Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistofcircuit naar oliefilterhuis bypass of afsluiting bezwaarlijk?

vragen over de T4
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

koelvloeistofcircuit naar oliefilterhuis bypass of afsluiting bezwaarlijk?

Bericht door pwhooftman »

Ik vertrek morgen naar Normandië waar mijn VW T4 gestrand is met een aanzienlijk koelvloeistoflek. De mensen die mijn T4 campertje meehebben vertellen over een lek 30-50 centimeter onder het tankje, zodra er druk op het systeem gezet wordt zien ze een straaltje.

Als ik naar afbeeldingen van de 2.5Tdi 88pk (AJT) kijk, dan denk ik aan de slang van ca. 2 centimeter doorsnede die zich een stukje onder de tank splitst, en een deel daarvan loopt achter het blok naar de olie/waterwisselaar waar het oliefilter op zit. Zou de koelvloeistofaanvoer naar de 'voet' van van het oliefilter tijdelijk gebypassed of afgesloten kunnen worden zonder problemen?
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: koelvloeistofcircuit naar oliefilterhuis bypass of afsluiting bezwaarlijk?

Bericht door StijnT4 »

Zit daar niet de oliekoeler?? Die zou je niet zomaar kunnen blokkeren. Gewoon slang vervangen en klaar is Kees
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: koelvloeistofcircuit naar oliefilterhuis bypass of afsluiting bezwaarlijk?

Bericht door pwhooftman »

StijnT4 schreef: 04 sep 2023, 17:17 Zit daar niet de oliekoeler?? Die zou je niet zomaar kunnen blokkeren. Gewoon slang vervangen en klaar is Kees
Ik zoek naar een snelle noodoplossing, vandaar mijn vraag.

Iemand in de buurt van Delft, Rotterdam, Breda die zo'n slang heeft liggen?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: koelvloeistofcircuit naar oliefilterhuis bypass of afsluiting bezwaarlijk?

Bericht door SyncRoon »

Zou je niet beter een goede diagnose ter plaatse laten uitvoeren? Je hebt toch wel een paar verschillende uitvoeringen in koeling voor de AJT. Weet je zeker welke het is en zo ja welk onderdeel dan volgens de tekeningen.

http://www.catcar.info/audivw/?lang=en& ... dyb3VwPT0x
Groet, Ronald
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: koelvloeistofcircuit naar oliefilterhuis bypass of afsluiting bezwaarlijk?

Bericht door pwhooftman »

De mensen zijn langs vijf garages geweest, zij doen de motorkap pas open als er een afspraak is ingepland, en dat duurt 1-2 weken....
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koelvloeistofcircuit naar oliefilterhuis bypass of afsluiting bezwaarlijk?

Bericht door Pascal-141 »

pwhooftman schreef: 04 sep 2023, 16:49 Ik vertrek morgen naar Normandië waar mijn VW T4 gestrand is met een aanzienlijk koelvloeistoflek. De mensen die mijn T4 campertje meehebben vertellen over een lek 30-50 centimeter onder het tankje, zodra er druk op het systeem gezet wordt zien ze een straaltje.

Als ik naar afbeeldingen van de 2.5Tdi 88pk (AJT) kijk, dan denk ik aan de slang van ca. 2 centimeter doorsnede die zich een stukje onder de tank splitst, en een deel daarvan loopt achter het blok naar de olie/waterwisselaar waar het oliefilter op zit. Zou de koelvloeistofaanvoer naar de 'voet' van van het oliefilter tijdelijk gebypassed of afgesloten kunnen worden zonder problemen?
Afsluiten kun je niet doen , er moet doorstroming zijn. Bypass: die 2 slangen op de oliekoeler zou je aan elkaar kunnen verbinden met een stukje pijp van passende diameter. Maar persoonlijk zou ik dat ook niet doen , als je er geen extra olietemperatuurmeter in hebt om de olietemperatuur nauwgezet op te volgen . Die oliekoeler zit er namelijk niet voor niks tussen...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koelvloeistofcircuit naar oliefilterhuis bypass of afsluiting bezwaarlijk?

Bericht door Multivan Generation »

Er is recue tape in de handel.
Wellicht helpt dat.?

Of anders slang meenemen, diameter schat ik op 23mm buitenwerks.
Hoeft niet netjes, als het maar werkt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 711
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: koelvloeistofcircuit naar oliefilterhuis bypass of afsluiting bezwaarlijk?

Bericht door websurfer »

scheur in de slang ?
slangeklemmen meenemen, ijzerzaag en een stuk 22mm pijp en evt een slang van die diameter
frutselen als tijdelijke oplossing moet hiermee toch kunnen verwacht ik
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koelvloeistofcircuit naar oliefilterhuis bypass of afsluiting bezwaarlijk?

Bericht door Multivan Generation »

Hoe is het afgelopen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: koelvloeistofcircuit naar oliefilterhuis bypass of afsluiting bezwaarlijk?

Bericht door pwhooftman »

Ik ben dus even heen en weer getufd naar Caen (1350 km in totaal) in een VW T4 California van een vriend. Onder het motto 'als repareren niet lukt, dan wissel ik de voertuigen om, en ga ik zelf op avontuur met de lekkende T4 naar huis. Ik had al een slang en trechter meegenomen om vanuit de cabine het tankje te kunnen vullen, rijdend aan het infuus als het ware :-).

Afijn, ter plekke de motorbeschermplaat er af en na een paar minuten de boosdoener gevonden (dacht ik), de waterslang aan de oliekoeler was vlak voor de oliekoeler opgezwollen, en als je hem boog zag je door de scheurtjes de wapening van de slang. Frappant dat deze slang op 10 centimeter van de uitlaat loopt zonder hittebescherming.
Slang provisorisch gerepareerd door er een stukje 20mm koperbuis in te steken, omwikkelen met tape en vier slangenklemmen er om. Stukkie rijden, net zo hard lekken :bonk

Terug onder de bus gekropen, en pas toen gezien dat de 10cm lange slang er boven naar het blok net zo krokant was. Nu had ik een lading gereedschap en materialen mee, waaronder een tyleen vloerverwarmingsbuis van 16mm uit de bouwmarkt, je kunt dat mooi met de hand buigen en het kan 95 graden hebben. Toen de gok genomen de lange slang in stukken te knippen om de goede stukken te gebruiken voor het vervangen van het korte slangetje en aansluitstukjes te maken voor een pijp van tyleen van de oliekoeler naar het aansluitpunt aan de zijkant boven de versnellingsbak. Om die tyleenbuis nog een stuk 20mm koperpijp gedaan als hittebescherming bij de uitlaat. En dat bleef bij een proefrit dicht, en inmiddels hebben ze 400 km gereden (het is daar ook 30-35 graden), en geen koelvloeistof verlies.

Dus, een paar stukjes 16mm en 20mm tyleenpijp plus slangenklemmen is goed om bij je te hebben voor noodreparaties. En, kruip eens onder je bus om naar die leidingen te kijken, vlakbij het oliefilter.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 666
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: koelvloeistofcircuit naar oliefilterhuis bypass of afsluiting bezwaarlijk?

Bericht door Jan anno NU »

Je zou zo bij de wegenwacht aan de slag kunnen.
👍
Dat heb je toch weer mooi gefixt!
T4 2,5 TDI 2002
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: koelvloeistofcircuit naar oliefilterhuis bypass of afsluiting bezwaarlijk?

Bericht door busbart »

Ja, en bij deze temperaturen blijven staan op de peage is geen plezier, de enige schaduw in de buurt is onder je bus!

Moet je eens zien hoeveel auto's nu blijven staan met koelproblemen! (heb er zelf ook twee...)
Groet, Bart
Plaats reactie