Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

LPG tank verplaatsen naar onderbouw

vragen over de T4
RichardT4VR6
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jul 2023, 11:31

LPG tank verplaatsen naar onderbouw

Bericht door RichardT4VR6 »

Goedemorgen,

In onze net aangeschafte T4 VR6 zit een lpg cilindertank links achterin de auto gemonteerd. Om de bus als camper te gaan gebruiken is dit nogal een sta in de weg dus ik wil de tank graag onder de auto hebben op de plek van het reservewiel.
Heeft iemand een advies waar ik dit het beste kan laten doen? Ik heb begrepen dat de maximale tankinhoud dan 61 liter kan zijn en de afmetingen 65x22cm, dit zodat de tank precies past op de plek waar het reservewiel nu zit en niet onder de auto uitsteekt.

Hoor graag jullie adviezen
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LPG tank verplaatsen naar onderbouw

Bericht door SyncRoon »

Dat is toch niet zo moeilijk.... Nieuwe tank eronder leiding(en) aansluiten en klaar. Heb je een 1 gat appendage aansluiting of 4 gats? Ik heb zelf diverse verdamper en LPI systemen ingebouwd en bij garage/RDW laten omkeuren. Kan of wil je inbouw niet zelf doen zoek dan gewoon een LPG installateur in de buurt, altijd makkelijk met aftersale, onderhoud en afstellen etc. Als je aangeeft wat je regio is kan men misschien meer tips geven. (alhoewel ik vermoed dat er niet heel veel LPG rijdende bussen zijn?)

Tank moet minimaal 20cm boven wegdek dacht ik. Naast diameter/hoogte tank ook rekening houden met ruimte voor bevestiging en aansluitingen. Ik had in de T3 een Prins VSI ingebouwd met 55L ringtank onder de neus waar reservwiel T3 zit(zat) Deze kon in het aangepaste reservewielframe ook naar beneden kantelen voor onderhoud/inspectie.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4802
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: LPG tank verplaatsen naar onderbouw

Bericht door Hanz »

En dan nog een goed plekje zoeken voor het reservewiel want dat is in een camper ook een groot en onhandig ding. Dus die moet ergens buiten op?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LPG tank verplaatsen naar onderbouw

Bericht door SyncRoon »

Ik heb mijn compressor bij en een setje bandenreparatie met van die veters. Ik heb ook tire-seal liggen wat ik tot nu toe gebruik bij mijn machines in het veld. Bij de bus zou er nog bijna 700 gram per wiel in moeten.....
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3674
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: LPG tank verplaatsen naar onderbouw

Bericht door krekwakwol »

SyncRoon schreef: 09 aug 2023, 13:29 Ik heb mijn compressor bij en een setje bandenreparatie met van die veters. Ik heb ook tire-seal liggen wat ik tot nu toe gebruik bij mijn machines in het veld. Bij de bus zou er nog bijna 700 gram per wiel in moeten.....
Ronald, wat is tyre-seal?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: LPG tank verplaatsen naar onderbouw

Bericht door J vd Pal »

Werkt allemaal totdat je een echt gat in de band hebt. Heb wel eens stil gestaan met een scheur van 15cm. Over een stuk ijzer heen gereden wat de plaatselijke schroothandel was verloren. Toen echt blij met het volwaardige reservewiel.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: LPG tank verplaatsen naar onderbouw

Bericht door propje »

En wat te denken van gat in zijwang.
Door bv. snakenite op hoge stoeprand.
Daar gaat ook geen veter in
Tis een afweging.
Maar VR6 op 60 ltr lpg.
Wat is dan je actieradius?
450km?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LPG tank verplaatsen naar onderbouw

Bericht door SyncRoon »

J vd Pal schreef: 09 aug 2023, 15:33 Heb wel eens stil gestaan met een scheur van 15cm.
Uitzonderingen daar gelaten..... met de 4motion wordt dat dan toch 4 nieuwe banden aangezien ik geen reservewiel mee rouleer in de slijtageslag rondom.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LPG tank verplaatsen naar onderbouw

Bericht door SyncRoon »

propje schreef: 09 aug 2023, 16:30 En wat te denken van gat in zijwang.
Door bv. snakenite op hoge stoeprand.
Daar gaat ook geen veter in
Tis een afweging.
Heb je enig idee hoe ik de bus gebruik :lach Banden gaan tot nu toe zo'n 20k mee en vanaf 50% slijtage worden ze dan makkelijk poreus/lek. Ik heb bij de vorige set op mij werkbus in 1 dag 7 proppen getrokken in 1 band na 1 rit over vluchtstrook en door de berm langs de A58 van vlissingen naar Rilland en terug.....Daarna nog 5 á 6k mee gereden. 2 weken terug 3 banden van mijn trekker lek op 4 cm lange doornen van Prunus spinosa. 2 liter tire-seal erin en hopsakee.....gaat geen psi meer uit. je heb wel verschillen in merk/type/toepassing tireseal wel opletten dus. Maar enkele die ook wand/velgrand helpen afdichten. Als ik een band 100% aan gort rij is het jammer maar ingecalculeerd. Op 3 wielen kan ik mij nog wel naar een werkbaar plekje brengen. Neemt niet weg dat gebruik van tireseal of proppen geen volwaardige reparatie is en zou ik dan ook niet op mijn stationwagen gebruiken. (180 met de bus op slechte banden is dan ook af te raden)
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LPG tank verplaatsen naar onderbouw

Bericht door SyncRoon »

krekwakwol schreef: 09 aug 2023, 15:29
SyncRoon schreef: 09 aug 2023, 13:29 Ik heb mijn compressor bij en een setje bandenreparatie met van die veters. Ik heb ook tire-seal liggen wat ik tot nu toe gebruik bij mijn machines in het veld. Bij de bus zou er nog bijna 700 gram per wiel in moeten.....
Ronald, wat is tyre-seal?
Dat is een emulsie die je preventief of curatief in je band pompt om het lek te dichten. Je hebt veel merken/soorten/toepassingen en ook hun beperkingen. Vaar er niet blind op, op tijd je wielen eens controleren is niks verkeerd mee. Ik gebruik het al jaren op (maai)machines.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3674
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: LPG tank verplaatsen naar onderbouw

Bericht door krekwakwol »

Oké, bedankt.
Net zoiets als het reparatiesetje van nw auto's zonder reserveband?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: LPG tank verplaatsen naar onderbouw

Bericht door Multivan Generation »

Graag weer terug on topic..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4802
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: LPG tank verplaatsen naar onderbouw

Bericht door Hanz »

Hoe je het ook aanpakt, dat reservewiel zal een ander plekje moeten krijgen of vervangen worden door een ander hulpmiddel bij een lekke band. En dat kost ook ruimte. De vraag is hoeveel je er uiteindelijk op vooruitgaat qua ruimte in de bus en hoeveel je daarvoor moet investeren. Je kan ook eens kijken hoeveel het rijden op gas oplevert bij de manier waarop jij de bus/camper gaat gebruiken. Misschien is de beste oplossing wel om de gastank te verwijderen in plaats van te verplaatsen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: LPG tank verplaatsen naar onderbouw

Bericht door propje »

lpg rijd wel heel prettig hoor ik tank voor 58 ct de ltr.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4802
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: LPG tank verplaatsen naar onderbouw

Bericht door Hanz »

Maar de wegenbelasting is ongeveer het dubbele van benzine en dat moet je wel terug verdienen met het aantal kilometers.
Dus kijk ook of het financieel wel interessant is om die gastank te handhaven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie