Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraagje hefdak california

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
BartJ
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2023, 13:13

Vraagje hefdak california

Bericht door BartJ »

In mijn zoektocht kwam ik deze bus tegen :

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... 45826d5acd

Nu viel me op dat deze een klein hefdak heeft , hoort een california niet een groter westfalia hefdak te hebben ?
Of zijn ze ook zonder hefdak gemaakt en is deze misschien later ingebouwd?

Ook kwam ik deze multivan tegen en die heeft wel een groot hefdak:

https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... 45826d5acd

Allebei hebben ze denk ik wel werk nodig maar dat geeft niet . Beide zijn 6 persoons .Nog tips waar op te letten bij deze bouwjaren T4 ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraagje hefdak california

Bericht door Multivan Generation »

BartJ schreef: 27 apr 2023, 15:37 In mijn zoektocht kwam ik deze bus tegen :

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... 45826d5acd

Nu viel me op dat deze een klein hefdak heeft , hoort een california niet een groter westfalia hefdak te hebben ?
Of zijn ze ook zonder hefdak gemaakt en is deze misschien later ingebouwd?

Ook kwam ik deze multivan tegen en die heeft wel een groot hefdak:

https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... 45826d5acd

Allebei hebben ze denk ik wel werk nodig maar dat geeft niet . Beide zijn 6 persoons .Nog tips waar op te letten bij deze bouwjaren T4 ?
De eerste is geen California maar lijkt in de basis een multivan met hefdakje te zijn. Komt zo niet in aanmerking voor kwart-tarief als je dat zou willen.

De 2de is een bus met rondom ramen, wat houtoabeken aan de binnenzijde er tegen, een multivan 3 zits bank plus tafeltje. En daarbij een inferieur dakje er op.

Beide is in mijn ogen niet het geld waard.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
BartJ
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2023, 13:13

Re: Vraagje hefdak california

Bericht door BartJ »

Ja , ik vond het ook al vreemd ., maar op het kenteken staat wel california dus dat vond ik dan vreemd.
Waarom komt deze niet in aanmerking voor het kwarttarief? De eigenaar zegt dat ze €159,- betaald per kwartaal.

Is de 2e wel geschikt voor het kwarttarief denkt u ?
Ik vind het erg moeilijk onderscheid te maken wat wel en niet eronder valt nog .
Bij de 2e staat overigens multivan op het kenteken.
Ik wil de bus evengoed compleet aanpakken maar van belang is wel dat hij in het kwarttarief valt .
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Vraagje hefdak california

Bericht door krekwakwol »

Bij de eerste lijkt er geen vast keukenblokje in te zitten en dat is wel een vereiste voor het kwarttarief, maar ook voor de RDW keuring.
Mocht die er niet inzitten tijdens een grote verkeerscontrole, dan kun je een boete + naheffing krijgen vanaf het moment dat hij op jouw naam staat.

Het keukenblokje in de multivan is moeilijk te zien of dit een vast keukenblokje is.

Maar als je onderstaand topic doorleest en de bussen bekijkt, zou je zelf kunnen beoordelen of ze voldoen aan de eisen.
viewtopic.php?t=52941
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraagje hefdak california

Bericht door Hanz »

Een California heeft altijd een vast hoogdak of een slaaphefdak over de volle lengte van de bus. Geen van de twee bussen heeft dat en ze hebben dan ook niets te maken met een California. Die Multivan heeft een klein hefdakje voor stahoogte maar daar past geen slaapplaats in. Een Westfalia hefdak ziet er toch echt anders uit.
Een California heeft altijd twee rails in de vloer waar de bedbank over schuift, die zie je bij deze bus ook niet.
Bekijk deze site eens om te zien hoe een originele Westfalia California er in de verschillende bouwjaren uit hoort te zien.
https://westfaliat4.info/html/vw_westfa ... story.html

En wat op het kenteken staat als benaming zegt niets over of het een originele California is. De RDW maakt daar af en toe een aardig rommeltje van.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
BartJ
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2023, 13:13

Re: Vraagje hefdak california

Bericht door BartJ »

Super , ik ga me er eens verder in verdiepen!
Dank u dank u !!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraagje hefdak california

Bericht door Hanz »

Ik begrijp dat je iets zoekt met 6 zitplaatsen omdat je het in het bericht waarin je je voorstelt ook hebt over 4 kinderen. Je kan dan misschien het beste zoeken naar een echte Multivan met een Westfalia slaaphefdak. Dat geeft de meeste kans op 6 goedgekeurde zitplaatsen. In een California zijn 6 zitplaatsen niet mogelijk, tenzij je met een tussenbankje gaat werken. Zo'n bankje is door Westfalia ooit als officieel accessoire geleverd en is tweedehands nog wel te vinden. Het nadeel is wel dat het bankje eruit moet als je de campervoorzieningen wilt gebruiken dus op je camperplek moet je het buiten de bus wegzetten, bijvoorbeeld in een tent. 6 slaapplaatsen zal je in een T4 bus niet kunnen realiseren dus daarvoor moet er sowieso een tentje mee.
Zie voor het tussenbankje mijn topic hierover: viewtopic.php?p=414509#p414509 Let wel op het aantal zitplaatsen op het kenteken, als daar 4 zitplaatsen staan dan kan je het bankje niet gebruiken zonder keuring bij de RDW.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
BartJ
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2023, 13:13

Re: Vraagje hefdak california

Bericht door BartJ »

Ok , duidelijk
Weer wat om over na te denken .
Het is de bedoeling dat we met 6 man kunnen zitten , misschien het best op zoek naar een bus die 6 zitplaatsen op kenteken heeft dat is het makkelijkst lijkt me omdat ik dan als het goed is niet naar de keuring hoeft.
Ik wil zowizo wèl fatsoenlijke zitplaatsen met gordel dus stel er staat er iets zelfgemaakts in dan wil ik er originele vw stoelen in kunnen zetten met goedgekeurde gordels .
Wat betreft de slaapplaatsen , als we met z’n tweeën weg gaan is het de bedoeling om alleen met de bus te gaan en dan is 2 slaapplaatsen voldoende. Als we met het hele gezin gaan is het de bedoeling om de caravan er achter te hangen .

Mvg Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraagje hefdak california

Bericht door Multivan Generation »

Als ik jouw wensenlijstje zo lees dan kun je het beste voor een T5 multivan van na 2010 gaan.
Er daar een slaaphefdak opzetten.

Ander prijskaartje maar wel toekomstbestendiger, minder roest, stiller en comfortabeler. Betrouwbaarheid is vergelijkbaar met T4 TDI
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie