Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kano vervoer

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Traptrede
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2023, 15:39

Kano vervoer

Bericht door Traptrede »

Hallo,
We zijn op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem:
We hebben een T5 met Artrion hefdak en zouden daarnaast graag een sup of kano meenemen op het dak en natuurlijk het hefdak blijven gebruiken.
Bestaat er een dakdrager die je aan alleen de linkerkant op het dak plaatst en waar een kanodrager op past?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Kano vervoer

Bericht door SyncRoon »

Ik zou een drager over de hele breedte laten rusten aangezien je de belasting dan over beide zijkanten verdeeld. Met een 'halve' drager heb je mijn inziens teveel druk op het midden van het dak.

Ik heb op mijn hefdak twee airlineschienen/vliegtuigrails gemonteerd waarop je makkelijk en variabel dan wat kan monteren. Dwarslat voor kano/sub beugels of dakrek wat je wil.
Groet, Ronald
Traptrede
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2023, 15:39

Re: Kano vervoer

Bericht door Traptrede »

Bedankt voor je reactie.
Nog weleen een klein detail dat er rechts een cassette luifel hangt, kan er dan nog steeds een drager over het hele dak worden gezet?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Kano vervoer

Bericht door SyncRoon »

ja maar denk dat het sowieso maatwerk zal zijn. en ook goed om even na te gaan of je atriondak daarvoor geschikt is, of en waar je kan bevestigen en wat bv nodig is aan versterking. In mijn hefdak zit er extra laminatie van aluminium tussen de polyester kwam ik achter. In ieder geval behoorlijk stabiel waar scharnieren en bevestigingen zitten.
Bijlagen
20230708_225030.jpg
20230708_224943.jpg
20230708_224742.jpg
Groet, Ronald
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Kano vervoer

Bericht door Beckontheroad »

Traptrede schreef: 30 aug 2023, 10:51 Bedankt voor je reactie.
Nog weleen een klein detail dat er rechts een cassette luifel hangt, kan er dan nog steeds een drager over het hele dak worden gezet?
Wel eens met een kajak van zeg 5m met windkracht 6 bf van opzij gereden?
Niet doen, je bent verantwoordelijk voor je lading.
Goede beugels.
Rij zelf 35 jaar rond met kajaks van 5.5 m maar wel met deugdelijke dragers.
Heb een California met dakrails, daar passen dragers in, geen idee hoe dat bij jouw dak zit
Wel eerder met zurschienen strips een dagdrager van Sherpa s Translift ( zoek op kleinanzeigen.de) op mn T4 gehad, met contra strips aan de binnen zijde.
Dak omhoog? Eerst kajaks eraf.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Kano vervoer

Bericht door Beckontheroad »

Zoekfunctie al gevonden?
Dakdrager
Sherpa s Translift

Suc6


JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Kano vervoer

Bericht door J vd Pal »

Als je een set Sherpa's Translift dragers in het echt wilt zien dan heb ik nog een set te koop.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Traptrede
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2023, 15:39

Re: Kano vervoer

Bericht door Traptrede »

Wederom bedankt, ik ga hier even naar kijken.
Traptrede
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2023, 15:39

Re: Kano vervoer

Bericht door Traptrede »

Nog even wat nagelezen hier en elders.
De Sherpa’s Translift is een erg mooi systeem, maar niet geschikt voor ons doel lijkt het. Het hefdak lijkt niet stevig genoeg om iets op te plaatsen en er overheen is geen optie omdat het hefdak niet meer te gebruiken is. Dan zou er een ander hefdak in moeten, maar dat is een te groot project voor mij.
Voorlopig blijf ik met een aanhanger de kano vervoeren in de buurt en blijft hij met vakanties nog even thuis. Deze winter voldoende tijd om na te denken over een andere oplossing, misschien terug naar een opblaasbare kano of huren op locatie.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Kano vervoer

Bericht door Beckontheroad »

heldere conclusie ;)
De daken van VW zijn weliswaar minder valk/ plat, maar wel stevig.
Andere daken wel eens gezien, maar indruk idd dunner waardoor minder stabiliteit.
Dan is een aanhanger een oplossing, als je tijdens kamperen direct je dak wil kunnen heffen.

Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 323
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Kano vervoer

Bericht door marrcel »

Ik ben voor mijn austops dak wel geïnteresseerd in een kano voorziening met vliegtuig rails. Gedachte is twee rails op het dak en twee onderkant dak. De zeekanos wegen 30kg per stuk. Dat vind ik wel een beetje spannend.
Zijn er eigenlijk wel dwarsdragers die op die rails passen?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Kano vervoer

Bericht door brugseb »

Gewoon even meedenken.
Bij o.a. Poptop kan je voetjes kopen die je aan de zijkant van het hefdak monteert, althans bij een T4. Daar kan je dan klassieke dakdragers op zetten.
Geen idee of ze ook voor een T5 zoiets hebben...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Kano vervoer

Bericht door Beckontheroad »

marrcel schreef: 12 sep 2023, 07:46 Ik ben voor mijn austops dak wel geïnteresseerd in een kano voorziening met vliegtuig rails. Gedachte is twee rails op het dak en twee onderkant dak. De zeekanos wegen 30kg per stuk. Dat vind ik wel een beetje spannend.
Zijn er eigenlijk wel dwarsdragers die op die rails passen?
https://www.vanworx.eu/de/zurauge-fur-zurschiene.html

Hier strips/rails, zijn ook bouten met een platte kop die erin kunnen, waarop je je transportsystemen kunt vastzet.
Heb dat gedaan met een Translift op een T4 Reimo dak.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 323
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Kano vervoer

Bericht door marrcel »

Dank Arnold. Mijn gedachte is om op de cargo rails dakdragers te bevestigen. Ik vermoed dat ik zelf bestaande dakdragers moet aanpassen. Dit heb ik nog niet eerder gezien.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Kano vervoer

Bericht door SyncRoon »

frontrunner heeft loadbars/dakdragers die je op hun 'rails' kan plaatsen.

dakdragers; https://www.frontrunneroutfitters.com/n ... -bars.html

ze hebben ook diverse oplossingen voor kano/kayak/sub die je denk ik wel op de drager kan monteren (in ieder geval op een dakrek)

bij Kurierbedarf kan je eigen dakdrager samenstellen voor op de rails. https://www.kurierbedarf.com/Zubehoer-f ... tentraeger

Ik heb van die RVS voeten tussen een 25mm vliegtuigrails en het frontrunner dakrek. Beide voor mij betrouwbare leverancier en degelijk materiaal. (alhoewel de stalen boutjes van frontrunner ik vervangen heb door RVS A4)
Groet, Ronald
Plaats reactie