dotje. :zwaai
Groet, Ronald
Indigo66
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 dec 2022, 10:12

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Indigo66 »

freek schreef: 24 dec 2022, 10:40 Wij hebben een t5 multivan tdi 2.5 174pk met achteraf gemonteerd california slaapdak en mini keukenblokje op de rails gemonteerd. Ik vind dit nog steeds de ultieme multipurpose camper. Tegenwoordig met z'n 2 kamperen met een bed van 1,50m breed, maar ook met kinderen plus aanhang, 6 personen, met volledige uitrusting comfortabel op wintersport. Skikoffer kan op de rails van het aluminium slaapdak. Ook met hoge snelheden met volle bepakking op de Autobahn zeer goed rijgedrag en laag geluidsniveau. Echt genieten deze auto :winter
Leuk en inspirerend om zo'n enthousiaste persoonlijke ervaring te lezen :jump
:ikrij Truth is the essence of love, love is the perfume of truth :ikrij
Indigo66
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 dec 2022, 10:12

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Indigo66 »

MarkV schreef: 23 dec 2022, 22:45
Daar zijn kant-en-klare oplossingen voor te koop, die je simpel in de vloerrails vastzet. Van simpel tot luxe. De Beach is er met 2- en 3-zits achterbank. De bank van de 2-zits is dezelfde als van de normale California, ligt comfortabeler dan de 3-zits maar is smaller. Wel ruimte over voor kastjes aan de zijkant naast de bedbank.

Wij hebben een 3-zitsbank en een simpel keukentje met een 1-pits kookstel, maar we koken altijd buiten.

IMG_20190608_170059.jpg


Luxere oplossingen - wat voorbeelden maar er zijn er veel meer:

https://www.artofit.org/image-gallery/5 ... -chf-2000/

https://camperx-shop.de/produkt/califor ... betrotter/


Als je minder last wilt van diesel-milieuproblematiek; er zijn ook benzineversies van de T5 en T6.
Minpunten: zeldzaam, qua verbruik niet interessant als je heel veel kilometers per jaar rijdt.
Pluspunten: stil, 200pk versie is vlot, LPG is een mogelijkheid bij veel kilometers.
De Camperx shop laat goed zien wat de mogelijkheden zijn. Ga er nog eens goed naar kijken!

Een benzine (/LPG) versie zou ik in deze tijd wel interessant vinden. Rij al jaren een oude Volvo op LPG en dat bevalt prima.
Ik heb al wel Transporters T5 gezien op CNG, maar ik lees op een belgisch aardgasforum dat aardgas, bijvoorbeeld in Frankrijk, bijzonder slecht te verkrijgen is. LPG is, naar mijn ervaring, overal goed te verkrijgen.
:ikrij Truth is the essence of love, love is the perfume of truth :ikrij
Gebruikersavatar
Sabeare
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 dec 2022, 15:04
Locatie: Fryslân

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Sabeare »

Is onderstaande T5.1 California ook een optie, topic-starter?

€ 34k + schade oplappen

https://www.boonstraschadevoertuigen.nl ... hz-cruise/

Wat vinden de experts eigenlijk van een dergelijk project?
Bijlagen
E3CE42FC-6865-4706-866C-7F7C06428B41.png
Laatst gewijzigd door Sabeare op 27 dec 2022, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 GP :ikrij
Plaats reactie