Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

3e 3-punts gordel T6 California

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Penningmeester88
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2023, 21:49

3e 3-punts gordel T6 California

Bericht door Penningmeester88 »

Hoi,

Ik bezoek deze site regelmatig, maar nu voor een eigen vraag een account aangemaakt.

We zijn in het bezit van een VW T6 California en in verband met de komst van een 3de kind willen we een 3de drie-puntsgordel op de achterbank hebben. In het midden zit al wel een heupgordel, maar met kleine kinderen in kinderstoelen is een 3-punts gordel gewenst. Heeft er iemand ervaring mee of tips?

Hoor graag!
Groet
Laatst gewijzigd door Penningmeester88 op 11 apr 2023, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 3e 3-punts gordel T6 California

Bericht door SyncRoon »

Wat voor bank(je) heb je dan? Ik weet niet beter dan dat je een volledige brede slaapbank hebt met 3x 3-puntgordel of een 2/3e bank met kastenwand waarbij er 2x 3-puntsgordel in zit. Heupgordels ken ik niet meer in de nieuwere bussen?
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: 3e 3-punts gordel T6 California

Bericht door krekwakwol »

Als eerste, heb je wel genoeg zitplaatsen op het kentekenbewijs?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 665
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: 3e 3-punts gordel T6 California

Bericht door Jan anno NU »

krekwakwol schreef: 10 apr 2023, 19:39 Als eerste, heb je wel genoeg zitplaatsen op het kentekenbewijs?
In het midden zit al wel een heupgordel,
Dan heeft ie dus 3 zitplaatsen op de achterbank.
T4 2,5 TDI 2002
Penningmeester88
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2023, 21:49

Re: 3e 3-punts gordel T6 California

Bericht door Penningmeester88 »

Ah, dat was nog niet helemaal duidelijk. Gaat om een originele California Ocean. Dus met 4 zitplaatsen op kenteken.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 3e 3-punts gordel T6 California

Bericht door SyncRoon »

De california ocean heeft de 2/3e bank maar daar horen 2 3-puntsgordels op te zitten. Hoe kom je aan de heupgordel? Is het echt een originele california of california bedbank? Ik kan een heupgordel niet plaatsen bij de T5 en T6 slaapbanken.

Daarnaast is 4 zitplaatsen niet voldoende voor 5 personen, ook al zet je er een gordel bij. Je zal die extra zitplaats officieel moeten maken en daar staat al wel wat over geschreven hier.

Ik vermoed dat je voor de achterbank geen toelating krijgt voor een 3e zitplaats. Daar lijkt mij de bank niet af fabriek op voorzien en zal je waarschijnlijk ook geen papieren/toelating voor krijgen via de importeur. Daarnaast heeft de ocean maar 2 rails waar bank in schuift. Je kan dan ook geen extra stoel plaatsen wat in een beach/multivan wel kan op de 4 rails. In de ouder generatie T5 california had je nog 3 rails waar je nog 1 stoel op kwijt kon. Mocht je naar de keuring gaan voor een zitplaats, let op dat ze altijd ook permanente eisen in het oog houden en je best voor verrassingen kan komen te staan. bv als je heupgordel niet origineel is zouden ze deze kunnen afkeuren. Ook achteraf ingebouwde draaiplateaus kunnen ze vragen om de juiste papieren met toelating.

Als je 5 zitplaatsen zoekt wordt dat heel goed uitzoeken wat je wil en wat kan. Je zou een bankje voor kunnen monteren, daar bestaan ook draaiplteaus voor.
Laatst gewijzigd door SyncRoon op 10 apr 2023, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 665
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: 3e 3-punts gordel T6 California

Bericht door Jan anno NU »

Werdt ik toch op het verkeerde been gezet.
Succes met het komende trajekt.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: 3e 3-punts gordel T6 California

Bericht door krekwakwol »

Of je zou eens bij een RDW erkende camper bouwer te rade kunnen gaan voor een 5e zitplaats. Die hebben vaak korte lijntjes met het RDW en kunnen dat waarschijnlijk makkelijker voor je regelen als bedrijf, dan dat je dat zelf allemaal moet doen.
En het zal toch op het kentekenbewijs gewijzigd moeten worden.

Vandaar mijn vraag hoeveel zitplaatsen er op het kentekenbewijs staan, dat is leidend, niet het aantal gordels die er inzitten..
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Penningmeester88
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2023, 21:49

Re: 3e 3-punts gordel T6 California

Bericht door Penningmeester88 »

Dank voor de reacties tot nu toe, maar nog niet helemaal waar ik naar op zoek was.

Ik zal nog wat foto's maken ter verduidelijking, volgt morgen.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 3e 3-punts gordel T6 California

Bericht door SyncRoon »

foto's kunnen helpen een beeld te vormen. Maar een extra zitplaats ga je niet krijgen zonder route RDW. En daar worden eisen aan zitplaatsen gesteld met name gordels en de bevestigingen. Dat is geen DIY situatie meer tegenwoordig en naast puntje gordel/zitplaats moet je gewoon rekening houden met alle andere factoren als je via de RDW gaat. Je kan geluk hebben bij keuren via een camperbouwer maar dat bied ook geen garanties.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 3e 3-punts gordel T6 California

Bericht door Multivan Generation »

Penningmeester88 schreef: 10 apr 2023, 22:02 Dank voor de reacties tot nu toe, maar nog niet helemaal waar ik naar op zoek was.

Ik zal nog wat foto's maken ter verduidelijking, volgt morgen.
Nee dat snap ik, je had wat foto's en een overzichtje willen hebben hoe je op een goedgekeurde California 2 zits bank drie 3puntsgordels kunt hebben?

Die bank is daar niet voor gemaakt/goedgekeurd, dus dat kun je uit je hoofd zetten.

Heb je meer rails in de vloer dan kun je er een extra stoel inzetten, laten keuren om zitplaatsen op kenteken te krijgen.
Nadeel: geen ruimte meer in kampeerstand.

Gemakkelijkste optie lijkt mij om een 2 zitsbankje er voor in te zetten ipv de bijrijdersstoel.

2de optie: bus verkopen en een California/multivan beach met 3 zits multivanbank aanschaffen.

Succes met de afwegingen..

Ps ik ben uitgegaan van een originele T6 California met kastenwand aan bestuurderszijde.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Penningmeester88
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2023, 21:49

Re: 3e 3-punts gordel T6 California

Bericht door Penningmeester88 »

Ik snap je geïrriteerde reactie niet helemaal. Die bank is goedgekeurd en gemaakt om 2 volwassenen van +- 120kg = 240kg te kunnen houden bij een botsing. Ik wil er 3 kinderen op vervoeren + kinderstoelen. Zeg 3x 25kg = 75kg. Aan de constructie van de bank zal het niet liggen, maar er moet wel een veilige 3-punts gordel bij komen. RDW goedkeuring heb ik in de openingspost niet om gevraagd, dat mag ik neem ik aan zelf afwegen?
Penningmeester88
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2023, 21:49

Re: 3e 3-punts gordel T6 California

Bericht door Penningmeester88 »

Hieronder de situatie. Voor de volledigheid: het gaat om een originele bank waarvan de bekleding is aangepast in lederen bekleding.
Bij het maken van de foto's viel me op dat de 3de gordel niet origineel is, lijkt van een of andere auto groothandel. Dus die zal de vorige eigenaar hebben ingebouwd.

Qua oplossing zat ik te denken om gebruik te maken van de bestaande stalen constructie aan de achterkant en daar 3punts gordel op te lassen. Maar hoor graag jullie ideen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: 3e 3-punts gordel T6 California

Bericht door Erdem50 »

Penningmeester88 schreef: 11 apr 2023, 20:21 Ik snap je geïrriteerde reactie niet helemaal. Die bank is goedgekeurd en gemaakt om 2 volwassenen van +- 120kg = 240kg te kunnen houden bij een botsing. Ik wil er 3 kinderen op vervoeren + kinderstoelen. Zeg 3x 25kg = 75kg. Aan de constructie van de bank zal het niet liggen, maar er moet wel een veilige 3-punts gordel bij komen. RDW goedkeuring heb ik in de openingspost niet om gevraagd, dat mag ik neem ik aan zelf afwegen?
Het gaat erom op welke punten de gordels bevestigd zitten. De bank is gemaakt voor 2 personen en de montage plaatsen voor 2 3-puntsgordels en niet 3 dus wat jij wil kan niet, en mag ook niet maar dat vind je persoonlijk niet belangrijk en dat mag je inderdaad zelf afwegen.

Blijkt niks anders over dan zelf wat erin knutselen/lassen/verbouwen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 3e 3-punts gordel T6 California

Bericht door SyncRoon »

Je kan gaan knutselen wat je wil, er van vinden wat je wil, maar je gaat geen 3e zitplaats in die configuratie erbij krijgen op papier. Zonder aanpassing van 4 naar 5 gekeurde zitplaatsen kan je geen extra persoon meenemen wat je er ook van vind.

De regels zijn wat dat betreft duidelijk. Als jij het voertuig verandert ben jij de constructeur van die wijziging en daar volledig verantwoordelijk voor. Dat betekent nog niet dat je maar wat kan doen er mee de weg op kan zoals je zelf wil, denkt dat het goed is en zo meer. Meer personen in de wagen dan toegelaten, mag er een uitstappen onderweg en zien hoe je thuiskomt. Ongeval, vergeet het maar met je inzittendenverzekering, dat wordt hoofdelijk aansprakelijk. Auto verkopen met die heupgordel, als het bij de volgende misgaat en het komt boven water dat jij die zo gemaakt en doorverkocht hebt dan ga je ook nat.

Inbouwen van een zitting is niet moeilijk. Die moet deugdelijk bevestigd zijn. Probleem is de verplichte gordel. Het gaat niet enkel om de gordel, maar juist om de bevestigingspunten. Dat is niet enkel het probleem met de bevestiging aan de carrosserie die bv bestelwagens niet hebben, maar ook de bevestiging van een gordel in/aan het stoel/bankframe. Je van moet de gordelpunten dan ook kunnen aantonen dat deze aan de eisen voldoen. Ja die kan je laten keuren maar ik zou je aanraden daarvoor dan een solide sloper op te kopen voor de destructieve proef bij een keuringsinstituut. Van de importeur of fabriek kan je het vergeten om op dat bankje een 3e zitplaats erbij te krijgen. En pas op als je wat vermaakt en toch naar de keuring gaat. Als het ze niet bevalt keuren ze de hele bank af vanwege je gepruts en kan je alsnog een nieuwe kopen.

Als je het niet fijn vind om te horen had je het niet moeten vragen ook. Er is echt meer dan voldoende informatie over te vinden, hoe graag je het ook anders ziet of hoort. Even die verkeerde bril afzetten aub.
Groet, Ronald
Plaats reactie