Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel alleen bij lopende motor

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Pollux
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mei 2019, 13:27
Locatie: Eindhoven

Standkachel alleen bij lopende motor

Bericht door Pollux »

Hola! Mijn standkachel (origineel California 1996) werkt alleen als de motor loopt. Als deze niet loopt, dan zie ik de spanning van de huishoudaccu na een klik (gloeien?) inzakken. Ik denk dat deze dan onder de 10V zakt, waardoor de standkachel uitschakelt. Ik kan 3 dingen verzinnen waardoor dat gebeurt:

1) Mijn huishoudaccu is niet meer goed (deze is 2 jaar geleden vervangen, dus dat zou wel snel zijn).
2) Er zit een sluiting in de bedrading.
3) Er zit een sluiting in de gloeiplug zelf.

Mis ik nog iets? Ik heb de Eberspacher troubleshooting bekeken. Wat zouden jullie als eerste bekijken/testen? Kan het zijn dat hij teveel stroom trekt, ook al blijft de zekering goed?
1996 VW T4 2.5TDI California
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Standkachel alleen bij lopende motor

Bericht door SyncRoon »

Pollux schreef: 10 mei 2023, 14:38
1) Mijn huishoudaccu is niet meer goed (deze is 2 jaar geleden vervangen, dus dat zou wel snel zijn).
2) Er zit een sluiting in de bedrading.
3) Er zit een sluiting in de gloeiplug zelf.

Mis ik nog iets? Ik heb de Eberspacher troubleshooting bekeken. Wat zouden jullie als eerste bekijken/testen? Kan het zijn dat hij teveel stroom trekt, ook al blijft de zekering goed?
1) dat kan daarvoor zou je de accu moeten nameten.
2) dat kan niet, dan brand je bus af, maar tegenovergesteld zou je slechte verbindingen kunnen hebben (corrosie accupool of stekkers)
3) dat hoort anders gloeit die niet....meer weerstand zou raar zijn, kapot is geen gloeien meer doorgaans.

4# METEN IS WETEN.
5# heb je acculader/voeding in de bus, of al geprobeerd?
Groet, Ronald
Pollux
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mei 2019, 13:27
Locatie: Eindhoven

Re: Standkachel alleen bij lopende motor

Bericht door Pollux »

Pollux schreef: 10 mei 2023, 14:38 1) dat kan daarvoor zou je de accu moeten nameten.
2) dat kan niet, dan brand je bus af, maar tegenovergesteld zou je slechte verbindingen kunnen hebben (corrosie accupool of stekkers)
3) dat hoort anders gloeit die niet....meer weerstand zou raar zijn, kapot is geen gloeien meer doorgaans.

4# METEN IS WETEN.
5# heb je acculader/voeding in de bus, of al geprobeerd?
1) De HH accu hangt aan een zonnepaneel, dus die zou ik moeten loskoppelen en testen met een accutester. Ik heb een acculader, maar denk niet dat hij ook kan testen.
2) Volgens mij kun je ook een sluiting hebben zonder dat er iets afbrandt. Bijvoorbeeld door vocht in een connector of circuit. Bij een slechte verbinding loopt er juist minder stroom en zou de accuspanning niet moeten inzakken.
3) Je bedoelt een lagere weerstand denk ik, want dan is de stroom hoger. Dat zou inderdaad raar zijn, maar ook weer niet onmogelijk.

De spanning van de HH accu is onbelast 14,4V met zonnepaneel aangesloten, dus die zou vol moeten zijn. Ik ga maar eens op zoek naar een accutester, dan kan ik 1) in ieder geval wegstrepen.
1996 VW T4 2.5TDI California
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Standkachel alleen bij lopende motor

Bericht door SyncRoon »

Wat gebeurt er als je de kachel bij draaiende motor start en dan de motor stilzet, blijft de kachel dan wel draaien?

Meet je de 14.4 volt op de accu of in het circuit van de zonnepanelen? Dat de accu onder de 10V zakt is een aanname omdat dit in de handleiding van der kachel staat, dat die dan niet start?

Heb je andere gebruikers op je accu en wat gebeurt daar mee als je de kachel wil starten? bv een lamp aansluiten en gaat die ook flikkeren omdat de accu instort?
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Standkachel alleen bij lopende motor

Bericht door krekwakwol »

Het is sowieso wel aan te bevelen om een vaste voltmeter op je huishoudaccu aan te sluiten en ergens in een kastje te bouwen, dan weet je ook veel sneller wat de status is.
Of nog beter een accu monitor, maar een voltmeter koop je al voor een tientje bij een electronica zaak, deze rechtstreeks op de accupolen aansluiten.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Pollux
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mei 2019, 13:27
Locatie: Eindhoven

Re: Standkachel alleen bij lopende motor

Bericht door Pollux »

SyncRoon schreef: 10 mei 2023, 17:24 Wat gebeurt er als je de kachel bij draaiende motor start en dan de motor stilzet, blijft de kachel dan wel draaien?

Meet je de 14.4 volt op de accu of in het circuit van de zonnepanelen? Dat de accu onder de 10V zakt is een aanname omdat dit in de handleiding van der kachel staat, dat die dan niet start?

Heb je andere gebruikers op je accu en wat gebeurt daar mee als je de kachel wil starten? bv een lamp aansluiten en gaat die ook flikkeren omdat de accu instort?
Ik lees de spanning af op de console in het hemeltje. Dat is de spanning van de HH accu. Als ik de motor uit zet dan blijft de kachel lopen. De spanning is dan rond de 11V, wat ik al laag vind. Het gekke is: als ik de kachel daarna uitzet, dan zakt de spanning nog verder naar 10,2V. Totdat ik een klik hoor, en dan schiet de spanning weer omhoog.

Wat is die klik die een paar seconden na het uitschakelen te horen is?
1996 VW T4 2.5TDI California
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel alleen bij lopende motor

Bericht door Multivan Generation »

Kachel demonteren en laten reviseren als eerste stap en als 2de het laadsysteem en huishoudaccu controleren dan wel vervangen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Standkachel alleen bij lopende motor

Bericht door pwhooftman »

Pollux schreef: 10 mei 2023, 21:37

Wat is die klik die een paar seconden na het uitschakelen te horen is?
Bij uitschakelen gaat de gloeiplug weer een minuutje aan om de laatste restjes brandstof weg te branden.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Standkachel alleen bij lopende motor

Bericht door J vd Pal »

Ik vermoed toch een kapotte huishoudaccu. Bij diverser bedrijven die accu's verkopen kan je hem laten testen.

Zo snel kapot kan een heleboel redenen hebben, wel de moeite waard om uit te zoeken.

Welk merk en type accu is het? Verkeerd type kan snel kapot.

Staat de lader van het zonnepaneel goed ingesteld? Verkeerde laad wijze kan de accu kapot maken.

Staat het zonnepaneel altijd aangesloten zodat de accu constant wordt opgeladen? Van constant opladen slijt een accu ook.

Hoe ver wordt de accu bij gebruik ontladen? Bij te ver ontladen gaat een accu sneller kapot.

Wat zijn er voor gebruikers op aangesloten? Zware gebruikers die veel stroom vragen zorgen voor snellere slijtage van een accu.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Pollux
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mei 2019, 13:27
Locatie: Eindhoven

Re: Standkachel alleen bij lopende motor

Bericht door Pollux »

pwhooftman schreef: 12 mei 2023, 08:22
Pollux schreef: 10 mei 2023, 21:37

Wat is die klik die een paar seconden na het uitschakelen te horen is?
Bij uitschakelen gaat de gloeiplug weer een minuutje aan om de laatste restjes brandstof weg te branden.
Bedankt, dat verklaart nog even de spanningsdip aan het eind. Ik ga de accu controleren.
1996 VW T4 2.5TDI California
Pollux
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mei 2019, 13:27
Locatie: Eindhoven

Re: Standkachel alleen bij lopende motor

Bericht door Pollux »

J vd Pal schreef: 12 mei 2023, 10:45 Ik vermoed toch een kapotte huishoudaccu. Bij diverser bedrijven die accu's verkopen kan je hem laten testen.

Zo snel kapot kan een heleboel redenen hebben, wel de moeite waard om uit te zoeken.

Welk merk en type accu is het? Verkeerd type kan snel kapot.

Staat de lader van het zonnepaneel goed ingesteld? Verkeerde laad wijze kan de accu kapot maken.

Staat het zonnepaneel altijd aangesloten zodat de accu constant wordt opgeladen? Van constant opladen slijt een accu ook.

Hoe ver wordt de accu bij gebruik ontladen? Bij te ver ontladen gaat een accu sneller kapot.

Wat zijn er voor gebruikers op aangesloten? Zware gebruikers die veel stroom vragen zorgen voor snellere slijtage van een accu.
Het is een 105Ah Deep Cycle accu, nu ongeveer 3 jaar oud. De solar lader is een Victron, die heeft een druppellader stand en zou dus continu aangesloten moeten kunnen blijven toch? Verbruikers zijn wat je standaard in een Cali kunt verwachten. Ik ben afgelopen weekend nog met de bus weg geweest en het koelkastje blijft prima op de accu draaien. Is het niet zo dat de California alle verbruikers afschakelt als de spanning onder de 11V zakt?

Mijn acculader heeft geen testfunctie, maar wel een herstelprogramma. Ik ga dat eens proberen, en ook de contacten van de standkachel schoonmaken zodat er geen extra spanningsverlies is.
1996 VW T4 2.5TDI California
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Standkachel alleen bij lopende motor

Bericht door Pascal-141 »

krekwakwol schreef: 10 mei 2023, 21:12 Het is sowieso wel aan te bevelen om een vaste voltmeter op je huishoudaccu aan te sluiten en ergens in een kastje te bouwen, dan weet je ook veel sneller wat de status is.
Of nog beter een accu monitor, maar een voltmeter koop je al voor een tientje bij een electronica zaak, deze rechtstreeks op de accupolen aansluiten.
Dat zit standaard in een California
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie