Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Start accu nu ook een AGM?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 323
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Start accu nu ook een AGM?

Bericht door marrcel »

Mijn huishoud accu's zijn agm en de mppt heeft agm instelling.
De cyrix koppelt de start accu ook aan de mppt.
Nu is die van 2021 maar ik ken de geschiedenis van deze niet. Bij starten zakt die wel naar 11,5V. Nu overweeg ik een agm te nemen. Dan is die meer hetzelfde.
Maar nu mijn vraag: iemand ervaring met agm als startaccu?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33799
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Start accu nu ook een AGM?

Bericht door Multivan Generation »

Welk voltage heb je ingesteld in de MPPT lader om je huishoudaccu op te laden?

Startaccu in AGM gaat prima, wel een uitzoeken die zo hoog mogelijke CCA heeft. Er past een 100 a 105A accu zoals qua formaat een Exide ES1000. Wellicht handig om te weten?

Ik denk wel dat een T6 met start-stop systeem beter geouttilieerd is als een oude T5 om deze AGM startaccu op te laden.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 08 jul 2023, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Start accu nu ook een AGM?

Bericht door Mickel Moen »

De vraag is: Wat levert het op?

Het begint weer met het gegeven, dat een AGM met een hogere spanning geladen KAN worden, maar dat dat NIET MOET. Het voordeel is dan, dat de AGM iets eerder vol is. Dat kan op dagen met minder zon dus iets verschil maken.

Als je een AGM als startaccu wilt doe je dat om het doel, een goede startaccu, en niet om de match met de HH-accu’s, of omdat de acculader die instelling heeft.

Een hele mooie is bijvoorbeeld de Optima RedTop. Dit is een AGM startaccu die als zeer degelijk bekend staat. Kan in zeer korte tijd hoge stromen leveren, wat voor starten natuurlijk een goede eigenschap is. En naar het schijnt, een lange levensduur.
De BlueTop in ieder geval wel, want die zijn bij mij nu met het 14e jaar begonnen. Levensduur is overigens sterk afhankelijk van (mis)gebruik van een accu.

Ik heb het overwogen, omdat ik ook twee Optima BlueTop heb liggen als HH-accu’s.

Ik heb er uiteindelijk toch vanaf gezien. Voor de RedTop is het nodig een extra beugel voor in de accubak aan te schaffen, naar ik meen. Gezien het totaalplaatje aan kosten heb ik besloten om het niet te doen. Voor die prijs kan ik drie Varta Silver Dynamic F18 accu 85Ah kopen. Dat is ook een mooie accu die minstens 5 jaar meegaat.

Maar als je valt voor zo’n mooie RedTop is het zeker het overwegen waard.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 323
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Start accu nu ook een AGM?

Bericht door marrcel »

Mickel Moen schreef: 08 jul 2023, 07:46 De vraag is: Wat levert het op?

Als je een AGM als startaccu wilt doe je dat om het doel, een goede startaccu, en niet om de match met de HH-accu’s, of omdat de acculader die instelling heeft.

Gezien het totaalplaatje aan kosten heb ik besloten om het niet te doen.
Mijn doel van een AGM start accu is dat die langer mee gaat. Bij mij staat de Victron 100/15 mppt altijd aan. Dat vond ik vooral handig in de winter. De bus staat altijd buiten.
Die startaccu zou door de wat hogere laadspanning 14,8V wel eens veel korter mee kunnen gaan. Die spanning staat er meer dan 95% van de tijd op.

@Peter. Exide heeft ook een AGM versie en die heet dan start stop. Ik ken de T6 dynamo niet hoeveel A die levert maar die van mij heeft een 180A volgens de VIN sticker.
Zou ik straks dan de eerste zijn die een AGM in een T5 zet? Kan toch niet waar zijn?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 877
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Start accu nu ook een AGM?

Bericht door SyncRoon »

Ik heb agm dual purpose in de vrachtwagen. 2x 105A in serie op 24V

Bij AW accu vandaan.

Heeft je MPPT geen laad algoritme? Die past de spanning toch automatisch terug aan als de accu's vol raken. Van bulk naar absorptie en float? Dat moet toch ook gebeuren zodra je cyrix spanningsverschil meet en het contact tussen de accu's sluit? Ik heb in ieder geval nooit problemen gehad met de 280A boordaccu op de smartlader met cyrix tussen de 105A startaccu. Laadritme paste gewoon aan als ene/gene accu vol raakte.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Start accu nu ook een AGM?

Bericht door Mickel Moen »

De MPPT of een acculader op 14,7 / 14,8V bidirectioneel geschakeld met een gewone startaccu is inderdaad geen goed idee.

Maar waarom die hoge spanning? Het is een fabeltje, dat een AGM op die hogere spanning geladen MOET worden.
Sterker, hij slijt zelfs sneller op die hoge spanning.

Wel KAN hij op die hogere spanning geladen worden.

Beter is het om het bidirectionele relais manueel schakelbaar te maken door een schakelaar in de min te plaatsen. Bij mij zit die op het dashboard.

Heb je al eens flink ontladen, ontkoppel je het relais en stel je de lader in op die hogere spanning. Is de accu vol, stel je alles weer op 14,4V en koppel je het relais weer.

Bij mij staat ook altijd alles aan. Dus Cyrix altijd gekoppeld, MPPT op 14,4V en acculader idem. Die gaat meteen aan, als we aan de paal gaan. De Cyrix, de acculader en de MPPT zoeken het zelf wel uit. Mijn ervaring is, dat de MPPT bij zon het wint van de acculader met een iets hogere spanning. Is de zon weg, neemt de acculader het weer over. Die zorgt zo ook voor de voeding van de kleine 12V gebruikers.

Bedenk ook, dat de accu leidend is. Die bepaalt de laadfases. De laders proberen hier zo goed mogelijk in de volgen door het geven van de daarbij behorende laadspanning.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 323
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Start accu nu ook een AGM?

Bericht door marrcel »

ja er zit een cyrix in en die schakelaar heb ik niet geïnstalleerd. Ik begreep dat die was om handmatig contact te maken, zodat je mede op de huishoudaccu kunt starten.
Ik heb niet eerder begrepen dat ook contact verbreken mogelijk was. Ik kan me niet meer herinneren wat daarvan in de gebruiksaanwijzing stond.
Hieronder heb ik een foto van de mppt instellingen opgenomen. Dat is de standaard AGM instelling van Victron.
Andere foto is de geschiedenis van de afgelopen dagen. Nu 3 dagen op pad.
IMG_6586.png
IMG_6587.png
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33799
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Start accu nu ook een AGM?

Bericht door Multivan Generation »

Nou, dan weet je meteen een mogelijke oorzaak waarom de startaccu overleden kan zijn.
Door een te hoge laadspanning.

Bij het Cyrix smart-relais zat een schema.
Als je het min kabeltje tussen startaccu en Cyrix voorziet van een schakelaar, dan kun je desgewenst zelf ontkoppelen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 323
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Start accu nu ook een AGM?

Bericht door marrcel »

OK nu was ik wel heel blij dat mijn startaccu in de winter via de Cyrix aan de Solar mppt hing. En elke keer handmatig het schakelaartje bedienen is niet ideaal. Met een relais schakelen klinkt al aantrekkelijker. Zo simpel mogelijk maar liever wel automatisch.
U kan ik weer een loodaccu nemen en een schakelaar of relais inbouwen. Of gewoon een agm startaccu nemen. Dat laatste lijkt mij het simpelste en het meest foolproof. Graag hoor ik jullie mening/advies.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33799
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Start accu nu ook een AGM?

Bericht door Multivan Generation »

Advies? Gewoon je MPPT op 14,4 Volt zetten.

En wat je schrijft over niet ideaal, is onzin.
Hij staat bij mij altijd aan, maar soms wil je wel eens alleen de huishoudaccu's laden of alleen de startaccu.
En in die momenten, zeg 3x per jaar zet ik de schakelaar even over en ontkoppel de startaccu van de huishoud accu.

Als je er een relais tussen wil gaan zetten, dan ga je ook een mogelijke bron van onbetrouwbaarheid inbouwen.
Denk aan Kiss-principe..

Doe er je voordeel mee.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Start accu nu ook een AGM?

Bericht door Mickel Moen »

Tja. Aan jouw de keus.

Neem je een AGM startaccu kun je alles op AGM instellen.

Neem je een gewone startaccu, adviseer ik je alle laders op regulier, is maximaal 14,4V in te stellen.



De geschiedenis die je laat zien, van de MPPT zegt ook niet alles.

In tegenstelling tot een AC-DC acculader, waarvan je mag verwachten, dat de maximale spanning geleverd wordt die bij de verschillende laadfases hoort, is dat bij een MPPT anders.

Als je in de app naar de trend grafieken kijkt, zie je dat de waarden continu veranderen. De MPPT reageert op een continu wisselend aanbod en probeert daaruit maximaal stroom te genereren. Spanning van het paneel wijzigt continu, zo ook de spanning waarmee de lader de accu laadt. De Max accuspanning is wat er die dag gemeten is. Die kan ook door de dynamo geleverd zijn op een dag, dat de MPPT niet aan die spanning toekomt.

De instellingen horende bij de diverse accutypen, moet je dan ook meer als +/- begrenzingen zien.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4807
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Start accu nu ook een AGM?

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 08 jul 2023, 16:12 Denk aan Kiss-principe..
Dit lijkt mij een heel verstandig advies. Wat ik nooit begrijp is waarom je de startaccu op een andere manier wilt (kunnen) laden dan gewoon via de dynamo. Als de accu in orde is en de dynamo doet zijn werk dan is de startaccu bij een normaal rijgedrag in principe toch altijd voldoende geladen? En als je een keer je lichten vergeet en dat ding is leeg dan is een gewone acculader volgens mij het meest effectief om dit op te lossen.
Ik heb nog nooit met een lege startaccu gestaan, niet na weken stilstand en ook niet bij -20 in Zweden waar ik de bus soms eerst moest uitgraven uit de sneeuw. Het lijkt mij dan ook dat hier een ingewikkelde oplossing wordt gezocht voor een probleem dat er eigenlijk niet hoort te zijn. Of mis ik iets?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 323
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Start accu nu ook een AGM?

Bericht door marrcel »

Ik heb de absorptie nu op 14,4V gezet. Voorlopig geen extra "schade" aan de start accu.
Ik ken helaas de geschiedenis van de accu niet. Dus ik kan de verminderde start stroom niet met alle zekerheid op de 14,7V absorptie gooien.
Voor de winter wil ik wel een nieuwe startaccu. En dan liever toch een AGM. Waarom? Geen schakelaars nodig en gelijke absorptie spanning voor optimaal mppt gebruik. Of zie ik nu iets over het hoofd dat een startaccu op deze T5 liever een normale loodaccu is ivm de werking vd dynamo?
Schakelaar is inderdaad zo ingebouwd en als het gebruik 3 maal jaar is dan kan die ook wel naast de cyrix bij de startaccu. Dan kunnen de medegebruikers ook niet onbedoeld de schakelaar bedienen. Ook een btje kiss gedachte.
Over de geschiedenis en de beperkte waarde daarvan. Eigenlijk lette ik alleen op de minimale V. Ik hield 12,2V aan dan rijden of meer zon😉 Slechts een keer een stroompaal gebruikt toen ik nog een paneel ipv twee had.
Daarnaast staat de koelkast, de kachel en radio op een battery protect 11,8V. Die is nog nooit af gegaan.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33799
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Start accu nu ook een AGM?

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 08 jul 2023, 16:41
Multivan Generation schreef: 08 jul 2023, 16:12 Denk aan Kiss-principe..
Dit lijkt mij een heel verstandig advies. Wat ik nooit begrijp is waarom je de startaccu op een andere manier wilt (kunnen) laden dan gewoon via de dynamo. Als de accu in orde is en de dynamo doet zijn werk dan is de startaccu bij een normaal rijgedrag in principe toch altijd voldoende geladen? En als je een keer je lichten vergeet en dat ding is leeg dan is een gewone acculader volgens mij het meest effectief om dit op te lossen.

Dat hangt af van waar/hoe de acculader aangesloten is. Wil je dan de startaccu even snel opladen, dan zit je er niet op te wachten, dat door de drempelspanning van de cyrix te bereiken, dat die open gaat, en dan alsnog je huishoudaccu's mee gaat opladen.
En ja dit is mogelijk als je een zuheizer (omgebouwd als standkachel) een paar keer achter elkaar aanzet, zonder tussendoor te rijden.
Bij een T5/T6 kun je zo een light-versie van een standkachel hebben/maken, bijvoorbeeld met een set van Danhag.
Hanz schreef: 08 jul 2023, 16:41Ik heb nog nooit met een lege startaccu gestaan, niet na weken stilstand en ook niet bij -20 in Zweden waar ik de bus soms eerst moest uitgraven uit de sneeuw. Het lijkt mij dan ook dat hier een ingewikkelde oplossing wordt gezocht voor een probleem dat er eigenlijk niet hoort te zijn. Of mis ik iets?
Wees blij.. ga vooral zo door.. :toppie
De topicstarter heeft door verkeerde instellingen waarschijnlijk zijn startaccu om zeep geholpen. Al weet je dat natuurlijk nooit zeker, het is immers techniek en dat kan ook gewoon de geest geven.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Start accu nu ook een AGM?

Bericht door Mickel Moen »

Klopt Hans.

Maar er is ook niets op tegen, als de startaccu ook door een zonnepaneel geladen wordt. Dit kan bijvoorbeeld een voordeel zijn, als je een aantal dagen achtereen vrij staat en er ook gebruikers op de startaccu zijn aangesloten. Een usb-ladertje, de autoradio enz.
De startaccu zal dan wat sneller slijten, maar is dat een probleem? Ik meen dat mijn 85Ah Varta een aantal jaren geleden iets van €110 kostte. Ik lig er geen moment wakker van of die na 6 jaar of na 7 jaar op is.

Dit soort factoren spelen ook bij AGM.
Een paar eigenschappen zijn daarbij belangrijk.

Als een AGM zeg maar tot 50% ontladen is zal hij in de bulkfase snel en veel stroom opnemen. Dat is vooral mooi, als je dan een stuk gaat rijden. De dynamo kan veel Amperes leveren. In de absorptie fase duurt het echter een stuk langer. Dan is de rit vaak weer te kort.

Nu slijt iedere accu sneller bij vaak en diep ontladen, maar waar een AGM slecht tegen kan, is langdurig niet geheel geladen worden.

Ben je dus een liefhebber van veel vrij staan en heb je een zware verbruiker als een compressor koeler, loop je dus de kans, dat de AGM nooit helemaal geladen wordt. Helemaal als daar ook bij hoort meerdere dagen achter elkaar vrij staan. De AGM zal dan zeker sneller verouderen dan verwacht.

Een zonnepaneel kan dus bij gunstige omstandigheden er voor zorgen, dat de accu wel iedere dag vol komt. Zijn de omstandigheden minder gunstig is mijn advies toch minimaal 1 a 2 keer per week een nacht aan de paal. Een klein acculadertje als onderhoudslader volstaat.

Ben je zo’n camperaar, dan kan het wijs zijn om de MPPT of de acculader dus op een hogere absorptie spanning te zetten. De hogere spanning zorgt ervoor, dat de accu eerder vol is. Dan is een schakelaar in de min van de Cyrix dus aanbevolen.

Een AGM als start en alle laders op AGM instellen kan dus ook. Het is een keus. Ik heb er daar niet voor gekozen , maar voor een normale accu die qua grootte nog in de accubak past.

Hoe dan ook, een goede accumonitor, zoals een BMV is eigenlijk wel een voorwaarde, wil je het systeem kennen in relatie met jouw campergedrag. Dan weet je wanneer je in moet grijpen.

Een battery protect ben ik geen fan van. Die dingen geven schijnveiligheid. Die grijpen in als het eigenlijk al te laat is.

Nogmaals, ik heb alle laders altijd actief. Ze zoeken het onderling met de accu’s maar uit, wie er levert.
Zelf houd ik wel de BMV regelmatig in de gaten.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie