Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Blue ombouwen naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
vwt41991
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2023, 17:18

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door vwt41991 »

Ach joh, jullie hoeven je namens mij niet zorgen te maken over het financiële plaatje, tenzij jullie willen meebetalen natuurlijk haha. Ik waardeer al jullie adviezen, maar voor mij zit er geen twijfel is van wel/niet doen. Ik ga ervoor en ga er een aantal jaar mooie herinneringen meemaken, als hij daarna afgekeurd wordt of dat ik er nog iemand anders blij mee kan maken zie ik tegen die tijd wel! :driveT4
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door Snautzer »

Lijkt me een uitstekend plan. De hemel kan ook op je kop vallen. Ik zou zeggen ga er voor :sjaal :sjaal :sjaal
vwt41991
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2023, 17:18

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door vwt41991 »

Ik heb nog niet veel nieuws, ik ben nog uitpluiswerk aan het doen met de offerte van de garage. De prijzen voor onderdelen komen totaal niet overeen met wat ik online terugvind...
Ik heb nog wel een vraag aan jullie. Als ik namelijk in de laadruimte rondloop dan kraakt de auto best wel. Het lijkt mij dat het met de veren te maken kan hebben (online las ik dat als de veerpootlager(s) overleden zijn ze ook een krakend geluid veroorzaken), maar de monteur in de garage zei dat het hoogstwaarschijnlijk komt door de versleten schokdempers. Klinkt dat logisch voor jullie? Ik moet nog uitzoeken hoe ik dat kan testen/zien in de bus, ik heb een grote reparatiehandleiding over de bus, maar in het Duits dus er komt wat vertaalwerk bij kijken.
Hefdak montage is trouwens verplaatst naar 11 maart, geeft me wat meer ruimte om deze reparaties (zo veel mogelijk zelf) te doen.
Tijd voor wat werk en dan ga ik vanmiddag weer aan de bus knutselen en ontbrekend gereedschap aanschaffen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door Multivan Generation »

Een T4 heeft geen veerpoot lagers.

Kraken kan veroorzaakt worden door veren die op droge roestige ondergrond bewegen, en door versleten schokdempers.

Zoek even de topics over Sachs HD schokdempers.

En kijk even op
www.eldiape.com
Artikel over schokdempers vervangen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door Snautzer »

Als het een hoge piepkraak is kan het ook de achterveer zijn. Die breken aan de top nog wel eens een stuk af.
Als je naar http://www.eldiape.com/verlagen/verlagen.htm#6 de site van MG gaat kan je zien hoe het moet zitten.

Pak een zaklamp duik onder de bus en kijk of je kan zien op het topje afgebroken is.

Uiteraard kunnen het ook de schokbrekers zijn maar ik zou hier mee beginnen omdat dit veel voorkomt.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door SyncRoon »

vwt41991 schreef: 16 feb 2023, 09:35 Ik heb nog niet veel nieuws, ik ben nog uitpluiswerk aan het doen met de offerte van de garage. De prijzen voor onderdelen komen totaal niet overeen met wat ik online terugvind...
Vind je het gek? Maar als je zelf de onderdelen inkoopt, wie gaat ze dan monteren? Je moet de som van de onderdelen en arbeid afwegen tegenover de rompslomp die je zelf hebt om alles uit te vinden.

Ik heb van de week offerte gevraagd voor slijtdelen van mijn klepelmaaier. Voor 'originele' M10x40 bouten vragen ze 2,95 ex. BTW per stuk en bij Kramp tussen de 50 en 65 cent afhankelijk de kwaliteit. Een borgmoer 3,20 tegenover 35 cent. De klepels en tussenbus zelfs +50% duurder dan bij de groothandel met universele of gelijkaardige klepels. Vervanging door 'origineel' kost dan 36,- per klepel en 'aftermarket' komt het op 15,- per klepel. En monteren moet ik toch zelf doen....dat maal 14 scheelt toch bijna 300,- op een set die me dan 'maar' 210,- euro kost ipv 504,-
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door Jan anno NU »

Haal je bus eens van de handrem af.
Zou zomaar kunnen dat het kraken weg is , even in een versnelling zetten tegen het wegrollen.
T4 2,5 TDI 2002
Plaats reactie