Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

trekvermogen kwijt (kratje bier voor de gouden tip)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
pieter k 1167
Berichten: 299
Lid geworden op: 14 mar 2010, 21:41
Locatie: Ouddorp ZH

trekvermogen kwijt (kratje bier voor de gouden tip)

Bericht door pieter k 1167 »

Hallo VW liefhebbers,

Ik heb dringend advies nodig betreft het trekvermogen van mijn T4 (2,5 TDI bj 2000)
Ik ben al 13 in het bezit van de bus, het was een erfstuk, dus 2e eigenaar met de zelfde achternaam
De bus is eigenlijk altijd perfect geweest tot 3 weken terug. Laatste 1,5 jaar heeft hij elke dag mijn trailer van 1800 kgs moeten trekken, ik hoop niet dat dit hem de das omgedaan heeft. Drie weken geleden is het begonnen en heeft hij op de snelweg geen trek vermogen meer. Wegenwacht kon het niet vinden en kon geen storing uitlezen. Hij komt niet meer boven de 70 km/uur uit. van zijn 3 naar zn 4 bij 3000 toeren zakt hij terug naar 2000 toeren en daar blijft hij bij. Bij de garage is de eerste keer het brandstoffilter vervangen. Proberen maar... 2e keer had de monteur wat lekke vacuum slangetjes vervangen en 1 was er af. Ja dit moet het wel zijn natuurlijk. Proberen maar... 3e keer op mijn eigen verzoek de lucht massa meter vervangen en luchtfilter , helaas zonder resultaat!
HELP! de gouden tip die leidt naar de oplossing is een krat bier naar keuze waard!
Mvg Pieter van Katwijk
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3187
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: trekvermogen kwijt (kratje bier voor de gouden tip)

Bericht door J vd Pal »

Scheurtje in de slang tussen de turbo en inlaat wat alleen zichtbaar/merkbaar wordt als er druk opstaat?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
jheisterkamp
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06

Re: trekvermogen kwijt (kratje bier voor de gouden tip)

Bericht door jheisterkamp »

Ik ben ( nu gaat iedereen flauw hier denk ik) :bonk uit Zuid Italie terug gereden zonder turbo.

Boven in Frankrijk begon mijn brein pas te begrijpen wat er aan de hand kon zijn.

Eerst het probleem, misschien helpt je dit, plots werd ik ingehaald bergop door een vrachtwagen, wat bleek, geen turbo. Ik kwam bergop niet meer boven de 70 uit. Alles wel 10 x nagelopen onder de kap.

Totdat ik besefte dat er ergens een slangetje los moest zitten. Maar waar...

Uiteindelijk gevonden,

Als je de kap open doet zit er een zwart potje, daar gaat een slangetje in. Dat was los geschoten van het pijpje af. Het zat er half op, daarom kon ik het ook niet goed zien.
Slangetje erop, trippie eromheen vlammen maar..
Zie plaatje..
Bijlagen
Los.jpg
Altijd op zoek naar een andere bus
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: trekvermogen kwijt (kratje bier voor de gouden tip)

Bericht door Pascal-141 »

-zit de wastegate op de turbo nog goed vast ? Die houder durft al eens af te breken/los te komen.
-staat de timing nog goed ? Hoe lang zit de distributie er al op ?
-hoeveel km heeft je T4 ?

als hij op 2000tr/min blijft hangen , gaat het voorgloeisymbool dan knipperen ? Gaat hij in noodloop ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: trekvermogen kwijt (kratje bier voor de gouden tip)

Bericht door Multivan Generation »

@Pascal, jij drinkt toch geen bier?
:knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2013
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: trekvermogen kwijt (kratje bier voor de gouden tip)

Bericht door chv »

Je kunt bier ook gebruiken voor het stoven van vlees, bijvoorbeeld. :bbq
:lach

Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: trekvermogen kwijt (kratje bier voor de gouden tip)

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: 23 jan 2023, 10:14 @Pascal, jij drinkt toch geen bier?
:knipoog
inderdaad :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
peetjeadhdtje
Berichten: 992
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: trekvermogen kwijt (kratje bier voor de gouden tip)

Bericht door peetjeadhdtje »

Ik heb een keer een filmpje gezien waar de binnenmantel gedeeltelijk van de buitenmantel loskwam van die slang als de turbo aansloeg/vacuum trok en alles blokkeerde. Haalden ze de slang los kon je er zo doorheen kijken en zag je er niets raars aan. Slang 701145828E

Ladeluftkühlerschlauch
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1452
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: trekvermogen kwijt (kratje bier voor de gouden tip)

Bericht door m.c van den berg »

luchtmassameter, makkelijk te testen, haal die er uit, rij een stukje . is dat het zelfde als wat de auto nu doet, luchtmassameter
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: trekvermogen kwijt (kratje bier voor de gouden tip)

Bericht door Multivan Generation »

m.c van den berg schreef: 23 jan 2023, 17:43 luchtmassameter, makkelijk te testen, haal die er uit, rij een stukje . is dat het zelfde als wat de auto nu doet, luchtmassameter
3e keer op mijn eigen verzoek de lucht massa meter vervangen en luchtfilter , helaas zonder resultaat!
Dus die was al vervangen.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: trekvermogen kwijt (kratje bier voor de gouden tip)

Bericht door Ilja1974 »

Bij mij is de mapsensor ook eens kapot gegaan en toen had de bus ook weinig vermogen.
Als je voor de bus staat, zit deze rechts boven bij de intercooler.
Dit is wel uit te lezen.
Gebruikersavatar
pieter k 1167
Berichten: 299
Lid geworden op: 14 mar 2010, 21:41
Locatie: Ouddorp ZH

Re: trekvermogen kwijt (kratje bier voor de gouden tip)

Bericht door pieter k 1167 »

@Pascal,
De distributie moet ovefr 40.000 vervangen worden.
Er gaat geen enkel lampje branden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: trekvermogen kwijt (kratje bier voor de gouden tip)

Bericht door Multivan Generation »

pieter k 1167 schreef: 26 jan 2023, 07:34 @Pascal,
De distributie moet ovefr 40.000 vervangen worden.
Er gaat geen enkel lampje branden.
Dus riem heeft maximale rek bereikt en dus kan/moet de brandstofpomp timing dynamisch weer op tijd gezet worden/gecontroleerd worden. Die timing verloopt altijd iets waarbij je hem bij een nieuwe riem perfect op tijd zet, maar na 20.000km is de riem op maximale rek, is dus ietsjepietsje langer geworden, waardoor de timing wat verlopen is. Dat zou je als eerste kunnen controleren.
Daarnaast is van 3 naar 4de versnelling ongeveer 1000rpm terugvallen gewoon normaal, dat heeft met de versnellingsbak verhoudingen te maken.

Wat niet normaal is, is dat hij niet harder meer als 70km/u loopt. Rookt hij flink zwart en is de acceleratie zo vlug als dikke stront? Zo ja, kijk naar het interkoeler en turbo traject.
Denk aan de N75, vaccuumslangetjes, waste gate nog vast aan turbo behuizing en met 2 boutjes vast. Interkoelerslangen vast? En geen scheurtjes er in?
Rijdend loggen is het devies om een richting van oplossingen te bepalen. Lijkt alsof je geen turbodruk hebt, want boven de 2000 rpm begint de turbodruk flink mee te spelen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pieter k 1167
Berichten: 299
Lid geworden op: 14 mar 2010, 21:41
Locatie: Ouddorp ZH

Re: trekvermogen kwijt (kratje bier voor de gouden tip)

Bericht door pieter k 1167 »

Dankjewel allemaal!
Met deze puntjes gaan we naar de garage. Inmiddels wel een andere auto erbij, dus de urgentie is er even niet meer.
Als het euvel gevonden is laat ik het weten wie de winnaar is :-) :proost
T4 AHY
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2022, 22:46

Re: trekvermogen kwijt (kratje bier voor de gouden tip)

Bericht door T4 AHY »

Ik heb hetzellfde probleem gehad met mijn bus. Bij 2500 toeren inhouden en niet harder dan 75 km/u.
Kijk eens of er teveel luchtbellen voorbij komen in de toevoerslang naar de brandstofpomp.
Probleem was dat er lucht werd aangezogen door de retourklep boven op het filter.
Ik heb toen de retourklep ertussenuit gehaald en de leiding rechtstreeks doorverbonden (retour naar de tank)
Vervolgens een ander brandstoffilter geplaatst Mann WK 853/16. Dit is een filter met 2 aansluitingen.
1 vanaf de tank en 1 naar de brandstofpomp. Probleem opogelost !! Geen lucht meer door de toevoerslang.
Groet
Wim
Plaats reactie