Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

trekhaak & module

vragen over de T6
Plaats reactie
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

trekhaak & module

Bericht door otzie »

Hoi Allemaal,

Vandaag een t6 gekocht uit 2016, nu zit hier nog geen trekhaak op,
en dat is natuurlijk wel handig, als je van tijd tot tijd met een aanhanger wil rijden.

de werk-bus mag 2200 kg trekken en ik heb al een trekhaak gevonden met vaste kogel;
met 2500kg trekgewicht en een dn van 14.18
so far so good..

nu het volgende de t6-bus heeft pdc aan de achterzijde, automatisch uitschakelen van pdc zou wel tof zijn.
nu kijk ik naar de setjes van ecs, maar vind die toch wel erg prijzig, is hier wellicht een goedkopere oplossing voor te vinden?
van een merk dat goed is? :wjw

hoor het graag van jullie!

groet otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33776
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: trekhaak & module

Bericht door Multivan Generation »

Wellicht kun je hier iets mee?

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... c=0&_sop=2

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: trekhaak & module

Bericht door otzie »

Wellicht kun je hier iets mee?
hier kan ik zeker wat mee.. bedankt Peter.

groet otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: trekhaak & module

Bericht door otzie »

update:

Na het speuren online, heb ik alvast het "ijzerwerk" besteld

en wat betreft de kabelboom wacht ik even tot ik de bus over 1,5 week in bezit heb.

er zijn namelijk af fabriek ook modellen waar een aanhanger "voorbereiding" in zit.

betreft dan de PR-codes : 1D7 of 1D8, mocht dit het geval zijn dient er een andere kabelboom gebruikt te worden.

dus moet nog even wachten op het lijstje met de specifieke pr-codes

ik houd jullie op de hoogte

groet. otzie

:T6NOLESS
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: trekhaak & module

Bericht door otzie »

update:

uiteindelijk toch maar gegaan voor de kabelset van ecs (nederlands bedrijf)
kabelset is geschikt voor t5 en t6 bussen korte en lange wielbasis
mede omdat we op onze camper dezelfde set hebben zitten, toch hiervoor gegaan (deze werkt namelijk al 6 jaar probleemloos)

tevens voorzien van canbus-module welke ingeleerd dient te worden op het huidige can-netwerk

gekozen voor een vaste trekhaak van steinhoff v-119 welke tot 2800kg belast mag worden
dus geschikt voor iedere transporter-bus

kabel-set van ecs vw126d1, inclusief letterlijk alles wat je nodig hebt, en fatsoenlijke kwaliteit en can-module welke ook geschikt is voor led, en pdc welke dus de sensoren uitschakelt bij het achteruit rijden

Afbeelding


Afbeelding

trekhaak was snel gemonteerd, maar wilde het stuk plastic, dus de vulling van de bumper zoveel mogelijk behouden, dus daar ben ik wel even mee bezig geweest om dit te vermaken, om ervoor te zorgen dat ik bij gebruik van de bus ook op de bumper kan staan, en op dit stuk plastic zitten ook een aantal bevestigingspunten voor de bekabeling van de pdc het is tenslotte mijn werkbus.
welke meer te verduren heeft dan ons campertje

bij mijn vorige werkbus, van mij oud-werkgever hebben ze bij van mossel het "plastic" deel wat achter de bumper zit gewoon weggelaten, wat resulteert in een slappe bumper op de stukken naast de trekstang waar de haak aan zit.
dit scheelt flink in montage tijd, sommige gebruiksaanwijzingen van trekhaak fabrikanten zeggen: weggooien en andere weer aanpassen..

onderste deel dashbord los, bestuurdersstoel moet eruit, en hier word de can-module geplaatst, de kabelset gaat onder de stoel, onder de auto naar achter naar de trekhaak met 13p stekker, vanuit de bestuurdesstoel gaat er kabels onder de mat door, waarvan 1 uiteindelijk door het schutbord, om uit te komen bij de motoraccu, afgezekerd met 3 zekeringen voor stroom op de stekkerdoos bij de trekhaak.


Afbeelding

Afbeelding

de andere kabels zitten aan het canbus-systeem afgetakt van de bcm,
met name het openhalen van de stekkers achter de bcm vond ik een lastig karwei, je komt er slecht bij, de pin-nummers zijn moeilijk leesbaar, en je dient de hoofdstekkers witte en zwarte van de bcm te herpinnen, goed te doen met geduld, maar je ligt wel als een slangenmens onder je dashbord

gebruiksaanwijzing is duidelijk, maar vergt wel technische know-how om dit tot een goed einde te brengen

al met al is het goed gelukt, met wat uitzoekwerk in vcds de trailermodule benaderd en geactiveerd.
module werkte voor het inleren wel meteen, maar de pdc "snapte" niet wanneer er een aanhanger aangekoppeld was wanneer er achteruit gereden werd, dus volop gepiep met achteruitrijden.

na het inleren is dit verholpen

al met al een volle dag werk, en ongeveer 350.- euro betaald voor een vaste trekhaak met fatsoenlijke kabelset

succes voor de mensen die er ook ooit zelf aan willen beginnen


groet, otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Peter1987T
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 dec 2023, 14:03

Re: trekhaak & module

Bericht door Peter1987T »

otzie schreef: 13 jul 2023, 18:13 update:

Na het speuren online, heb ik alvast het "ijzerwerk" besteld

en wat betreft de kabelboom wacht ik even tot ik de bus over 1,5 week in bezit heb.

er zijn namelijk af fabriek ook modellen waar een aanhanger "voorbereiding" in zit.

betreft dan de PR-codes : 1D7 of 1D8, mocht dit het geval zijn dient er een andere kabelboom gebruikt te worden.

dus moet nog even wachten op het lijstje met de specifieke pr-codes

ik houd jullie op de hoogte

groet. otzie

:T6NOLESS
Dag Otzie,

Ik ben van plan hetzelfde te doen, waar heb jij jouw ijzerwerk besteld? Ben voornemens om ook dezelfde kabel te bestellen.

Als ik geen PDC heb, moet ik dan nog iets inleren of is het plug en play? Heb een VW T6 uit 2017 zonder de trekhaakvoorbereiding.

Thanks!

Gr.
Petee
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: trekhaak & module

Bericht door otzie »

ik heb gekozen voor het ijzerwerk van steinhof (wordt gemaakt in polen)
enorm degelijk, goed in de lak, fatsoenlijk bevestigingsmateriaal
betreft model: STEINHOF V-119

t5 en t6 is zelfde trekhaak

voor mij was het voor op mijn werkbus, dus hoefde niet afneembaar te zijn, maar wel extra stevig, ivm de nogal zware aanhanger
dit was destijds de trekhaak welke : voordelig, hoge kogeldruk van 120kg en trekgewicht van 2800kg (kijk ook even naar wat je bus mag trekken op papier,dat het strookt met elkaar)

onze camper een vw t5gp 140pk dsg mag 2500kg trekken.
mijn werkbus vw t6 102pk mag 2200kg trekken

prijs was volgens mij iets van 130.- euro bij motointegrator
kabelset van ecs was een stuk duurder, weet even niet meer uit mijn hoofd of je standaard een "lange" kabelset geleverd krijgt dus een welke op een korte en ook lange wielbasis bus past.

de 2 uur montage welke staat voor montage trekhaak is haalbaar, maar dan niet om het "plastic blok" in je bumper aan de passen.

wel handig om vcds te hebben, of iemand die het voor je kan inleren (filmpjes op internet te vinden voor vrijschakelen)

laatst sprak ik de locale garagist, en die heeft goede ervaring met het "ouderwets' aftakken signaal vanaf de achterlichten met een speciale can-bus stuurkast ertussen, montage gaat behoorlijk snel en je hoeft niets in te leren, vermoelijk worden camera's en pdc niet uitgeschakeld met dit systeem
maar wellicht is dit in jouw geval prima.

succes met de keuze's die je maakt

groet otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Plaats reactie