Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schokdemper bevestiging los

vragen over de T5
Plaats reactie
bernardus
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2021, 09:17

Schokdemper bevestiging los

Bericht door bernardus »

Beste allen,
Enkele maanden geleden heb ik de veerpoot lager rechtsvoor laten vervangen wegens een gekraak met draaien aan het stuur.
Dit is opgelost, maar de garagist zei dat de veerpoot bevestiging aan de carrosserie los zat, en dat aan twee kanten vooraan, hij heeft die aangedraaid maar sinds zit er een lichte tok in de ophanging bij het nemen van kleine oneffenheden in de weg, en dat op de twee wielen.
Garagist (geen VW) zegt dat hij niets verkeerd hoort, hij heeft alle bouten en rubbers en de ganse ophanging nagekeken, niets abnormaals zegt hij, toch hoor ik een duidelijke tok aan de beide wielen links en rechts bij het nemen van kleine oneffenheden, kraks en putjes in de weg zeg maar.
Ook een duidelijke sneller verslijten van de rechter voorband, banden zijn uitgelijnd en zou goed moeten zijn.
Hoe kunnen zo schroeven los komen te staan? is het mss de bedoeling dat die niet helemaal vast moeten staan?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Schokdemper bevestiging los

Bericht door SyncRoon »

Schokbreker/voorpoot zit vast met tegenschijf en moer bovenop de veerpoot. De bevestiging aan de carosserie is dus tussen veerpootlager en de schijf/moer op het uiteinde van je veerpoot. Daar zal ongetwijfeld een aanhaalmoment voor staan in de boeken.

Enige dat ik kan bedenken is dat je veer misschien niet goed in de uitsparingen ligt? Aan het lager maakt niet uit. maar onderaan op de schotel wel.

Is die gelijk na reparatie uitgelijnt of heb je de wagen eerst laten 'zetten'. Ik ben vaker voor een uitlijning terug geweest wanneer die direct na een reparatie was uitgelijnd. (meestal gaat de bus leeg naar de garage maar ik heb hem het liefst met de lading erin uitgelijnd)

is de tok niet van speling op de stabilisatiestang (rubbers)
Groet, Ronald
bernardus
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2021, 09:17

Re: Schokdemper bevestiging los

Bericht door bernardus »

SyncRoon schreef: 09 mar 2023, 09:27 Schokbreker/voorpoot zit vast met tegenschijf en moer bovenop de veerpoot. De bevestiging aan de carosserie is dus tussen veerpootlager en de schijf/moer op het uiteinde van je veerpoot. Daar zal ongetwijfeld een aanhaalmoment voor staan in de boeken.

Enige dat ik kan bedenken is dat je veer misschien niet goed in de uitsparingen ligt? Aan het lager maakt niet uit. maar onderaan op de schotel wel.

Is die gelijk na reparatie uitgelijnt of heb je de wagen eerst laten 'zetten'. Ik ben vaker voor een uitlijning terug geweest wanneer die direct na een reparatie was uitgelijnd. (meestal gaat de bus leeg naar de garage maar ik heb hem het liefst met de lading erin uitgelijnd)

is de tok niet van speling op de stabilisatiestang (rubbers)
Thx om mee te denken.
Er is toch enige tijd over gegaan om na reparatie de wagen te laten uilijnen.
Het zou kunnen ja dat de veer niet goed ligt, maar dan zou dat enkel de rechterkant moeten zijn aangezien ze er links niet uitgeweest is.
De rubbers op de stabilisatiestang links zijn al een heel tijdje geleden vervangen, dat gaf een heel duidelijk tok en rammel, die zijn goed, ook had ik speling op de draagarm, die is ook vervangen, dat was allemaal goed, tot maanden later de schroeven aangedraaid werden van de schokbrekers/voorpoten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schokdemper bevestiging los

Bericht door Multivan Generation »

Zijn dezelfde moeten bovenop hergebruikt of zijn er nieuwe zelf-borgende moeren gebruikt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Schokdemper bevestiging los

Bericht door Snautzer »

Zouden zo maar een een fusee kogel kunnen zijn. Vooral de onderste want die kan je pas gied inspecteren als je wiel eraf is.
bernardus
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2021, 09:17

Re: Schokdemper bevestiging los

Bericht door bernardus »

Multivan Generation schreef: 09 mar 2023, 15:35 Zijn dezelfde moeten bovenop hergebruikt of zijn er nieuwe zelf-borgende moeren gebruikt?
Deze garage kennende zal heel zeker dezelfde moeren gebruikt zijn.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schokdemper bevestiging los

Bericht door Multivan Generation »

bernardus schreef: 10 mar 2023, 07:04
Multivan Generation schreef: 09 mar 2023, 15:35 Zijn dezelfde moeten bovenop hergebruikt of zijn er nieuwe zelf-borgende moeren gebruikt?
Deze garage kennende zal heel zeker dezelfde moeren gebruikt zijn.
Zelfborgende moeten zijn voor eenmalig gebruik, dus jouw probleem met loslopende moeren zou wel eens door je eigen garage veroorzaakt worden. En dat voor een bedrag van hooguit 2 euro heb jij weer een probleem.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Schokdemper bevestiging los

Bericht door SyncRoon »

Een keertje meer of minder gebruik van een zelfborgende moer val je niet van om hoor. We rijden geen ruimteschepen..... Hoe vaak trek je een voorpoot los en het is niet zo dat daarboven de schroefdraad zwaar gecorrodeerd is of beschadigt. Zekerheidshalve vervangen geeft je wellicht wat gemoedsrust. Wat dat betreft kan je ook eens nadenken over een andere garage.
Groet, Ronald
Plaats reactie