Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

‘Toeterend’ geluid achteruit inparkeren

vragen over de T5
Plaats reactie
Boomerxl
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2023, 00:07

‘Toeterend’ geluid achteruit inparkeren

Bericht door Boomerxl »

Hey allemaal,

Het is me nu al twee keer overkomen dat ik bij achteruit inparkeren me een hoedje schrik omdat er een hard soort toeterend geluid bij mijn achterwielen (denk ik) vandaan lijkt te komen. Misschien is toeter niet helemaal de goede beschrijving maar het is iig een harde toon die wat aan een toeter doet denken.
Erg typisch… wat zou dit kunnen zijn. Waggie gaat volgende week een pre vakantiecheck krijgen maar wellicht hebben jullie ideeen.

Gaat om een T5 4motion Multivan.

Daarnaast viel het me afgelopen weekend dat als ik op de snelweg bij snelheden boven 80 km per uur flauw naar links afbuig er ergens in de auto een soort middenhoge toon ontstaat. Geen idee of het met elkaar te maken heeft. Zou dit de stuurbekrachtiging kunnen zijn of een lager. Ik kan niet goed horen waar de toon vandaan komt maar mijn vrouw denkt van voren (en ik dacht juist aan de achterkant). Om aan te geven dat dat dus niet duidelijk is ;).

Jullie een denkrichting voor beide euvels? Remschijven achter en blokken (voor, achter) waren net vernieuwd door vorige eigenaar (we hebben de bus net een maandje).

Dank!
Rinus
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: ‘Toeterend’ geluid achteruit inparkeren

Bericht door Hanz »

Laat iemand buiten de bus luisteren als je inparkeert. Dan hoor je vaak beter waar het geluid vandaan komt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: ‘Toeterend’ geluid achteruit inparkeren

Bericht door marrcel »

Bij onze bus zit er links achter een pieper die door de parkeersensoren afgaat.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Boomerxl
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2023, 00:07

Re: ‘Toeterend’ geluid achteruit inparkeren

Bericht door Boomerxl »

Hanz schreef: 06 jun 2023, 23:06 Laat iemand buiten de bus luisteren als je inparkeert. Dan hoor je vaak beter waar het geluid vandaan komt.
Wel een goede idd, gebeurt alleen niet altijd. Misschien een paar keer proberen dus ;-)
Boomerxl
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2023, 00:07

Re: ‘Toeterend’ geluid achteruit inparkeren

Bericht door Boomerxl »

marrcel schreef: 07 jun 2023, 08:10 Bij onze bus zit er links achter een pieper die door de parkeersensoren afgaat.
Ik denk dat niet dat dat het is maar zou wel briljant zijn. Er zitten wel sensoren in maar die werken niet meer doordat er een achteruitrijcamera ingebouwd is…
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: ‘Toeterend’ geluid achteruit inparkeren

Bericht door Hanz »

Boomerxl schreef: 07 jun 2023, 20:35 Er zitten wel sensoren in maar die werken niet meer doordat er een achteruitrijcamera ingebouwd is…
??? Sensoren kunnen toch gewoon blijven werken naast de camera?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ‘Toeterend’ geluid achteruit inparkeren

Bericht door Multivan Generation »

Als je dat zo configureert en je gaat uit van originele componenten, dan zou dat mogelijk moeten zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Boomerxl
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2023, 00:07

Re: ‘Toeterend’ geluid achteruit inparkeren

Bericht door Boomerxl »

Multivan Generation schreef: 07 jun 2023, 21:10 Als je dat zo configureert en je gaat uit van originele componenten, dan zou dat mogelijk moeten zijn.
De camera is niet origineel en achteraf ingebouwd door de eerste eigenaar.
In het dashboard wel een piep als ik hem in zn achteruit zet en sensorknopje gaat dan knipperen. Echter schakelt de radiounit dan naar het beeld van achteruitcamera en sensoren reageren verder niet. Ik heb hier mog niet naar gekeken en ben de boel nog een aan het ontdekken. Ik was wel eerder tegengekomen dat sensoren niet meer werken na inbouw camera. Dit euvel moet ik nog verder onderzoeken maar denk dat ik sws een andere radiounit er in wil. Maar eerst kijken of de bus geen mechanische miskoop is. Volgende week keuren. Klopt…verkeerde volgorde ;-).
Boomerxl
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2023, 00:07

Re: ‘Toeterend’ geluid achteruit inparkeren

Bericht door Boomerxl »

Boomerxl schreef: 07 jun 2023, 20:33
Hanz schreef: 06 jun 2023, 23:06 Laat iemand buiten de bus luisteren als je inparkeert. Dan hoor je vaak beter waar het geluid vandaan komt.
Wel een goede idd, gebeurt alleen niet altijd. Misschien een paar keer proberen dus ;-)
Krijg het helaas nu niet meer gereproduceerd. Bij inspectie vond ik wel dat de velg van mijn linkerachterwiel erg heet was. En remschijf al helemaal ;-). Net even gemeten met een infrarood thermometer; de bus staat alweer 10 minuten stil. De andere drie schijven zijn nu 40 graden; linksachter is nog 57 graden. Lijkt mij dus wel iets te zitten…
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: ‘Toeterend’ geluid achteruit inparkeren

Bericht door krekwakwol »

Dan zou ik toch die remmerij eens controleren, misschien blijft de remzuiger in de klauw wat hangen.
En het achterwiel lager, als daar speling op zit, kan de schijf misschien ook wat tegen de remblok lopen of erger, tegen de remklauwhouder.

Wel iets om serieus naar te (laten) kijken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Boomerxl
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2023, 00:07

Re: ‘Toeterend’ geluid achteruit inparkeren

Bericht door Boomerxl »

Thx, ga ik zeker doen. Hopelijk kleine ingreep!
Boomerxl
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2023, 00:07

Re: ‘Toeterend’ geluid achteruit inparkeren

Bericht door Boomerxl »

Busje is gefixed :toppie , remklauw bleef idd hangen. Dank voor meedenken!
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: ‘Toeterend’ geluid achteruit inparkeren

Bericht door krekwakwol »

:yes fijn dat het opgelost is.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie