Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Recirculatie functie / Blower dashboard roosters

vragen over de T5
Plaats reactie
Sanderouw
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 mar 2016, 09:58

Recirculatie functie / Blower dashboard roosters

Bericht door Sanderouw »

Goedenavond,

Ik heb een Transporter T5 uit 2007 (TDI 128 KW 4motion) waarvan er geen lucht meer door de roosters op het dashboard komt. Ik had al even wat gezocht op het Forum en wat dingen bekeken:

- De blower werkt op alle 4 de standen, dus dat lijkt goed te gaan
- Als je de draaischakelaar op de 'voetenstand' of de 'voorruitstand' zet, werkt het prima. Als je de schakelaar draait naar de 'gezichtstand / dashboardstand, komt er geen lucht door deze roosters. De blower maakt dan wel veel lawaai.
- Ik heb gekeken naar het 'stangetje' wat loopt naar het witte draaimechanisme in het dashboard. Deze ziet er normaal uit en bij het draaien aan de knopje, schakelt het stangetje relatief soepel mee. Wat wel opvalt is dat het witte blokje in dezelfde stand terugkomt als je hem op de 'gezichtstand' draait. Dan komt hij op dezelfde positie te staan als op de voorruit stand.

Tegelijkertijd gaat het lampje van de recirculatiefunctie niet meer aan (ongeacht de stand). Zou het kunnen dat daar ergens een defect zit waardoor hij niet meer van de recirculatiestand afgaat? Hoe werkt dit recirculatie systeem? Zit daar ergens een zekering die stuk zou kunnen zijn? E zo ja, waar kan ik die vinden?

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen, een beetje koele aircolucht op je gezicht is wel lekker met de huidige temperaturen ;).
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 879
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Recirculatie functie / Blower dashboard roosters

Bericht door SyncRoon »

heb je de draaiknop eruit gehad? Aan de achterkant zit een excentrisch mechaniek en wellicht er hier wat uit het spoor loopt? Zoiets had ik namelijk in combinatie met het knikkende kabeltje. Dat heb ik op mijn manier opgelost.

De boel op gemakje demonteren en proberen maakt je veel wijzer. je kan met de radio eruit ook redelijk bij de bediening aan de ventilatieunit. Ik heb toch redelijk grote handen.

Koude lucht op jezelf richten is verre van effectief en slecht. Ik zet de uitstromers net langs mij heen, omhoog langs raam en vooral op mijn telefoon tegen oververhitten. Goede circulatie door de bus werkt dan veel beter voor een stabiel klimaat, geen kou op je spieren of koppijn.
Groet, Ronald
Sanderouw
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 mar 2016, 09:58

Re: Recirculatie functie / Blower dashboard roosters

Bericht door Sanderouw »

Hoi Ronald,

Bedankt voor de reactie. Vandaag komt de nieuwe autoradio binnen, kunnen we gelijk de boel even loshalen en goed bekijken.

Iemand nog tips m.b.t. de recirculatiefunctie?

Bij voorbaat dank
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 879
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Recirculatie functie / Blower dashboard roosters

Bericht door SyncRoon »

volgens mij kan je de bediening van de regelklep uitlezen met VCDS. Als dat niet gaat/niks geeft dan wordt het meten of op geluk vervangen?
Groet, Ronald
Sanderouw
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 mar 2016, 09:58

Re: Recirculatie functie / Blower dashboard roosters

Bericht door Sanderouw »

Hoi Ronald,

Helaas heb ik daar geen kaas van gegeten. Zal dan maar alle zekeringen langsgaan en doormeten.

De uitblazers op het dashboard doen het weer. Het was inderdaad een geknikte kabel. Ik vond het wel een gepriegel om al die deiw kabels weer op hun plekje vast te klikken…
Plaats reactie