Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Foutcode inspuitbegin regeling

vragen over de T4
Plaats reactie
jwam
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2023, 20:44

Foutcode inspuitbegin regeling

Bericht door jwam »

Hallo,

Wij rijden al meer dan 10 jaar met een VW T4, 2,5 TDI ACV van 1998 met 250.000 km op de teller.
De voorbije jaren keken we regelmatig op dit forum om dingen over de T4 bij te leren en op te zoeken.
Maar helaas hebben we sinds kort zelf een probleem met onze bus.

Hij start normaal en rijdt ook normaal zo lang dat we rustig (niet te snel) rijden bv. op kleinere wegen.
Maar nadat we een stuk hebben kunnen doorrijden bv. een tijdje boven 70 km/u of op de autosnelweg (waarbij de bus ook normaal rijdt), en de motor is op bedrijfstemperatuur, dan begint het probleem.
Wanneer we moeten vertragen, bv. om een rotonde op te rijden en de motor minder toeren moet maken of even stationair moet draaien, dan begint deze te sputteren alsof niet alle cilinders werken. De naald van de toerenteller begint bij stationair draaien lichtjes te trillen en bij gas geven gaat deze niet hoger dan 1200 toeren. Er komt dan ook een grote blauw-witte rookpluim uit de uitlaat.
De bus rijdt op dat moment ook niet of nauwelijks meer vooruit.
Op een bepaald moment van gasgeven reageert de motor plots wel en kan je terug verder rijden… tot de volgende keer waar je weer moet vertragen of stilstaan. Als hij dan rijdt, is er geen probleem, zo hebben we nog 450km autosnelweg gereden vanuit Frankrijk naar huis, maar telkens we moesten vertragen tot stilstand was het probleem er weer.
Wanneer de motor werd stilgelegd en opnieuw gestart, was het probleem dan weer meestal weg.

Dieselfilter werd al vervangen en ondertussen zijn we naar 2 garages geweest.
De 1e heeft de EGR afgekoppeld, maar dacht dat het aan de injectiepomp lag (nieuwe pomp of revisie).
Uitlezen gaf de VAGcom foutcode 0550:017 inspuitbegin regeling: regelverschil.

Vervolgens gingen we naar een garage gespecialiseerd in injectiepompen. Uiteindelijk bleken zij ook niet goed te weten wat het probleem was. Zij vermoedden dat de injectiepomp niet stuk is en het inspuitmoment mechanisch in orde is. Het zou waarschijnlijk geen mechanisch maar een elektronisch probleem zijn: ergens in de bekabeling of in de ECU. Maar eigenlijk wisten ze het niet.
Uitlezen gaf de OBD foutcode 0226 inspuitbegin regeling: regelverschil.

Is er iemand die weet wat het probleem zou kunnen zijn? Of wat we nog kunnen nakijken?
Of weten jullie een garage of persoon die aan T4’s werkt en ermee vertrouwd is, in de buurt van Maastricht (Bilzen/Hasselt in België).
We willen liefst niet naar een garage waar men in het wilde weg weer begint zoeken.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33810
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foutcode inspuitbegin regeling

Bericht door Multivan Generation »

Wanneer is voor het laatst de distributieriem vervangen?
Wanneer is voor het laatst de brandstofpomp timing gecontroleerd met warme motor en op tijd gezet?
Controleer en meet ook eens de weerstand van de verstuiver naald hoogte sensor.
En laat de verstuivers eens controleren, schoonmaken en eventueel reviseren.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jwam
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2023, 20:44

Re: Foutcode inspuitbegin regeling

Bericht door jwam »

De distributieriem werd vervangen op 200.000 km, dus 50.000 km geleden.

De timing... We gaan ervan uit dat deze werd gecontroleerd door de 2e garage, maar twijfelen nu eigenlijk of ze dat juist gedaan hebben (met warme motor).

Bedankt voor de tips.
We zullen daar alvast mee beginnen.

Als er nog andere tips zijn, of iemand een goede garage/persoon weet in Limburg of omstreken, horen we het graag!

Groeten,
Jan en Anja
jwam
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2023, 20:44

Re: Foutcode inspuitbegin regeling

Bericht door jwam »

Multivan Generation schreef: 10 aug 2023, 20:05 Wanneer is voor het laatst de distributieriem vervangen?
Wanneer is voor het laatst de brandstofpomp timing gecontroleerd met warme motor en op tijd gezet?
Controleer en meet ook eens de weerstand van de verstuiver naald hoogte sensor.
En laat de verstuivers eens controleren, schoonmaken en eventueel reviseren.

Groeten Peter
Ondertussen hebben we de weerstand van de verstuivernaald hoogtesensor gemeten. Deze was 90,5 ohm, lijkt in orde dan.

De pomptiming hebben we uitgelezen en deze fluctueert enorm. Zit voornamelijk tussen de 40-55, maar soms met uitschieters van 28 tot 67...
Zo fel fluctueren lijkt toch niet normaal.
Wat zou dat kunnen veroorzaken?

Alvast bedankt!
Groeten,
Jan en Anja
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33810
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foutcode inspuitbegin regeling

Bericht door Multivan Generation »

Spanrol of omlooprol niet 100 procent meer, maar wat ook zou kunnen is de trillingsdemper of krukaspoulie en vaak wat onwaarschijnlijk maar niet uit te sluiten is 2 massa vliegwiel.

Na ongeveer een 30.000 km heeft je riem zijn maximale rek, en is het raadzaam om het inspuitbegin van de brandstofpomp dynamisch te controleren en zonodig bij te stellen.

Dus je kunt eerst proberen met afstelling en blijft het dan slecht, dan naar de andere opties kijken.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jwam
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2023, 20:44

Re: Foutcode inspuitbegin regeling

Bericht door jwam »

Bedankt voor de input!
Hiermee kunnen we weer verder! Wij sleutelen zelf wel aan de bus, maar zijn geen garagisten, dus het zal wat trager gaan ;-)
jwam
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2023, 20:44

Re: Foutcode inspuitbegin regeling

Bericht door jwam »

Nog een kleine aanvulling:
zojuist nog een testrit gedaan waarbij we de pomptiming hebben kunnen meten op het moment dat het probleem er was (bij warme motor bij stationair draaien felle blauwwitte rook, motor niet meer trekken...) : meetwaarden schiet van 38 naar 255. Het rare is dat het zich niet altijd voordoet... maar hoe warmer de motor is hoe groter de kans...
jwam
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2023, 20:44

Re: Foutcode inspuitbegin regeling

Bericht door jwam »

Goeiemorgen,

Zojuist de bekabeling nog eens gecontroleerd.

Nu zagen we aan de multistekker van magneetventiel inspuitregeling N108 dat de isolatie van de kabel heel lichtjes beschadigd is maar de koperen draad lijkt wel nog in orde te zijn.
Zie onderstaande foto: nr. 10 op multistekker.
IMG_20230820_093359.jpg
Nu is het wel zo dat de cilinderdeksel pakking aan vervanging toe is en olie lekt, waardoor er ook olie op die stekker terecht komt. Bij warme motor en bij goed doorrijden, zal er mogelijk meer olie lekken wat misschien de kuren van onze bus kan verklaren...?!?

Zou dit de oorzaak kunnen zijn van het op en neer gaan van de injectietiming?

En weet iemand wat er aangesloten is op nr. 6 van de multi-stekker? Want deze kabel is ook lichtjes beschadigd...

Groeten,
Jan en Anja
jwam
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2023, 20:44

Re: Foutcode inspuitbegin regeling

Bericht door jwam »

Beste,

we willen jullie hierbij nog op de hoogte houden van ons probleem. Zijn lang op de sukkel geweest door een garage die ons maar aan het lijntje gehouden heeft... maar dat is een andere historie die ik liefst zo snel mogelijk vergeet.

Maar eindelijk is de bus gerepareerd en rijdt ie weer als voorheen..

De beschadiging aan de kabel van de multistekker van magneetventiel inspuitregeling N108 was niet het probleem, had ik hersteld maar probleem bleef.

Wat bleek:
1. een defecte koelvloeistof temperatuursensor.
En
2. inspuitmoment stond veel te vroeg.

Bedankt voor alle hulp!

groeten
Jan en Anja
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33810
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foutcode inspuitbegin regeling

Bericht door Multivan Generation »

Mooi dat het opgelost is.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie