Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Weer een nieuw geluidje

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Weer een nieuw geluidje

Bericht door Dirk/970 »

Hallo allemaal,
Sinds deze week heb ik een nieuw bijgeluidje in de bus. Soms als ik het rempedaal intrap hoor ik een korte metaalachtige "klik". Het is moeilijk om aan te geven op welk moment dit optreedt, maar meestal als er even niet geremd is. Als tijdens manoeuvreren het repedaal meerdere keren kort achter elkaar wordt ingetrapt, dan hoor je het niet.
Is dit soms de beruchte "tik in de vacuumpomp" of kan het iets anders zijn? En wat kan ik eventueel aan het probleem doen?
Thx!
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, dit is niet de tik in de vacuumpomp, dat is een tik die toerental afhankelijk is en niet één tik, maar een tik per nokkenasomwenteling (eens per twee krukasomwentelingen) Bovendien verdwijnt deze tik door remmen (vacuum minder, pomp moet weer werken en tikt niet meer)

Dit klinkt meer als een remblok dit schuift in zijn geleiding of een deel van de wielophanging dat zich kan zetten.

als je rijdt en je remt hoor je dan die tik?
en als je vervolgens weer (fors)optrekt? tikt ie dan ook?
en als je remt (met tik) vervolgens achteruit rijdt en weer (flink) remt?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

Hey Roger,
Thx, tis min of meer zoals je het beschrijft, ga ik eens proberen. iig geen nieuwe vacuumpomp nodig :ie
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Jerry 829
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2007, 22:10

Bericht door Jerry 829 »

hoi dirk,

klinkt mij ook bekend in de oren.
vd week ff naar de garage geweest,met het vermoeden van de bovenste fusees,
blijkt dat de draagarmrubbers totaal versleten zijn.
had ook met plots remmen de harde metaal op metaal geluid. zeer duidelijk hoorbaar. en met achteruit parkeren met de wielen in de uiterste stand naar rechts of links leek het wel of de remklauw eraf brak.
word vd week gemaakt,en dan hopelijk van alle bijgeluidjes af

succes
jerry
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

Hoi Jerry! De bus is net eind aug goedgekeurd voor de APK, dus ik ga ervan uit dat de ophanging dan in orde is. De tik is niet heel luid, als de radio aan staat hoor je het alleen als je er op let. Het is niet meer dan een klik als of er een een deur zacht en soepel in het slot valt. Wat Roger zei over een remblok komt denk ik goed in die richting en het lijk mij dat ik hier niet te lang mee moet doorrijden.
Maarreh, iig bedankt voor de reacties :toppie
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

een remblok die iets speling heeft kan op zich geen kwaad, als ie daardoor niet loskomt van de schijf is een groter probleem...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

ie daardoor niet loskomt van de schijf is een groter probleem
Roger, jij doelt op het risico van warmlopen (wrijving), klapband ed?
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

extra slijtage aan blokken en schijven, warmlopen eventueel daardoor veroozaakte lagerschade.

ik denk dat het gevaar meer in kosten aan werk en onderdelen zit dan in direct fysiek gevaar (al remt een warmgelopen blok ook minder)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

Hmm, ja da's een duidelijk antwoord :toppie Die remblokken zitten er pas sinds april ofzo in (9000 km), kan is vragen bij de plaatselijke garage. Zie mezelf niet direct de boel demonteren.
Maar goed, dank voor het meedenken, hier kan ik verder mee :klappen
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
essie
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:25
Locatie: utrecht

Bericht door essie »

kan ook zijn dat de remblokken niet goede kwaliteit heeft?
meeststal heb je bij imitatie remmen ene is goed en de andere kwaliteit minder.
Plaats reactie