Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Klein beetje rook dasboard/ stuur kolom

vragen over de T4
Plaats reactie
Ilja1974
Berichten: 144
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Klein beetje rook dasboard/ stuur kolom

Bericht door Ilja1974 »

Hallo,

Tijdens de heenreis van onze vakantie, natuurlijk toen ik net even sliep en mijn vrouw aan in de regen aan het rijden was.
Was er ineens paniek in de tent want ze zag een klein beetje rook bij de stuurkolom/ dashboard omhoog komen.
Wij zijn toen meteen de snelweg af gegaan en hebben de bus stilgezet en ik heb de kappen rond de stuurkolom er af gehaald en ik heb de bedrading bekeken op sluiting etc.
Maar niks gevonden en na het starten van de bus deed alles het ook gewoon naar behoren en het lichte roken heeft zich ook niet meer voor gedaan.
Op de camping heb ik nog de hele zekeringkast los gehad en nergens was iets van verschroeid materiaal of iets dergelijks te vinden en de bus heeft de gehele vakantie ook probleemloos gefunctioneerd .
Ondertussen (lang leve Google en forums) kon ik terug vinden dat bij Volkswagen de ruitenwisser schakelaar de meest waarschijnlijke veroorzaker is van het probleem.
Zelf dacht ik ook nog even dat het ruitenwisser mechaniek wat aan de zware kant zou kunnen lopen waardoor er te veel stroom getrokken wordt maar deze smeer ik bij tijd en wijle en het ziet er ook allemaal knap uit.
Nu ben ik naar een vervangende ruitenwisserschakelaar aan het zoeken en ik kom de gene die er bij mij op zit nergens tegen.
Kan het zijn dat deze er in meerdere modellen waren met de zelfde functies?
Het is er een met bediening van de voor, achterruitenwisser etc en de bediening van de boordcomputer.
Kan iemand mij verder helpen?
Alvast bedankt voor de moeite!

Groet,
Ilja
Bijlagen
IMG_9723.jpeg
De betreffende schakelaar
De betreffende schakelaar
Laatst gewijzigd door Ilja1974 op 14 aug 2023, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Klein beetje rook dasboard/ stuur kolom

Bericht door Multivan Generation »

Mogelijk dat een schakelaar van een golf 3 zou kunnen werken. Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ilja1974
Berichten: 144
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Klein beetje rook dasboard/ stuur kolom

Bericht door Ilja1974 »

Bedankt voor de tip!
Helaas zijn deze hendels erg slecht te vinden want de enige die ik tegen kom, zit bij een verbouwset die ruim 1100€ moet kosten.
Ik zal een deze dagen de kappen rond het stuur eens loshalen en kijken of ik het oem nummer kan vinden en wie weet komt er dan iets meer naar boven.
Ook zat ik te denken of het een optie is om een hendel te bestellen die qua uitvoering heel dicht bij deze zit om dan de huidige hendel met de de MFA functies daar op over te zetten.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Klein beetje rook dasboard/ stuur kolom

Bericht door J vd Pal »

Heb je de contacten van de schakelaar al eens schoon gemaakt? Na 20 plus jaar zou het ook gewoon vies kunnen zijn.

Als dat niet helpt en je het onderdeelnummer hebt dan zal ik eens kijken of ik je kan helpen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3680
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Klein beetje rook dasboard/ stuur kolom

Bericht door krekwakwol »

J vd Pal schreef: 14 aug 2023, 20:45 Heb je de contacten van de schakelaar al eens schoon gemaakt? Na 20 plus jaar zou het ook gewoon vies kunnen zijn.

Als dat niet helpt en je het onderdeelnummer hebt dan zal ik eens kijken of ik je kan helpen.
+1
Wij hadden bij onze T4 ook wel eens een klein rookpluimpje bij de kolomschakelaar.
Kappen eraf gehaald, voorzichtig schoon geblazen met een beetje pers lucht. Daarna eerst contactcleaner en daarna contactspray er op gespoten, geen problemen weer gehad.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Ilja1974
Berichten: 144
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Klein beetje rook dasboard/ stuur kolom

Bericht door Ilja1974 »

Hé hé,

Vandaag had ik eindelijk even tijd om na mijn werkdienst de boel daar even onder handen te nemen.
Wel makkelijk dat we daar een lange persluchtslang hebben om de boel daar schoon te blazen.
Wat ik heb gedaan is eerst daar waar het kan alles met perslucht schoon te blazen en toen royaal in te spuiten zodat het eventuele vuil meekomt met de vloeistof die er uit loopt en ondertussen de schakelaar alle kanten op bewegend.
Toen weer de luchtspuit weer er op.( poetsdoek er omheen doen is wel een pre)
Daarna heb ik dat ook nog een keer herhaald maar dan met remmenreiniger en daarna weer droog geblazen en toen weer royaal met de contactspray waarna ik de boel weer heb droog geblazen.
Als er ergens vuil zat ( en dat kon je op de poetsdoeken wel zien), dan is dat nu wel weg.
Daarna heb ik er ook nog een pufje siliconen spay in gespoten voor de nodige smering.
Misschien een beetje overkill maar liever dit, dan later achter de feiten aan lopen.
Ik heb dit ook meteen gedaan met de hendel van de knipperlichten en in mindere mate ook het contactslot.
Jaren terug heb ik dat daar ook wel eens gedaan en er komt daar ook genoeg vuil naar buiten .
Optisch was er niks raars te zien maar je merkt wel dat de hendels toch iets soepeler lopen dan voorheen,
Al was dat niet slecht.
Ook heb ik meteen maar even een foto gemaakt van het oem nummer van de hendel al heb ik er best vertrouwen in zoals het er nu naar uit ziet.
Iederee bedankt voor het meedenken en de input.

Groet,
Ilja
T4Twin0182
Berichten: 173
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Klein beetje rook dasboard/ stuur kolom

Bericht door T4Twin0182 »

Hallo,

Mocht je eventueel opzoek zijn naar een MFA hendel voor de t4 zoals die op de foto dan heb ik deze liggen voor je. In nette staat :jumpklap

Groetjes,
Ilja1974
Berichten: 144
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Klein beetje rook dasboard/ stuur kolom

Bericht door Ilja1974 »

Hallo Wim,

Bedankt voor je aanbod.
Ik zal het even in gedachten houden maar voor nu hou ik het even hier bij.

Groet,
Ilja
Ilja1974
Berichten: 144
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Klein beetje rook dasboard/ stuur kolom

Bericht door Ilja1974 »

Helaas voor mij, mocht het schoonmaken niet baten..
Dus toen ben ik maar op zoek gegaan naar alternatieven.
Een nieuwe schakelaar is amper nog te vinden of je betaald de hoofdprijs wat ook geld voor de gebruikte schakelaars.
En een paar keer had ik een nieuwe besteld en dan word even later de order geannuleerd vanwege beschikbaarheid.
Toen ben ik met de gedachte gaan spelen om een gewone ruitenwisserhendel te kopen zonder de bediening van de boordcomputer en dan de hendel van mijn huidige ruitenwisserhendel over te zetten.
En nu ik toch bezig ben, dan pak ik ook meteen de hendel van de richting aanwijzer mee waar mijn cruisecontrol op zit want die heeft er ook al wat jaartjes op zitten en af en toe schiet de richting aanwijzer niet terug.
Zo gezegd, zo gedaan en vandaag was de dag om de daad bij het woord te voegen.
Dankzij deze uitgebreide omschrijving was het stuur er vlot af: https://www.weetjewel.com/stuur_airbag_loshalen.htm
En dit filmpje maakt ook snel veel duidelijk:


Bij mijn uitvoering zit het alleen iets anders.
Nadat je de airbag er af hebt gehaald, haal je de stekkertjes van het snoertje wat aan je stuur vast zit en aan dat lintsnoer zit los.
Dan kun je rustig het stuur er af halen en vervolgens dat lintsnoer losklikken van de stuurschakelaars nadat je twee van de drie stekkers hebt losgehaald.
Wel heb ik er even een stukje koperdraad omheen gedaan om er zeker van te zijn dat ie niet uit elkaar valt want dan ben je het bokkie en een rib uit je lijf kwijt als je er een kunt vinden…
Het demonteren van de schakelaars is goed te doen en bij mij zag je ook de veroorzaker van de rook.
Doe het wel binnenshuis want bij de ruitenwisser schakelaar zit een veertje met twee stukjes ijzer( daar draait de hendel omheen) en die schiet geheid weg!
Bij het monteren kun je het beste even het witte kunststof deel en het stukje veerstaal verwijderen alvorens je de hendel terugplaatst.
Als je het schroefje wat de hendel op zijn plek houd er nog niet helemaal indraait dan heb je wat meer speelruimte om dat kunststofdeeltje en het stukje veerstaal terug te plaatsen.
Controleer zeker even de sleepjes op de hendel want bij mij waren er een paar versleten en je kunt ze zo overzetten van de andere hendel.
Dit geld voor beide hendels!
Bij de richtingaanwijzer hendel moet je een schroefje loshalen en vervolgens kun je de behuizing open klikken.
Dan het stukje veerstaal wat je ziet even wat omhoog en naar buiten wippen.
Dan kan je een kunststof deel er uit halen en heb je de hendel er zo uit.
Als smering heb ik wat siliconenvet gebruikt en deze geleid geen stroom.
Dat is wel even zo handig om te controleren.
De meeste vetten doen dat niet maar er zitten er dus ook tussen die dat wel doen.
Mocht iemand hier een topic of een tutrorial van willen maken voor algemeen gebruik dan is dat prima.
Gezien de schaarste van deze hendels is dit wel een optie om te overwegen.
Wat ik mijzelf afvraag.
Is er ergens een lijst of site met onderdelen die je van VW kunt uitwisselen?
Ik kwam tijdens het zoeken naar de hendel af en toe iets tegen waar werd gemeld dat bepaalde onderdelen van een golf uitwisselbaar zijn maar deze onderdelen hebben compleet andere onderdeelnummers…
Bijlagen
Op de hendels na compleet het zelfde.
Op de hendels na compleet het zelfde.
De sleepjes
De sleepjes
De veroorzaker van het roken zit rechtsboven.
De veroorzaker van het roken zit rechtsboven.
Plaats reactie