Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zekering tussen startaccu / alternator en huishoudaccu

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
milan_w
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 13:52

Zekering tussen startaccu / alternator en huishoudaccu

Bericht door milan_w »

Beste T4 collega's!

Ik heb een probleem met het laden van mijn huishoud accu tijdens het rijden.
Ik heb, toen ik mijn T4 California 1994 gekocht heb, de scheidingsrelais vervangen door eentje van Victron zodat beide accus geladen kunnen worden door de bus aan de walstroom te hangen.

Dit heeft een hele tijd perfect gewerkt, maar nu laad de huishoudaccu ineens niet meer op tijdens het rijden (alternator).
Om een probleem met deze scheidingsrelais uit te sluiten heb ik de vorige (oude) er tussen gezet, maar deze doet ook niets..

Ik vermoed dat hier ergens een zekering tussen moet zitten, maar ik krijg deze maar niet gevonden...

Kan iemand me de juiste weg op helpen?

Alvast zeer veel dank!!

Vele groeten
Milan
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zekering tussen startaccu / alternator en huishoudaccu

Bericht door Hanz »

Wordt de huishoudaccu wel opgeladen als je aan de walstroom staat? Dan kan je de lader alvast uitsluiten. En kijk ook eens naar de shunt, een meetweerstand die op de linker achterwielkast gemonteerd zit. Zoek even in dit subforum op 'shunt'. Nog niet zo lang geleden was er een soortgelijk probleem dacht ik dat daar mee te maken had.
Zover ik het kan zien in de elektrische schema's zit er geen zekering tussen lader en huishoudaccu en ook niet tussen scheidingsrelais en lader.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
milan_w
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 13:52

Re: Zekering tussen startaccu / alternator en huishoudaccu

Bericht door milan_w »

Beste Hanz

Bedankt voor uw reactie!

Het topic waar u over spreekt vind ik niet direct terug, of toch niet iets dat op mijn probleem lijkt te wijzen.
De shunt zelf is nog in goede staat, ik denk niet dat dat het probleem is.

De display geeft nu mooi 13.5 aan (de float vanuit de lader) dus die werkt ook zonder problemen.

Enig idee wat er nog fout zou kunnen zijn?

Groeten
Milan
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zekering tussen startaccu / alternator en huishoudaccu

Bericht door Hanz »

milan_w schreef: 20 mar 2023, 15:10 De display geeft nu mooi 13.5 aan (de float vanuit de lader) dus die werkt ook zonder problemen.
De display geeft de spanning van de huishoudaccu aan. 13,5 is in de ruststand dan een mooie waarde. Als de accu geladen wordt dan moet deze waarde boven de 14V liggen.
Laadt de accu wel als je aan de 230V staat?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
milan_w
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 13:52

Re: Zekering tussen startaccu / alternator en huishoudaccu

Bericht door milan_w »

Beste,

De huishoudaccu laad wel op via de walstroom. Er zit een modernere lader in met een float stand die ingesteld staat op 13.5V.

Als ik even de ijskast op zet begint deze terug BULK te laden en gaat het voltage boven de 14V.

Het lijkt dat de verbinding tussen de startaccu en de huishoudaccu niet werkt over de scheidingsrelais.

Over pin86 en de twee plus polen van de scheidingsrelais staan de voltages van de respectievelijke batterijen, maar wanneer ik de bus start komt er iets van een 4.5V over te staan.

Ik kan niet direct ergens vinden hoe ik deze juist moet uitlezen en begrijpen.

Bedankt!

Groeten
Milan
milan_w
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 13:52

Re: Zekering tussen startaccu / alternator en huishoudaccu

Bericht door milan_w »

Het is opgelost!

Blijkbaar was er toch een slecht contact tussen pin 86 op de Victron Cyrix-ct en de -min pool / ground.

Deze heb ik nu anders verbonden met de ground met een nieuwe kabel en nu werkt het terug perfect!

Vreemde situatie, want er was wel een connectie tussen pin 86 en ground. Maar misschien te zwak.

Toch bedankt om mee te kijken iedereen!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zekering tussen startaccu / alternator en huishoudaccu

Bericht door Hanz »

Mooi dat het weer werkt. Het kon ook haast niet anders zijn dan een slecht contact of een beschadigde kabel. Alle andere componenten waren in principe goed. Het zou wel heel toevallig zijn geweest als het originele scheidingsrelais en de Victron tegelijk kapot waren gegaan.
Nu weer lekker op pad.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Kennywdv
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2023, 06:18

Re: Zekering tussen startaccu / alternator en huishoudaccu

Bericht door Kennywdv »

Ik kwam via de zoekfunctie op dit topic uit,
Mijn probleem is gelijkaardig.
Heb een T4 westfalia '95
Deze zomer een Cyrix ct (12/24v 120A) geïnstalleerd
Nieuwe lader geïnstalleerd (victron Blue smart ip22 12/15)
2 Nieuwe HH batterijen Gel lead carbon 100 AH

De wagen heeft een paar weken behalve enkele korte ritjes stil gestaan. Enkele dagen geleden ingestoken om op te laden en gisteren bleek de startbatterij leeg te zijn.
Nadat ik het ruitensproeierreservoir volledig leeggespoten had ( na wat onderhoudswerken aan dat systeem)

Ik ga de aansluitingen maar eens controleren dan.
Heeft toevallig iemand een foto van hoe ze het hebben aangesloten? Ik heb die van mij afgelopen jaar geïnstalleerd zoals ik dacht dat het moest maar zou zomaar kunnen dat ik ergens een foutje Heb gemaakt.

2de optie is dat de startbatterij gewoon te oud is. Heb het busjenog maar net een jaar dus weet niet hoe oud deze is.
milan_w
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 13:52

Re: Zekering tussen startaccu / alternator en huishoudaccu

Bericht door milan_w »

Hey!

Oude startbatterij kan natuurlijk het probleem zijn.
Als je de bus in de walstroom hangt, even checken of de huis houd batterij opgeladen wordt.
Dan dag later eens de start batterij meten, deze zou dan normaal ook opgeladen moeten worden/zijn. Hangt natuurlijk af van de grote van de huis houd batterij en de lader, maar als de start batterij rond de 13V hangt is die mee aan het druppelladen denk ik.

Indien dit niet werkt, maar alles wel juist is aangesloten kan het inderdaad hetzelfde probleem zijn als bij mij.

Achter de split charge relay zit er een koperen of iets plaatje op het chassis. Daar hangen al verschillende aardingskabel aan. Daar heb mijn pin 86 op aangesloten.

Veel succes!
Plaats reactie