Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

SyncRoon schreef: 13 feb 2024, 22:27 Tja, plaatje is leuk maar ik vraag mij af of de deuren nog open kunnen. De deuren openen niet vlak van boven maar draaien het midden van de deur naar boven toe uit, beetje als een vleugel. Daarbij hangt de luifel wat af naar beneden toe en dus ook de stangen.

Niet makkelijk op te lossen als je het laag aangebouwd wil hebben.
De quick pitch heeft ook een versie voor boven de schuifdeur aan de bestuurszijde. Ik bedenk : misschien is het mogelijk om die versie op de rechterzijde te plaatsen? dan gaat de draai over de motorkap , waardoor er bovendien ook een zon-bescherming op de voorruit is. ik weet nu (nog) niet hoe het bevestigingsdeel past op bijv de dometic adapters maar wellicht is het een optie om uit te zoeken?
ikzelf ga , zoals eerder aangegeven, ergens in maart, begin april, kijken bij de leverancier van de quick pitch luifel
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door SyncRoon »

Ik heb nu een frontrunner luifel en ik vermoed dat de basiscontructie/balk wel hetzelfde zal zijn. Een extrusieprofiel met twee sleuven waar je de bevestiging op maakt met sleufbouten of moer erin. Daarmee kan je in ieder geval de luifel in de lengterichting afstellen. Dat passen op de adapters is niets anders dan zorgen dat de boutgaten daarin verticaal op de juiste afstand zitten. Of je de hoek moet aanpassen is dan kwestie van uitvullen. fout gedacht

Om je luifel gespiegeld voor je cabine langs te draaien moet het draaipunt naar voren toe uitsteken. Dat zal denk ik wel mogelijk zijn maar of dat helemaal 'mooi' is bij ingeklapte luifel is dan maar de vraag.

Andere optie is als je een hefdak met rail hebt is om op de rail dakdragers/dakrek te monteren en daar de luifel aan. Dan heb je het principe als bij de 4x4's waar de luifels aan het dakrek gemonteerd zitten. Dan zit de luifel wel hoger maar kan vrijer de 270 graden draaien.

De luifel die ik heb heeft een swingarm maar helaas krijg ik daarmee de luifel niet over mijn hefdak gedraaid naar voren(ook al niet vanwege de snorkel). Hij is nu zo gemonteerd dat de luifelwand op de B-stijl aansluit. Ik ga nog eens bekijken of montage met draaipunt achter ook bruikbaar is dat de luifel(tent) nog goed aansluit op de schuifdeur.

edit) ik heb toch nog eens verder gezocht maar montage op een hefdak zou ik toch even goed overdenken. Je moet sowieso op de scharnierzijde een bevestiging hebben op de hoek van je voertuig. Het tweede punt kan via een rugplaat met gaten op verschillende punten. Grootste probleem is denk ik dat je de bevestiging op de hoek niet kan maken met de beugel in je goot. Deze beugel hebben dacht ik een 'vaste' positie in de goot en dat is niet op het uiterste begin en eind. Als je het draaipunt dan ook voorbij de beugel moet laten uitsteken wordt de beugel bij 270 graden open wel heel zwaar belast.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 763
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door limburger »

met een degelijke bevestiging mag je de Quick Pitch vrij gebruiken (als het niet hard waait en regent). wil je in alle weersomstandigheden de luifel gebruiken kun je op iedere arm behalve de laatste een poot monteren. deze blijven vast aan de luifel en kunnen mooi mee ingepakt worden als je de luifel opruimt. standard zit er minimaal 1 poot op gemonteerd.

:driveT4 :T44EVER
Roclaess
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 okt 2022, 12:56
Locatie: Swalmen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Roclaess »

Ik ben dus toch maar voor de Fiamma F45s zwart gegaan.

Maar ik loop al meteen tegen een probleem aan. De beugels die ik besteld heb staan helemaal niet recht op de multirail. Heeft iemand hier al ervaring mee?
De beugels zouden speciaal voor een multirail zijn. Of zijn er andere beugels?
Iemand tips?

mvg Rogé Claessen
Bijlagen
Screenshot_20240315-182301.png
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Multivan Generation »

Bij mij zien de adapters voor de Fiamma F45 in combinatie met de Brandrup toprail er zo uit:

https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... &start=289

https://www.fiammastore.nl/kit-brandrup ... tivan.html

Afbeelding

Die zijn wellicht wat "vergevingsgezinder" als de toch vrij starre die je nu hebt gebruikt.
En goed het stappenplan voor montage volgen.

Succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door krekwakwol »

Maar is het een probleem dat ze niet helemaal rechtop staan?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Roclaess
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 okt 2022, 12:56
Locatie: Swalmen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Roclaess »

Hoi Krekwakwol,

Wat een naam ;-)

Volgens mij is het inderdaad een probleem dat ze zo ongelijk staan. Als ik de luifel monteer zal deze torderen en dat lijkt mij voor de levensduur niet aan te raden.

@multivan Generation.

Die andere steunen heb ik ook gezien maar omdat ik eerst dacht eraan om een 270grd luifel te monteren en ivm gewicht van ruim 27 kg leek mij deze wat geschikter. ik denk dat ik een adapter plaat fabriceert die het verschil opvangt. Lukt dat niet dat wordt het slijpen en opnieuw lassen.

Dat ze zo scheef staan komt doordat het dak tov de multirail aan de achterzijde hoger is dan de voorkant. Ik vond het nogal vreemd aangezien veel vw transporters uitgerust zijn met deze luifels.
er is toch niet veel info te vinden op het internet hoe te monteren.

mvg Rogé
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door krekwakwol »

Als ze ongelijk staan is het idd een probleem, ik begreep dat ze alleen wat achterover stonden.
Ik heb 3 afneembare steunen voor onze 3 mtr lange Fiamma F45s cassetteluifel zelf gemaakt, ook op een multirail, dus kon ze ook zelf zo maken dat ze mooi in lijn staan.
Maar daar heb jij niets aan.

Maar om het koken achterin droog te houden heeft Kiravans deze oplossing. Niet goedkoop, maar misschien een idee om zelf iets te fabriceren.
https://kiravans.com/products/kiravans- ... 2520165525
Screenshot_20240316-101732.png

En de naam Krekwakwol is in het Gronings "precies wat ik wil" , mijn naam is gewoon Arnold, wat ook onderaan het bericht staat.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door SyncRoon »

Is je multirail af fabriek of is deze achteraf gemonteerd? Heb je de steunen al gemonteerd of op de foto enkel 'droog' gepast?

Als ik de handleiding nalees moet je toch wel de nodige voorzorgen in acht nemen over de plaatsing dat dit in één lijn ligt en juist ten opzichte van de montageinstructie van je luifeltype.
Groet, Ronald
Roclaess
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 okt 2022, 12:56
Locatie: Swalmen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Roclaess »

SyncRoon schreef: 16 mar 2024, 10:27 Is je multirail af fabriek of is deze achteraf gemonteerd? Heb je de steunen al gemonteerd of op de foto enkel 'droog' gepast?

Als ik de handleiding nalees moet je toch wel de nodige voorzorgen in acht nemen over de plaatsing dat dit in één lijn ligt en juist ten opzichte van de montageinstructie van je luifeltype.
Ik heb meerdere videos bekeken op internet en de positie van de beugels zou goed moeten zijn. Het moet zo dicht mogelijk in de buurt van de ophangpunten van de armen zijn. De beugels zitten gemonteerd. Dat de beugels voorover of achterover staan heeft met de bolling van het dak te maken. Dat moet bij andere vw transporter hetzelfde zijn, dus zou dit probleem er dus ook moeten zijn.
Of de beugels van voor en achter moeten verschillend zijn maar op de beugels staat niks vermeld. Ook niet in de beschrijving.
Ik kan de beugel aan de voorzijde vrij simpel naar voren laten hellen maar dan moet ik opvullingen tussen het dak en de beugel doen maar dan sluit het heffak niet meer. Dus dat is geen oplossing.
Het simpelste is de voorste beugel losslijpen en onder de juiste hoek weer vast lassen.
maar in mijn ogen zou dit niet de bedoeling moeten zijn. Toch?
Er zullen toch wel meerdere zijn die dezelfde luifel reeds gemonteerd hebben.

mvg Rogé
Roclaess
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 okt 2022, 12:56
Locatie: Swalmen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Roclaess »

krekwakwol schreef: 16 mar 2024, 10:05 Als ze ongelijk staan is het idd een probleem, ik begreep dat ze alleen wat achterover stonden.
Ik heb 3 afneembare steunen voor onze 3 mtr lange Fiamma F45s cassetteluifel zelf gemaakt, ook op een multirail, dus kon ze ook zelf zo maken dat ze mooi in lijn staan.
Maar daar heb jij niets aan.

Maar om het koken achterin droog te houden heeft Kiravans deze oplossing. Niet goedkoop, maar misschien een idee om zelf iets te fabriceren.
https://kiravans.com/products/kiravans- ... 2520165525
Screenshot_20240316-101732.png


En de naam Krekwakwol is in het Gronings "precies wat ik wil" , mijn naam is gewoon Arnold, wat ook onderaan het bericht staat.
Hoi Arnold,

Je naam had ik nog niet eens gezien.
Ik gebruik nu aan de achterzijde een losse tarp die ik al had. Dat werkt ook/ Is alleen weer extra werk en dat zou ik met een 270grd dan niet hebben.
Dit jaar eerst eens kijken of dat extra werk ook echt zo ervaren wordt.

Mvg Rogé
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door krekwakwol »

Op de Fiamma luifel staat op de achterzijde de kast waar de support (steunen) geplaatst moeten worden.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 18 mar 2024, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Hanz »

Als de steunen zo scheef ten opzichte van elkaar staan vraag ik me af of de multirail wel goed gemonteerd is. Die zit dan ook getordeerd op het dak. Je zegt ook dat het dak aan de achterkant hoger is ten opzichte van de rail. Volgens mij hoort dat niet. Misschien kan je een foto van de zijkant maken waarop de positie van de rail zichtbaar is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Multivan Generation »

+1
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door SyncRoon »

Wat voor hefdak heb je? Wellicht dat de dakhuid icm het binnenframe vervormd is. Ik heb toch de dakhuid bij montage van het versterkingsframe met klossen en spanband naar beneden moeten trekken. Het frame viel met een 2 cm rand over de dakhuid die bolt van voren naar achter en het frame zelf was vlak. Dan kan je hebben dat de beugels misschien niet de goede hoek hebben. Hoeveel dat invloed heeft op het dakdeel buiten de goot is dan nog de vraag.
Groet, Ronald
Plaats reactie