Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Airco

vragen over de T5
kom iel foo
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2008, 23:04

Airco

Bericht door kom iel foo »

Hallo
Ik heb een T5 van 2008 met 2 airco pompen volgens de garage. Nu zei hij dat ik een lek had in achterste gedeelte.
Die heeft die doorgeknipt zie foto. Nu was ik niet tevreden met deze actie. Normaal gezien zou de voorste moeten werken maar de computer zegt dat er niet genoeg druk op zit omdat er maar de helft kan gevuld worden.en wetkt niet. Iemand die weet hoeveel kg er op mag voor juist vooraan? En zou je die leidingen terug aan elkaar kunnen zetten of word dat een heel nieuwe leiding? Mijn huidige garagist zegt een enorm werkje en heel duur.
Bedankt
Bijlagen
99777E6E-E76B-4363-8270-6C4107C4DABF.jpeg
A1C0D998-9C53-485C-825D-66F77E2615C0.jpeg
D4ECE914-4010-4357-8308-0B9D674324F5.jpeg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3680
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Airco

Bericht door krekwakwol »

Vreemde actie, waar zat het lek en was dit niet te repareren?
Heb je een Caravelle of een Multivan?

En waar is deze doorgeknipt, voor of achter.
Ga volgende keer naar een garage met kennis van zaken, dit lijkt meer een beunhaasactie en daar doe ik sommige beunhazen nog te kort mee.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 26 apr 2023, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 877
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Airco

Bericht door SyncRoon »

Volgens mij is het gewoon 1 pomp en 2 circuits. 1x in je dashbord en 1x achterin je bus bij de D stijl rechtsachter.

Als je garage de leiding heeft doorgeknipt mag die hem ook vervangen. Want waar zat je lek dan en hoe heeft hij die leiding nu afgedicht?
Groet, Ronald
kom iel foo
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2008, 23:04

Re: Airco

Bericht door kom iel foo »

Ik heb een caravelle op foto 2 zie dat hij is doorgeknipt en de leiding is plat geduwd of toe gesolliciteerd. Er zouden 2 airco zijn 1 voor en 1 voor achteraan . Volgens dat ik verstond was er een lek achteraan. Zou je daar een stuk kunnen tussen steken op zo’n leiding dat ze misschien aan elkaar persen of zoals ze 2 leidingen van gas of water aan elkaar zetten. Ik heb er geen kennis van en bij vw dealer zouden ze alles vervangen maar das ook een aardig prijskaartje voor een auto van 15 jaar . Bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3680
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Airco

Bericht door krekwakwol »

Hier staan de aircoleidingen naar de achterunit op beschreven.
https://webautocats.com/etka/volkswagen/tr/628/820350/

Maar dan nog zul je eerst moeten weten waar het lek precies zit, voor dat je gaat vervangen. Dus ik denk dat je BdH toch aan zijn jas moet trekken om meer info los te krijgen.
Anders kun je alles wel gaan vervangen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 877
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Airco

Bericht door SyncRoon »

Leiding kost iets van €300? Maar als ze enkel 1 leiding hebben geknipt / agfgestopt en het lek achter is er nog....... doet je hele airco niks.

Ik heb tijdje terug die leidingen losgemaakt op een sloper. Is wel werk aan aangezien die mooi achter alle bodempanelen zitten.

Reparatie van de leiding betekend denk ik ook uitbouwen om persverbindingen te kunnen maken. Als de aircoservice daar al heil in ziet.

Naast reparatie zou je denk ik nu met die open leiding ook de boel goed moeten spoelen en het filter vervangen.

Wie gaat het nu maken/betalen? Ik weet niet wat je als opdracht gegeven hebt, afknippen van leidingen hoort niet bij een airco onderhoud. Heb je al geluisterd of je verhaal kan halen (via rechtsbijstand?)
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3680
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Airco

Bericht door krekwakwol »

Ik begrijp zulke ondoordachte acties als leiding doorknippen echt niet.

Hij had ook die inbusbout op dat koppelstuk los kunnen draaien en er een blindplaat met rubber pakking op kunnen knellen, dan was je leiding nog intact geweest.
Want nu zit er waarschijnlijk ook aluminium zaagsel in de leiding, wat Ronald ook al aangegeven heeft.
Maar ik blijf in herhaling vallen als ik zeg dat je eerst precies moet weten waar het lek zit/zat, voordat je gaat vervangen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
kom iel foo
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2008, 23:04

Sonde

Bericht door kom iel foo »

Hallo ik hier een foto in bijlage wie kan me zeggen welke sonde of iets anders wat het is? Is nu al de 2 de keer dat deze eruit komt na hard aanspannen😢 wat zou er kunnen de oorzaak zijn teveel druk denk ik maar ben ook maar een gewone kok🤣als die eruit is bijna niet kunnen starten trek niet op en maakt een heel raar geluid. Vriendelijke groeten michele
T5bwj 2008 2.5 diesel 174 pk en BPC motor
Bijlagen
IMG_1994.jpeg
IMG_1993.jpeg
kom iel foo
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2008, 23:04

Re: Airco

Bericht door kom iel foo »

Van de airco is niets meer aan te doen geen garantie meer . Zal het zelf moeten oplossen iemand ervaring . Dubbele cacine 2 leindingen voor en achter. Denk dat de achterste doorgeknipt is maar verlies nig altijd de gas dus geen airco. Ze hebben al van dat spul eringedazn zo kan je zien waar de lek is kleurde groen normaal opgelost. Zei hij maar voor ik terug zoveel geld moet betalen voor gas ip te steken had ik graag jullie ervaring . Nog eens merci voor de reactie vriendelijke groeten michele
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3680
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Airco

Bericht door krekwakwol »

Michelle, ik ben heel benieuwd welk bedrijf die beunhaas actie heeft uitgevoerd, in mijn ogen mag je de naam hier wel noemen om andere mensen tegen dit soort prutsers te waarschuwen.
Voor dat ze weer iemands eigendom vernaggelen.
Maar ik weet niet of dit binnen de forumregels valt, dus daar gaat Henk weer over.

De koppelingen zijn wel te vervangen, dat is het probleem niet, maar hoeveel rotzooi is er in het systeem gekomen.

Ik zou eens bij een gerenommeerd autoairco bedrijf gaan vragen wat de kosten zijn om dit te herstellen. Misschien valt het mee. Zo niet kun je er van afzien.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
kom iel foo
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2008, 23:04

Re: Airco

Bericht door kom iel foo »

Beste
Bedrijf in België west- Vlaanderen 😡en zou je iets weten van die sonde die altijd loskomt? Ik denk druksonde.
Als ik nu naar een garage gaat dat ze weten waar ik het over heb en dat ze heel me auto niet vervangen🤣🤣🤣
Bedankt
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3680
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Airco

Bericht door krekwakwol »

Die sonde is mij niet bekend, ik heb zelf ook een T5 uit 2008, maar met enkele airco. Daar zit volgens mij een drukschakelaar op.

Misschien staat hier iets op dat je verder helpt met de aircoleidingen.
https://webautocats.com/etka/volkswagen/tr/628/820150/

Of op een van de andere afberldingen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
kom iel foo
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2008, 23:04

Re: Airco

Bericht door kom iel foo »

Krikwakwol
Deze sonde is niet van de airco denk van iets met druk te maken! Turbo of iets anders tes dat dat ik wil weten. Deze is nu al 3 uitgevlogen . Nochtans daar zit schroefdraad op en nogal veel, versta niet hoe deze zo maar kan loskomen 😢alle uitleg zou ik appreciëren dat ik weet van wat ik praat als ik naar de garage ga. Vriendelijk bedankt
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3680
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Airco

Bericht door krekwakwol »

kom iel foo schreef: 05 jul 2023, 15:55 Krikwakwol
Deze sonde is niet van de airco denk van iets met druk te maken! Turbo of iets anders tes dat dat ik wil weten. Deze is nu al 3 uitgevlogen . Nochtans daar zit schroefdraad op en nogal veel, versta niet hoe deze zo maar kan loskomen 😢alle uitleg zou ik appreciëren dat ik weet van wat ik praat als ik naar de garage ga. Vriendelijk bedankt
Sorry, ik dacht dat het over de airco ging, ik kan wel even bij mijn eigen bus kijken als het weer wat rustiger is buiten.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Airco

Bericht door Multivan Generation »

die sensor is volgens mij een verschildruk sensor aan de positie te zien.
Hiermee wordt de ingaande druk in het roetfilter (als dat aanwezig is) gemeten.
De motorcomputer kan met het meten van de druk voor en na het roetfilter een verzadigingspercentage berekenen.
En wordt dat percentage te hoog, dan zal er een regeneratie van het roetfilter geïnitieerd worden.

Of het is de lambda sensor.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie