Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

AUTOKEURING (BELGIË)

vragen over de T5
Plaats reactie
phdgent
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2011, 09:45

AUTOKEURING (BELGIË)

Bericht door phdgent »

Binnen enkele dagen moet ik naar de jaarlijkse autokeuring.
Iedereen weet dat dit (in België althans) een grote hoop misère is o.a. door het uren en uren lang aanschuiven (soms een halve dag lang), ondanks op afspraak.
Nu is mijn vraag, laat ik de motor draaien of zet ik deze na een tijdje af en start deze regelmatig of gewoonweg altijd af en start dan altijd?
Tijdens deze keuring wordt onder andere de CO2 en roet emmissie gemeten, wat als een zwaard van Damocles boven mijn T5 hangt...
Mijn T5 caravelle is een Euro 4 diesel, 75kW, 1899cc van 2008 met net geen 180 000 km op de teller.

Om de emmissie in toom the houden doe ik sinds enkele jaren een systematische Diesel Detox kuur net voor de keuring, ik weet het: dit is slechts een lapmiddel...

Dit betekend dus dat het mij verboden zal zijn om nog met deze auto in België te rijden vanaf 2025 :huilen ...
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: AUTOKEURING (BELGIË)

Bericht door brugseb »

Waarom zou je vanaf 2025 niet meer in België mogen rijden? Of bedoel je de LEZ van Gent en Antwerpen? Want in Brussel krijg je een uitzondering als camper...
Onze T4 is een EURO 3 en daar wil ik nog wel een jaar of 10 mee bollen. Roettest is geen enkel probleem, zorgen dat je goed warm rijdt en op weg naar de keuring eens doortrekken om de boel door te spoelen... Ik laat de motor draaien bij het aanschuiven en éénmaal die dieseltest voorbij kan je de motor gewoon afzetten.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: AUTOKEURING (BELGIË)

Bericht door Muug »

Rare opmerking ivm België inderdaad. :nuts De LEZzen beperken zich voorlopig nog tot drie steden, niet heel België. Zover zal het wel niet komen. Er zijn honderdduizenden mensen die geen geld hebben om een mooi nieuwe lekker ruikende wagen te kopen. Het zou bijzonder ondemocratisch zijn van onze politiekers om al die mensen in de kou te laten staan.

Zet 'm tijdens het wachten maar gewoon uit. Da's het beste voor iedereen. Behalve als je accu bijna plat is :knipoog
Plus, leer op tijd een afspraak maken, dan moet je niet zolang aanschuiven. Scheelt een pak frustratie en tijdveriles.

Wat het roest betreft: een warme diesel mag je op z'n staart duwen. Niet rijden als een oud heertje. Afin, dat mag je doen als ie koud is, maar van zodra hij lekker warm is en soepel draait mag je er zeker "sportief" mee rijden.

Groeten van een T4-rijder met 270.000km.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
phdgent
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2011, 09:45

Re: AUTOKEURING (BELGIË)

Bericht door phdgent »

Ik woon pal in een LEZ...
Het is geen camper maar een 1+8 minibus, of dat een verschil uitmaakt weet ik niet?
Ik heb een afspraak gemaakt, maar omdat het een lang chassis versie is, moet ik eerst binnen bij de 'gewone' auto's, en dan naar de vrachtwagen afdeling, want mijn T5 is net te lang voor de tests op de brug.
Dat omrijden is dus weer aanschuiven tussen de vrachtwagens want dan geen afspraak, en vrachtwagen keuringen duren langer...
Zelfs met een afspraak is het toch aanschuiven.

En ik wil ook voor de rest van mijn pensioen met die T5 blijven rijden, veel te leuk, maar ja!

En dat oud heertje hier, vindt het nog altijd spijtig dat ie met z'n Cortina-Lotus destijds over kop ging (12 uren van Ieper), want dan had ik hem nu nog...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: AUTOKEURING (BELGIË)

Bericht door Muug »

phdgent schreef: 06 jun 2023, 15:17 En dat oud heertje hier, vindt het nog altijd spijtig dat ie met z'n Cortina-Lotus destijds over kop ging (12 uren van Ieper), want dan had ik hem nu nog...
Respect! :toppie
Dus jij bent helemaal geen "oud heertje" :proost

Binnen een LEZ wonen, tja, mja, da's niet zo leuk natuurlijk. :groteogen

Het ene keuringsstation is het andere niet heb ik begrepen. Zelf heb ik de gewoonte om naar Erembodegem te gaan, maar kijk, onze garagist stuurde me naar Asse. Ze lijken daar meegaander te zijn.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Erik701
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: AUTOKEURING (BELGIË)

Bericht door Erik701 »

Ik zou naar een ander keuringsstation gaan. Ik heb ervaring met As, Alken, Diest en Rotselaar. Met een T5 LWB, bijna altijd binnen het kwartier na afspraak geholpen, en niet rondrijden en opnieuw aanschuiven omdat het een LWB is.


Laatst wel wat anders meegemaakt. Ik ging met een net aangeschafte T5 naar de keuring (in As), samen met mijn aanhangwagen (2.7 ton). Keuring van aanhangwagen was bijna een half jaar over tijd, omdat ik geen trekkend voertuig had (vorige T5 R.I.P.). Beide de T5 als aanhangwagen werden blanco gekeurd, en ik vroeg aan de kassa wat ik moest doen om de keuringsdatum van de aanhangwagen als voertuig op dezelfde datum te krijgen, zodat ik geen 2x / jaar naar de keuring moet. Enige oplossing: opnieuw aanschuiven en de (net gekeurde) aanhangwagen opnieuw laten keuren :nuts
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: AUTOKEURING (BELGIË)

Bericht door Pascal-141 »

Erik701 schreef: 12 jun 2023, 14:18 . Enige oplossing: opnieuw aanschuiven en de (net gekeurde) aanhangwagen opnieuw laten keuren :nuts
De referentiedatum laten aanpassen moet je inderdaad vragen bij het binnenrijden. Heb ik ook al meermaals gedaan.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie