Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 Camper naar stoerdere camper/surfbus

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
pino
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:52

T4 Camper naar stoerdere camper/surfbus

Bericht door pino »

Hallo iedereen!

Eerst kort even voorstellen. Mijn naam is Sander en ik ben, samen met mijn vriendin, al bijna 80.000 km de trotse eigenaar van een grijsblauwe T4, genaamd Pino (je weet wel, die grijsblauwe vogel van Sesamstraat). In de 3e maand van onze relatie gekocht en met (veel) hulp van de zus en zwager van mijn vriendin omgebouwd tot camper. Naast part-time camper is het soms ook onze klusbus en vooral mijn dagelijkse auto. Nu er bij ons thuis weer wat meer rust is, lijkt het me leuk om de bus een wat stoerder uiterlijk te geven én wat meer bergruimte te geven.

Uiteindelijk wil ik dit nog aan de bus doen:
- Twee ronde verstralers op de voorbumper
- Stoere, offroad-achtige velgen á la Black Rhino of Borbet-achtige dingen.
- Roestplekjes bij de ramen aanpakken
- Misschien een zwarte bies aanbrengen om de roestplekjes uit het zicht te werken
- De schuifdeurgeleider zwart maken of vervangen voor een zwarte geleider
- Kekke stickers op de zijkant plakken (tevens ter verdoezeling van minder mooie plekjes)
- Zwarte (vliegtuig)rails aan de zijkant aanbrengen
- Mocht het huidige zonnepaneel kapot gaan, dan plaats ik ook een dakrek en bevestig ik daar het zonnepaneel op.
- Eventueel een robuuste opbergbox of grote koelbox (zoals een Yeti koelbox) op de fietsendrager

Hoewel de roestplekjes wat meer prio hebben, ben ik begonnen met het bekokstoven van een plan om de rails aan de zijkant te bevestigen. Het schijnt dat Duitsers daar nogal wild van zijn, met name dit op Syncro's.

Ik was al een tijd op zoek naar een manier om mijn surfplanken aan de zijkant van de bus te bevestigen. Door het hefdakje, de peeslijn aan de schuifdeurkant en het zonnepaneel kan ik geen dakdragers meer plaatsen. Iets waar ik destijds niet helemaal over na heb gedacht. Hier een voorbeeld van de bus en een surfplank en een schetsje van hoe het zou moeten worden. Meerdere foto's volgen nog.
20230706_215052 kopiëren.jpg
20230706_215052 kopiëren2.jpg


Tot zover is mijn plan als volgt: op de zijpanelen van de bestuurderskant wil ik boven en onder een vliegtuigrail plaatsen die ik hier heb gevonden: https://www.oryxsolutions.de/en/vehicle ... eter?c=224

Mocht iemand een Nederlands alternatief weten, bij voorkeur een zwart geanodiseerde variant, dan hoor ik het graag!

Na heel veel uitzoeken, Duitse filmpjes bekijken, dit forum door te zoeken en mensen op Instagram te benaderen, ben ik erachter gekomen dat men de rais op diverse manieren vastmaakt. Hier loop ik tegen een aantal dingen aan:

- Bevestigen van de rail: de één kiest voor popnagels en sikaflex, de andere een combinatie van rivet nuts met sikaflex en weer een ander kiest ervoor om aan de binnenkant een extra aluminium regel te maken en daar de rails met bouten door de carrosserie heen vast te maken. Die laatste optie is voor mij enorm veel werk, aangezien de binnenkant van de bus al volledig bekleed is.
Dan is de vraag: houdt een aantal popnagels of rivet nuts/bindklinkmoeren met sikaflex een tweetal surfplanken bij 100 km/u? Of zijn er mogelijkheden die ik over het hoofd zie?

- Waterdichtheid en roestvorming: als ik popnagels oid gebruik, hoe kan ik het er beste voor zorgen dat het geheel waterdicht is? Kan ik daar een dikke menie voor gebruiken, zijn er waterdichte popnagels waar ik het bestaan niet vanaf weet? Mijn plan was sowieso om de rails rondom te kitten en de popnagels/rivet nuts na bevestiging dicht te kitten. Zou dat genoeg zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen! Wanneer ik verder ben, zal ik de post weer updaten. Alvast dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: T4 Camper naar stoerdere camper/surfbus

Bericht door eindgebruiker »

pino schreef: 11 jul 2023, 09:15 Ik was al een tijd op zoek naar een manier om mijn surfplanken aan de zijkant van de bus te bevestigen.
Weet je wat de regels zijn op dit gebied?
pino
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:52

Re: T4 Camper naar stoerdere camper/surfbus

Bericht door pino »

eindgebruiker schreef: 11 jul 2023, 09:33
pino schreef: 11 jul 2023, 09:15 Ik was al een tijd op zoek naar een manier om mijn surfplanken aan de zijkant van de bus te bevestigen.
Weet je wat de regels zijn op dit gebied?
Voor zover ik weet mag het niet meer dan 20cm uitsteken aan de zijkant. Ik moet zeggen dat ik me daar niet verder dan dat in heb verdiept. Ik gok dat de twee surfplanken, samen in een boardbag, niet verder dan de buitenspiegels uitsteken. Dus in dat opzicht zou het goed moeten gaan. Ik heb meerdere voorbeelden gezien waarbij het ook op deze manier is gedaan dus ging ik er vanuit dat het wel kan.
Ilja1974
Berichten: 140
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: T4 Camper naar stoerdere camper/surfbus

Bericht door Ilja1974 »

Hallo,

Ik begrijp de behoefte om de bus wat stoerdere looks te geven maar persoonlijk zou ik het idee om allemaal dingen aan de zijkant te bevestigen lekker laten varen.
Los van of het wel of niet mag, zal je naar alle waarschijnlijkheid veel meer windgeruis krijgen tijdens het rijden en dat wil je niet hebben tijdens lange ritten.
Ik weet natuurlijk niet hoe jullie indeling van de bus is maar over het algemeen kun je best wel grote boards kwijt in het ding.
Bij onze bus kan je zonder al te veel problemen de boards binnen kwijt en op de camping liggen ze toch buiten.
Deze foto is van afgelopen jaar toen bijna alle spullen er in lagen voor twee weken Biarritz.
Als ik het anders indeel dan zou ik zelfs mijn 9’6 er in krijgen maar dan gaat vrouwlief stuiteren..😜
Bijlagen
IMG_8873.jpeg
pino
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:52

Re: T4 Camper naar stoerdere camper/surfbus

Bericht door pino »

Ilja1974 schreef: 11 jul 2023, 11:41 Hallo,

Ik begrijp de behoefte om de bus wat stoerdere looks te geven maar persoonlijk zou ik het idee om allemaal dingen aan de zijkant te bevestigen lekker laten varen.
Los van of het wel of niet mag, zal je naar alle waarschijnlijkheid veel meer windgeruis krijgen tijdens het rijden en dat wil je niet hebben tijdens lange ritten.
Ik weet natuurlijk niet hoe jullie indeling van de bus is maar over het algemeen kun je best wel grote boards kwijt in het ding.
Bij onze bus kan je zonder al te veel problemen de boards binnen kwijt en op de camping liggen ze toch buiten.
Deze foto is van afgelopen jaar toen bijna alle spullen er in lagen voor twee weken Biarritz.
Als ik het anders indeel dan zou ik zelfs mijn 9’6 er in krijgen maar dan gaat vrouwlief stuiteren..😜
Dank voor je reactie! Windruis is idd ook iets om rekening mee te houden. Omdat wij nog echt beginners zijn, zullen we hooguit aan de Nederlandse kust surfen, dus qua afstand valt dat nog mee. Het voordeel van die rails is wel dat als ik het niet gebruik, ik de beugels etc er zo af kan halen. Qua formaat past het ook wel prima in de bus zelf, daar ligt het niet aan. Verder ben ik misschien gewoon te bang dat m'n boards 's nachts onder de bus vandaan worden gejat 😅

Edit: daar komt bij dat ik misschien een ideaalbeeld heb van een surfbus en te veel plaatjes heb gezien.. 😅
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 Camper naar stoerdere camper/surfbus

Bericht door Hanz »

pino schreef: 11 jul 2023, 09:15 Hoewel de roestplekjes wat meer prio hebben, ben ik begonnen met het bekokstoven van een plan om de rails aan de zijkant te bevestigen.
En die roestplekjes ga je afplakken met een bies en stickers. Dan hebben ze blijkbaar geen prio want daaronder roest het vrolijk verder.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
pino
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:52

Re: T4 Camper naar stoerdere camper/surfbus

Bericht door pino »

Hanz schreef: 11 jul 2023, 12:01
pino schreef: 11 jul 2023, 09:15 Hoewel de roestplekjes wat meer prio hebben, ben ik begonnen met het bekokstoven van een plan om de rails aan de zijkant te bevestigen.
En die roestplekjes ga je afplakken met een bies en stickers. Dan hebben ze blijkbaar geen prio want daaronder roest het vrolijk verder.
De roestplekjes was ik wel van plan om grondig aan te pakken. Hoe en wat moet ik even induiken, maar kan me herinneren dat we dat bij het ombouwen hebben gedaan door de plekjes kaal te maken, behandelen met menie en daarna overschilderen. Om het weer een geheel te maken wilde ik dus een zwarte bies aanbrengen. Hiding in plain sight dus. Mocht jij nog tips hebben dan hoor ik het graag!
Ilja1974
Berichten: 140
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: T4 Camper naar stoerdere camper/surfbus

Bericht door Ilja1974 »

Als je als beginner leuke stappen wilt zetten, dan is het buitenland ook erg leuk om te bezoeken.
Bepaalde plekken hebben altijd wel wat golven die voor iedereen geschikt zijn en jullie kunnen dan lekker veel uren maken.
En al helemaal bij een lekkere temperatuur.
De regio waar wij naar toe gaan is wel even een ritje maar echt een aanrader voor jullie.
Mooie omgeving met veel surfmogelijkheden en shops etc…
Hier gaan wij al een aantal jaar naar toe en je loopt er zo van de camping het strand op.
https://www.pavillon-royal.com/en/welcome/

Roest moet je inderdaad erg grondig aanpakken anders komt het zo weer terug.
Wij hebben er daarom voor gekozen om de bus naar de plaatwerker te brengen en deze goed onderhanden te laten nemen.
We hopen de bus morgen terug te hebben en onze keuze is wel de dure weg maar wij willen nog jaren met deze bus blijven rijden..
pino
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:52

Re: T4 Camper naar stoerdere camper/surfbus

Bericht door pino »

Ilja1974 schreef: 11 jul 2023, 12:10 Als je als beginner leuke stappen wilt zetten, dan is het buitenland ook erg leuk om te bezoeken.
Bepaalde plekken hebben altijd wel wat golven die voor iedereen geschikt zijn en jullie kunnen dan lekker veel uren maken.
En al helemaal bij een lekkere temperatuur.
De regio waar wij naar toe gaan is wel even een ritje maar echt een aanrader voor jullie.
Mooie omgeving met veel surfmogelijkheden en shops etc…
Hier gaan wij al een aantal jaar naar toe en je loopt er zo van de camping het strand op.
https://www.pavillon-royal.com/en/welcome/

Roest moet je inderdaad erg grondig aanpakken anders komt het zo weer terug.
Wij hebben er daarom voor gekozen om de bus naar de plaatwerker te brengen en deze goed onderhanden te laten nemen.
We hopen de bus morgen terug te hebben en onze keuze is wel de dure weg maar wij willen nog jaren met deze bus blijven rijden..
Dank voor de tip! Wie weet krijg ik mijn vriendin zover om in de zomer een keer die kant op te rijden.

Ik ben er zeker van bewust dat we die roest grondig moeten aanpakken. De plekjes zijn, voor zover ik kan zien, kleine plekjes bij een paar ramen. Maar als ik dan toch bezig ben om de bus op te leuken, kan ik dat net zo goed gelijk aanpakken.
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: T4 Camper naar stoerdere camper/surfbus

Bericht door eindgebruiker »

Ilja1974 schreef: 11 jul 2023, 12:10 Hier gaan wij al een aantal jaar naar toe en je loopt er zo van de camping het strand op.
https://www.pavillon-royal.com/en/welcome/
Hee daar heb ik ook gestaan! Fantastische plek inderdaad, het kost wat maar dan heb je ook wat.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: T4 Camper naar stoerdere camper/surfbus

Bericht door Timy »

Tof kleurtje!
En leuk dat je gaat hobbyen. Stukje bij beetje beter worden. :proost

Mbt regels: die "vinnen" aan het board moeten wel eraf. Scherpe delen mogen niet uitsteken. En nu is zo'n vinnetje niet scherp..tot hij met 50 km p/u langs je komt.
Daar ga je geheid voor aan de kant gezet worden.
pino
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:52

Re: T4 Camper naar stoerdere camper/surfbus

Bericht door pino »

Timy schreef: 11 jul 2023, 20:57 Tof kleurtje!
En leuk dat je gaat hobbyen. Stukje bij beetje beter worden. :proost

Mbt regels: die "vinnen" aan het board moeten wel eraf. Scherpe delen mogen niet uitsteken. En nu is zo'n vinnetje niet scherp..tot hij met 50 km p/u langs je komt.
Daar ga je geheid voor aan de kant gezet worden.
Dankje! Wij wilden eerst heel graag een verlengde, maar we werden ongeduldig... Toen we vervolgens deze tegenkwamen moesten we hem gewoon hebben. Achteraf spijt? Van de kleur niet, extra ruimte was wel handig geweest. Oh well.

De boards gaan idd zonder vinnen, in een boardbag. Lijkt me idd geen geintje als je met 50 een stel van die vinnen kopt..😅
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 665
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: T4 Camper naar stoerdere camper/surfbus

Bericht door Jan anno NU »

Welkom op :wjwnl

Leuk zo,n Projekt om te volgen.
Wat rij je nu ? , alleen T4 zegt niet zoveel.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 861
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T4 Camper naar stoerdere camper/surfbus

Bericht door SyncRoon »

De surfers die ik ken hebben hun board(s) of in een dakkoffer of onder het dak in de bus. Open en bloot op de bus etaleren doen ze niet aan. Daarvoor zijn ze te gehecht aan hun boards. (voor je het weet wordt het een gemakzucht dat je ze er aan hebt hangen en dan is het wachten dat het eens mis gaat met beschadigen, diefstal of verwering)

Dan wat deelbare/ondeelbare lading betreft. Deelbare lading mag niet in de breedte uitsteken. Daar bedoelen ze mee, als de (deelbare) lading in het voertuig vervoerd kan worden dan mag het niet uitsteken als je het 'buiten je voertuig' vervoerd. Bijvoorbeeld aan de zijkant van je auto of buiten de laadbak/dakrek stekend. Dus alle mooie foto's ten spijt, (uitstekende) lading aan de zijkant van de bus die je ook in de bus kan vervoeren mag niet.

Ondeelbare lading mag maximaal 20cm uitsteken. Er zit nu wel een verschil tussen een kano en een board. Kan mij voorstellen dat je bij een controle daar opmerkingen over krijgt.

(ik heb al veel waarschuwingen gehad dat groenafval buiten de kar hing tussen de rongen door, wel afgedekt met net/spanbanden maar het was uitstekende deelbare lading (takhout/groenafval) Na 2e serieuze waarschuwing :politie was ik 10K armer maar een goede kipaanhanger met hoge borden rijker. Ook opmerking dat de voetbalk van de 3-delige ladder buiten de imperial stak. Maar met lat ernaast viel die nog wel binnen de zijkant van de bus. Lig je in de smiezen en is het zakelijk dan wordt het snel duur als ze doorpakken)
Groet, Ronald
pino
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:52

Re: T4 Camper naar stoerdere camper/surfbus

Bericht door pino »

SyncRoon schreef: 12 jul 2023, 23:02 De surfers die ik ken hebben hun board(s) of in een dakkoffer of onder het dak in de bus. Open en bloot op de bus etaleren doen ze niet aan. Daarvoor zijn ze te gehecht aan hun boards. (voor je het weet wordt het een gemakzucht dat je ze er aan hebt hangen en dan is het wachten dat het eens mis gaat met beschadigen, diefstal of verwering)

Dan wat deelbare/ondeelbare lading betreft. Deelbare lading mag niet in de breedte uitsteken. Daar bedoelen ze mee, als de (deelbare) lading in het voertuig vervoerd kan worden dan mag het niet uitsteken als je het 'buiten je voertuig' vervoerd. Bijvoorbeeld aan de zijkant van je auto of buiten de laadbak/dakrek stekend. Dus alle mooie foto's ten spijt, (uitstekende) lading aan de zijkant van de bus die je ook in de bus kan vervoeren mag niet.

Ondeelbare lading mag maximaal 20cm uitsteken. Er zit nu wel een verschil tussen een kano en een board. Kan mij voorstellen dat je bij een controle daar opmerkingen over krijgt.

(ik heb al veel waarschuwingen gehad dat groenafval buiten de kar hing tussen de rongen door, wel afgedekt met net/spanbanden maar het was uitstekende deelbare lading (takhout/groenafval) Na 2e serieuze waarschuwing :politie was ik 10K armer maar een goede kipaanhanger met hoge borden rijker. Ook opmerking dat de voetbalk van de 3-delige ladder buiten de imperial stak. Maar met lat ernaast viel die nog wel binnen de zijkant van de bus. Lig je in de smiezen en is het zakelijk dan wordt het snel duur als ze doorpakken)
Dankjewel voor je reactie! Goed om ook hierin een ervaringsdeskundige te horen. Ik heb het nog bij de RDW en de Rijksoverheid nagevraagd en bij beide kwam ik tot de conclusie dat het wel zou kunnen. De RDW gaf als reden dat de bus met de beugels niet breder mag worden dan 255cm, waar ik bij lange na niet aankom. De persoon die ik van Rijksoverheid sprak, gaf kort door de bocht aan dat ik binnen de 20cm bleef en dat het dus toegestaan is. En de boards in een boardbag zou binnen die 20cm blijven. Dat over de deelbare lading wist ik niet zo goed hoe ik dat moest interpreteren, dus veel dank voor de uitleg! Misschien dat ik dit nog verder moet uitzoeken.

Verder zullen de boards er niet 24/7 op blijven zitten. Aangezien ik in het oosten van het land woon en een fulltime baan heb, kan ik niet zo makkelijk even naar het strand. Daar plan ik dus echt een weekend voor. Het idee met die beugels en de rails is dat je het er makkelijk kan bevestigen en kan weghalen.
Plaats reactie