Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ruitenwissers aan bij starten

vragen over de T5
Plaats reactie
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Ruitenwissers aan bij starten

Bericht door Sjakiebr »

Hallo beste forum leden,

Sinds kort gaan m'n ruitenwissers aan bij het starten van de vw t5 california.. de handel reageerd dan nergens op, en de ruitenwissers blijven vrolijk heen en weer gaan. Dit stopt na een willekeurige tijd, op een willekeurige plaats, dus niet naar de nul stand. Daarna is alles weer normaal bedienbaar.
Het probleem is dan dus ook weg. Alleen wordt hij hier op afgekeurd, en de garage vertelde mij dat het aan de computer zou kunnen liggen. Nu is dit weer een duur onderdeel, en vroeg mij af of ik niet het een en ander kan uitsluiten. Ik heb al wat gelezen op dit forum, en zou graag eerst het relais willen vervangen, alleen kan ik niks vinden over de locatie hiervan. Ook las ik over de bedienings handel dat hier het probleem zou kunnen zitten. Heeft iemand ervaring met de demontage hiervan? Ook dit is nergens te vinden. Alle input is welkom!! Bedankt voor het lezen en meedenken alvast!

Groet jacco
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ruitenwissers aan bij starten

Bericht door krekwakwol »

Hallo Jacco, ik heb de ruitenwisserhandel al vervangen, ook omdat ze een eigen leven gingen leiden, toen leek het even goed, maar na een tijdje begon het weer, maar meer dat ze op interval niets meer deden en in de gewone stand daarna ook niet.
Ik heb daarna de draden van
de microswitch van de motorkapsluiting doorgeknipt en met krimpkous waterdicht gemaakt en heb onderweg veel regen gehad, maar nog geen storing weer.
Maar ik heb geen idee of dat ook wat met jou storing te maken heeft.
Succes ermee.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Re: Ruitenwissers aan bij starten

Bericht door Sjakiebr »

Hoi arnold,

Had ik inderdaad ook gelezen over de motorkap microswitch. Dit contact moet dus verbroken zijn als de motor kap dicht is? Kan het stekkertje misschien eens los halen om te kijken... u heeft verder alles zo'n btje vervangen dus? Relais, handel, ruitenwisser motor??
Bedankt voor uw reactie alvast!!

Groet jacco
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ruitenwissers aan bij starten

Bericht door krekwakwol »

Hoi Jacco, nee ik heb verder nog niets vervangen behalve de stuurkolomschakelaar, die moest sowieso om dat het seinen met groot licht ook bijna op was.
Ik heb verder alleen de draadjes van de microswitch door geknipt en aan draadboomzijde goed waterdicht gemaakt.
Dat lijkt voor mij nu de goede oplossing geweest te zijn.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ruitenwissers aan bij starten

Bericht door krekwakwol »

Update, vanmiddag begon hij weer te klooien, stopte zomaar met interval, wel opnormale stand, maar dan stopt hij op direct als ik hem uitdoe en gaat niet terug naar de ruststand.
Of ik moet een paar keer met de hendel heen en weer om hem weer aan te zetten.
Misschien toch de comfortmodule gaan vervangen.
Maar waar zit dat ding, ik zit nu in Italië en heb eigelijk geen zin om hier naar een garage te gaan, zelf nummer aflezen en bij de dealer een nieuwe halen en zelf vervangen, weet ik zeker dat ze niet onnodig de hele electronica van de bus gaan vervangen of dashboard uit elkaar schroeven.
Italianen zijn beste mensen, maar in sommige dingen heb ik zelf liever de regie in handen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ruitenwissers aan bij starten

Bericht door Multivan Generation »

Zelf vervangen is te doen,
Maar wel zal je de huidige instellingen moeten kopiëren en daarna overbrengen op de nieuwe module.
Je kunt dat met VCDS doen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ruitenwissers aan bij starten

Bericht door krekwakwol »

Oke, dat zie ik hier niet zitten, het is nog wel te ondervangen en met de coating op de ramen, dan thuis maar eens kijken.
Maar waar zit dat ding, onder de accu? ook voor Jacco handig om te weten.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ruitenwissers aan bij starten

Bericht door krekwakwol »

Of zit de originele trekhaak bedrading ook op de BCM, dan zou de 13 polige aanhanger stopcontact ook eens verdacht kunnen zijn . Want ook die kan wat vochtig worden tijdens langdurige regen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ruitenwissers aan bij starten

Bericht door Multivan Generation »

Onder je stuur en ja er is een connectie tussen originele trekhaak bedrading en bcm
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ruitenwissers aan bij starten

Bericht door krekwakwol »

Kijk, dat kan dus ook nog de boel verstoren. Maar even loshalen als ik een paar dagen op een camping sta.

Oh, het contact blokje onder het contactslot had ik als eerste al vervangen, omdat toen het gloeispiraallampje ook begon te branden en de motor stopte, toen ik de ruitensproeier bediende, dit heeft hij na het vervangen niet meer gedaan.
Rare wagens die volkswagens.

Maar ik kaap nu een beetje het topic van Jacco, hopelijk heeft hij ook wat aan de tips.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Re: Ruitenwissers aan bij starten

Bericht door Sjakiebr »

Haha, kan het geen kapen noemen, alleen maar fijn dat er mogelijke oplossingen geopperd worden. Bij mij is het nog niet verholpen. Kabeltje van motorkap doorknippen gaf bij mij geen resultaat. Tis een vage storing, en gebeurt soms wel, soms niet. Control module vervangen is een duur grapje. Misschien bouw ik wel een extra schakelaartje naar de ruitenwissermotor, misschien de massa los maken en schakelaartje omzetten als je de ruitenwissers nodig hebt. Keuring apk doet moeilijk als dit spontaan aangaat bij starten.. begrijp dit eigenlijk niet want ruitenwissers werken verder gewoon wel
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ruitenwissers aan bij starten

Bericht door krekwakwol »

Ik heb deze onder de bijrijdersstoel zitten, weet iemand welke functies deze comfort module regelt?
7H0 959 433B
Foto lukt even niet vanaf de camping.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Re: Ruitenwissers aan bij starten

Bericht door Sjakiebr »

Daar zijn we weer,

Het is alweer even geleden, maar ik wil dit toch even met jullie delen... het was een hele zoektocht. Na de ruitenwisser motor en handel door de garage al was uitgeprobeerd, bleef er eigenlijk nog maar 1 optie over. De BCM module. Maar waar zit dat ding.. onder de bijrijders stoel vond ik iets wat erop leek... dit was alleen de verkeerde, deze heeft met comfort ( ECM?? ) te maken, voor stoelverwarming etc... uiteindelijk de BCM module gevonden. Deze zit rechts onder je stuur net boven de pedalen. Deze gedemonteerd, onderste afdekplaat bij pedalen weg gehaald en dan kan je erbij, al is dit niet gemakkelijk. Dan heb je de module eruit. Hup, dat ding mee naar binnen, en open gemaakt. Vier klipjes los en dan kan je zo bij de print. Printplaat met loep bekeken op losse soldeer puntjes of verbrande plekken. Wat mij opviel is dat het behoorlijk vochtig is geweest aan de binnenzijde. Ik zag behoorlijk wat kalk sporen op de printplaat, en ook op de buiten behuizing. Nu heb ik het idee, dat dit niet door lekkage komt, maar door condens. Soms kan het behoorlijk vochtig worden aan de binnenkant van de ruit als je lekker aan het camperen bent. Op de print heb ik alle kalksporen met een glasvezel pen schoon gemaakt. Ik heb 1 onderdeel gevonden die er niet helemaal fris meer uitzag, maar dit had te maken met de verwarmde buitenspiegels. Dit is niet belangrijk voor de apk , dus heb ik dit genegeerd. Met mijn bovenstaand probleem , dacht ik het relais ( tyco v23084 c2001 a403 ) te vervangen, maar nergens op korte termijn te krijgen. Alternatief a303 besteld, maar 1 week levertijd... bcm module weer terug gebouwd omdat ik er mee naar de garage moest rijden voor apk keuring. En wat gebeurt er.... alles functioneerd weer...👌😅 wat fijn!!! Geen idee wat nu het probleem was, vermoedelijk kalk sporen of slechte massa, maar wat doet het er toe... blij!!!

Dit wilde ik toch nog even delen!!

Bedankt voor jullie hulp en mocht je de zelfde symptomen hebben, check je bcm module!!

Groet jacco
Bijlagen
IMG-20231105-WA0002.jpg
IMG-20231105-WA0001.jpg
Plaats reactie