Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuw hier, dus even voorstellen

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Traptrede
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2023, 15:39

Nieuw hier, dus even voorstellen

Bericht door Traptrede »

Hallo, we zijn nieuw hier en in camperland.
Sinds dit voorjaar hebben we een T5 die is omgebouwd naar camper.
Dit is vrij eenvoudig uitgevoerd, alleen een hefdak, uitschuifbaar bed en een los keukentje.
Afgelopen vakantie zijn we hiermee door Zweden en Denemarken gereden en het beviel prima!
De losse keuken (verplicht voor keuring geloof ik) hebben we thuis gelaten en gekookt op een losse gaspit of in de keukens op de campings. Dit ging prima en scheelt een hoop ruimte.
We kijken nu wat rond om de camper misschien toch iets anders in te richten, maar hoe is nog niet duidelijk. We zijn nu van het bed uitgegaan, we vinden een goed bed erg belangrijk, ook tijdens vakantie.
We zullen hier vast voldoende inspiratie op kunnen doen om er wat moois van te maken!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuw hier, dus even voorstellen

Bericht door Hanz »

Welkom hier op het forum. Als je op kwarttarief rijdt dan moet de complete camperinrichting altijd aanwezig zijn. Als bij controle de keuken ontbreekt dan kan dat een forse naheffing en boete opleveren. De keuken moet ook vast gemonteerd zijn dus een losse keuken voldoet ook niet. Hoe los is jouw keuken? Kan je hem er zonder gereedschap uithalen?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Nieuw hier, dus even voorstellen

Bericht door krekwakwol »

Welkom hier Traptrede,
Veel plezier en info op het forum.
En een paar foto's van je bus zou het verhaal compleet maken :knipoog

In onderstaand topic staat beschreven hoe je dit kunt doen:
viewtopic.php?t=65303
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Traptrede
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2023, 15:39

Re: Nieuw hier, dus even voorstellen

Bericht door Traptrede »

Bedankt!

Mijn keuken is zo los dat hij nu gewoon thuis staat. Voor de keuring van bedrijfswagen naar camper heeft hij in de bus gestaan, maar is er nu weer uit.
Zoals de camper nu is ingericht, past er ook geen keuken in als het bed is uitgeschoven. Misschien dan toch een keuken in een lade maken die aan de achterkant onder het bed geschoven kan worden, ik ga mij in ieder geval eens meer verdiepen in de regels voor een camper.

Foto’s plaatsen moet ik nog even op oefenen blijkt ….
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuw hier, dus even voorstellen

Bericht door Hanz »

Keuken in een lade onder het bed voldoet waarschijnlijk niet aan de minimale werkhoogte.
Lees dit topic maar eens door:
viewtopic.php?p=379366#p379366
Alle voorzieningen moeten ook van binnenuit bereikbaar zijn, dus geen keuken die je alleen buitenom onder de achterklep kunt gebruiken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Traptrede
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2023, 15:39

Re: Nieuw hier, dus even voorstellen

Bericht door Traptrede »

Fijn, dat zocht ik, nu kijken hoe dit in onze bus gezet kan gaan worden….
F09057EB-588C-4FD4-964C-800AE858025B.jpeg
3FB131E0-236C-4227-B76E-9CD182CB2321.jpeg
De eerste foto geeft het bed van achter gezien weer als het is uitgeschoven, dat is bijna over de hele breedte zoals je ziet (1.40 breed)
De in de lengte kunnen we net tussen voorstoelen en bed in staan, dat geeft ook te weinig ruimte voor een keuken. Maar eens meten en proberen hoe we dit gaan oplossen…
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Nieuw hier, dus even voorstellen

Bericht door krekwakwol »

Ik denk dat je hier al nat gaat als je een lade als keuken wilt gebruiken. In elk geval veel succes met je project.
En zie het niet als commentaar, maar als ondersteuning, want de RDW is onverbiddellijk.

"• een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
• een vast ingebouwd kooktoestel voor gebruik in de binnenruimte

De laatste tijd ziet men nog wel eens: via een deur uitzwenkbare keukens die vervolgens van buiten gebruikt kunnen worden. Dit mag, maar alleen als het keukenblok ook IN de camper kan worden gebruikt, zonder dat er een (schuif-)deur (of achterklep) van de auto open moet. Dus ook een los brandertje of een brander in een la die je alleen kunt uittrekken als de achterklep (of deur) openstaat, voldoet NIET. Een waterkraantje zonder afvoer van water in (of onder) de auto volstaat eveneens NIET. "
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuw hier, dus even voorstellen

Bericht door Hanz »

Traptrede schreef: 30 aug 2023, 23:32 Fijn, dat zocht ik,
Staat ook gewoon op de site van de belastingdienst, maar op dit forum voorzien van toelichting, wel zo handig.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Traptrede
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2023, 15:39

Re: Nieuw hier, dus even voorstellen

Bericht door Traptrede »

De toelichting maakt het inderdaad een stuk meer helder,

@ Krekwakwol: Er zal dan dus iets vast ingezet moeten worden in de ruimte, aan schuifdeur of achterklep (in één stuk voor ons) kan dan niet.

We gaan puzzelen met de beschikbare ruimte😎
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Nieuw hier, dus even voorstellen

Bericht door krekwakwol »

Veel succes en creativiteit toegewenst.

Het is makkelijk als je een nieuw topic aanmaakt bij T5 camper of T5 projecten, dan kun je daar alle vorderingen (graag met foto's :jump) plaatsen en is het ook beter terug te vinden voor mensen die ook gaan ombouwen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Traptrede
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2023, 15:39

Re: Nieuw hier, dus even voorstellen

Bericht door Traptrede »

Dank je wel!
Rond november gaan we beginnen met verbouwen van de camper, tot die tijd blijven we veel lezen en zoeken. Er staan in ieder geval alvast veel ideeën hier op het forum.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Nieuw hier, dus even voorstellen

Bericht door SyncRoon »

Werkblad kan je boven je bed maken, hoeft geen kastje te zijn. Ik heb een houten 'vensterbank' gemaakt nu met miniwasbakje tegen de linkerzijwand tussen B en C-stijl. AFdekking van de wand zelf eruit en 2st 40x30 eurobox tegen de versteviging van de buitenkant als afsluitbare opbergruimte. Daarboven een houten plank als wandafwerking welke tevens als tafelblad inhaakt op de vensterbank. Voor koken heb ik een combimagnetron tegen het plafond achterin. Deze kan je vanaf binnen en buiten onder de klep gebruiken. Ik heb dan nog steeds een volledig bed beneden, zij het dat je aan achterzijde in de hoek natuurlijk wel minder ruimte hebt vanwege de magnetron.
Groet, Ronald
Traptrede
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2023, 15:39

Re: Nieuw hier, dus even voorstellen

Bericht door Traptrede »

Zelf zat ik te denken om tussen voeteneind en bestuurdersstoel een sport aanrechtje te maken, het voeteneind is al 60cm hoog. Iets hoger en in de “vensterbank” zou indd ook een mogelijkheid zijn.
Hier een mini aanrechtje opmaken met wasbakje en de kraan. Twee flessen eronder voor het water en een campingaanbod stelletje nog ergens in een soort vensterbank ernaast. Nog even kijken hoe dat uitkomt met ruimte boven het bed, wasbak zou erachter komen, gasstel erboven.
Koken doen we in de praktijk buiten, dus gebruiksvriendelijk hoeft het allemaal niet te zijn.
Magnetron gaat hier niet, we hebben geen huishoudaccu, we hebben alleen externe stroom.
Kleine bovenkastjes zouden er wel als afsluitbaar iets in kunnen worden geplaatst, ik zat te denken aan houten/ plastic kastjes voor c,d.’s of iets dergelijks.
Lukt de keuken niet op deze manier, dan moeten we kijken hoeveel ruimte er tussen bed en andere zijwand overblijft en daar iets dichts in maken, maar dat zal erg ondiep worden met een bed van 1,40 breed…
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Nieuw hier, dus even voorstellen

Bericht door krekwakwol »

Om even een idee te geven van een minimaal keukenblokje, alles zit er in.
58 cm breed 39 cm diep incl tafel rail en deze is 77 cm hoog, maar kan vanzelf lager uitgevoerd worden.
Een RVS sauskom als spoelbakje, een campinggaz 904 fles met een afneembare brander er op.
5 ltr vuilwater jerrycan en er kan een 2 ltr waterfles onder het handpompje.
Ons bed is ook 140 breed, maar dit past in onze LWB precies tussen de(draai) stoel en het bed.
Bijlagen
Met afneembare tafel
Met afneembare tafel
20230901_151457.jpg
20230901_151430.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Traptrede
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2023, 15:39

Re: Nieuw hier, dus even voorstellen

Bericht door Traptrede »

Ziet er wel compact en netjes uit, ook deze even in het achterhoofd houden.

Zit er ook een minimale maat aan een tafel? Hij mag wegklapbaar zijn, maar een maat zie ik nergens staan.
Plaats reactie