Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Contact Blokje verwisseld en gevolgen

vragen over de T4
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Contact Blokje verwisseld en gevolgen

Bericht door Freds »

Raar verhaal:
Tijdje geleden oude blokje vervangen. Bleek niet de oplossing: startmotor was kapot. Oude Blokje heb ik bewaard.
Nu: weer niet starten. Blokjes verwisseld en… meteen starten. Andere blokje erin terug en… niks. Dus die is overleden.
Maar nu komt het: met het goede blokje erin start de bus uitstekend alleen: als ik de sleutel eruit haal bij aanlaten lichten geen waarschuwing meer (normaal piepgeluid) en ook de radio gaat niet meer vanzelf uit als ik de sleutel eruit haal. Hoe kan dat??
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Contact Blokje verwisseld en gevolgen

Bericht door Multivan Generation »

Massaschakelaar in deurstijl vervangen voor je licht verklikker, en lijkt alsof je contactslot zelf niet goed terugkomt.
Wellicht kun je dat wat smeren?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Contact Blokje verwisseld en gevolgen

Bericht door Freds »

Hoi Peter,

Slot komt goed terug. Dat hoor je duidelijk. En zowel radio als lampen doen ineens anders, gerelateerd aan stuurslot.
Wel de relais allemaal stevig aangedrukt gisteren waarbij er eentje heel los zat. Maar verder is er niets veranderd.

Groetjes, Fred
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Contact Blokje verwisseld en gevolgen

Bericht door Multivan Generation »

Het stuurslot is iets puurmechanisch dus dat kan geen effect hebben op jouw elektronica
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Contact Blokje verwisseld en gevolgen

Bericht door Freds »

Oké oké. Ik bedoel bij het verwijderen van de sleutel ging normaal gesproken de radio uit. Nu dus niet en volgens mij komt ie goed terug hoor. En omdat er ook geen signaal meer klinkt als ik de auto open doe met lichten aan, koppelde ik dat aan elkaar. Niet juist?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Contact Blokje verwisseld en gevolgen

Bericht door Multivan Generation »

nee niet juist..

Begin met je deurschakelaar vervangen en test dan of je "lichten vergeten zoemer" het weer doet.

Daarna contactslot, hangt er van af hoe je radio aangesloten is, op geschakelde 12V of op permanente 12V.
Als hij vroeger uitging bij het uittrekken van de sleutel, dan zit hij de op de geschakelde plus aangesloten.
Doet hij dat nu niet meer, dan kun je 2 zaken hebben, of je contact blokje komt niet goed meer terug,
of je contactslot blijft een beetje hangen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Contact Blokje verwisseld en gevolgen

Bericht door Erik450 »

Goedemorgen,

Ik denk dat als de radio blijft spelen, en je hebt niets in de aansluiting gewijzigd, dan hoef je niet eens naar je deurschakelaar te kijken.
Dan komt het contact slot niet goed terug, kan bijna niet anders.
Als je de sleutel er uit trekt, en de radio blijft spelen, moet je eens aan het stuur draaien.
Ik denk dat het stuurslot er ook niet op springt.
Hoe ik dit weet zul je denken: ik heb precies hetzelfde in mijn tijdelijke bus.
Misschien dat smeren van het mechanisme werkt?
Ik heb het nog niet geprobeerd.
Ik ga het zo even proberen, dan laat ik het weten.
En btw, mijn lichten vergeten zoemer werkt ook niet meer.
Kan ik gelijk vertellen of dat ook wordt verholpen met een andere deurschakelaar.

Groeten Erik-jan
Laatst gewijzigd door Erik450 op 24 mei 2023, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Contact Blokje verwisseld en gevolgen

Bericht door Freds »

Erik450 schreef: 24 mei 2023, 07:31 Goedemorgen,

Ik denk dat als de radio blijft spelen, en je hebt niets in de aansluiting gewijzigd, dan hoef je niet eens naar je deurschakelaar te kijken.
Dan komt het contact slot niet goed terug, kan bijna niet anders.
Als je de sleutel er uit trekt, en de radio blijft spelen, moet je eens aan het stuur draaien.
Ik denk dat het stuurslot er ook niet op springt.
Hoe ik dit weet zul je denken: ik heb precies hetzelfde in mijn tijdelijke bus.
Misschien dat smeren van het mechanisme werkt?
Ik heb het nog niet geprobeerd.

Groeten Erik-jan
Hoi Erik-Jan. Dat werkt wel. Stuurslot zit er onmiddellijk op als ik de sleutel eruit haal.
Deurschakelaar werkt ook: binnenverlichting gaat netjes aan en uit met openen van de deur.
Dank je wel voor het meedenken.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4802
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Contact Blokje verwisseld en gevolgen

Bericht door Hanz »

Freds schreef: 24 mei 2023, 18:47 Deurschakelaar werkt ook: binnenverlichting gaat netjes aan en uit met openen van de deur.
Binnenverlichting is een ander contact op de deurschakelaar dan de zoemer. Zie ook deze pagina op T4-wiki https://www.t4-wiki.de/wiki/T%C3%BCrkontakt
even doorscrollen tot het kopje TKmL und TKoL en dan gaat het om de volgende zin: 'Dort, wo die Steuerung über die Fahrertür erforderlich ist (Vorglühanlage, Lichtwarnsummer), wird TKoL genutzt.'
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Contact Blokje verwisseld en gevolgen

Bericht door Chewbacca »

De lichtzoemer is afhankelijk van zowel de deurschakelaar maar ook van de contactschakelaar: hij moet alleen zoemen als de sleutel eruit is.
Met sleutel erin, lichten aan, en deur open .... hoor je niks.
Uit de eerste post haal ik dat de radio op de geschakelde plus is aangesloten, als hij eerder wel vanzelf uit ging.

Dus als het enige waar je wat aan veranderd hebt het contactblokje is, zal deze wel het euvel moeten zijn.
Hier op t4 wiki staat hoe het blokje is geschakelt: https://t4-wiki.de/wiki/Anlassschalter
Contact SU (pin 5) is wat zowel de lichtzoemer als de radio schakelt.

Je zou hier een multimeter op kunnen zetten (meten is weten)
Als bij uitschakelen van het contact op SU spanning blijft staan (pin 5) dan zou ik denken dat ie blijft hangen.
Moet het bijna wel zijn... of er is iets tussen de contacten gekomen bij het verwisselen waardoor hij contact blijft maken.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Contact Blokje verwisseld en gevolgen

Bericht door Erik450 »

Goedemorgen,
Ik heb het contact slot gepoogd te smeren met WD40
Dit is niet gelukt, ik zal hem toch open moeten maken denk ik voor de goede werking.
Het was het proberen waard. Misschien toch maar een nieuw contract blokje kopen, voor de tijdelijke bus.

Groeten Erik-jan
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3674
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Contact Blokje verwisseld en gevolgen

Bericht door krekwakwol »

Ik smeer alle sloten altijd met grafietpoeder, zowel binnen als buiten.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Contact Blokje verwisseld en gevolgen

Bericht door Freds »

Chewbacca schreef: 24 mei 2023, 20:15 De lichtzoemer is afhankelijk van zowel de deurschakelaar maar ook van de contactschakelaar: hij moet alleen zoemen als de sleutel eruit is.
Met sleutel erin, lichten aan, en deur open .... hoor je niks.
Uit de eerste post haal ik dat de radio op de geschakelde plus is aangesloten, als hij eerder wel vanzelf uit ging.

Dus als het enige waar je wat aan veranderd hebt het contactblokje is, zal deze wel het euvel moeten zijn.
Hier op t4 wiki staat hoe het blokje is geschakelt: https://t4-wiki.de/wiki/Anlassschalter
Contact SU (pin 5) is wat zowel de lichtzoemer als de radio schakelt.

Je zou hier een multimeter op kunnen zetten (meten is weten)
Als bij uitschakelen van het contact op SU spanning blijft staan (pin 5) dan zou ik denken dat ie blijft hangen.
Moet het bijna wel zijn... of er is iets tussen de contacten gekomen bij het verwisselen waardoor hij contact blijft maken.
Opgelost!
Na meting bleek er inderdaad nog spanning te staan op pin 5. Ook gemakkelijk te controleren door de stekker van het blokje af te halen. Onmiddellijk ging de radio uit en het alarm af van de lichten.
Dus opnieuw een nieuw blokje gehaald en gemonteerd. (kost geen drol)
Echter:
Ik dacht hem even slim te testen door het schroefje niet vast te draaien en dmv de stekker te klemmen: dat gaf weer het effect dat er spanning op bleef staan. Na goed vastdraaien van het schroefje werkt het helemaal goed. De radio gaat weer vanzelf uit als de sleutel wordt verwijderd en het lichtalarm gaat ook weer af.
Blijft natuurlijk de vraag of het "oude" blokje kapot is, of wellicht ook niet goed genoeg vastgedraaid. Ik bewaar het blokje in ieder geval, want ik kan daarmee wel rijden, mocht de nieuwe de geest eens geven.

Dank je wel voor alle meedenkers en ik heb weer wat geleerd over de bus. :ikrij
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Contact Blokje verwisseld en gevolgen

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou het oude blokje weg gooien want daarmee had je onbetrouwbaarheid.
Dat onderdeel is dus niet 100% te vertrouwen, dus weggooien..

Maar zo denk ik er maar over hoor..

Mooi dat het weer werkt, en dat je weer wat geleerd hebt.

Eventueel cilinder smeren:
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4802
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Contact Blokje verwisseld en gevolgen

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 26 mei 2023, 12:16 Ik zou het oude blokje weg gooien want daarmee had je onbetrouwbaarheid.
Dat onderdeel is dus niet 100% te vertrouwen, dus weggooien..

Maar zo denk ik er maar over hoor..
+1. Onbetrouwbare onderdelen voor noodgevallen is geen goed idee. En je schrijft zelf:
Freds schreef: 26 mei 2023, 11:04 Dus opnieuw een nieuw blokje gehaald en gemonteerd. (kost geen drol)
Dus liever nog een nieuwe kopen als reserve.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie