Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verbouw bestaande T5 camper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Dropmans »

Multivan Generation schreef: 28 aug 2023, 15:29 Steek je licht eens op bij Evomotion design in the UK of Termeer campers in Giessen voor kwalitatieve mooie bouwpakketten.
De laatste kan jou ook helpen aan een goedgekeurde bank inclusief inbouw en keuring.

Groeten Peter
Bedankt voor de adressen!

Termeer in Giessen hadden wij zelf ook gevonden (en nog een paar), zien er goed uit zo op de foto.
Als het zo ver komt willen we daar ook zeker nog een afspraak maken om te kijken
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Dropmans »

peetjeadhdtje schreef: 28 aug 2023, 15:38 Voor je dit alles gaat doen zou ik eens nagaan of de bus bij de rdw keuring naar camper dit hefdak had en niet een klein 4kant met de minimale maten, waar dan later een goedkoop lang hefdak in is gemonteerd al dan niet op vakkundige wijze.

Want bij de keuring van de zetels/bank zou hun oog ook op het dak kunnen vallen met alle problemen van dien.

Wat betreft minder aantal zetels dan op papieren:

Toen ik bij mijn camperkeuring kwam aankakken met een zetel te weinig mocht ik weer naar huis om voorin het tweezitsbankje te monteren.

Wat je na de keuring doet komt voor je eigen verantwoording.
Ik zou even niet weten hoe ik dat van dat dak te weten moet komen, bus staat niet bij een particulier (het dak ziet er niet goedkoop uit oid op de foto's)

Zouden ze bij het RDW echt gaan terug zoeken wat voor een dak er destijds op zat? (misschien als dit dak er echt verrot uit ziet, maar dat doet hij niet)

Ik heb ooit een zijspan laten keuren bij de RDW, daar werd van de motor zelf alleen de wielafstand gemeten, verder keken ze eigenlijk niet naar de (aangepaste) motor.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
peetjeadhdtje
Berichten: 1006
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door peetjeadhdtje »

Hier zit zoveel ervaring op dit forum, plaats eens een paar foto's van het dat en indien de verkopende partij dit dak recentelijk heeft geplaatst zullen ze wel een bon hebben. Wanneer is de bus gekeurd naar camper of is hij geimporteerd als camper?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door SyncRoon »

In verleden behaalde resultaten....

Ja RDW bekijkt ook permanente eisen etc. Als ze wat vinden, o.a. zoals draaiplateu's heb je herkeuring aan je broek. Jouw dak lijkt niet voorbij de B-stijl te komen met opening. Als dat spant erin zit verwacht ik geen problemen. Bij mijn keuring (zonder hefdak) waren ze erg stellig dat er een goedgekeurd hefdak op moest komen als ik aan de eisen voor belastingdienst wilde voldoen. Met name daken waarbij de spant aan B-stijl werd verwijdert had hun aandacht.

De bus is relatief jong, je moet dan ook aan andere eisen/normen voldoen dan oudere voertuigen.

Als je nu al €5k moet gaan investeren in extra zitplaatsen/meubilair etc zou je dan niet wat verder kijken naar een geschikte camper met alles erop en eraan of gewoon een lege bus opbouwen.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Hanz »

Alles bij elkaar wel veel vragen en onzekerheden voor een camper die eigenlijk niet is wat je wilt. Want behalve die bedbank begrijp ik dat je verder ook de zaak wilt ombouwen. In je eerste post had je het al over een keukentje wat dan klaar zou meten zijn voor de keuring. Wat maakt deze camper zo aantrekkelijk dat je hier je oog op hebt laten vallen?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 28 aug 2023, 18:56 Alles bij elkaar wel veel vragen en onzekerheden voor een camper die eigenlijk niet is wat je wilt. Want behalve die bedbank begrijp ik dat je verder ook de zaak wilt ombouwen. In je eerste post had je het al over een keukentje wat dan klaar zou meten zijn voor de keuring. Wat maakt deze camper zo aantrekkelijk dat je hier je oog op hebt laten vallen?
Financieel plaatje.

Heb een begroting gemaakt opbouwen vanaf een kale bus, dan zit je rond de 30k zoals wij het willen.
Koop ik deze bus en pas het interieur aan naar onze zin, dan zitten we rond de 21 k (Ervanuitgaande dat we installatiewerk uit deze kunnen 'recyclen')

Het voordeel van geheel nieuw opbouwen is dat ik dan van een benzine transporter uit ga, verlengd en met minder km
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Dropmans »

SyncRoon schreef: 28 aug 2023, 16:21

De bus is relatief jong, je moet dan ook aan andere eisen/normen voldoen dan oudere voertuigen.

Als je nu al €5k moet gaan investeren in extra zitplaatsen/meubilair etc zou je dan niet wat verder kijken naar een geschikte camper met alles erop en eraan of gewoon een lege bus opbouwen.
Precies, hij is relatief jong.... Ik zoek mij dan ook verloren, maar een 2012 T5 met een slaaphefdak en interieur (california set-up) vind ik echt helemaal nergens voor 20k..... (4 slaap/4 zit)

Of ik zoek niet op de goede sites...
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Dropmans »

peetjeadhdtje schreef: 28 aug 2023, 16:16 Hier zit zoveel ervaring op dit forum, plaats eens een paar foto's van het dat en indien de verkopende partij dit dak recentelijk heeft geplaatst zullen ze wel een bon hebben. Wanneer is de bus gekeurd naar camper of is hij geimporteerd als camper?
NL met NAP
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door SyncRoon »

20K is zo'n beetje een prijs voor een gewone bus van die leeftijd met acceptabel aantal km (<200k) Campers zitten dan al minimaal aan dubbele denk ik. Hoe denk je een volwaardige camper te hebben voor 20K? En meer dan 10 jaar is ook al niet zo jong meer.... Als je budget 20K is en die camper kost zo veel minder zodat je de ruimte hebt voor de gewenste aanpassingen vraag ik mij af waar de adder zit.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Hanz »

SyncRoon schreef: 29 aug 2023, 11:00 Als je budget 20K is en die camper kost zo veel minder zodat je de ruimte hebt voor de gewenste aanpassingen vraag ik mij af waar de adder zit.
Precies, dat was mijn twijfel ook. Wat meer foto's of een link naar de advertentie en eventueel het kenteken kan helpen om te beoordelen of dit wel zo'n goede basis is voor een camper project.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Dropmans »

SyncRoon schreef: 29 aug 2023, 11:00 20K is zo'n beetje een prijs voor een gewone bus van die leeftijd met acceptabel aantal km (<200k) Campers zitten dan al minimaal aan dubbele denk ik. Hoe denk je een volwaardige camper te hebben voor 20K? En meer dan 10 jaar is ook al niet zo jong meer.... Als je budget 20K is en die camper kost zo veel minder zodat je de ruimte hebt voor de gewenste aanpassingen vraag ik mij af waar de adder zit.
Wie zegt dat mijn budget 20k is....??

Alleen als ik iets voor 30k kan kopen maar ook iets vergelijkbaars voor rond de 20k, dan is de keuze volgens mij snel gemaakt.....
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door SyncRoon »

Budget is wat je wil besteden, blijkbaar was dat rond de 21K. Dat je portefeuille dieper is doet er dan niet toe toch? Als je realistisch niet iets voor die bedragen kan vinden terwijl je wel een california voor ogen hebt is het appels en peren vergelijken. Dat 'gelijkaardige' campers wellicht verschillen in prijs zegt niets over gelijkwaardige campers. Dat is een wereld van verschil, in uitvoering/opties als camper maar ook de technische kant.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Hanz »

Even terug naar je eerste bericht:
Dropmans schreef: 28 aug 2023, 10:42 Goedendag,

Wij hebben een T5 (2012) op het oog welke al een inrichting heeft en een hefdak en die al op kenteken als camper staat.
. . .
tevens lijkt er een slaaphefdak in te zitten, echter zonder 'bed', is deze achteraf wel te plaatsen?
Waarschijnlijk weet je dit al maar een camperkenteken betekent niet automatisch kwarttarief.

En het lijkt een slaaphefdak. Heb je de auto al in het echt gezien? Of is die ene foto alle informatie?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 29 aug 2023, 16:37 Even terug naar je eerste bericht:
Dropmans schreef: 28 aug 2023, 10:42 Goedendag,

Wij hebben een T5 (2012) op het oog welke al een inrichting heeft en een hefdak en die al op kenteken als camper staat.
. . .
tevens lijkt er een slaaphefdak in te zitten, echter zonder 'bed', is deze achteraf wel te plaatsen?
Waarschijnlijk weet je dit al maar een camperkenteken betekent niet automatisch kwarttarief.

En het lijkt een slaaphefdak. Heb je de auto al in het echt gezien? Of is die ene foto alle informatie?
Nee, ik "heb" een hele bos foto's, alleen hij staat bij een dealer en ik wil hem niet gelijk helemaal prijs geven (zou niet de eerste keer zijn dat ik te enthousiast was op een forum en iemand anders die dat had gelezen er vrolijk "mee van door" ging....)

Ondertussen valt deze optie waarschijnlijk af, dus bij deze:
https://inzoeven.nl/actuelevoorraad/ even bij "categorie" klikken op "overige"
T5 two tone.jpg
Laatst gewijzigd door Dropmans op 30 aug 2023, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Dropmans »

SyncRoon schreef: 29 aug 2023, 13:23 Budget is wat je wil besteden, blijkbaar was dat rond de 21K. Dat je portefeuille dieper is doet er dan niet toe toch? Als je realistisch niet iets voor die bedragen kan vinden terwijl je wel een california voor ogen hebt is het appels en peren vergelijken. Dat 'gelijkaardige' campers wellicht verschillen in prijs zegt niets over gelijkwaardige campers. Dat is een wereld van verschil, in uitvoering/opties als camper maar ook de technische kant.
Budget ligt hoger dan die 21k, mijn 'punt' is waarom zou ik het hele budget op supperen als het ook met minder kan?
(ik heb mijn budget bij mijn weten nooit gedeeld)


Heb inmiddels ook contact met een vader van een vriendinnetje van oudste, die 2 of 3 jaar terug een T5 zelf heeft gebouwd, 1-op-1 is soms net wat makkelijker 'sparren'

Overigens neigen we steeds meer naar "zelfbouw" icm een T5 op benzine.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Plaats reactie