Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

transporter dubbel cabine multivan bank

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
TomLO
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2023, 11:49

transporter dubbel cabine multivan bank

Bericht door TomLO »

Hoi allen,
Na enkele tijd hier rond te neuzen en al jullie technische tips en meer te lezen zal ik mezelf eens voorstellen en een vraag stellen.


Wij hebben nu al 2 jaar een AAB transporter van 1996 in dubbele cabine met 6 zitplaatsen. Een Belgische lichte vracht dus met ramen rondom en de originele bank op de tweede rij en een losse tussenwand.
Ik heb er al vanalles aan gedaan. Roest verwijderd, dakrek van een T5 op geplaatst, zonnepaneel, all terrain banden, fusees vervangen, koelvloeistof,... Allemaal met hulp van jullie door jullie posts hier te lezen :)

Ik heb er ook een uitschuifbaar bed in gemaakt, achter de DC wand dus, waardoor je er in kan slapen met een tent over de achterklep. Want de DC is te kort natuurlijk.

Maar nu heb ik een vraag waar ik geen antwoord op vind:

Ik zou graag de dubbele cabine behouden maar verwijderbaar (wegklappen tegen het dak of zo) maken zodat je in de bus kan slapen.
Kan een multivan slaapbank, die uitschuifbare dus, uit een T4, ook (mits eventuele aanpassingen aan de bevestigingen) op de 2de rij geplaatst worden en dan ook nog uitgeschoven worden?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 879
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: transporter dubbel cabine multivan bank

Bericht door SyncRoon »

als lichte vracht kan je geen los tussenschot achter de dubbel cabine.
4. Bestelwagens met dubbele cabine

Kenmerken:

een passagiersruimte die, naast die van de bestuurder, ten hoogste zes plaatsen bevat
een laadruimte die volledig is afgesloten van de passagiersruimte door een niet afneembare ononderbroken wand uit een hard materiaal over de volle breedte en hoogte van de binnenruimte
een laadruimte waarvan de lengte minstens 50% bedraagt van de lengte van de wielbasis
een laadruimte die over haar hele oppervlakte bestaat uit een van het koetswerk deel uitmakende, vaste of duurzaam bevestigde horizontale laadvloer zonder verankeringsplaatsen voor bijkomende banken, zetels of veiligheidsgordels

Groet, Ronald
TomLO
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2023, 11:49

Re: transporter dubbel cabine multivan bank

Bericht door TomLO »

Hmm, elke scheidingswand is verwijderbaar dus dat lijkt me een interpretatie.

Het zou ook geen los tussenschot zijn. Tijdens het rijden zou het niet open te maken zijn langs de cabine en tijdens het stilstaan kan je het losvijzen of iets dergelijks vanuit de laadruimte.
Onderstaande eisen komen uit het geldende KB inzake constructie van voertuigen:

2.2.3. Achter de tweede rij zitplaatsen is een volledige verticale scheidingswand, van het dak tot de vloer, aangebracht.

Deze scheidingswand is derwijze aangebracht dat tijdens het rijden langs binnen geen doorgang tussen de laadruimte en de passagiersruimte mogelijk is.

2.2.4. De afstand, tussen gelijk welk punt van de scheidingswand en de achterzijde van de laadruimte en gemeten in de langsrichting van het voertuig en op een hoogte vanaf de vloer tot 30 cm onder het hoogste punt van het dak, is over de ganse breedte van voormelde ruimte minstens gelijk aan 30 % van de lengte van de wielbasis.
Indien deze wand verplaatsbaar is, is aan de 30 % regel voldaan in de meest naar achter geschoven stand.



Ik moet binnenkort naar de keuring dus ik zal het nog eens navragen.


Ik denk dat het moeilijker zal zijn om een slaapbank om de tweede rij te plaatsen en gekeurd te krijgen.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 879
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: transporter dubbel cabine multivan bank

Bericht door SyncRoon »

eisen ten aanzien van inrichting en constructie op verkeerstoelating van voertuigen hebben vaak een andere grondslag dan de belastingtechnische eisen.

Al zou de wand nog verplaatsbaar (mogen) zijn (je hebt dubbele cabines die naar voren schuiven/inklappen) dan moet je nog steeds de wand in uiterste achterste stand op 30% van je wielbasis hebben. Dus niet eruit of omhoog of opzij, gewoon als wand/scheiding met de resterende laadruimte lijkt mij. En volgens mij wijkt de belastingregel daar op af dat dit 50% van de wielbasis moet zijn.
Groet, Ronald
Plaats reactie