Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

MPH350 plintverwarming

vragen over de T5
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

MPH350 plintverwarming

Bericht door LindadeJong »

Goedenavond. Wij zijn dit weekend voor t eerst op pad geweest met onze tot camper omgebouwde vw t5 (omgebouwd door bedrijf). Beviel enorm goed alleen was het natuurlijk best koud gisteravond en deden wij ons kacheltje aan...een MPH350 plintverwarming (oa Obelink verkoopt deze). Deze gaat aan met een knopje. Nou er kwam een minimum warm briesje uit wat bij lange na niet genoeg was om de camper te verwarmen. We stonden aan walstroom want dat moet anders doet ie niks. Wie heeft hier wrvaring mee?? Ik heb totaal geen verstand van electra dus svp geen technisch ingewikkelde reacties anders snap ik er nog steeds niets van. Veel dank alvast!!
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door SyncRoon »

Wat is je comfortzone wat verwarming betreft? Hoe warm wil je het hebben.

De plintverwarming heb je in 320 en 700 watt, Dat is niet veel en daar zal een een uitstekend geïsoleerde bus voor moeten hebben en weinig gebruik van deuren en open ramen en hefdak dicht. In mijn T3 was een 800 watt oliekacheltje voldoende. Maar in mijn ongeïsoleerde werkbus had ik met een 2000watt oliekachel nog niet voldoende om comfortabel te kunnen werken. Voor buscampers wordt in een brandstof standkachel al een vermogen van minimaal 2000watt geadviseerd bij goede isolatie. De T5 met lucht verwarming diesel standkachel heeft al 3000 watt af fabriek maar dat is dan ook voor kale bussen.

Je kan je afvragen of je het wel gaat redden met een 320 watt electrisch kacheltje. Ik zou dan eerder een infraroodpaneel proberen. en dikker kleden. en actief zijn tot en met je onder de lakens ligt blijf je ook warm bij.

een 320 watt kacheltje is mijn inziens een vorstvrij houder en geen verwarming
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door Erwin L »

"een 320 watt kacheltje is mijn inziens een vorstvrij houder en geen verwarming"

dit komt aardig in de buurt ja. Ik heb eens zo'n ding in een caravan gebouwd, in de bank van de rondzit om de koude voeten daar tegen te gaan - nou zelfs dat niet. Ze zitten nu af fabriek in onze stacaravan en ook daar is de effectiviteit nihil.
Als hoofdverwarming dus totaal onbruikbaar.

Een keramisch blaaskacheltje van een tientje (action e.d.) doet het al veel beter.

En als je het echt top-of-the-bill wilt (ook letterlijk.....) kijk dan hier eens naar:
https://www.campingwagner.de/product_in ... nfo=p23583
T5 1,9 Tdi 2004
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door LindadeJong »

Dank voor jullie reacties. Wat wij inderdaad ervaren is dat, als ik mijn hand ervoor hou, ik hooguit tot een kleine 10 cm nog wat lauwe lucht voel. Verder ervan af voel ik niks meer. Dan kan het geen nut hebben toch.... Hoe vreemd is het dan dat het apparaat zulke goede reviews heeft op de site van Obelink en ik in andere forums 2 x lees dat het "binnen 20 min prima warm is" . Het lijkt dan alsof ie t niet doet.... Ik snap er niks van...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door Hanz »

LindadeJong schreef: 03 apr 2023, 07:42 Hoe vreemd is het dan dat het apparaat zulke goede reviews heeft op de site van Obelink en ik in andere forums 2 x lees dat het "binnen 20 min prima warm is" . Het lijkt dan alsof ie t niet doet.... Ik snap er niks van...
Ik lees ook in een review dat de kachel goed is om schoenen te drogen (dan heb je inderdaad droge en niet te warme lucht nodig) maar dat de kachel volstrekt onvoldoende presteert om een camper te verwarmen. En in meerdere reviews is sprake van gebruik als bijverwarming die 's nachts aan kan blijven, dat klinkt meer als vorstvrij houden.
Vergeet niet dat je met een hefdak in feite in een enkeldaks tent kampeert. Je zou kunnen beginnen met een hefdaksjaal. Veel over te vinden op dit forum.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door Multivan Generation »

Voor dit soort toepassingen is een luchtstandkachel de aangewezen hoofdverwarming.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door SyncRoon »

Nou ze hebben aardig lucht verkocht met die 320w kachel.....

Welke kachel maakt niet uit. Je hebt het vermogen nodig. De keuze electrisch benzine diesel of gas hangt ervanaf wat je voorkeur is, gewenste comfort en beschikbaarheid brandstof en wat je veilig vind.

Goed geisoleerd was de electrisxhe oliekachel ideaal. Stil en stralingwarmte. Wel koude plekken aan de vloer. Maar je moet electrisxh rekening houden met besxhikbaarheid stroom en vaak het beperkte aansluitvermogen van 2 4 of 6 ampere.

Gas voor verwarming in t5 vind ik omslachtig. Ook al zou ik een dampgastank monteren dan is dat voor koken en de braai.

Benzine en dieselkachel op basis van je motorbrandstof. Dan kan waterverwarming of luchtverwarming. Ik heb standaard de diesel waterverwarmer welke je ook als standkachel kan laten werken. Handig is dan wel acculader/voeding als je ergems langer staat. De 2e luchtstandkachel draait op de huishoudaccu en zou 3 dagen autonoom moeten kunnen draaien.

Heb je een motorvoorverwarmer? Je kan bekijken of je deze met aanpassingen als interieurverwarmer kan gebruiken.

Of een echt standkachel inbouwen. Of een alibaba heater voor weinig op de gok proberen.

Goed nadenken over je gebruik. Wil je bij temperaturen onder 10 graden en met hefdak comfort hebben moet je wel ff stoken. Zeker bij harde wind.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door eurocook »

Wij verwarmen de camper met de diesel standkachel.
Ook gebruiken we met walstroom een Ecomat Heizlüfter Ecomat 2000 Select Artikel-Nr.: FRA322036
Deze werkt op 2, 4 en 10 Ampere aansluiting.

Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 665
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door Jan anno NU »

Wij hebben de MPH700 in een stoelconsole en die presteert toch heel behoorlijk.
Moet er wel bij zeggen dat we rond het vriespunt niet kamperen.
T4 2,5 TDI 2002
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door LindadeJong »

Weer veel dank allemaal. Voor degene die het weten : klopt het dat je minimaal een heeeeel klein beetje warme luchtstroom voelt? Wat ik al zei: als ik mn hand verder dan 10 cm van het rooster hou voel ik echt niks meer. Functioneert hij überhaupt dan wel? Ik zou t liefst willen dat deze, die er nu in gemonteerd is, het gewoon doet. Iets anders erin bouwen zouden we weer moeten laten doen.want zelf kunnen wij dat niet helaas. En een los kacheltje meenemen kost ook weer veel ruimte en die ontbreekt als ook de hond mee is. Maar als deze gewoon niet functioneert kan ik de camperbouwer erop aanspreken. Onze camping had 16amp...is dat soms te weinig? Maar ja meer heb je vaak niet op campings toch?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door SyncRoon »

Om zeker te weten of je kachel werkt moet je hem even laten testen op opgenomen vermogen. Dat kan een elektricien of iemand met de juiste meettang daarvoor. Wat je voelt is zo subjectief..... (aanvulling wellicht dat een eenvoudige energieverbruiksmeter je ook kan vertellen wat er aan stroom opgenomen wordt)

16A op een campingaansluiting is de max. Heel royaal. Daar kan je een 3600 watt kachel op aansluiten (maar ff uitzetten als je koffie zet of de magnetron gebruikt) Meestal houd het bij 6A op (1300watt)

Ik zou nu voor het moment niet gaan paniekeren en je van alles op de kop halen. Je gaat de zomer in en ik zou zeggen genieten en even goed nadenken en uitzoeken welke kachel voor jullie zou werken. Een luchtstandkachel zit onder de bus weggewerkt met aanzuig in de voetenbak bijrijder en uitstroom via de B-stijl bijrijder.

Al nagekeken of jullie bus een motorvoorverwarmer heeft? (origineel zou er aan de binnenzijde van je bestuurdersportier onder het slot op de onderste helft dan eens typesticker moeten zitten)

Bovenste is van de motorverwarmer op water thermotop C met 5000watt en onderste is de luchtverwarmer Airtop met 3000watt die af fabriek in mijn bus zitten.
Bijlagen
20221214_133825a.jpg
Laatst gewijzigd door SyncRoon op 03 apr 2023, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 665
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door Jan anno NU »

LindadeJong schreef: 03 apr 2023, 16:12 Weer veel dank allemaal. Voor degene die het weten : klopt het dat je minimaal een heeeeel klein beetje warme luchtstroom voelt? Wat ik al zei: als ik mn hand verder dan 10 cm van het rooster hou voel ik echt niks meer. Functioneert hij überhaupt dan wel? Ik zou t liefst willen dat deze, die er nu in gemonteerd is, het gewoon doet. Iets anders erin bouwen zouden we weer moeten laten doen.want zelf kunnen wij dat niet helaas. En een los kacheltje meenemen kost ook weer veel ruimte en die ontbreekt als ook de hond mee is. Maar als deze gewoon niet functioneert kan ik de camperbouwer erop aanspreken. Onze camping had 16amp...is dat soms te weinig? Maar ja meer heb je vaak niet op campings toch?
Op heel veel campings krijg je maar 6 ampere.
Dat kacheltje van jou =350 watt , zou plusminus 1,5 ampere gebruiken.

Wellicht kan je je klacht aankaarten bij de ombouwer , als hij hem omruilt weet je meer.
T4 2,5 TDI 2002
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door LindadeJong »

@Syncroon. Die plaatjes hebben wij niet dus vrees ook geen motorvoorverwarmer (wat dit ook mag zijn 🙈)

Deze plintverwarming zou 320watt verbruiken...dan kan t dus niet aan de campingstroom liggen.

@ Jan anno NU de camperbouwer hoopt as maandag ernaar te kunnen kijken...ik vrees dat hij gewoon niet de beloofde kwaliteit heeft geleverd... het is ons verkocht als camper met verwarming....dat kun je dit toch echt niet noemen. Ik kan vragen of hij m kan omruilen voor een mph700. Bij jou werkt dat wel begrijp.ik (wij kamperen alleen van april tm okt dus ook niet bij vrieskou). Ik hoop dat dat de oplossing wordt🤞
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 665
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door Jan anno NU »

Weet ook niet hoe het kacheltje zit ingebouwd , maar denk dat het ook zaak is dat deze voldoende lucht kan verplaatsen , cq aanzuigen.
Bij ons zit die vrij onder de bestuurdersstoel , alleen de openingen aan de bovenzijde afgedekt om te voorkomen dat er rommel in valt.
MPH-700.png
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door Multivan Generation »

LindadeJong schreef: 04 apr 2023, 13:46
@ Jan anno NU de camperbouwer hoopt as maandag ernaar te kunnen kijken...ik vrees dat hij gewoon niet de beloofde kwaliteit heeft geleverd... het is ons verkocht als camper met verwarming....dat kun je dit toch echt niet noemen.
Feitelijk heeft de camper bouwer gelijk.
Mogelijk heeft hij ook nog een (lucht)standkachel in een gesprek of offerte genoemd, maar is die omwille van budget niet aangevinkt. Dat je nu, achteraf te weinig comfortabele warmte hebt/ervaart, dat kun je mijns inziens jammer vinden, maar een luchtstand kachel kun je nadien ook nog plaatsen. Die geeft je ook wat meer autonomie, want je hoeft daarmee niet perse aan de stroompaal om toch comfortabele warmte te hebben.
En andere oplossing zou een vloerverwarming matje op 230volt kunnen zijn. Want warmte ervaring is voor een groot deel afhankelijk van wat je voeten aangenaam vinden, en de warmte gaat toch naar boven.

Ik begrijp dat dit een iets andere benadering is, en niet helemaal in de pas meeloopt met wat jouw gedachte nu is, maar is wel een meerwaarde van een forum zoals dit, dat er ook andere inzichten kunnen zijn.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie