Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roest topic voor mijn 91 Westfalia California

vragen over de T4
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Roest topic voor mijn 91 Westfalia California

Bericht door goon326 »

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal roest plekken op mijn T4 California die ik graag zou willen laten bijwerken. Dit is een jaar geleden door de vorige eigenaar laten bijwerken, daar zijn ook foto’s van en dat ziet er netjes uit. Maar het is allemaal weer terug gekomen.

Dus het zal wel oppervlakkige roest zijn maar het ziet er toch niet zo netjes uit. Weet iemand een goede Spuiter en wat de prijzen ongeveer zouden moeten zijn?

Het gaat om de rand van de ruit, dus die zal er helemaal uitmoeten, het linker zijscherm, en de onderste rand van de auto aan beide zijdes.

Ik woon zelf in omgeving Ede.

Ik zal straks wat meer foto’s uploaden.
Bijlagen
41761714-3DEF-413A-A53B-01E3D3058B7B.png
1419AFE2-4B72-4A05-AF5E-95A7851A8B54.png
Laatst gewijzigd door goon326 op 04 apr 2023, 10:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3561
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door krekwakwol »

Als het terug komt na een eerdere reparatie, dan kan het zijn dat het toen niet volledig verwijderd/behandeld is en dat je dat nu plaagt. Dus goed aanpakken nu.
Prijs is ook afhankelijk wat ze onder de lak tegen komen, dus moeilijk te beoordelen.
Ik denk dat je beter even bij een gerenomeerde oldtimer restaurateur kunt informeren, want die hakken vaker met dit bijltje en hebben ook de middelen om het goed te behandelen/repareren.
Dat zou mijn advies zijn.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 29 jan 2023, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4677
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door Hanz »

Roest begint meestal aan de binnenkant en als je alleen de buitenkant bijwerkt komt het gegarandeerd weer terug. Dat lijkt hier gebeurd te zijn
Dus als je een plaatwerker gevonden hebt laat hem dan ook de binnenkant behandelen of het plaatwerk vervangen als het al te ver heen is.
Woon zelf niet in jouw regio en kan je dan ook geen adres adviseren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 274
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door Bas_Caravelle »

Je kan eens langs gaan bij Boekhorst in Veenendaal. Daar is de mijne ook geweest, naar alle tevredenheid. Niet de goedkoopste, maar wel goed. Voorruit eruit, toen bewerkt, en gespoten, voorruit teruggeplaatst.

Volgens mij is je Cali van voor 96, dus met gelastte voorschermen?? Die zou ik laten vervangen dan.
Blik achter het scherm zal ook aangetast zijn. En roest zal dan blijven terugkomen.

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door goon326 »

Bas_Caravelle schreef: 30 jan 2023, 22:13 Je kan eens langs gaan bij Boekhorst in Veenendaal. Daar is de mijne ook geweest, naar alle tevredenheid. Niet de goedkoopste, maar wel goed. Voorruit eruit, toen bewerkt, en gespoten, voorruit teruggeplaatst.

Volgens mij is je Cali van voor 96, dus met gelastte voorschermen?? Die zou ik laten vervangen dan.
Blik achter het scherm zal ook aangetast zijn. En roest zal dan blijven terugkomen.

Gr Bas
Bedank! Ga ik daar langs. Wat was jij kwijt als ik vragen mag? Ja mij cali is van 91 dus met de gelaste voorschermen. Waar zou ik zo’n voorscherm kunnen krijgen en wat kosten die? En dan daarna in de juiste kleur laten spuiten?

Hoe lang is het bij jou geleden dat je het hebt laten doen? Want als die ruit goed gebeurd komt het dan niet terug?
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 274
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door Bas_Caravelle »

Hoi,

Prijs zo vergelijken heeft geen zin. Ik had geen rotte dorpels, beetje uitdeuk werk en heb de hele onderzijde in een contrastkleur laten zetten.
Nu een jaar of twee terug… zie nergens iets terugkomen.

Een goed schadebedrijf kan zelf de delen bestellen, die hebben hun adresjes wel.

De te besteden tijd is het duurste, en zo te horen kost jouw klus wel wat uurtjes. Daarnaast zijn de meeste schadebedrijven enorm druk, dus hoeven ze momenteel geen “opvul” klusjes… dat werkt in je nadeel.

Offerte vragen kan nooit kwaad…

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door Erik450 »

Goedemorgen
Even een tip.
Niet het orginele scherm vervangen voor imitatie.
De passing van imitatie is niet goed genoeg.
Ik zou een nieuw onderstuk van een imitatie scherm nemen, en deze aan het orginele scherm lassen.
Dan krijg je het beste resultaat.

Groeten Erik-jan
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door Multivan Generation »

goon326 schreef: 29 jan 2023, 15:49 .. Dit is een jaar geleden door de vorige eigenaar laten bijwerken, daar zijn ook foto’s van en dat ziet er netjes uit. Maar het is allemaal weer terug gekomen.

Dus het zal wel oppervlakkige roest zijn ..
Ik denk dat je realistisch gezien, de roze bril af kunt zetten en de gehele carrosserie eens minutieus zou moeten onderzoeken.
Onder de bumper zie ik daar namelijk ook een verontrustende kleur.
Haal de bumpers er eens af, bekijk de voorste spatborden en wielkuipen eens goed.

Ik hoop voor je, dat het mee valt, maar je bent zeker niet de enige waarbij men er redelijk optimistisch tegenaan kijkt, en waarbij later blijkt dat er meer tot veel meer aan de hand is.. Ik zou alvast budget gaan reserveren.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door goon326 »

Multivan Generation schreef: 02 feb 2023, 11:57
goon326 schreef: 29 jan 2023, 15:49 .. Dit is een jaar geleden door de vorige eigenaar laten bijwerken, daar zijn ook foto’s van en dat ziet er netjes uit. Maar het is allemaal weer terug gekomen.

Dus het zal wel oppervlakkige roest zijn ..
Ik denk dat je realistisch gezien, de roze bril af kunt zetten en de gehele carrosserie eens minutieus zou moeten onderzoeken.
Onder de bumper zie ik daar namelijk ook een verontrustende kleur.
Haal de bumpers er eens af, bekijk de voorste spatborden en wielkuipen eens goed.

Ik hoop voor je, dat het mee valt, maar je bent zeker niet de enige waarbij men er redelijk optimistisch tegenaan kijkt, en waarbij later blijkt dat er meer tot veel meer aan de hand is.. Ik zou alvast budget gaan reserveren.

Groetjes Peter
In welke zin bedoel je dit? Op die randen zit wel oppervlakte roest ja. En er zal vast nog wel hier en daar wat roest zitten. Maar K gok niet dat hij helemaal verrot is, tenminste op de brug heb ik geen doorgerotte plekken kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4677
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door Hanz »

goon326 schreef: 02 feb 2023, 13:32 In welke zin bedoel je dit? Op die randen zit wel oppervlakte roest ja. En er zal vast nog wel hier en daar wat roest zitten. Maar K gok niet dat hij helemaal verrot is, tenminste op de brug heb ik geen doorgerotte plekken kunnen vinden.
Oppervlakte roest zit alleen op onbehandelde metalen delen. Als de roest door een laklaag heen komt terwijl de laklaag niet beschadigd is dan komt de roest van binnenuit en niet van het oppervlak. Als je het spatbord eraf hebt zal je waarschijnlijk zien dat het aan de binnenkant al redelijk doorgeroest is en dat is dan de reden dat het na een jaar al weer door een verse laklaag heen komt.
En op de brug zie je niet alles. Bekende plekken waar het wegroest zonder dat je het goed ziet zijn: binnenbumperbalk, de schuine balkjes van langsdragers naar de bumperbalk, wielkasten, instapbakken. Onderschat het niet, roest valt altijd tegen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door goon326 »

Hanz schreef: 02 feb 2023, 14:25
goon326 schreef: 02 feb 2023, 13:32 In welke zin bedoel je dit? Op die randen zit wel oppervlakte roest ja. En er zal vast nog wel hier en daar wat roest zitten. Maar K gok niet dat hij helemaal verrot is, tenminste op de brug heb ik geen doorgerotte plekken kunnen vinden.
Oppervlakte roest zit alleen op onbehandelde metalen delen. Als de roest door een laklaag heen komt terwijl de laklaag niet beschadigd is dan komt de roest van binnenuit en niet van het oppervlak. Als je het spatbord eraf hebt zal je waarschijnlijk zien dat het aan de binnenkant al redelijk doorgeroest is en dat is dan de reden dat het na een jaar al weer door een verse laklaag heen komt.
En op de brug zie je niet alles. Bekende plekken waar het wegroest zonder dat je het goed ziet zijn: binnenbumperbalk, de schuine balkjes van langsdragers naar de bumperbalk, wielkasten, instapbakken. Onderschat het niet, roest valt altijd tegen.
Ja check, maar dat zou eventueel met een ander spatbord opgelost kunnen worden. Alleen bij de ruit rand, waar het dus is weggehaald en nu weer terug komt na een jaar. Is dat te fixen of is het weggegooid geld om die ruit er weer uit te laten halen en het weer te laten spuiten?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4677
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door Hanz »

Als de roest bij de ruit na een jaar alweer terug komt dan is dat niet goed behandeld, net als bij het spatbord. De enige remedie is inderdaad de ruit er weer uit en de rand echt roestvrij maken en waar nodig nieuwe stukken erin lassen. Daarna een goede roestwerende ondergrond en daarna pas spuiten. Alleen een beetje glad schuren en spuiten heeft geen enkele zin, maar het lijkt erop dat dit vorige keer wel zo gedaan is.
En of het weggegooid geld is hangt ervan af hoe de verdere toestand van de bus is. Bij een auto van 1991 kan je daar niks over zeggen zonder een grondige check op roestvorming.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 03 feb 2023, 10:05 Alleen een beetje glad schuren en spuiten heeft geen enkele zin, maar het lijkt erop dat dit vorige keer wel zo gedaan is.
Dat bedoelde ik dus.
Lijkt er op dat jouw bus even netjes gemaakt is voor de verkoop.
Niets meer en niets minder..
En nu zit jij met de roest..

Check je bus goed en weest kritisch.
Er zijn genoeg projecten hier op het forum te vinden waarbij er veel meer aan de hand was..

Zie project Goldkiwi, Meert, Odorf deze schieten mij zo te binnen.

Wees waakzaam!

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door freek »

Mijn ervaring is dat vrijwel alle autoschadebedrijven geen restauratie experts zijn. Zo kan maar een enkeling ook gritstralen, hetgeen eigenlijk de enige manier is om roest echt te verwijderen. Even de voorruit eruit en de sponning schoon schuren of slijpen is leuk voor even. Voorbeeld van een goed bedrijf dat ook gritstraalt is Leo Brans. Daar heb ik de voorruitsponning van mijn T5 laten behandelen. Is echter geen koopje.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door goon326 »

freek schreef: 05 feb 2023, 13:53 Mijn ervaring is dat vrijwel alle autoschadebedrijven geen restauratie experts zijn. Zo kan maar een enkeling ook gritstralen, hetgeen eigenlijk de enige manier is om roest echt te verwijderen. Even de voorruit eruit en de sponning schoon schuren of slijpen is leuk voor even. Voorbeeld van een goed bedrijf dat ook gritstraalt is Leo Brans. Daar heb ik de voorruitsponning van mijn T5 laten behandelen. Is echter geen koopje.
Bedankt! Ja schuren en spuiten hebben ze vorig jaar gedaan en is nu gewoon weer terug gekomen.
Plaats reactie