Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schimmel

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
BlueCalifornia
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2022, 19:07

Schimmel

Bericht door BlueCalifornia »

Afgelopen weken een boek op het tapijt laten liggen achter de bestuurders stoel. Haalde ik er vandaag uit, boek blijkt onder de schimmel te zitten. Twee bakjes met onze eetspullen die in het gootsteenkastjes staan, stond een laagje water in.

De bus (California T5) staat gewoon buiten, omdat we deze regelmatig gebruiken. Het is natuurlijk wel regenachtig geweest en tijdje erg koud. Dus periodes met hoge luchtvochtigheid. Maar dan nog, m'n auto staat ook geen schimmel in.

Zijn er misschien meer mensen die hier last van hebben en zijn er tips hoe dit te voorkomen? Ben een beetje bang dat als een boek al flink onder de schimmel zit dat er inmiddels meer verborgen plekjes zijn waar schimmel in zit. We willen de bus niet in een (verwarmde) stalling zetten, omdat we er vaak mee weg gaan - ook in winter.

Misschien ook nog schoonmaaktips?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schimmel

Bericht door Multivan Generation »

Concentreer jezelf eens op ondichte schuifruiten..

Daar zou ik mee beginnen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 473
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Schimmel

Bericht door Remco_T5 »

Ik zou behalve schimmel ook bezorgd worden voor roest.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Schimmel

Bericht door Angelo-anneveld »

Kan natuurlijk ook je dak zijn die wat lekt. Als je afvoer verstopt is
BlueCalifornia
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2022, 19:07

Re: Schimmel

Bericht door BlueCalifornia »

Dank voor de reacties. Niemand dus tot nu toe die dit probleem heeft gehad? Ik denk namelijk toch niet echt dat er lekkages zijn. Net ook nog weer even gecheckt na de flinke hoosbuien vandaag, maar verder niks gevonden dat op lekkage duidt.

Heb het schimmel plekje in ieder geval even goed schoon gemaakt en we zijn de afgelopen dagen weggeweest met de camper naar zwitserland voor een korte ski-trip, dus alles is weer goed doorgelucht.

Denk dat ik op zoek ga naar en passieve danwel actieve luchtontvochtiger en die in de bus laat staan. Misschien help het omlaag brengen van de luchtvochtigheid ook het risico op schimmel.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Schimmel

Bericht door krekwakwol »

Schimmel verspreidt sporen, ik zou in ieder geval HG schimmelverwijderaar kopen en de omgeving van die plek insprayen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Schimmel

Bericht door marrcel »

een boek op het tapijt schimmelt, mmm.
Ik ken de isolatie van jouw bus niet, maar vooral de lucht in het tapijt isoleert. Als je er iets op legt waarbij het tapijt platgedrukt wordt en de lucht verdwijnt, dan kan er een koude brug ontstaan. De lucht was al verzadigt met vocht vanwege die bakjes met vocht. Het is een scenario. :)
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
CWoldendorp
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 sep 2020, 09:07

Re: Schimmel

Bericht door CWoldendorp »

krekwakwol schreef: 04 jan 2023, 21:51 Schimmel verspreidt sporen, ik zou in ieder geval HG schimmelverwijderaar kopen en de omgeving van die plek insprayen.
HG schimmelverwijderaar is pure chloor, zou ik niet zomaar in de camper gebruiken....
CWoldendorp
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 sep 2020, 09:07

Re: Schimmel

Bericht door CWoldendorp »

Wij hadden een kapotte schuifraam (verstopt gootje) waardoor het water naar binnen kwam en niet weg kon. Ik zou net als de eerste beantwoorder daar eerst even naar kijken. Even van alle kanten de tuinspuit erop, dan weet je het snel genoeg.
BlueCalifornia
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2022, 19:07

Re: Schimmel

Bericht door BlueCalifornia »

Denk inderdaad toch lekkage vanuit het zijraam. :( Wat doekjes op de vuilwatertank gelegd en die waren binnen een dag doorweekt en weer water op vloer achter bestuurdersstoel en in de kastjes. Zal dus maar bij de garage langrijden om ernaar te laten kijken of valt er zelf iets aan te doen? Begrijp niet goed hoe die raampjes zo kunnen lekken namelijk.

Maak me alleen meer zorgen om de schade die er al is nu. Want dit probleem bestaat waarschijnlijk al maanden. Het meeste water loopt namelijk gewoon direct achter de vuilwatertank naar beneden en endigt dan ergens onder in de bus? Ben bang dat er daar inmiddels wel schade of schimmel is ontstaan.

Er hangt ook al een half jaar (bij aankoop) een vreemd luchtje in de bus dat we maar niet kunnen verklaren. We dachten dat het vanzelf wel weg zou gaan. Misschien is het hier wel aan gelinkt...
Bijlagen
20230121_154950.jpg
20230119_083115.jpg
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Schimmel

Bericht door eurocook »

Heb je het gaatje voor de afwatering wat in het hoekje zit bij de schuifruit al gecontroleerd?

Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schimmel

Bericht door Multivan Generation »

Rubber eens goed schoonmaken, door ruitje er even uit te halen, en daarna met dikke bitumenkit een rolletje leggen, wat aan laten harden en het rubber er zachtjes indrukken.
Grote kans dat er ook schimmel op je rolgordijn zit.

Slangetje op het afwateringsgaatje zit alleen bij de schuifdeur. Voor de bestuurderszijde is het volgens mij niet leverbaar.

Beste oplossing is hele ruit er uit en er eentje van een T6.1 is zetten..

Groeten en sterkte

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 663
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Schimmel

Bericht door Jan anno NU »

Als het al zo lang lekt en vies ruikt in die bus zou ik ook eens onder het tapijt gaan kijken.
En een ontvochtiger klinkt leuk maar deze trekt ook vocht van buiten aan.

Ventileren op de buitenlucht lijkt mij beter.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Schimmel

Bericht door eurocook »

Bij ons zit er wel degelijk een gaatje voor de afwatering.
IMG_2639.jpg
Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schimmel

Bericht door Multivan Generation »

eurocook schreef: 22 jan 2023, 12:15 Bij ons zit er wel degelijk een gaatje voor de afwatering.
IMG_2639.jpg

Groet Eurocook
:T54LIFE
Dat klopt, bij mij ook maar geen slangetje er aan voor verdere ontwatering. Dus ook jij kunt wel raden waar het water dan blijft.
Maar over dat slangetje schreef ik dus al, zie ietje verder naar boven.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie