Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T5 Deurslot

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
JoopT4
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2022, 21:46

VW T5 Deurslot

Bericht door JoopT4 »

In mijn voorgaande topic (https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=69457) had ik meerdere problemen aangegeven waarvan er nu een aantal zijn opgelost gelukkig. Nu alleen nog het deurslot / microswitch probleem, vandaar een nieuw topic aangemaakt.

Probleem kort samengevat (als dat lukt ;-) )
- Lichtverklikker deed het niet meer. Best vervelend als je een paar keer je verlichting vergeet uit te zetten.
- Centrale vergrendeling ging na 30 sec weer vanzelf op slot als ik alleen de bestuurderskant had geopend.
- Deur open symbool verscheen niet op het dashboard bij bestuurderskant maar wel bij de andere deuren.

Mogelijk euvel:
- De microswitch in het deurslot is moe.

Oplossing:
- Deurslot en switch onderzoeken.

Daar had ik vandaag de tijd voor.
Met veel moeite de deurbekleding eraf gekregen. Vorige eigenaar had een gedeelte vast gelijmd waardoor de twee bovenste schroeven niet te bereiken waren.
Metalen plaat verwijderd (eerst de raamklemmen losgedraaid en raam naar boven geduwd en met ducktape vastgezet).
Het langwerpige rubber in de deur losgehaald zodat je met een torx20 het slot schroefje kan losdraaien. Het ijzerdraadje losgewipt voor de buitenhendel. Een als laatst de twee schroeven van het gehele slot los gedraaid, dan heb je het slotmechanisme eruit.

Bij de microswitch zat een hoop vuil en vet, dit schoongemaakt met een tandenborstel (nee, niet die van mijn vriendin :nuts ) en met een kleine schroevendraaier de switch kunnen bedienen. Dan blijkt het signaal goed binnen te komen. Je hoort hem duidelijk klikken, binnenverlichting gaat aan en uit, symbool deur open gaat branden op dashboard, oftewel, switch is nog goed. Wanneer je het slot dicht doet zou een nok in het mechanisme de switch moeten bedienen. Deze nok komt er wel tegenaan, maar blijkbaar niet voldoende. Nok lichtelijk versleten? Volgens mij is een nieuw slot niet heel gek duur en is dat de makkelijkste oplossing.

Maar nu,....
Tot het nieuwe slot binnen is, natuurlijk eerst alles terug geplaatst. Deur dicht gegooid en centrale vergrendeling getest en deed het goed. Daarna de deur weer willen open doen van buitenaf, helaas, slot is ontgrendeld maar deur krijg ik niet meer open. Van binnenuit aan het stalen draadje trekken, gaat heen en weer, maar deur gaat niet open.

Gelukkig had ik de bekleding nog niet terug geplaatst en kon zo de metalen plaat makkelijk weer loshalen. Met m'n hand ertussen om bij het slot te komen maar kan nergens aan trekken of iets dergelijks. Om meer ruimte te maken heb ik het raam en raamrubber eruit gehaald. Dit geeft meer zicht op wat je doet. Wat ik ook doe, van buitenaf met sleutel heen en weer en aan de hendel trekken, het slot gaat niet open.

Kan het zijn dat met het terug plaatsen het slot (of slothaak) nu te strak in de vergrendeling zit en de haak niet meer open wilt springen? Iemand enig idee hoe deze deur weer open te krijgen?

Alvast bedankt voor enige feedback!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T5 Deurslot

Bericht door Multivan Generation »

Trek de hendel naar buiten en wurm met een haakje het kleine geribbelde uiteinde van het staaldraad je uit de ribbeltjes in het buitenhandvat.
Daarna met een tangetje aan het staal kabeltje trekken en je deur gaat weer open

Succes en groeten

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JoopT4
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2022, 21:46

Re: VW T5 Deurslot

Bericht door JoopT4 »

Multivan Generation schreef: 16 feb 2023, 17:18 Trek de hendel naar buiten en wurm met een haakje het kleine geribbelde uiteinde van het staaldraad je uit de ribbeltjes in het buitenhandvat.
Daarna met een tangetje aan het staal kabeltje trekken en je deur gaat weer open

Succes en groeten

Peter
Helaas, dat werkte ook niet. Ik kan van binnenuit dat stukje mechanisme zover mogelijk uitduwen, verder dan je met de buitenhendel zou kunnen, geen resultaat.

Dat wordt waarschijnlijk Frank de deurslotreparatie.nl inschakelen!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T5 Deurslot

Bericht door Multivan Generation »

Dat wat ik schreef doe je vanaf de buitenzijde van de auto hè 😉

Ik had Frank 2x gebeld, whatsapp gestuurd en 2x gemaild en hij moet nog reageren nu 2 maanden verder...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JoopT4
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2022, 21:46

Re: VW T5 Deurslot

Bericht door JoopT4 »

Multivan Generation schreef: 17 feb 2023, 12:33 Dat wat ik schreef doe je vanaf de buitenzijde van de auto hè 😉

Ik had Frank 2x gebeld, whatsapp gestuurd en 2x gemaild en hij moet nog reageren nu 2 maanden verder...
Zit jij met hetzelfde probleem of heb je het opgelost?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T5 Deurslot

Bericht door Multivan Generation »

Heb het opgelost.. gedaan zoals ik schreef..

Zie PB
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JoopT4
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2022, 21:46

Re: VW T5 Deurslot

Bericht door JoopT4 »

Multivan Generation schreef: 17 feb 2023, 12:52 Heb het opgelost.. gedaan zoals ik schreef..

Zie PB
Hi Peter,

Bedankt voor je PB en het telefonisch contact vandaag.

Zojuist het op de manier gedaan zoals jij had omschreven.
Deurslot staalkabeltje
Deurslot staalkabeltje
Uiteinde of begin van staalkabeltje
Uiteinde of begin van staalkabeltje
Verder dan dit kon ik het echt niet krijgen. Zo hard mogelijk met een tang eraan getrokken, maar de deur ging niet open. Na het maken van deze foto's en mislukte poging, lichtelijk geïrriteerd het staalkabeltje terug geduwd. En wat denk je,..... met het terug duwen, plopperdeplop, de deur ging open :jumpklap

Wat een opluchting en wat een raar iets. Maar goed, de deur gaat weer open en dicht en opslot, nu een nieuwe bestellen, monteren en werkt alles weer naar behoren.

Keep you posted!!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T5 Deurslot

Bericht door Multivan Generation »

:yes mooi dat het gelukt is!
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JoopT4
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2022, 21:46

Re: VW T5 Deurslot

Bericht door JoopT4 »

Wanneer ik met het OEM nummer (3B1837015AM) zoek op een nieuw slot heb ik ook nog keuze in:
- Metzger Deurslot, Met afstandsbediening, Met centraalvergrendeling, met dubbele vergrendeling, Links voor. 53,57Eur
of
- Metzger Deurslot, Met centraalvergrendeling, Links voor. 72,47Eur

Weet iemand of ik bij een California uit 2005 die dubbele vergrendeling nodig heb of niet? Iemand ervaring met dit merk Metzger?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: VW T5 Deurslot

Bericht door krekwakwol »

Als dat bij Autodoc is dan kun je via de chat aan een medewerker vragen welk slot op basis van het chassisnummer bij jouw bus hoort. Werkt tot nu toe altijd prima.
En veilig bestellen aanvinken. Dan kun je hem gratis binnen 200 dagen retour sturen, mocht het toch nog niet de goede zijn.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
JoopT4
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2022, 21:46

Re: VW T5 Deurslot

Bericht door JoopT4 »

Via AutoDoc het slot met OEM 3B1837015AM opgezocht en had een Metzger (artikelnummer 2314013) in het winkelmandje gelegd. Hierbij stond ook specifiek geschikt voor VW California T5 2.5 TDI met juiste bouwjaren.

Met de bestelbevestiging werd een Stark SKDLO-2160003 aangegeven welke gestuurd zou worden. Wanneer je bij dit artikelnummer gaat kijken staat er specifiek bij dat deze niet geschikt is voor deze California. Ik heb hier nog een mail over gestuurd en als antwoord werd gegeven dat dit zou moeten werken.

Zaterdag het slot ontvangen voor nog geen 55 euro. Geïnstalleerd en getest (voordat ik de deur dicht gooide :nuts ) en deze werkt weer naar behoren. Licht verklikker doet het ook weer netjes, net als de andere zaken die hieraan gekoppeld zijn.

Op zich een makkelijk klusje als je weet welke stappen je moet nemen. Voor een volgende keer dus geen probleem.

Weet iemand overigens wat dit witte draadje precies doet?
linker portier
linker portier
Plaats reactie