Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 dubbel cabine LWB naar 4 persoons camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
MickF
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2023, 13:55
Locatie: Zuid-Limburg

T5 dubbel cabine LWB naar 4 persoons camper

Bericht door MickF »

Hey allemaal,

Ik ben Mick, heb een gezin van 4 en struin hier nu al aantal weekjes rond voor de nodige informatie.
Na veel lezen en zoeken uiteindelijk ook een T5 gekocht. We vonden een LWB model uit 2009 met dubbele cabine in relatief goede staat (buiten wat carrosserie schade aan schuifdeur kant) met 147000km op de teller.
Het plan is om hier een 4persoons camper van te maken en zo net als velen hier te kunnen genieten van onze eigen T5.
Het strippen en inmeten is begonnen en we hebben er heel veel zin in!

Ons huidige plan is om er een slaaphefdak op te zetten, voor ons en een stapelbed in de lengte achter de bestuurder (achter de 2e zitrij) te maken voor de kids. Aangezien die nog maar 2 en 4 zijn passen die nog wel een aantal jaar in de beoogde 170cm bedden. Aan de schuifdeur kant komt dan een aanrecht/keuken/kast combinatie, hierdoor willen we ook het slaaphefdak aan de achterkant omhoog laten gaan.
Vooralsnog blijft de 3zits bestaan maar uiteindelijk willen we wel graag een 2zits erin maken (zoals hier op het forum al vaker te zien door brackets bij te plaatsen).

Uiteraard ook even wat foto's:
Bijlagen
IMG_20230430_144227.jpg
20230424_094347.jpg
20230424_094425__01.jpg
T5 - 2009 - 1.9 TDI (in bouwfase)
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 473
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: T5 dubbel cabine LWB naar 4 persoons camper

Bericht door Remco_T5 »

Dat wordt een heel project (ik spreek uit ervaring). Wel een leuk idee wat betreft indeling, ik ben benieuwd naar de uitwerking.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 dubbel cabine LWB naar 4 persoons camper

Bericht door krekwakwol »

Mooi project heb je voor de boeg, succes ermee!

Vergeet je niet de 2 zitplaatsen achterin die je nodig hebt voor de keuring, of je moet van het bed 2 zitplaatsen kunnen maken, de voorste zitplaatsen tellen nl. niet mee, tenzij je die stoelen kunt draaien, maar daar doet de RDW ook moeilijk over als je dit zelf uitvoert.

En het keukenblok moet van binnenuit bereikbaar zijn.

Dus je hebt wel een uitdaging, maar die zijn er om overwonnen te worden. :sjaal
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 dubbel cabine LWB naar 4 persoons camper

Bericht door Multivan Generation »

Mijn advies (voor wat het waard is) laat je 3 zits DC bank staan op de plaats waar die was goedgekeurd i.c.m. de DC wand.
Dat geeft jou bij een RDW keuring naar camper een stuk minder problemen om je zitplaatsen op kenteken te behouden.

Ik begrijp dat dit lastig is voor bouwen van je interieur.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T5 dubbel cabine LWB naar 4 persoons camper

Bericht door SyncRoon »

Ik sluit daar ondertussen bij aan, KISS. RDW keuring met de minimale eis die nodig is en nadien hefdak. Voor zitplaatsen kan je met je 2009 bus ook voldoen ook met langsbanken. Simpele langsbank/bedconstructie en kook/wasmeubeltje voldoet.

Bij de herkeuring voor mijn bus stond er ook een transit lang/hoog dubbel cabine zo uit het werk met half verwijderde logo's en in de laadruimte een vast bed en kook/was/bergruimte meubel.

Alles wat je meer inbouwt of maakt geeft extra gewicht (op kenteken) en potentieel reden tot vragen bij de RDW. En omdat jij het maakt mag jij het ook gaan aantonen dat je aan de regels voldoet.

Het is dat ik best veel werk heb gehad aan het terug in orde zetten van de bus, voor een 'rijklare' bus zou invoer op eenvoudigst mogelijke RDW eis het makkelijkst zijn geweest.
Groet, Ronald
MickF
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2023, 13:55
Locatie: Zuid-Limburg

Re: T5 dubbel cabine LWB naar 4 persoons camper

Bericht door MickF »

Multivan Generation schreef: 01 mei 2023, 07:47 Mijn advies (voor wat het waard is) laat je 3 zits DC bank staan op de plaats waar die was goedgekeurd i.c.m. de DC wand.
Dat geeft jou bij een RDW keuring naar camper een stuk minder problemen om je zitplaatsen op kenteken te behouden.

Ik begrijp dat dit lastig is voor bouwen van je interieur.
Helaas is de DC wand er al uit (en deze was er ook niet zonder scheuren uit te halen). Met aantal bedrijfjes gesproken die zeiden dat ze met hefdak, 3zits en keukentje regelmatig bussen door RDW keuring krijgen. Hebben jullie hier andere ervaringen mee? RDW heeft toch niet de eis dat alles bereikbaar is vanuit de binnenruimte?
Huidige plan is: slaaphefdak + keuken erin, 3 zits behouden en dan keuren.
Dan stapelbed er in.
T5 - 2009 - 1.9 TDI (in bouwfase)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 dubbel cabine LWB naar 4 persoons camper

Bericht door Multivan Generation »

Lees mijn berichtje nog eens goed door..
Ik had het over de bank, niet over de dc wand

En voor de rest, lees de eisen van de RDW en Belastingdienst goed door. Er is hier op het forum ook een topic over deze eisen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MickF
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2023, 13:55
Locatie: Zuid-Limburg

Re: T5 dubbel cabine LWB naar 4 persoons camper

Bericht door MickF »

Ah ja, ik las het als bank laten zitten in combinatie met wand. Maar dat is inderdaad het plan, bank laten zitten, keuken er in (met opbergkastjes), tafeltje er in, slaaphefdak er in. Dan is aan de voorwaarden voldaan (heb deze inderdaad al vaak doorgenomen).
Bedankt voor alle reacties! Zal jullie up to date houden.

Iemand toevallig ervaring met spuitkurk? Zag dit langskomen bij een busje (Amstervan) en zag er mooi uit. Was eerst van plan armaflex te gebruiken.

Groetjes,
Mick
T5 - 2009 - 1.9 TDI (in bouwfase)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 dubbel cabine LWB naar 4 persoons camper

Bericht door Hanz »

Is dat kinderstapelbed bruikbaar als zitplaatsen? Ik denk dat je 3-zitsbank voor de belastingdienst niet voldoet als stoelen omdat deze zitplaatsen niet binnendoor bereikbaar zijn vanuit het camperdeel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T5 dubbel cabine LWB naar 4 persoons camper

Bericht door SyncRoon »

MickF schreef: 01 mei 2023, 14:56
Met aantal bedrijfjes gesproken die zeiden dat ze met hefdak, 3zits en keukentje regelmatig bussen door RDW keuring krijgen. Hebben jullie hier andere ervaringen mee? RDW heeft toch niet de eis dat alles bereikbaar is vanuit de binnenruimte?
Huidige plan is: slaaphefdak + keuken erin, 3 zits behouden en dan keuren.
Dan stapelbed er in.
Ga je via een bedrijfje met dat slaaphefdak? Dan zeg ik ja, ga je zelf inbouwen, dan moet je hele goede afspraken daarover hebben als je ook zelf gaat laten keuren.....
Groet, Ronald
MickF
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2023, 13:55
Locatie: Zuid-Limburg

Re: T5 dubbel cabine LWB naar 4 persoons camper

Bericht door MickF »

SyncRoon schreef: 01 mei 2023, 17:43
MickF schreef: 01 mei 2023, 14:56
Met aantal bedrijfjes gesproken die zeiden dat ze met hefdak, 3zits en keukentje regelmatig bussen door RDW keuring krijgen. Hebben jullie hier andere ervaringen mee? RDW heeft toch niet de eis dat alles bereikbaar is vanuit de binnenruimte?
Huidige plan is: slaaphefdak + keuken erin, 3 zits behouden en dan keuren.
Dan stapelbed er in.
Ga je via een bedrijfje met dat slaaphefdak? Dan zeg ik ja, ga je zelf inbouwen, dan moet je hele goede afspraken daarover hebben als je ook zelf gaat laten keuren.....
Waarschijnlijk via bedrijf, ze hadden dit vaker op die manier gedaan, vandaar ook het idee zo te doen.
Hanz schreef: 01 mei 2023, 17:26 Is dat kinderstapelbed bruikbaar als zitplaatsen? Ik denk dat je 3-zitsbank voor de belastingdienst niet voldoet als stoelen omdat deze zitplaatsen niet binnendoor bereikbaar zijn vanuit het camperdeel.
Nee dat klopt, dat is nog een dingetje. Uiteindelijk willen we er een 2zits bank in en dan zou het opgelost zijn. De bank is in z'n geheel omkeerbaar (of kan afgeklapt worden), is daar niet een "provisorisch" ding van te maken? Alles bereikbaar met achterklep als ingang zou in dat geval mogelijk zijn.
T5 - 2009 - 1.9 TDI (in bouwfase)
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T5 dubbel cabine LWB naar 4 persoons camper

Bericht door SyncRoon »

Langsbank met 2/3 zitplaatsen op kenteken kan ook bij je 2009 bus. Laat je zware origineel eruit voor de keuring. Heb je gelijk ook je doorgang in de bus.

Vaker gedaan moet je maar even met korrel zout nemen, je wil garantie dat het hefdak wordt goedgekeurd.
Groet, Ronald
MickF
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2023, 13:55
Locatie: Zuid-Limburg

Re: T5 dubbel cabine LWB naar 4 persoons camper

Bericht door MickF »

SyncRoon schreef: 01 mei 2023, 18:38 Langsbank met 2/3 zitplaatsen op kenteken kan ook bij je 2009 bus. Laat je zware origineel eruit voor de keuring. Heb je gelijk ook je doorgang in de bus.

Vaker gedaan moet je maar even met korrel zout nemen, je wil garantie dat het hefdak wordt goedgekeurd.
Klopt, al heb ik daar wel vertrouwen in. Voor keuring voorzie ik niet veel problemen (aangezien daar de bereikbaarheid geen harde eis is). Maar belastingdienst doet natuurlijk moeilijker qua zitplekken en bereikbaarheid, vandaar de vraag wat betreft omdraaien bank (wat we daadwerkelijk tijdelijk gaan doen).
T5 - 2009 - 1.9 TDI (in bouwfase)
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T5 dubbel cabine LWB naar 4 persoons camper

Bericht door SyncRoon »

Je kan ook na de keuring draaiplateau's monteren en de bank eruit voor de foto's kwarttarief aanvraag. Zo doe ik dat nu, slaaphefdak erin, draaiplateaus en minikeuken en verder mooi lege praktische bus.
Groet, Ronald
MickF
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2023, 13:55
Locatie: Zuid-Limburg

Re: T5 dubbel cabine LWB naar 4 persoons camper

Bericht door MickF »

Dat zou ook nog een optie zijn, eerst maar eens hefdak, keuken en RDW keuring. Genoeg mogelijkheden om het bij belastingdienst goedgekeurd te krijgen.
Deze week verder met panelen verwijderen, schoonmaken en laatste afval naar stort brengen (aangezien ik nu de ruimte heb).
Ben nog aan het uitzoeken welk isolatiemateriaal ik ga gebruiken. Als spuitkurk een optie is lijkt me dat best mooi, anders waarschijnlijk armaflex.

Update: Spuitkurk (liquid-kurk) nagevraagd, dat is op zich best te doen al is het laten doen op dit moment erg druk. Richttijd 1 maand en prijs rond de €1000-1500. Zelf doen is ook nog optie maar dat is wel vrij bewerkelijk. Voor nu wordt het dus armaflex, wellicht later de stijlen (die ik niet isoleer) wel nog behandelen.
T5 - 2009 - 1.9 TDI (in bouwfase)
Plaats reactie