Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Deurgreep passagierskant buitenzijde vervangen

vragen over de T4
Annemieke
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2023, 12:08

Deurgreep passagierskant buitenzijde vervangen

Bericht door Annemieke »

Vandaag een dagje vrij, dus aan de bak ! Bij mijn bussie zag ik bij aankoop dat de bovenkant van de handgreep week ten opzichte van de onderkant. Hij ging nog open en dicht..maar zo was het wachten tot het stuk ging.
Een nieuwe gekocht bij Winparts voor de VW T4 1995.

Dus begonnen met het Haynes boek erbij. :lach

En ja dat lukte aardig...binnenwerk deur eruit na alle schroefjes losgemaakt ,...pinnetje van het deurslot eruit gedraaid en de speaker losgekoppeld te hebben, oja ook de bediening van de elektrische ramen ontkoppeld. Iets omhoog drukken en hoppa binnenwerk deur kwam los ! Eureka.

Toen de 2 schroeven van de deurgreep eruit gehaald en met wat gefrut de greep in handen. Hem eens grondig bekeken...en toen de cilinder eruit gehaald omdat we centrale deurvergrendeling hebben...en willen houden ....dus deze cilinder gaat in de nieuwe deurgreep. Toen ik dit aan het demonteren was...vielen de busjes eruit en ....ook de kop van een afgebroken schroeven draaier.....ik debk dat er ooit een poging tot braak is gedaan...en daarbij brak dus de schroevendraaier af en daarna is de veer aan de bovenkant losgesprongen en week de greep dus aan de bovenkant.
Tot dusver is het me niet gelukt om dit te herstellen...terwijl er niets lijkt afgebroken...maar goed...ik heb een nieuwe handgreep.

Cilinder overgezet...irritant veertje...maar gelukt! :adhd Toen de handgreep weer in de deur frutten....gelukt...maar het ligt veel minder mooi aan dan de kapotte handgreep. Het rubber eromheen ingesmeerd met vaseline...dat maakte het jammer genoeg niet beter....

Hoe krijg ik dit beter ???? Zie foto s....
Alles werkt weer...centrale deurvergrendeling en sluit keurig...opent ook netjes.

Iemand tips ? Om dit nou te gaan kitten ......hmmmmm...not...denk ik.... :bonk

Alvast bedankt voor de reacties
Annemieke :T44EVER
Bijlagen
IMG-20230811-WA0010.jpeg
IMG-20230811-WA0016.jpeg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Deurgreep passagierskant buitenzijde vervangen

Bericht door Hanz »

Om de deurgreep eruit te halen hoef je het binnenwerk niet te verwijderen. Die twee schroeven van de handgreep zelf is voldoende.
En het lijkt op de foto's dat de rubber afdichting niet goed op zijn plek zit. Die valt ook aan de bovenkant över de greep heen en dat zie ik op de foto niet terug.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33797
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Deurgreep passagierskant buitenzijde vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Verder lijkt het er op dat er schade aan dat plaatwerk deel is. De lak is ook gebarsten en dat hoort niet. Misschien dat door die inbraakpoging het plaatwerk ook wat ingedrukt is?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Annemieke
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2023, 12:08

Re: Deurgreep passagierskant buitenzijde vervangen

Bericht door Annemieke »

Multivan Generation schreef: 12 aug 2023, 07:47 Verder lijkt het er op dat er schade aan dat plaatwerk deel is. De lak is ook gebarsten en dat hoort niet. Misschien dat door die inbraakpoging het plaatwerk ook wat ingedrukt is?
Hai, dank voor je reactie.....
nee het plaatwerk is gelukkig niet ingedrukt.. maar er zit wel een diepe ronde kras die we nog moeten bijwerken...denk wel van de.poging ja....
. En het rubber past er niet mooier om dan zo...ik heb de neiging om het oude rubber voorzichtig te verwijderen van de oude handgreep en die te gebruiken....dit rubber is veel flubberiger dan de oude....en gezien dat de handgreep goed vastgezet is...heb ik zo geen mogelijkheid om het anders te doen....

Annemieke
Is het een optie om het rubber weg te laten en af te kitten ? Of wordt dat niets???
Annemieke
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2023, 12:08

Re: Deurgreep passagierskant buitenzijde vervangen

Bericht door Annemieke »

Hoi Hanz...dank voor je reactie

Annemieke
Hanz schreef: 11 aug 2023, 22:12 Om de deurgreep eruit te halen hoef je het binnenwerk niet te verwijderen. Ehhh..ja dat moest ik wel...we hebben elektrische ramen dus ik kom.niet bij de 2 schroeven als het binnenwerk (plastic en bekleding) er niet uit gaat...daar zitten prachtige kapjes omheen... Die twee schroeven van de handgreep zelf is voldoende...dat klopt..maar daar moest ik dus eerst bijkomen...

En het lijkt op de foto's dat de rubber afdichting niet goed op zijn plek zit.....krijg hem niet anders...dat is dus het balen........ander rubber ??? Maar die vind ik niet los...want het zit aan de binnen kant ook vast aan de handgreep . Die valt ook aan de bovenkant över de greep heen en dat zie ik op de foto niet terug....klopt....maar hoe anders ? Dit rubber lukt niet anders.......
Is het een optie om het rubber weg te laten en af te kitten ? Of wordt dat niets??? :nuts

Annemieke
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Deurgreep passagierskant buitenzijde vervangen

Bericht door Hanz »

Dat zou ik niet doen, als de handgreep er nog eens af moet heb je daar last van. Je kan het oude rubber proberen als dat niet verdroogd of gescheurd is. Deze rubbers kan je nog nieuw kopen.
Of nog eens het rubber zorgvuldig plaatsen, het moet met een klein randje om de greep heen vallen. Het lijkt me onwaarschijnlijk maar heb je niet per ongeluk een linker rubber in plaats van rechts?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Annemieke
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2023, 12:08

Re: Deurgreep passagierskant buitenzijde vervangen

Bericht door Annemieke »

Nog maar eens de deurgreep eruit gehaald en aan een onderzoek onderworpen...deze deurgreep (officieel vw nummer voor 1993-2003...heeft in het midden van de voorkant een verdikking...waardoor daar het rubber niet netjes kán sluiten en het daardoor erboven en eronder ingetrokken wordt.... lelijk

Dit rubber is ook veel minder stug (lees flubberig) dan bij de originele...maar die is zo *af* dat ik die niet kan hergebruiken...en daarnaast zit dus bij de originele , kapotte handgreep, deze verdikking in het midden aan de voorkant niet....dus ook de oude rubber zou daar vastlopen....

Iemand nog een oplossing...? Misschien dan maar op zoek naar een originele 2de hands rechter voordeurgreep ??? Cilinder omzetten kan ik nu al.

Langzaam wat moedeloos wordend....
Annemieke
Bijlagen
Dat zwarte stukje in het midden is metaal...dat heeft de oude niet daar zitten....daardoor wordt het rubber naar buiten gedrukt op die plek..en erboven en eronder juist naar binnen gedrukt...want daar is 0 weerstand.
Dat zwarte stukje in het midden is metaal...dat heeft de oude niet daar zitten....daardoor wordt het rubber naar buiten gedrukt op die plek..en erboven en eronder juist naar binnen gedrukt...want daar is 0 weerstand.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Deurgreep passagierskant buitenzijde vervangen

Bericht door Hanz »

Dat flubberige is normaal voor een nieuw rubber en door de rand om de greep te trekken blijft het wel zitten als je de greep monteert. Kan je ter plaatse van die verdikking een stukje uit het rubber halen zonder dat de rand onderbroken wordt?
Is het een originele VW handgreep of een imitatie die overeenkomt met het VW onderdeelnummer?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Annemieke
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2023, 12:08

Re: Deurgreep passagierskant buitenzijde vervangen

Bericht door Annemieke »

Hanz schreef: 12 aug 2023, 22:41 Dat flubberige is normaal voor een nieuw rubber en door de rand om de greep te trekken blijft het wel zitten als je de greep monteert. Kan je ter plaatse van die verdikking een stukje uit het rubber halen zonder dat de rand onderbroken wordt?
Is het een originele VW handgreep of een imitatie die overeenkomt met het VW onderdeelnummer?
Hoi Hanz ! Nee jammer genoeg kan ik niet ter hoogte van de verdikking iets weghalen zonder het te onderbreken...op dat idee was ik ook gekomen....baal...ik denk dat het een imitatie is op basis van het onderdeelnummer...en dat ie daardoor dus blijkbaar toch net iets anders is...

Ondertussen ben ik, beetje pitbullgedrag....met de oude aan de gang geweest...heb het spanbusje verwijderd zodat ik beide ijzerenstaafjes en veertjes weer terug kon plaatsen. Nu van de week effe nieuw spanbusje scoren en het geheel weer netjes in elkaar zetten....
Nieuw rubber bestellen dan maar...zag dat Bus Ok die verkocht...want die heb ik nodig aangezien de oude stukgemaakt is bij de braakpoging eerder...en het hardrubberen stukje in de rubberenhoes weerhoudt de ijzeren staafjes ervan om eruit te vallen......ik hoop dat ik de oude daarna weer terug kan monteren op mijn bussie. Dan is dat imitatie ding overbodig...
Wel dan wederom.de cilinder met slot omzetten..maar dat viel me de eerste keer best mee...

Op hoop van zegen...

Nu de rubber bestellen maar.... :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33797
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Deurgreep passagierskant buitenzijde vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Koop een nieuw rubber bij de dealer dan weet je zeker dat je een goede hebt. Bus OK verwacht ik, dat imitatie verkoopt.
Beter in een keer goed.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Deurgreep passagierskant buitenzijde vervangen

Bericht door Hanz »

Die van Bus-ok zijn volgens mij origineel VW. Ik heb zelf onlangs twee van deze onderlegrubbers gekocht bij My Bus Parts (voorheen Gunzl Classic parts). Deze dus https://www.mybusparts.de/unterlage-tue ... vw-t4.html
Die passen perfect, in ieder geval om mijn originele handgrepen.

Aanvulling: En hier een site waar je een deurgreep kan kopen compleet met onderlegrubber. https://www.besteonderdelen.nl/oenumber/701837206.html
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Annemieke
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2023, 12:08

Re: Deurgreep passagierskant buitenzijde vervangen

Bericht door Annemieke »

Hanz schreef: 13 aug 2023, 14:32 Die van Bus-ok zijn volgens mij origineel VW. Ik heb zelf onlangs twee van deze onderlegrubbers gekocht bij My Bus Parts (voorheen Gunzl Classic parts). Deze dus https://www.mybusparts.de/unterlage-tue ... vw-t4.html
Die passen perfect, in ieder geval om mijn originele handgrepen.

Aanvulling: En hier een site waar je een deurgreep kan kopen compleet met onderlegrubber. https://www.besteonderdelen.nl/oenumber/701837206.html
Die handgreep is dus niet de juiste voor mij...daar zit een extra stukje ijzer in waardoor de rubber niet mooi aansluit.

Ik heb nu bij Bus-Ok de rubber nieuw besteld...duur genoeg...dus ga ervan uit deze mooi gaat passen om de originele handgreep, die ik nu weer bijna gefixed heb...alleen nog effe het nieuwe spanbusje erin tikken en dan de cilinder weer overzetten van de nagemaakte handgreep die nu op mijn bussie zit naar mijn oude handgreep...en dan duimen dat het functioneerd !!

Ik ga er maar effe vanuit dat de 2 ijzeren staafjes die door de veertjes en het kunstof heensteken aan beide zijde binnenkant handgreep, tegengehouden worden door het harde stuk rubber in de onderlegrubber....ik kan nergens vinden hoe zo n ding exact in elkaar steekt...

Keep going Annemieke
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: Deurgreep passagierskant buitenzijde vervangen

Bericht door propje »

Zwarte polymeer kit waarom niet?
Als je goedkoop en goed wil gaan.
Moet de handgreep er ooit nog eens uit.
Snij je de kit door en kan je eraan werken.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Deurgreep passagierskant buitenzijde vervangen

Bericht door Hanz »

Maar wat is er dan met het eerste (flubberige) nieuwe rubber gebeurd? Dat was toch niet gesneuveld?
En ik ben ook heel benieuwd naar foto's van de beide handgrepen waarop te zien is wat het verschil is waardoor het onderlegrubber niet past. Die handgreep is volgens mij voor alle bouwjaren hetzelfde gebleven en ik kan me haast niet voorstellen dat een after market dan opeens anders wordt gemaakt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Annemieke
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2023, 12:08

Re: Deurgreep passagierskant buitenzijde vervangen

Bericht door Annemieke »

Hanz schreef: 14 aug 2023, 13:10 Maar wat is er dan met het eerste (flubberige) nieuwe rubber gebeurd? Dat was toch niet gesneuveld?
En ik ben ook heel benieuwd naar foto's van de beide handgrepen waarop te zien is wat het verschil is waardoor het onderlegrubber niet past. Die handgreep is volgens mij voor alle bouwjaren hetzelfde gebleven en ik kan me haast niet voorstellen dat een after market dan opeens anders wordt gemaakt.
Hai Hanz,
Ik begrijp je vraag en als ik de andere originele handgreep weer terug kan monteren (spanbusje moet ik nog scoren vandaag of morgen en wachten op levering van het rubber van Bus-Ok) , zal ik foto s maken van het verschil wat ik noemde...die ijzeren rand aan de voorkant van de handgreep die niet in de originele zit...
Het nieuwe rubber wat aan de nieuwe handgreep zat is nu al zo ingedrukt en lelijk geworden door de andere pasvorm, dat ik het niet durf te gokken om die er weer om te gooien...maar misschien dat ik hem nog op reserve hou...
De bus is nu nog af te sluiten, dus pas als ik alles in 1 keer kan ombouwen met de originele gaat de andere eruit.

Ik hou je op de hoogte !

Annemieke :T44EVER :ikrij
Plaats reactie