Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2.5 tdi AJT geen vermogen bij warme motor

vragen over de T4
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

T4 2.5 tdi AJT geen vermogen bij warme motor

Bericht door longboy »

Vw t4 AJT dus, met 435000 gezegende kilometers. In het begin was dit probleem af en toe. Toen ging hij ineens op de snelweg niet harder als 110, maar dan een tijd later weer wel. Ik was er van in het begin zeker van dat het de LMM was, klassiek gevalletje van. Het kwam er echter maar niet van, en plots werd het probleem permanent. Mijn vrouw rijdt er mee, en die rijdt niet hard, dus ik hoorde geen klagen. Maar tjeemigdepeemig, wat een slak is dat ding geworden. LMM vervangen, niet beter. Nog een keer vervangen, niet beter. Dieselfilter..., Dpf cleaner..., Vacuüm slangetjes..., Nope, niks beter. Kanttekeningetje; met koude motor trekt hij als een speer, prima, opgelost deze keer!, Tot ik weer eens op exact hetzelfde punt op de weg het vermogen verlies. Een blik op het cluster toont dat hij bij de 90 graden komt. Elke keer weer. Vanaf dat moment haalt de werkelijke LM de norm niet. De turbo wel altijd goede druk, mooi met de norm. Dacht eerst dat een verstopt dpf de lucht niet voldoende door liet, maar dat was het niet. Maar wat ik kon zien is dat de inspuithoeveelheid van de pomp bij het warm worden, van de ene moment op de andere, altijd op dezelfde plek van mijn huis vandaan, de norm waarde niet meer haalt. Net geen 20, waar dat 35 zou moeten zijn, en terzelfdertijd haalt de LM de norm niet. Akkoord, de verstuivers zijn na de vele kms waarschijnlijk ook de beste niet meer, maar koud peert hij wel lekker. Nu dacht ik dat er misschien een brandstoftemperatuursensor op de pomp het niet doet, of een ander dingetje op de pomp. Of misschien iets met de automatische choke. Of gewoon de interne werking van de pomp naar de knoppen. Of misschien flipt mijn ecu? I don't know... Iemand wel? Owja, af en toe lees ik een storing van te hooge inlaatspruitstuk druk. Heb ondertussen de druksensor daar vervangen, geen idee of het terug zal komen
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: T4 2.5 tdi AJT geen vermogen bij warme motor

Bericht door longboy »

IMG-20230320-WA0002.jpg
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: T4 2.5 tdi AJT geen vermogen bij warme motor

Bericht door longboy »

IMG-20230320-WA0001.jpg
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: T4 2.5 tdi AJT geen vermogen bij warme motor

Bericht door longboy »

Bij vol gas is de norm van de LM dan 850, maar dat haalt hij dan ruim niet meer
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: T4 2.5 tdi AJT geen vermogen bij warme motor

Bericht door longboy »

Ik heb nog een pomp liggen met 2 ton op de teller. Gewoon vervangen die handel?
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: T4 2.5 tdi AJT geen vermogen bij warme motor

Bericht door longboy »

Owja, en pomp timing staat netjes 6graden te vroeg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 2.5 tdi AJT geen vermogen bij warme motor

Bericht door Multivan Generation »

DPF cleaner gebruikt?

Je hebt niet eens een DPF :zwaai

Ik zou rijdend eens een goede log maken om mee te beginnen.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: T4 2.5 tdi AJT geen vermogen bij warme motor

Bericht door longboy »

Roetfilter?
Loggen lukt me niet met dat ding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 2.5 tdi AJT geen vermogen bij warme motor

Bericht door Multivan Generation »

Een T4 heeft geen roetfilter, maar een oxidatie katalysator.
En die is ongevoelig voor DPF cleaner.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: T4 2.5 tdi AJT geen vermogen bij warme motor

Bericht door longboy »

Owkay. Eigenlijk is mijn vraag concreet de volgende: zit er iets op de dieselpomp dat makkelijk vervangbaar is, (Vb temp sensor) en waarvan het malfunctioneren de oorzaak kan zijn? Ik denk namelijk dat het beetje info dat dé oplossing in zich draagt het feit is dat hij lekker snort met koude motor, en dan niet meer eens op bedrijfstemperatuur
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 2.5 tdi AJT geen vermogen bij warme motor

Bericht door Multivan Generation »

Wanneer is je distributieriem voor het laatst vervangen?
Op welke hardwarematige (niet-computer gecompenseerde) waarde staat de brandstofpomp timing.
Dit moet dynamisch dus met draaiende motor op bedrijfstemperatuur bepaald worden.
Wat geven je temperatuur sensoren aan als je ze uitleest?
Wanneer zijn de verstuivers al eens gecontrolleerd op deugdelijke werking?
Wanneer zijn de vaccuümslangetjes voor het laatst vervangen?
Zit de beugel van de wastegate op de turbo wel goed met 2 boutjes vast?

Dit moet je logisch aanpakken en zal geen kwestie zijn van een sensortje vervangen en hopla alles doet het weer..

Rijdend loggen gaat je meer informatie geven en kun je dit niet zelf, en/of zelf op de juiste manier interpreteren,
dan zijn er wel mensen op het forum die jou daarbij kunnen helpen.
Dan is wel een regio waarin je huis staat handig om te vermelden :knipoog


Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: T4 2.5 tdi AJT geen vermogen bij warme motor

Bericht door longboy »

Distributieriem: 30000kms, max 2jaar geleden

Brandstofpomp dynamisch bijgeregeld met warme motor 6 graden te vroeg (dus voor bdp)

Nog geen temp sensoren uitgelezen, doe ik vanavond

Verstuivers nog niet gecontroleerd, enkel de waarden die je hierboven ziet op het Hella/Gutmann toestel. Maar, gaat goed met koude motor

Vacuüm slangetjes allemaal nieuw

Waste gate boutjes check ik ook vanavond, maar ook hier geldt: trekt goed wanneer koud

Mijn regio is west-vlaanderen
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 2.5 tdi AJT geen vermogen bij warme motor

Bericht door Snautzer »

Brand plaatje? Ruikt dat ding ook anders? Beetje naar uitlaat gas.
Niet alleen naar binnen maar ook als je het uitzet? Als of er net een ouwe diesel langs gekomen is. Een wolk van niet zo lekkere lucht.
Je verliest een bak vermogen.
Lage snelheid gaat wel maar boven de 60.....

Geen id maar mijn mercedes had 1 cylinder lek en dat lijkt echt wel op wat ts zegt. Blij met ibo van ismet. Is overigens niet een klus waar iedere garage aan begint ivb afbreken van bout en vooral de vunzigeid die eerst moet worden verwijderd. Stond erbij en je moet echt mazzel hebben dat het de smurrie niet versteend is en dat alles los wil komen.
Ik had geluk. Echt geluk.
En een hele goede monteur uiteraard. Dat spreekt vanzelf.
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: T4 2.5 tdi AJT geen vermogen bij warme motor

Bericht door longboy »

Het ziet ernaar uit dat het probleem uit de wereld is. Ik had nog een setje gebruikte elektromagneet kleppen liggen die achter het expansievat zitten. Die dingen die al dan niet vacuüm moeten doorlaten op commando van het motormanagement, die heb ik vervangen. Hij snort weer lekker. Als het toch nog terugkomt dan vermoed ik kabelbreuk, want het zou kunnen dat door het manipuleren van de bekabeling deze tijdelijk wel weer stroom door laat. Hoe dit nu te rijmen valt met verschil tussen koud en warm vermogen, dat snap ik niet. Het zal me worst wezen, hij doet het weer. Bedankt voor het meedenken
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 755
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: T4 2.5 tdi AJT geen vermogen bij warme motor

Bericht door limburger »

het onderdeel wat je bedoelt ken ik niet... maar je hebt het over elektromagneet kleppen. die dingen kun je gewoon ohms nameten en eventueel testen door er spanning op te zetten. een elektromagneet is een spoel en als er een breukje in zit kan die in koude toestand contact maken en naar gelang het warmer word en uitzet net geen contact maken. de warmte kan komen van de omgeving dit geval de motor of door de stroom die er doorheen gaat tijdens het gebruik zelf.

:driveT4 :T44EVER
Plaats reactie