Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

vragen over de T4
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Porcini4 »

Mijn bus rijd in principe best wel prima, alleen als ik in de eerste drie versnellingen in de lage toeren wat meer vermogen zou hebben zou dat het rijplezier zeker verhogen. Vanaf de vierde versnelling, dan rijd ik zo'n 70 km/u, rijd het helemaal naar wens en heb ik niet echt meer nodig.
Alleen in de eerste drie versnellingen lopen de toeren snel op zonder dat er echt veel gebeurd.
Mijn bus heeft nu 308.000 km op de teller staan, is dat een reden om hem niet te laten tunen?
En als de km's geen probleem zijn voor tuning en er geen andere bezwaren aan te dragen zijn voor stage1 tuning waar ga ik dan naartoe met mijn bus?
Een hele tijd geleden heb ik er wel eens wat over opgezocht en kwam toen uit bij JD-Engineering, maar wellicht zijn er inmiddels wel meerdere plekken waar ik goed geholpen word?
Ik zag een VAG-techniek in Nuenen voorbij komen?
Wie heeft goede raad want recente topics kan ik hierover niet vinden..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Muug »

Enkele jaren geleden heb ik onze Mercedes Marco Polo van 2009 laten chiptunen in een Belgisch bedrijf. Van 116pk naar iets van 140pk, dacht ik. Daar was ik ZEER tevreden van. Maar mijn T4 van '03 met 270.000km willen ze niet doen: té oud en téveel kms. Dus ja, het kan zijn dat men het zal weigeren vanwege de kms/leeftijd van je bus.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Porcini4 »

Multivan Generation schreef: 10 jan 2023, 11:00 Zie eens hier:
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=69592

groeten Peter
Interessant topic, die ik met de zoekmachine niet gevonden heb. Wat vaak een frustratie is op forums trouwens, is al heel vaak voorbij gekomen word dan gezegd alleen vinden ho maar. Ligt dat nou aan mij of aan de ingebouwde zoekmachine op forums?
Maar na dat topic gelezen te hebben blijf ik precies de zelfde vragen hebben.
Doen of niet doen, waarom wel of niet en waar?
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Porcini4 »

Muug schreef: 10 jan 2023, 13:03 Enkele jaren geleden heb ik onze Mercedes Marco Polo van 2009 laten chiptunen in een Belgisch bedrijf. Van 116pk naar iets van 140pk, dacht ik. Daar was ik ZEER tevreden van. Maar mijn T4 van '03 met 270.000km willen ze niet doen: té oud en téveel kms. Dus ja, het kan zijn dat men het zal weigeren vanwege de kms/leeftijd van je bus.
Ja zou kunnen.
Ik zag ergens voorbij komen, geloof bij vagtechniek, dat hoge kms geen probleem zijn.
Maar heb ook horen zeggen dat er tuners zijn die vanaf 200.000 er niet meer aan beginnen?
Hoe zit het nou, wat is wijsheid?
Ik kan prima leven met mijn bus zoals hij nu is mocht tunen mogelijk (op termijn) issues opleveren , maar als het geen kwaad kan laat ik het graag doen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Pascal-141 »

Muug schreef: 10 jan 2023, 13:03 Maar mijn T4 van '03 met 270.000km willen ze niet doen: té oud en téveel kms. Dus ja, het kan zijn dat men het zal weigeren vanwege de kms/leeftijd van je bus.
Dringend een andere tuner zoeken dan , als die tuner al niet weet dat een T4 TDI met 270.000km maar net ingelopen is ... :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Pascal-141 »

Porcini4 schreef: 10 jan 2023, 10:47 Mijn bus rijd in principe best wel prima, alleen als ik in de eerste drie versnellingen in de lage toeren wat meer vermogen zou hebben zou dat het rijplezier zeker verhogen. Vanaf de vierde versnelling, dan rijd ik zo'n 70 km/u, rijd het helemaal naar wens en heb ik niet echt meer nodig.
Alleen in de eerste drie versnellingen lopen de toeren snel op zonder dat er echt veel gebeurd.
motortoerental en snelheid is een vast gegeven. De verhoudingen in de versnellingsbak bepalen welk toerental je motor draait op een bepaalde snelheid en in een bepaalde versnelling. Daar gaat tunen of niet niks aan veranderen . Een getunede motor zal die snelheid alleen een fractie van een seconde eerder bereiken .

Bij die 2.5TDI uit de T4 moet je niet bang zijn om die wat toeren te laten draaien hoor (als hij op bedrijfstemperatuur is) , daar kunnen ze goed tegen . Die blokken worden snel "lui" als er altijd als een slak mee gereden word . En de katalysator slibt dan ook dicht .
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 10 jan 2023, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Multivan Generation »

Porcini4 schreef: 10 jan 2023, 13:45 Ja zou kunnen.
Ik zag ergens voorbij komen, geloof bij vagtechniek, dat hoge kms geen probleem zijn.
Maar heb ook horen zeggen dat er tuners zijn die vanaf 200.000 er niet meer aan beginnen?
Hoe zit het nou, wat is wijsheid?
Ik kan prima leven met mijn bus zoals hij nu is mocht tunen mogelijk (op termijn) issues opleveren , maar als het geen kwaad kan laat ik het graag doen.
Kijk eens naar mijn artikel over motorische tuning:
http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm

en ook dit artikel: http://www.eldiape.com/egrreplacement/e ... ement.html

Dus mijn advies zou zijn: begin met een dikkere downpijp direct vanaf de turbo en roetkat vervangende pijp, of een hele uitlaat in 63mm diameter.
Grotere diameter levert niet meer op.

Op lagere toerentallen meer koppel heb ik in dat andere topic wat ik gelinkt had uitgelegd waarom je dat beter niet kunt doen.

Kijk ook eens welke luchtmassameter je nu hebt, en vervang een Bosch eventueel voor een Pierburg.
Vervang je vacuüm slangetjes eens, mocht dat nog niet/nooit gedaan zijn, en doe dat een voor een.
Dan optimaliseer je je bus al wat meer, kunt de kosten ook een beetje uitspreiden en iedere keer heb je een geniet momentje.

Daarna kun je dan altijd nog denken aan bijvoorbeeld een frontmount interkoeler en chiptuning.
Bij jouw bus is dat via OBD mogelijk en je kunt richting de 132pk en 300Nm denken.

Denk qua kosten en kwaliteit eens aan B&B autotechniek in Venhuizen http://bbautotechniek.nl/ aanrader en hele goede ervaringen mee, en meer mensen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Porcini4 »

Pascal-141 schreef: 10 jan 2023, 13:58
Porcini4 schreef: 10 jan 2023, 10:47 Mijn bus rijd in principe best wel prima, alleen als ik in de eerste drie versnellingen in de lage toeren wat meer vermogen zou hebben zou dat het rijplezier zeker verhogen. Vanaf de vierde versnelling, dan rijd ik zo'n 70 km/u, rijd het helemaal naar wens en heb ik niet echt meer nodig.
Alleen in de eerste drie versnellingen lopen de toeren snel op zonder dat er echt veel gebeurd.
motortoerental en snelheid is een vast gegeven. De verhoudingen in de versnellingsbak bepalen welk toerental je motor draait op een bepaalde snelheid en in een bepaalde versnelling. Daar gaat tunen of niet niks aan veranderen . Een getunede motor zal hdie snelheid alleen een fractie van een seconde eerder bereiken .

Bij die 2.5TDI uit de T4 moet je niet bang zijn om die wat toeren te laten draaien hoor (als hij op bedrijfstemperatuur is) , daar kunnen ze goed tegen . Die blokken worden snel "lui" als er altijd als een slak mee gereden word . En de katalysator slibt dan ook dicht .
Kijk dat is nuttige info, dank.
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Porcini4 »

Multivan Generation schreef: 10 jan 2023, 14:00
Porcini4 schreef: 10 jan 2023, 13:45 Ja zou kunnen.
Ik zag ergens voorbij komen, geloof bij vagtechniek, dat hoge kms geen probleem zijn.
Maar heb ook horen zeggen dat er tuners zijn die vanaf 200.000 er niet meer aan beginnen?
Hoe zit het nou, wat is wijsheid?
Ik kan prima leven met mijn bus zoals hij nu is mocht tunen mogelijk (op termijn) issues opleveren , maar als het geen kwaad kan laat ik het graag doen.
Kijk eens naar mijn artikel over motorische tuning:
http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm

en ook dit artikel: http://www.eldiape.com/egrreplacement/e ... ement.html

Dus mijn advies zou zijn: begin met een dikkere downpijp direct vanaf de turbo en roetkat vervangende pijp, of een hele uitlaat in 63mm diameter.
Grotere diameter levert niet meer op.

Op lagere toerentallen meer koppel heb ik in dat andere topic wat ik gelinkt had uitgelegd waarom je dat beter niet kunt doen.

Kijk ook eens welke luchtmassameter je nu hebt, en vervang een Bosch eventueel voor een Pierburg.
Vervang je vacuüm slangetjes eens, mocht dat nog niet/nooit gedaan zijn, en doe dat een voor een.
Dan optimaliseer je je bus al wat meer, kunt de kosten ook een beetje uitspreiden en iedere keer heb je een geniet momentje.

Daarna kun je dan altijd nog denken aan bijvoorbeeld een frontmount interkoeler en chiptuning.
Bij jouw bus is dat via OBD mogelijk en je kunt richting de 132pk en 300Nm denken.

Denk qua kosten en kwaliteit eens aan B&B autotechniek in Venhuizen http://bbautotechniek.nl/ aanrader en hele goede ervaringen mee, en meer mensen.

Groeten Peter
Dank voor dit antwoord, heel interessant daar ga ik naar kijken.
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Porcini4 »

Overigens geinformeerd bij VAGtechniek Nuenen en zojuist antwoord terug gehad dat ze het vanwege de leeftijd en kmstand van mijn bus niet aanbieden voor mijn bus.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Erdem50 »

Als voorwaarde dat je T4 Motor in goede Staat is, distributie in orde en ook netjes op tijd staat is tunen geen enkel probleem.

Mijn advies is dan nu ook (weer) en zoals Peter ook aangeeft om naar Hans te gaan van B&B autotechniek. Die heeft al diverse Autos van mij en veel T4s getuned. Die kent deze bussen door en door.

26-1 heb ik weer een afspraak staan daar, nu voor mijn Phaeton.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Muug »

Porcini4 schreef: 10 jan 2023, 15:08 Overigens geinformeerd bij VAGtechniek Nuenen en zojuist antwoord terug gehad dat ze het vanwege de leeftijd en kmstand van mijn bus niet aanbieden voor mijn bus.
Dat is gewoon uit voorzichtigheid. Garantie en zo, weet je wel.

Als men hier op het forum zegt dat het kan, dan kan het.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Porcini4 »

@ Erdem50 en Muug: Ik begrijp dat uit voorzichtigheid men niet overal het aandurft bij een bus zoals die van mij met mijn km's en dat dit niet betekent dat het ook echt niet kan.
Maar als ik dan Pascal-141 hoor schrijven dat door tuning ik in de eerste versnellingen niet direct meer hoef te verwachten aangezien motortoerental en snelheid is een vast gegeven is en door de versnellingsbak word bepaald . En daarnaast Multivan Generation hoor schrijven dat onder de 2000 toeren meer koppel geven niet aan te raden is moet ik misschien de conclusie trekken dat er met tuning voor mij niet veel te winnen is waar ik het graag zou willen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Multivan Generation »

Porcini4 schreef: 10 jan 2023, 16:25 En daarnaast Multivan Generation hoor schrijven dat onder de 2000 toeren meer koppel geven niet aan te raden is moet ik misschien de conclusie trekken dat er met tuning voor mij niet veel te winnen is waar ik het graag zou willen?
Via hardware oplossingen zoals ik als advies gaf, valt er wel iets winst te halen..
Zeker qua gevoel maar ook qua getallen, metingen..
Trekt met dikkere downpijp en roetkat vervangende pijp gewoon lekkerder en harder door..
Moet je wel veel rapper schakelen want loopt vlugger door zijn toerengebied..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie