Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motorstoring op vakantie in Frankrijk

vragen over de T5
Plaats reactie
Samson
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017, 21:38

Motorstoring op vakantie in Frankrijk

Bericht door Samson »

Hallo allemaal,

Ben je net lekker weg op vakantie krijg je op je dashboard een knipperend lampje van het voorgloeisignaal. Meteen naar de VW dealer luidt het advies in de boekjes. Maar op zaterdag is de garage dicht.
Ook de cruisecontrol laat het sinds de storings melding afweten. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en is het echt dringend nodig om een VW dealer op te zoeken? Ik hoor graag jullie adviezen.

Groeten vanuit Normandië. sam
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 877
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Motorstoring op vakantie in Frankrijk

Bericht door SyncRoon »

Omdat je cruisecontrol ook niet meer werkt verdenk ik een remlicht (lampje kapot) of remlichtschakelaar. Je zegt niet dat de motor anders aanvoelt alsof je in noodloop draait. Kan je denk ik visueel wel controleren of je remlichten het doen.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Motorstoring op vakantie in Frankrijk

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb hetzelfde gehad paar jaar geleden in Stockholm.

Bij mij was het de remlichtschakelaar. Garage in Stockholm had niet op voorraad, maar ze konden het fixen met een tywrap. Is dus wel belangrijk, want je remlicht doet het niet meer. Klopt dat dan de cc het ook niet meer doet.

Als je het zelf niet kunt maken. VW garages doen nog wel eens moeilijk met geen tijd, afspraak maken e.d.
Advies: Zoek als VW niet lukt een Bosch service center.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 01 jul 2023, 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Samson
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017, 21:38

Re: Motorstoring op vakantie in Frankrijk

Bericht door Samson »

De remlichten doen het gewoon
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 877
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Motorstoring op vakantie in Frankrijk

Bericht door SyncRoon »

Dat hoeft nog niks te zeggen, weet je in ieder geval dat de lampjes het nog doen.

Remlichtschakelaar heeft dacht ik 4 contacten. Kan dus betekenen apart circuit verlichting/CC.

Handig te weten of je automaat / handbak hebt in je California (toch?) De uitvoering/uitrusting van je bus kan andere problemen/oplossingen geven.

Bij handbak heb je denk ik ook schakelaar voor CC op je koppeling.

Verder probeer eens aan de stekkers/schakelaar te jutteren of dat (tijdelijk) helpt. (slijtage of speling aanwezig etc)
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33799
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorstoring op vakantie in Frankrijk

Bericht door Multivan Generation »

Knipperend voorgloeilampje tijdens het rijden .
Er is een storing in de motorcomputer weggeschreven.
De oorzaak kan werkelijk vanalles zijn.
Doordat er een storing is weggeschreven, doet je cruisecontrol het niet meer, dat is "normaal".

De check met remlichten controleren is eenvoudig zelf te checken.
Is dat het niet dan geeft de bus uitlezen de meeste informatie van de oorzaak.
Kan ook gewoon een sensor zijn die defect is..
groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Samson
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017, 21:38

Re: Motorstoring op vakantie in Frankrijk

Bericht door Samson »

Ik heb inderdaad een Calefornia met een schakelbak uit 2006. Was van plan naar de garage te gaan voor het uitlezen maar liever niet in de vakantie bij een garage staan te wachten 😉
deliyuregim83
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mei 2021, 19:08

Re: Motorstoring op vakantie in Frankrijk

Bericht door deliyuregim83 »

Grote kans is idd de remlichtschakelaar, heeft niet met remlichten te maken. Indien de remlichtschakelaar defect is, dan werkt de cruisecontrol ook niet. Er zit namelijk een aansluiting voor remmen en cruisecontrol

Als je beetje handig bent, ben je klaar met paar tientjes.. ☺️
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: Motorstoring op vakantie in Frankrijk

Bericht door aveld »

Bus inderdaad uitlaten lezen.

Bij ons was het 2 jaar geleden de EGR klep kapot. Dan knippert ook het gloeispiraal lampje, maar soms hadden we ook een motor storing erbij. Dus ik vermoed dat het bij jou niet de EGR klep is, aangezien het motorstoring lampje niet brand. Omdat wij exact wisten wat mis was, *VAGCOM" gaat altijd mee op vakantie, zijn we er mee naar huis gereden na overleg met de garage. Elke ochtend resetten, en kijken hoever we kwamen zonder noodloop, niet fijn op 2200km van huis...

Storingscodes welke wij hadden staan hier, mocht je hem ergens kunnen uitlezen:
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... 74#p477174

Sterkte !
Samson
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017, 21:38

Re: Motorstoring op vakantie in Frankrijk

Bericht door Samson »

Beste allemaal, Vanmorgen bij een VW garage in Coutances geweest. Heel aardig geholpen, California werd direct aan de computer gehangen om ‘m uit te kunnen lezen.
Communicatie was wat lastiger, zij spreken geen Engels en wij nauwelijks Frans. Gelukkig was er een andere Franse klant die wel Engels sprak en als tolk heeft gefungeerd.
Het bleek toch aan de remlichtschakelaar te liggen.
Het onderdeel hadden ze zelf niet maar wel in hun vestiging bij Saint Lô. Omdat we toch die kant op wilden meteen maar langs gereden en omdat er een belletje was gepleegd vanuit de vestiging in Coutances hoefden we in Saint Lô niets meer uit te leggen.
Wel laten installeren want wij zijn allebei echt niet technisch onderlegd. Met een uurtje klaar en konden we weer door naar onze eigenlijke bestemming.
Bedankt allemaal voor het meedenken want dat heeft sowieso enorm geholpen omdat we de monteur al op het goede spoor konden zetten. (Alhoewel hij zonder ons ook tot dezelfde conclusie was gekomen) bon voyage!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33799
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorstoring op vakantie in Frankrijk

Bericht door Multivan Generation »

Klopt het dat die remlichtschakelaar tegenwoordig in de motorruimte zit bij de T5 en niet meer bij de pedalen zoals bij de T4?

Mooi dat het opgelost is :toppie

Kun je nog een kosten indicatie geven?
Dat kan ook handig zijn voor anderen.

Fijne vakantie nog :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Samson
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017, 21:38

Re: Motorstoring op vakantie in Frankrijk

Bericht door Samson »

Waar de remlichtschakelaar precies zit weet ik eerlijk gezegd niet. Wij zijn met een kop koffie in de showroom blijven wachten en hebben daar de nieuwe VW iD BuZZ bewonderd.

De rekening bedroeg 22 euro voor de schakelaar en 85 euro arbeidsloon excl. 21% BTW. Totaal 128 euro.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Motorstoring op vakantie in Frankrijk

Bericht door Mickel Moen »

Mooi dat het opgelost is. :toppie

@Peter. Bij mijn T5, 2004, zit de schakelaar bij het pedaal.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Motorstoring op vakantie in Frankrijk

Bericht door vwcampersite »

Bij mij is deze ook een keer stuk geweest. Zit bij de pedalen, vrij simpel te vervangen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33799
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorstoring op vakantie in Frankrijk

Bericht door Multivan Generation »

vwcampersite schreef: 04 jul 2023, 12:24 Bij mij is deze ook een keer stuk geweest. Zit bij de pedalen, vrij simpel te vervangen.
Volgens mij stel je dit iets te algemeen.
Bij de oude T5 wellicht wel tot 2010.
Vanaf de GP 2010 en nieuwer zit hij volgens mij in de motorruimte.

Ik kan het mis hebben natuurlijk..
Maar wellicht goed om deze nuance even voor toekomstige lezers aan te brengen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie